Van der Vlies wil eenheid kerken

memento

Van der Vlies wil eenheid kerken

Bericht door memento »

UTRECHT - SGP-fractievoorzitter Van der Vlies vindt dat jongeren uit de gereformeerde gezindte moeten werken aan meer kerkelijke eenheid.

De SGP-voorman deed zijn oproep gisteren in Utrecht tijdens een lezing voor de gereformeerd vrijgemaakte studentenvereniging VGSU. Hij sprak over de waarde van christelijke politiek in de hedendaagse samenleving.

Van der Vlies vindt dat de jongeren zich niet moeten vergissen in de gevolgen van de kerkelijke verdeeldheid: „Die werkt verwoestend op de kracht van het christelijk getuigenis in de politiek. Nog sterker: die verdeeldheid is fnuikend en nagenoeg dodelijk.”

Meer kerkelijke eenheid maakt de kracht van het christelijke getuigenis sterker. „Daar moeten we met elkaar aan blijven werken. Dat geldt zeker voor jullie, jullie zijn nog jong”, aldus Van der Vlies. Optimistisch over de mogelijkheden lijkt de SGP’er niet. „Ik ken de geschiedenis en weet waarom welke afscheiding plaatshad. De gevolgen van de splitsingen werken nu nog steeds door.”

Van der Vlies gaat in zijn betoog ook in op regeringsdeelname. Hij denkt dat de ChristenUnie het in de komende jaren moeilijk krijgt met haar keuze voor regeringsdeelname. „Er komen dingen die ze niet willen, maar toch moeten accepteren. Regeren is moeilijk, niet onmogelijk. Wat de ChristenUnie doet is uitdagend, maar er zitten risico’s aan, let maar op. Je bent namelijk wel medeverantwoordelijk voor alles wat wordt besloten. Dat kan best spannend worden.”

Tijdens de discussie wordt Van der Vlies gevraagd naar het belangrijkste verschil tussen SGP en ChristenUnie. Volgens de SGP’er staat de ChristenUnie in de antirevolutionaire traditie. „Het verschil spitst zich toe op de vraag of de hele decaloog relevant is voor de politieke praktijk of alleen de tweede tafel van de wet. De SGP vindt het eerste en de ChristenUnie grosso modo het tweede.”

Van der Vlies zegt wel eens moedeloos te zijn omdat zijn oproepen tot wederkeer geen effect hebben: „Die moedeloosheid bekruipt me wel eens. Tegelijkertijd weet ik dat ik daar niet aan toe mag geven. We staan voor een eerzame en heilzame boodschap. „Hun geeft Hij moed en krachten, die hopend op Hem wachten.” Daar kun je je wel eens aan optrekken.”

Van der Vlies roept de jongelui op tot voorbede voor de overheid en al het werk van de politiek. Hij betrok daarbij ook het werk van de Nederlandse soldaten in Uruzgan en de situatie in Israël. „Functioneert de voorbede die Paulus in 1 Timótheüs 2 voorschrijft, nog wel?” zo vroeg hij de jongeren.

Van der Vlies benadrukt dat bij veel beroepen ethische vragen aan de orde komen: „Jullie kijken naar mij als Kamerlid, maar we moeten allemaal een lichtend licht en een zoutend zout zijn. Iedereen krijgt later in zijn of haar werkkring te maken met conflicterende belangen. Dan is het een zegen als je Christus niet verloochent, maar Hem belijdt. Dat is de kern.”

Bron: RD
Klaio

Bericht door Klaio »

Beetje vreemd pleidooi uit de mond van iemand die in 2004 niet meeging met de fusie van DRIE kerken, maar koos voor de hersteld hervormde kerk...
memento

Bericht door memento »

Klaio schreef:Beetje vreemd pleidooi uit de mond van iemand die in 2004 niet meeging met de fusie van DRIE kerken, maar koos voor de hersteld hervormde kerk...
Uhm, vdVlies wil eenheid rond de gereformeerde belijdenis vermoed ik zo...
Klaio

Bericht door Klaio »

memento schreef:
Klaio schreef:Beetje vreemd pleidooi uit de mond van iemand die in 2004 niet meeging met de fusie van DRIE kerken, maar koos voor de hersteld hervormde kerk...
Als hij van mening is dat die in de PKN niet te vinden is, had hij zich ook aan kunnen sluiten bij een toen reeds bestaand kerkgenootschap. Had toch weer een kerkgenootschap gescheeld. Daarom blijf ik bij mijn opmerking.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Denk dat hij geen eenheid zoekt die ten koste gaat van de Waarheid die men forseren wil :wink:
Oude-Waarheid

Klaio schreef:
memento schreef:
Als hij van mening is dat die in de PKN niet te vinden is, had hij zich ook aan kunnen sluiten bij een toen reeds bestaand kerkgenootschap. Had toch weer een kerkgenootschap gescheeld. Daarom blijf ik bij mijn opmerking.
Zou niet weten waarvoor Maartensdijk is altijd een rechtse Nederlands Hervormde gemeente geweest (Gekrookte Riet)
Klaio

Bericht door Klaio »

Oude-Waarheid schreef:
Klaio schreef:
memento schreef:
Zou niet weten waarvoor Maartensdijk is altijd een rechtse Nederlands Hervormde gemeente geweest (Gekrookte Riet)
Inderdaad: geweest!
Oude-Waarheid

Klaio schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Klaio schreef:
memento schreef: Uhm, vdVlies wil eenheid rond de gereformeerde belijdenis vermoed ik zo...
Dus ik proef hier uit dat het nu niet meer zo is uit jou woorden.
Waar maak je dit uit op dan :?: geweest :!:
Klaio

Bericht door Klaio »

Oude-Waarheid schreef:
Klaio schreef:
Oude-Waarheid schreef:
Klaio schreef: Als hij van mening is dat die in de PKN niet te vinden is, had hij zich ook aan kunnen sluiten bij een toen reeds bestaand kerkgenootschap. Had toch weer een kerkgenootschap gescheeld. Daarom blijf ik bij mijn opmerking.
Dus ik proef hier uit dat het nu niet meer zo is uit jou woorden.
Waar maak je dit uit op dan :?: geweest :!:
Omdat de "Nederlands Hervormde gemeente (Gekrookte Riet)" te Maartensdijk sinds 1 mei 2004 niet meer bestaat. Deze gemeente is nu onderdeel van een nieuw kerkgenootschap, namelijk de Hersteld Hervormde Kerk.

Dat is de moeite die ik heb met de oproep van Van der Vlies. Ik heb ook niets met de PKN, begrijp me goed, maar als de kerk waartoe je gemeente behoort fuseert met twee andere kerkgenootschappen, dan kun je drie dingen doen, namelijk 1) meegaan, 2) toetreden tot een reeds bestaand kerkgenootschap die grotendeels overeenkomt met de gemeente waartoe je behoorde of 3) achterblijven en met gelijkgezinden een nieuw kerkgenootschap vormen, waardoor de verdeeldheid en het aantal kerkgenootschappen niet afneemt maar toeneemt.

Van der Vlies behoort tot de 3e categorie en ik respecteer hem daarin, want de PKN is ook geen echte optie, maar vanwege deze door hem gemaakte keuze blijf ik zijn oproep tot kerkelijke eenheid ongeloofwaardig vinden. Hij had zelf het goede voorbeeld moeten geven door te kiezen voor optie 2.

Dit bedoelde ik te zeggen met mijn opmerking.
jvdg

Bericht door jvdg »

HET GAAT HIER NIET OVER DE HEER VAN DER VLIES, MAAR OVER DIENS OPROEP!!

On-topic: Anders slot erop!
Klaio

Bericht door Klaio »

jvdg schreef:HET GAAT HIER NIET OVER DE HEER VAN DER VLIES, MAAR OVER DIENS OPROEP!!

???????
jvdg

Bericht door jvdg »

Klaio schreef:
jvdg schreef:HET GAAT HIER NIET OVER DE HEER VAN DER VLIES, MAAR OVER DIENS OPROEP!!

???????

????????????????

Was dit niet duidelijk?
Klaio

Bericht door Klaio »

jvdg schreef:
Klaio schreef:

???????

????????????????

Was dit niet duidelijk?
Nee, anders had ik wel 7 uitroeptekens gezet. Dus verklaar je nader. Je kunt mijns inziens de boodschap onmogelijk los zien van de boodschapper!!!!!!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Klaio schreef: Nee, anders had ik wel 7 uitroeptekens gezet. Dus verklaar je nader. Je kunt mijns inziens de boodschap onmogelijk los zien van de boodschapper!!!!!!!
In dit geval zeker wel!
Klaio

Bericht door Klaio »

jvdg schreef:
Klaio schreef: Nee, anders had ik wel 7 uitroeptekens gezet. Dus verklaar je nader. Je kunt mijns inziens de boodschap onmogelijk los zien van de boodschapper!!!!!!!
In dit geval zeker wel!
Ok, de persoon en de kerkelijke gezindheid van Van der Vlies buiten beschouwing houdend, vind ik dat eenieder, en niet alleen de jongeren, zijn oproep tot het werken aan meer kerkelijke eenheid zeer ter harte dient te nemen.
Plaats reactie