Afghanistan, treuren om wéér een militair, en nú?

Nederland moet zijn Afghanistanmissie wel/niet verlengen

Niet verlengen, zonder meer
6
21%
Wel verlengen, zonder meer
20
71%
Andere visie: nl............
2
7%

Totaal aantal stemmen: 28

Rens

Afghanistan, treuren om wéér een militair, en nú?

Bericht door Rens »

Bron: Algemeen Dagblad.

Weer dode bij hevige strijd Afghanistan

DUIVEN/DEN HAAG - Voor de tweede keer in vier dagen is een Nederlandse militair gesneuveld in Afghanistan. Tijdens hevige gevechten met de taliban rond de stad Chora kwam de 44-jarige sergeant-majoor Jos Leunissen om het leven.

,,Ze moeten de actie in Uruzgan stoppen en dat is alles wat ik wil zeggen,’’ reageerde zijn weduwe tegenover het AD.

Drie collega’s van het 13de Infanteriebataljon van de 11de Luchtmobiele Brigade raakten gewond bij wat wordt omschreven als ‘een ongeval tijdens gevechtshandelingen’. Volgens onbevestigde berichten zou iets zijn misgegaan bij het afvuren van een mortier. Defensie komt pas later met details, omdat de gevechten rond Chora voortduren. In het weekend zijn daarbij Nederlandse F-16’s, Apache-helikopters en de pantserhouwitzer, het zwaarste geschut, ingezet.

Uitgerekend gisteren kwam het lichaam van de vrijdag overleden soldaat Timo Smeehuijzen terug in Nederland. De missie in Uruzgan heeft nu aan acht Nederlandse militairen het leven gekost.

Bij minister Van Middelkoop (Defensie) kwam de dood van Leunissen ‘hard aan’, liet hij gisteren weten. De regering blijft desondanks ‘vastberaden om de belofte aan de Afghaanse bevolking na te komen’.

Ook de grote partijen in de Tweede Kamer die vorig jaar de uitzending van troepen steunden, staan nog achter de missie.

De gevechten rond Chora zijn de afgelopen weken verhevigd. Volgens defensiedeskundige Rob de Wijk tonen de taliban met het offensief aan dat ze in staat zijn overal toe te slaan. ,,Dit grote offensief met meer dan honderd talibanstrijders is geen toeval. Chora is een strategische stad voor de route van de papavertransporten. Daarnaast willen de taliban laten zien dat ze er nog zijn en overal kunnen toeslaan. In de hoofdstad Kabul, maar ook in het hart van het gebied waar Nederland de baas is, zoals afgelopen vrijdag. We zullen meer berichten over Nederlandse doden krijgen. Maar weggaan is geen optie. De NAVO moet zeggen dat de steun aan Afghanistan blijft.’’

EEN REACTIE:
tja dit werd al vanaf het begin van de missie gezegd dat er doden konden (en gingen) vallen.
Uiteraard tragisch voor de nabestaanden.

Maar even 2 feiten :
1. de soldaten zijn beroeps (bewust dit beroep gekozen)
2. de toeslag voor missies als deze is niet mals, dus ze verdienen er goed aan

Feit blijft dat de politiek en de bevolking besluiten moet of deze missie verlengd moet worden of niet.

zowel het droeve feit op zich, als de gekopieerde reactie, scheppen een beeld die tweezijdig is.

Grote vraag die zich opdringt: is het nog wel verstandig om in Afghanistan te blijven?

Dat je tegenwoordig er zélf voor kiest om (beroeps)militair te worden doet daar weinig aan af. Het kale feit dat "we" er feitelijk niets te zoeken hebben kan evenzo een grote rol spelen in de afwegingen bij de bevolking van Nederland.

Waarom moeten "onze" militairen sneuvelen (al dan niet door ongelukken) tijdens gevechten in een land waar al vele eeuwen lang een regime van "warlords" en verdovende middelen het leven beheersen, in leefomstandigheden die je, volgens mij, in de Europese Middeleeuwen hier niet aantrof.

Moet Nederland zijn troepen na deze missie-termijn terughalen ja of nee?

Mijn visie is: JA, zonder meer. Wat hebben wij in zo'n ver en door onderlinge strijd verscheurd land te zoeken?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
memento

Bericht door memento »

Blijven? Ja.

Weggaan leidt tot:
1. Potentieel risico voor het westen (terrorisme)
2. Mensenrechten zullen (weer) geschonden worden, en vele burgers gedood
Adorote

Bericht door Adorote »

Nederland behoort tot de eerste tien economische wereldmachten dat niet alleen,daar wij over heel de wereld zitten als er wat aan de hand is is een logisch gevolg van het bovengenoemde.

Maar het is een gotspe dat wij Afghanistan zijnom te helpen scholen bouwen ziekenhuizen enz enz, daar is ook het Leger voor zo ookde Marine niet en Luchtmacht niet,we zijn daar gewoon om oorlog te voeren en meer niet.Eeen leger is nooit een vredemacht maar altijd een oorlogsmacht die vrede kan brengen .

Hebben wij daar wat te zoeken NEEN niets helemaal niets,dus terug met die troepen,en niet meer achter de gekke avonturen aanlopen van de VS.Het Nederlandse Leger moet de Nederlandse belangen dienen, en die liggen niet in Afghanistan,dus weg daar ,en geen oorlogvoeren wat niet in het belang van het Vaderland is totaal niet.
Eppie

Bericht door Eppie »

,,Ze moeten de actie in Uruzgan stoppen en dat is alles wat ik wil zeggen,’’ reageerde zijn weduwe tegenover het AD.
Uiteraard moet elke oorlog worden gestopt zodra er één dode valt. was de wereld maar zo simpel. Hebben ze de weduwe nooit verteld dat haar man soldaat was?
Maar wie ben ik?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het leger voert oorlog om de vrede te waarborgen. Het is een contradictio in terminis, maar de geschiedenis leert ons dat in veel gevallen het anders niet mogelijk is.

Nederland is wat dat betreft schatplichtig aan de Amerikanen en derhalve aan heel de wereld om hun verantwoordelijkheid te nemen. Vrijheid dient niet alleen in ons kleine kikkerlandje gewaarborgt te worden maar ook daarbuiten. Het is intriest dat daarbij de tegenpartij het vernietigen van mensenlevens tot doel heeft, maar dat betekent niet dat de verantwoordelijkheid van de dood van een Nederlandse militair bij de Nederlandse regering ligt. Die ligt bij de tegenpartij.
Rens

Bericht door Rens »

Herman schreef:
Nederland is wat dat betreft schatplichtig aan de Amerikanen en derhalve aan heel de wereld om hun verantwoordelijkheid te nemen..
Ik vraag me in alle gemoede af waar jij de visie van "schatplichtigheid aan Amerika en de wereld" vandaan haalt......
Moderatorbericht:
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Rens schreef: Ik vraag me in alle gemoede af waar jij de visie van "schatplichtigheid aan Amerika en de wereld" vandaan haalt......
WOII. Amerikanen is in die zin uit te breiden tot Amerkianen, Canadezen, Engelsen, Fransen, Belgen, Russen en nog een aantal volkeren.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Je kan natuurlijk inhoudelijk discussieren over de zin van de missie, maar ik vraag me ook af hoe het er verder gaat als alle troepen daar zich terugtrekken. Waarom die discussie juist nu oplaait is natuurlijk wel de vraag. Omdat er wat gebeurt? Oke. Maar denk je eens in dat de geallieerden / Russen Europa maar niet hadden bevrijd omdat er ongetwijfeld doden zouden vallen. Of dat ze na de eerste doden zeiden: We blazen de operatie af.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Herman schreef:
Rens schreef: Ik vraag me in alle gemoede af waar jij de visie van "schatplichtigheid aan Amerika en de wereld" vandaan haalt......
WOII. Amerikanen is in die zin uit te breiden tot Amerkianen, Canadezen, Engelsen, Fransen, Belgen, Russen en nog een aantal volkeren.
Gij zult geen andere goden voor MIjn aangezicht hebben.
Je verwart de Weldoener met het middel dat Hij gebruikte.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

Herman schreef:
omdat enkele van de genoemde landen, de eerste twee + Polen, ruim 60 jaar geleden in Nederland interverniëerde, en niet eens met het zuiver en puur vooropgestelde doel om NL te bevrijden (het kwam gewoon op de route voor), maar alleen met het vooropgezette doel om Nazi-Duitsland te vernietigen, zou NL "schatplichtig" zijn, nu nóg steeds? En al helemaal niet aan Belgen en Russen..................

Resultaten uit het verleden zijn geen garanties of schatplichtigheid in het heden en de toekomst.......................want dan zou élk land tot in lengte van jaren/eeuwen schatplichtig blijven aan enkele landen die ooit eens iets goeds gedaan hebben.......maar kijk nu eens objectief naar de gevoerde tactieken van USA-Troepen.....is daar over te juichen?

Het staat in schril contrast met de eisen van medemenselijkheid die zij zo hoog in het vaandel hebben, maar in de praktijk met voeten treden, te velde en in de gevangenissen.
Moderatorbericht:
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het gaat mij niet om de uitvoering, maar om het ideaal.

Er is een wereld van verschil tussen hoe Nederland zijn vrijheid beleeft op 5 mei, met popconcerten en allerlei ander liederlijke onzin, en tussen het meedoen aan een bevrijdingsoorlog waarin je tegen moeite n en zorgen moet opboksen. Tussen die twee moralen moet je kiezen. Het zal duidelijk zijn dat ik de eerste verwerpelijk acht, en de tweede wil navolgen.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Rens,

Je draaft weer door. Je moet proberen je 'gekleurde' visie wat te nuanceren.

Dat de geallieerden het hadden voorzien op Nazi-Duitsland is niet zo vreemd, aangezien dat de bron was van alle problemen. Wil je de oorlog tegen het Nazisme winnen, dan zul je Duitsland moeten verslaan.

Als het gaat 'toevallig Nederland' aandoen, wil ik je aanraden om dit zo neer te leggen bij de vele Amerikaanse weduwen uit de WOII.

Natuurlijk zullen landen vele politieke doelen hebben gehad. Dat gebeurt ook nu nog. Soms is het meer dan een dubbele agenda. Wat dat betreft heel vergelijkbaar met ons als mens, toch?

Wanneer je enigszins verdiept in de Afgaanse problematiek dan moet je met zorg vervuld zijn over hoe daar de Taliban met geweld de bevolking onderdrukt, mishandelt, vervolgt en vermoord. Zeker Rens, de Amerikanen hebben daarnaast een andere agenda, maar je negatieve kijk op de Amerikanen mag niet je gezicht op de missie in Afganistan zo ver vertroebelen dat je geen zicht meer hebt op de totale werkelijkheid.
refo

Bericht door refo »

Het RD van vandaag:

Nederlandse militairen gewond door zelfmoordaanslag
KANDAHAR (ANP/AFP) – Door een zelfmoordaanslag in Deh Rawod in het zuiden van de Afghaanse provincie Uruzgan zijn dinsdag zeven Nederlandse militairen gewond geraakt. Een van de militairen verkeert in kritieke toestand, de rest is stabiel, zo heeft het ministerie van Defensie bekendgemaakt.

Door de aanslag zijn zeker zes burgers gedood en vijftien tot twintig omstanders raakten gewond. De gewonden zijn overgebracht naar het militaire ziekenhuis op Kamp Holland in Tarin Kowt.

De aanslag had plaats om 10.15 uur lokale tijd op de bazaar in Deh Rawod. Op het moment van de aanslag waren veel burgers op de bazaar. Onder de slachtoffers bevinden zich ook vrouwen en kinderen. Nederlandse militairen zijn ter plaatse om gewonde burgers te behandelen. Enkelen van hen zijn door militairen ondergebracht in ziekenhuizen in de omgeving.

Defensie betreurt het dat de familie van de betrokken Nederlandse militairen nog niet op de hoogte was toen het nieuws naar buiten kwam. Het ministerie werd overvallen door de internationale media die het bericht bekend maakten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MariaW

Bericht door MariaW »

Zojuist hoorde ik tijdens de algemene beschouwingen dat er weer een militair in uruzgan is omgekomen, hij is 20 jaar...
judith

Bericht door judith »

MariaW schreef:Zojuist hoorde ik tijdens de algemene beschouwingen dat er weer een militair in uruzgan is omgekomen, hij is 20 jaar...
echt heel erg....
Plaats reactie