ds. M. Heikoop (1890-1944)

mayflower

ds. M. Heikoop (1890-1944)

Bericht door mayflower »

Ik lzag ergens een engelstalige biografie over deze predikant. Ik weet dat hij uit de GG kwam. Is iemand bekend met deze predikant en predikingen ?
Erasmiaan

Re: ds. M. Heikoop (1890-1944)

Bericht door Erasmiaan »

mayflower schreef:Ik lzag ergens een engelstalige biografie over deze predikant. Ik weet dat hij uit de GG kwam. Is iemand bekend met deze predikant en predikingen ?
Er is van hem een biografie en een prekenbundel over het leven van David (in het Nederlands). Er schijnt nog een bundel te zijn maar die ben ik nooit tegen gekomen [edit: dat is dus een prekenbundel over het leven van Elia]. Hij was samen met ds W.C. Lamain de eerste student van het nieuwe kerkverband de Gereformeerde Gemeenten. Hij kende een bijzonder krachtdadige bekering en roeping tot het ambt. Allen die met mij zijn biografie gelezen hebben zullen dat beamen. In 1944 overleed hij in de wachtkamer van de dokter door een bom van een geallieerd vliegtuig.
mayflower

Bericht door mayflower »

Erasmiaan schreef:
mayflower schreef:Ik lzag ergens een engelstalige biografie over deze predikant. Ik weet dat hij uit de GG kwam. Is iemand bekend met deze predikant en predikingen ?
Er is van hem een biografie en een prekenbundel over het leven van David (in het Nederlands). Er schijnt nog een bundel te zijn maar die ben ik nooit tegen gekomen [edit: dat is dus een prekenbundel over het leven van Elia]. Hij was samen met ds W.C. Lamain de eerste student van het nieuwe kerkverband de Gereformeerde Gemeenten. Hij kende een bijzonder krachtdadige bekering en roeping tot het ambt. Allen die met mij zijn biografie gelezen hebben zullen dat beamen. In 1944 overleed hij in de wachtkamer van de dokter door een bom van een geallieerd vliegtuig.
Bedankt Erasmiaan voor je info. Kun je Heikoop verglijken met Kersten of iemand anders ?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

mayflower schreef:
Erasmiaan schreef:
Bedankt Erasmiaan voor je info. Kun je Heikoop verglijken met Kersten of iemand anders ?
Weet ik niet eerlijk gezegd. Zijn preken (maar ik heb dus alleen die bijbellezingen over David gelezen) kenmerken zich door een bijzonder schriftuurlijke uitleg, de nadruk ligt op de exegese. Echter als hij een les trekt uit het uitgelegde schriftgedeelte is dit bijzonder verdiepend en bijzonder rijk geestelijk onderwijzend, zoals je dat in onze dagen nog zelden hoort.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Het ligt me bij dat er ook een levensbeschrijving van hem is.
'k Zal wel eens bij m'n moeder in de boekenkast kijken.
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb jaren geleden die biografie gelezen. Acheraf heb ik flink mn bedenkingen. Het 'krijgen' van een tekst staat nogal centraal.
Ik zal het nog eens doorbladeren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef: Acheraf heb ik flink mn bedenkingen. Het 'krijgen' van een tekst staat nogal centraal.

Daar is toch zeker niets op tegen?
Tenzij de Gever vergeten wordt.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

jvdg schreef:
Gian schreef: Acheraf heb ik flink mn bedenkingen. Het 'krijgen' van een tekst staat nogal centraal.

Daar is toch zeker niets op tegen?
Tenzij de Gever vergeten wordt.
Tja voor velen een vreemde zaak "Ik heb het zelf uit Zijne Mond
gehoord" er is vaak minachtend over gesproken het krijgen van
een tekstje.
Maar denk toch dat het voluit bijbels is.
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude-Waarheid schreef:Tja voor velen een vreemde zaak "Ik heb het zelf uit Zijne Mond
gehoord"
er is vaak minachtend over gesproken het krijgen van
een tekstje.
Los van wat je van het "krijgen van teksten" vindt, vind ik wel dat je met zulke uitspraken moet oppassen. In dit geval is deze quote er door de 1773-berijmer van psalm 56 er gewoon bij verzonnen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Oude-Waarheid schreef:Tja voor velen een vreemde zaak "Ik heb het zelf uit Zijne Mond
gehoord"
een tekstje.
Los van wat je van het "krijgen van teksten" vindt, vind ik wel dat je met zulke uitspraken moet oppassen. In dit geval is deze quote er door de 1773-berijmer van psalm 56 er gewoon bij verzonnen.
Waarom zou je met zulke uitspraken moeten oppassen?
De uitspraak "erbij verzonnen" vind ik overigens erg negatief klinken, voor iets wat op Gods Woord gebaseerd is. In deze context (psalm 56) wel ja, maar verder is het voluit Bijbels.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Josephus schreef:
gehoord"
een tekstje.
Waarom oppassen..?? Het is in de beleving als een vernemen uit de mond van God..als je tenminste in een persoonlijke geloofsbeleving gelooft...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:
Josephus schreef:
gehoord"
een tekstje.
Waarom oppassen..?? Het is in de beleving als een vernemen uit de mond van God..als je tenminste in een persoonlijke geloofsbeleving gelooft...
Waarom oppassen? Omdat hier een regeltje uit een berijmde psalm de waarde krijgt van een Godswoord, terwijl dat regeltje niet eens terug te vinden is in de onberijmde psalm.

11 In God zal ik het woord prijzen; in den HEERE zal ik het woord prijzen.
12 Ik vertrouw op God, ik zal niet vrezen; wat zou mij de mens doen?

Het is dus een mensenwoord, net als "Die lief'lijk zijn en harten treffen" (Psalm 147) of "Met psalmgezang daar 't hart door wordt geraakt" (Psalm 18 ).
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:
Josephus schreef:
gehoord"
een tekstje.
Waarom oppassen? Omdat hier een regeltje uit een berijmde psalm de waarde krijgt van een Godswoord, terwijl dat regeltje niet eens terug te vinden is in de onberijmde psalm.

11 In God zal ik het woord prijzen; in den HEERE zal ik het woord prijzen.
12 Ik vertrouw op God, ik zal niet vrezen; wat zou mij de mens doen?

Het is dus een mensenwoord, net als "Die lief'lijk zijn en harten treffen" (Psalm 147) of "Met psalmgezang daar 't hart door wordt geraakt" (Psalm 18 ).
Juist en dat mensenwoord is een vorm van uiting hoe de ziel het bezoek van God beleefd..net als de term "God die een zondaar arresteert"
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Juist en dat mensenwoord is een vorm van uiting hoe de ziel het bezoek van God beleefd..net als de term "God die een zondaar arresteert"
Precies.
Verder is het zo, dat elke bevinding op Gods Woord gegrond moet zijn. Anders heeft het geen dageraad.
En dit psalmregeltje is heel duidelijk op diverse plaatsen in de Bijbel gebaseerd.
Bijvoorbeeld: God heeft een ding gesproken, ik heb dit tweemaal gehoord
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Juist en dat mensenwoord is een vorm van uiting hoe de ziel het bezoek van God beleefd..net als de term "God die een zondaar arresteert"
Precies.
Verder is het zo, dat elke bevinding op Gods Woord gegrond moet zijn. Anders heeft het geen dageraad.
En dit psalmregeltje is heel duidelijk op diverse plaatsen in de Bijbel gebaseerd.
Bijvoorbeeld: God heeft een ding gesproken, ik heb dit tweemaal gehoord
Daar houdt de zin niet op:

God heeft een ding gesproken, ik heb dit tweemaal gehoord: dat de sterkte Godes is.

Er wordt hier concreet bij gezegd wát er is gehoord. Je kunt deze tekst dus niet in zijn algemeenheid toepassen op het "doorkrijgen van teksten".
Plaats reactie