Vloeken op straat, en wat doe je dan?
Vloeken op straat, en wat doe je dan?
Je loopt op straat (of ergens ánders), en je hoort één of meer mensen, ongeacht leeftijd of wat dan ook, vloeken.
Ben je bereid om er iets van te zeggen? Doe je het ook, of is er iets wat je tegenhoud (zinloos geweld bijv.)?
Ben je bereid om er iets van te zeggen? Doe je het ook, of is er iets wat je tegenhoud (zinloos geweld bijv.)?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Vlinder, ik begrijp jouw vrees, die ook de mijne is.vlinder schreef:Ligt aan de situatie. Ben soms wel bang voor nog meer vloeken. Dan zeg ik niets!
Tegen iemand van wie ik weet dat hij naar de kerk gaat zeg ik er wel direct wat van!
Anders bekijk ik het per situatie.
De ervaring echter leert dat lafhartigheid in dezen de schuldgevoelens alleen maar vergroot, terwijl, als we vrijmoedigheid in dezen verkrijgen, dit niet leidt tot zelfverheffing, maar tot ootmoedigheid, welke rust in ons brengt.
Verkregen vrijmoedigheid, verkregen ootmoed en verkregen rust.
Van Hem!
Ik denk dat áls je iemand wil aanspreken op ontoelaatbaar gedrag, zoals vloeken, je dat niet in het openbaar moet doen (leidt vaak tot 'macho-gedrag' en dat zo iemand meent zich te moeten bewijzen), terwijl als je m even apart neemt en dan uitlegt waarom het je kwetst als hij vloekt, je veel grotere kans hebt dat hij/zij het niet meer zal doen (of iig niet meer waar jij bij bent).
Zeker, onder vier ogen, zal de meest verharde vloeker de gekwetste bijvallen, begrip tonen, en zelfs respect afdwingen jegens de gekwetste. Ja, zelfs het vloeken nalaten.memento schreef:Ik denk dat áls je iemand wil aanspreken op ontoelaatbaar gedrag, zoals vloeken, je dat niet in het openbaar moet doen (leidt vaak tot 'macho-gedrag' en dat zo iemand meent zich te moeten bewijzen), terwijl als je m even apart neemt en dan uitlegt waarom het je kwetst als hij vloekt, je veel grotere kans hebt dat hij/zij het niet meer zal doen (of iig niet meer waar jij bij bent).
Niet door mijn handelwijze, maar door Hem die weet heeft van de gekwetste (die Hem oprecht lief heeft).
Wanneer de waarschuwing uit wetticisme voortvloeit zal de vloeker dit herkennen, en het niet daarom nalaten te vloeken.
Toen ik een paar jaar geleden nog op een hondenclub zat was er ook iemand die constant God's Naam misbruikte.
Op een gegeven moment heb ik hem apart genomen en gevraagd of hij in die God geloofde...."Tuurlijk niet" zei hij en ik vroeg hem waarom niet. "Nou" zei hij " áls die God bestaat waarom is er dan zoveel ellende op de wereld?" Ik legde hem uit dat hij zich beter af kon vragen waarom die mensen (in de toen Tsunami golf) wel en ik niet????, Ja daar had hij nog niet over nagedacht.
Daarna vertelde ik hem dat de God die hij vloekte voor mij een Vader was en dat het me kwetste als hij die heilige naam zomaar uitriep. Zijn reactie daarop................Als ik het nu weer zeg, gééf me dan een schop, dan weet ik het weer....
Dus apart nemen helpt idd. het beste volgens mij en dan in liefde uitleggen wat die Naam voor jou betekent.
Op een gegeven moment heb ik hem apart genomen en gevraagd of hij in die God geloofde...."Tuurlijk niet" zei hij en ik vroeg hem waarom niet. "Nou" zei hij " áls die God bestaat waarom is er dan zoveel ellende op de wereld?" Ik legde hem uit dat hij zich beter af kon vragen waarom die mensen (in de toen Tsunami golf) wel en ik niet????, Ja daar had hij nog niet over nagedacht.
Daarna vertelde ik hem dat de God die hij vloekte voor mij een Vader was en dat het me kwetste als hij die heilige naam zomaar uitriep. Zijn reactie daarop................Als ik het nu weer zeg, gééf me dan een schop, dan weet ik het weer....
Dus apart nemen helpt idd. het beste volgens mij en dan in liefde uitleggen wat die Naam voor jou betekent.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Je wordt er niet geliefder op als je mensen wijst op vloeken. Ik heb op een openbare school gezeten voor mijn opleiding verzorgende... daar vloekte men er 'lekker op los' en vooral door de naam van de Heere Jezus regelmatig te gebruiken... Heb hier regelmatig wat van gezegd maar dan kreeg ik te horen dat 'ik maar niet zo gevoelig moest doen en er dan maar niet naar moest luisteren...'
(dat zei een medechristen :shock: ) Ik vroeg altijd... 'waarom zeg je niet gewoon een keer 'Mohammed' ofzo...?'
Ik kraamde laatst in een gezin waar men in elke zin een vloek gooide... Het raakt je toch keer op keer. Op een ochtend vroeg mijn kraamvrouw... Daphne, volgens mij ben jij gelovig hè? Ik antwoordde bevestigend waarop mevrouw zich resoluut omdraaide en haar man toe riep: Schat we mogen geen #"$_&_($%$ meer zeggen, Daphne gelooft!
Je zult t niet geloven maar sinds die ochtend, heeft mevrouw niet meer gevloekt. We hebben zelfs hele mooie en fijne gesprekken gehad over geloven. Mevrouw vroeg dingen, ze wilde wel eens weten wat ik dan bid, wanneer ik bid... dat zijn ZULKE ONWIJS GAVE momenten kan ik je vertellen! Je geloof delen! Ze zei zelfs: Ik zou eigenlijk gewoon ook weer eens naar de kerk moeten....!!
Zo zie je... moment 1 wordt je niet geliefd, moment 2 ben je aanstekelijk!
Iemand zichzelf vervloekt, liever gezegd God vraagt om vervloekt te worden... is mijn reactie 9 van de 10 keer: Ik hoop niet dat Hij het doet....!!! Het zet mensen dan aan het denken wat ze nou precies zeggen....

Ik kraamde laatst in een gezin waar men in elke zin een vloek gooide... Het raakt je toch keer op keer. Op een ochtend vroeg mijn kraamvrouw... Daphne, volgens mij ben jij gelovig hè? Ik antwoordde bevestigend waarop mevrouw zich resoluut omdraaide en haar man toe riep: Schat we mogen geen #"$_&_($%$ meer zeggen, Daphne gelooft!
Je zult t niet geloven maar sinds die ochtend, heeft mevrouw niet meer gevloekt. We hebben zelfs hele mooie en fijne gesprekken gehad over geloven. Mevrouw vroeg dingen, ze wilde wel eens weten wat ik dan bid, wanneer ik bid... dat zijn ZULKE ONWIJS GAVE momenten kan ik je vertellen! Je geloof delen! Ze zei zelfs: Ik zou eigenlijk gewoon ook weer eens naar de kerk moeten....!!
Zo zie je... moment 1 wordt je niet geliefd, moment 2 ben je aanstekelijk!
Iemand zichzelf vervloekt, liever gezegd God vraagt om vervloekt te worden... is mijn reactie 9 van de 10 keer: Ik hoop niet dat Hij het doet....!!! Het zet mensen dan aan het denken wat ze nou precies zeggen....
- Bonny
- Contacteer:
Juist Memento, een wijs idee van onze Meester. Mattheus 18:15memento schreef:Ik denk dat áls je iemand wil aanspreken op ontoelaatbaar gedrag, zoals vloeken, je dat niet in het openbaar moet doen (leidt vaak tot 'macho-gedrag' en dat zo iemand meent zich te moeten bewijzen), terwijl als je m even apart neemt en dan uitlegt waarom het je kwetst als hij vloekt, je veel grotere kans hebt dat hij/zij het niet meer zal doen (of iig niet meer waar jij bij bent).
Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
The Groom's still waiting at the altar
In mijn klas zat een meisje die al een aantal keren aan collega's had gevraagd niet meer te vloeken, maar die ging toch door. Op een gegeven moment zegt ze: Het is maar goed dat God geen ober is. Eerst moest ik nadenken wat ze bedoelde, later vond ik het erg goed. Je zult je bestelling direct krijgen....Daphne schreef: Iemand zichzelf vervloekt, liever gezegd God vraagt om vervloekt te worden... is mijn reactie 9 van de 10 keer: Ik hoop niet dat Hij het doet....!!! Het zet mensen dan aan het denken wat ze nou precies zeggen....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Heel moeilijk is dat ja hoe je moet reageren als er gevloekt wordt.
Meestal kijk ik automatisch de vloeker vragend aan en daaraan merken ze zonder woorden wel dat ik het zeker niet waardeer.
Ik heb ook weleens meegemaakt dat iemand die het ook merkte inderdaad express ging vloeken als ik in buurt was en dan zeg ik niets meer, want dan word je uitgedaagt.
Meestal kijk ik automatisch de vloeker vragend aan en daaraan merken ze zonder woorden wel dat ik het zeker niet waardeer.
Ik heb ook weleens meegemaakt dat iemand die het ook merkte inderdaad express ging vloeken als ik in buurt was en dan zeg ik niets meer, want dan word je uitgedaagt.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Ik zat es in de taxi, stond een man langs de weg behoorlijk te gapen... ik wees de taxichaufeur erop (je moet t toch ergens over hebben) waarop hij reageerde: Jezus!jvdg schreef:En krijg je op zo'n antwoord nog reacties?hamlap schreef:Regelmatig hoor ik 'Jezus!' klinken. Mensen vinden het woord nogal lekker in de mond liggen..... Ik antwoord dan standaard met: 'Die woont in de hemel.' 8)
Dus ik zei... :shock: stond Ie daar? :shock:
Waarop de chaufeur reageerde: euh neej euh... nou ....neej
:shock: :roll:
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."