Trouw: Bernhard schreef Hitler brieven

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

hmmm:t:t:t:t
Andre

Bericht door Andre »

tsjonge.........:t:t:t:t
Adorote

Bericht door Adorote »

Tja en wat dan nog,----wie zonder zonde is werpe......................
ruchama

Bericht door ruchama »

Waarom moeten zulke dingen na bijna 70 jaar wéér opgerakeld worden??
refo

Bericht door refo »

Wat is het probleem eigenlijk?

Volgens mij waren er in die tijd wel meer mensen die inschattingsfouten maakten: Peace in our time!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kislev

Bericht door Kislev »

kZou in die tijd in die situaties niet anders gehandeld hebben.

Toen in '38 (of '39) in de bierkelder een aanslag werd gepleegd op Hitler, wat mislukte, was het eerste gelukstelegram van Koningin Wilhelmina.....

In Engeland etc. sprak men over Herr Hitler, want het was toch zo'n heer!

Overigens wel grappig om de tafelgesprekken van Hitler te lezen. Daarin laat hij zich erg negatief uit over prins Bernhard.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Niet vergeten dat hitler een heel volk achter zich gekregen heeft. Dat is ook niet niks. Miljoenen mensen die jou volgen, om jou mening. Laatst was er een documantaire over die nieuwe film. Daar kwamen veel dingen naar voren. Het is gewoon een mens geweest, met rare ideeen

Natuurlijk praat ik hier niets goed over hem. Hij heeft erge dingen gedaan.

En de tijd waar we het over hebben, '39 waren het nog gewone landen die met elkaar door een deur konden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Het ligt mij wel aan de datum van de brieven. In ongeveer 1937-38 hadden de meeste mensen modder op hun ogen als het gaat om Hitler. Pas eind 39, begin 40 kwam de Hitler echt naar voren. Na de helft van 1939 zal ik een brief van Bernhard kwalijk noemen.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Het ligt mij wel aan de datum van de brieven. In ongeveer 1937-38 hadden de meeste mensen modder op hun ogen als het gaat om Hitler. Pas eind 39, begin 40 kwam de Hitler echt naar voren. Na de helft van 1939 zal ik een brief van Bernhard kwalijk noemen.
Volgens onderstaand berichtje is de brief in 1942 verstuurd vanuit de Verenigde Staten.
De RVD verwijt hem dat de feiten niet kloppen? "Ik begrijp dat niet, want ik heb twaalf schriftelijke en vier mondelinge bronnen geraadpleegd. Die brief hééft Bernhard op 24 april 1942 vanuit de Verenigde Staten naar Berlijn gestuurd. Via zijn moeder Prinses Armgard, want die genoot in Nazi-Duitsland nog altijd privileges. Via Lissabon ging de brief naar de partner van Armgard die Himmler kende en via hem zou die brief bij Hitler zijn gekomen. Himmler heeft geprobeerd door de Engelse linies te komen met een pak papieren als chantagemiddel. Daar zou die brief van Lippe Biesterfeld bij hebben gezeten en daarom bevindt die brief zich nu in het archief van de Britse geheime dienst. De RVD moet zijn pijlen niet richten op mij, maar op mijn bronnen. Die zijn nooit aangesproken. Zelfs verhalen over de zonen van Bernhard in roddelbladen - waar ik nà het verschijnen van Omwille van de troon pas achterkwam - zijn nooit aangepakt, terwijl men daar toch altijd, terecht, zeer scherp op is.'
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Nou, dan zat Bernhard fout. Punt.

Even iets van een heel andere orde: Ik heb eens een roddel gehoord dat Kersten ook niet "lekker" was in de oorlog. Domme roddel of waarheid?
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Nou, dan zat Bernhard fout. Punt.

Even iets van een heel andere orde: Ik heb eens een roddel gehoord dat Kersten ook niet "lekker" was in de oorlog. Domme roddel of waarheid?
Tja, ik heb pas enkele RD archieven doorgelezen, en ze express maar niet op OSW gezet ivm eventuele beroeringen.
Het is iig geen domme roddel.
David J

Bericht door David J »

't Is volgens mij een oude roddel. En waarom zou Bernhard is vredesnaam in 1942 nog zijn diensten hebben aangeboden aan Hitler?
Nadat Rusland en Amerika in de oorlog waren gekomen en Hitler zijn eerste nederlagen had geleden kon je toen al zien aankomen dat het Derde Rijk uiteindelijk verslagen zou worden. Bernhard had er dus op dat moment niets meer mee te winnen. Als hij werkelijk vriendjes had willen worden met Hilter had hij beter in 1940 gewoon in Nederland kunnen blijven na de Duitse inval. Dat was het moment dat Hitler onoverwinnelijk leek, niet 1942. Alleen al daarom vind ik onwaarschijnlijk dat zo'n laat gedateerde brief zou bestaan.

Brieven voor 1939 kun je inderdaad moeilijk meetellen, gezien het internationale klimaat t.a.v. Hitler in die dagen.

En wat Kersten betreft: die zal inderdaad wel eens een griepje gehad hebben in die vijf jaar. Maar ook politiek zat hij niet helemaal in het goede spoor, en een (schoon?) zoon van hem al helemaal niet. Maar het fijne weet ik er niet van. Ik denk dat hij zich te veel heeft laten meeslepen door de gedachte dat de Duitse bezetting een straf van God was, waaraan Nederland zich diende te onderwerpen en berouw te tonen. Een beetje in het Richteren-stramien zeg maar.
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat hij zich te veel heeft laten meeslepen door de gedachte dat de Duitse bezetting een straf van God was,
Is het ook in de gedachtelijn van 'Jeremia' (excuus van ds. Moerkerken) dat een ander (ds de Kok) moet opdraaien voor de forse boete die hij kreeg van de zuiveringscommisie?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

zou het zo kunnen zijn dat wij ons beeld jegens het koningshuis eens moeten aanpassen ?

Jajaja ik weet het ik heb het niet zo op dit huis !

Wordt wel een beetje achterlijk van alle comotie dit jaar omtrent dit huis

sorry hoor !
Plaats reactie