Zorg GG over jeugd die afhaakt

Rens

Zorg GG over jeugd die afhaakt

Bericht door Rens »

Zorg Gereformeerde Gemeenten over jeugd die afhaakt

WOERDEN (RKnieuws.net) - De Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) maakt zich zorgen over een kwart van de eigen jongeren, die volgens onderzoek onverschillig is en dreigt af te haken. "Een onthullende spiegel’’, zo wordt het onderzoek getypeerd in het jaarverslag van de bond, dat gisteren verscheen.
"Het gaat om jongeren die niet voor zichzelf Bijbellezen, niet betrokken zijn bij jeugdwerk, en ook in hun denken duidelijk afwijken van Bijbelse normen’’, verklaart directeur J.H. Mauritz van de bond.
Over het geheel groeide het jeugdwerk in de Gereformeerde Gemeenten vorig jaar iets. Het aantal jeugdverenigingen dat bij de bond is aangesloten, steeg van 358 naar 365, het aantal deelnemers van 9613 naar 9663.

Wat de ’afhakers’ betreft, is de catechisatie is het belangrijkste kanaal om hen te bereiken, zegt Mauritz. "Daar kun je met hen in gesprek gaan, hen confronteren met Bijbelse normen, hen kritischer maken over wat zich vanuit de wereld presenteert. Daarvoor moet je wel de leefwereld van jongeren kennen. We willen als bond graag helpen in gemeenten om thema’s als mediagebruik, muziek, seksualiteit aan de orde te stellen. Dat gebeurt ook wel, aarzelend, hier en daar.’’

Het aantal leden van de jongste verenigingen, vanaf twaalf of veertien jaar, nam iets af.
Ook dat maakt de Jeugdbond bezorgd. Mauritz: "Als ze rond hun veertiende afhaken, komen ze ook niet terug op de vereniging voor boven de zestien. Ze vinden het bestaande jeugdwerk saai, niet actief genoeg. Daarvoor ontwikkelen we wat materiaal, om ’doeners’ op een vereniging meer inbreng en afwisseling te geven. Zonder afbreuk te doen aan de identiteit.’’

In ruim dertig gemeenten verzorgde de bond vorig jaar opvoedings- en gemeenteavonden. Daarnaast waren er vier regionale bijeenkomsten over ’huisgodsdienst en muziek’.

Net als andere kerkelijke jeugdorganisaties raakte de JBGG haar overheidssubsidie - in 2005 nog 90.000 euro - vorig jaar kwijt. Toch stegen de inkomsten met negen procent tot € 502.142. Dat is relatief makkelijk gegaan, laat directeur Mauritz weten. Kerkenraden en donateurs zijn meer gaan bijdragen.

Naast het begeleiden van jeugdverenigingen geeft de JBGG het jongerenblad Daniël uit en organiseert de bond zomerkampen, waaraan jaarlijks ruim tweeduizend jongeren meedoen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mja, mijn schoonvader (zelf rasechte nietnegatieve GG'er) heeft wel eens gezegt dat als de familiebanden niet zouden bestaan, dat dan 75% van de GG'ers in zijn stad naar zijn mening niet meer naar de kerk zouden gaan. Nu is het niet een gemeente die we als algemene stelregel kunnen stellen, maar de meeleving van de volwassen gemeenteleden is grotendeels ook niet best. Er komen geen goede vruchten van een slechte boom. Het is nog een wonder dat God er voor zorgt dat er uberhaupt nog meelevende jeugd is.

En dat kan gezegt worden over elk kerkverband overigens.
Marnix

Bericht door Marnix »

Denk ik ook, wat dat betreft is het een zegen, dat het evangelie van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Daarmee zijn we er natuurlijk nog niet, we moeten als gemeenten jongeren wel betrekken en motiveren, ze hebben die sturing duidelijk nodig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

We willen als bond graag helpen in gemeenten om thema’s als mediagebruik, muziek, seksualiteit aan de orde te stellen. Dat gebeurt ook wel, aarzelend, hier en daar.’’
Aarzelend deze thema's aan de orde stellen is veel te weinig. Je moet de jeugd aanspreken op wat er leeft. Van daaruit de lijnen van en naar de Bijbel trekken.
MariaW

Bericht door MariaW »

De zorg die de JBGG heeft, heb ik ook al enkele jaren. Het verbaast me ook niets. Je ziet bij zoveel ouders slechts een uiterlijke vorm en geen inhoud, dat mensen opzoek zijn gegaan naar ook innerlijke beleving.

Ik kan de 'popmuziek' avond in Doorn op Hemelvaartsdag en in Apeldoorn op tweede Pinksterdag van harte aanbevelen voor heel veel jongelui. Neem er mensen mee naar toe. Je wordt hier zo geconfronteerd met de inhoud van de popmuziek.
refo

Bericht door refo »

MariaW schreef:De zorg die de JBGG heeft, heb ik ook al enkele jaren. Het verbaast me ook niets. Je ziet bij zoveel ouders slechts een uiterlijke vorm en geen inhoud, dat mensen opzoek zijn gegaan naar ook innerlijke beleving.

Ik kan de 'popmuziek' avond in Doorn op Hemelvaartsdag en in Apeldoorn op tweede Pinksterdag van harte aanbevelen voor heel veel jongelui. Neem er mensen mee naar toe. Je wordt hier zo geconfronteerd met de inhoud van de popmuziek.
Het gemakkelijkste is de ouders de schuld te geven. Die zullen als gevolg van hun eigen (reformatorische) kennis van de mens in het algemeen moeten bekennen dat ze is alles tekort schieten. Deze groep mensen zwijgt aldus beschaamd. Want als een ouder opspringt en roept: "Ik heb echt alles gedaan wat er te doen was!!", dan glimlachen we minzaam. "Zie je wel, die begrijpt er niets van".

Maar:
Waar gesteld wordt dat er 'wat met een mens moet gebeuren', krijg je noodzakelijk veel 'uiterlijke vorm en geen inhoud'. De ouders gedragen zich op de wijze die van hen wordt verwacht.
Als dan de prediking ook niet echt een oplossing geeft om tot een 'innerlijke beleving' te komen is het kringetje rond.

Het enige 'voertuig' waarvan de Heilige Geest Zich bedient, is het Woord. (vr 65 HC). Misschien dat we in die richting eens naar de oorzaak moeten zoeken.
MariaW

Bericht door MariaW »

refo schreef:
MariaW schreef:De zorg die de JBGG heeft, heb ik ook al enkele jaren. Het verbaast me ook niets. Je ziet bij zoveel ouders slechts een uiterlijke vorm en geen inhoud, dat mensen opzoek zijn gegaan naar ook innerlijke beleving.

Het gemakkelijkste is de ouders de schuld te geven. Die zullen als gevolg van hun eigen (reformatorische) kennis van de mens in het algemeen moeten bekennen dat ze is alles tekort schieten. Deze groep mensen zwijgt aldus beschaamd. Want als een ouder opspringt en roept: "Ik heb echt alles gedaan wat er te doen was!!", dan glimlachen we minzaam. "Zie je wel, die begrijpt er niets van".

Maar:
Waar gesteld wordt dat er 'wat met een mens moet gebeuren', krijg je noodzakelijk veel 'uiterlijke vorm en geen inhoud'. De ouders gedragen zich op de wijze die van hen wordt verwacht.
Als dan de prediking ook niet echt een oplossing geeft om tot een 'innerlijke beleving' te komen is het kringetje rond.

Het enige 'voertuig' waarvan de Heilige Geest Zich bedient, is het Woord. (vr 65 HC). Misschien dat we in die richting eens naar de oorzaak moeten zoeken.
Ik heb het niet zo bedoeld om alleen slechts de ouders de schuld te geven, maar ik denk dat ouders een voorbeeldfunctie hebben. Wanneer de liefde van de Heere Jezus in hun harten is, dan merken jongelui dat. En dit weet ik gewoon uit ervaring (wat ik allemaal hier typ.) uiteraard zijn er ook jongelui die met verkeerde vrienden in aanraking komen. En er zijn mensen die door de toenemende mate van polemiek in de kerken, zichzelf ook gaan afzetten tegen de kerk zelf. Zo zijn er verschillende oorzaken uiteraard.

Ik vraag me zovaak af: wat stralen wij uit van de Heere Jezus? Kunnen mensen jaloers op ons worden?
Marnix

Bericht door Marnix »

MariaW schreef:
refo schreef:

Maar:

Ik heb het niet zo bedoeld om alleen slechts de ouders de schuld te geven, maar ik denk dat ouders een voorbeeldfunctie hebben. Wanneer de liefde van de Heere Jezus in hun harten is, dan merken jongelui dat. En dit weet ik gewoon uit ervaring (wat ik allemaal hier typ.) uiteraard zijn er ook jongelui die met verkeerde vrienden in aanraking komen. En er zijn mensen die door de toenemende mate van polemiek in de kerken, zichzelf ook gaan afzetten tegen de kerk zelf. Zo zijn er verschillende oorzaken uiteraard.

Ik vraag me zovaak af: wat stralen wij uit van de Heere Jezus? Kunnen mensen jaloers op ons worden?
Klopt, en hetzelfde geldt voor de kerk. Daar heeft men ook een voorbeeldfunctie, en dan is het ook goed om als kerk af te vragen: Hoeveel stralen we van de liefde van Christus uit? Ik heb gemerkt dat jongeren daar best gevoelig voor zijn. Als in de kerk liefde vaak ontbreekt, mensen elkaar in de haren vliegen, veroordelen enzovoorts en als er soms wettisch met dingen wordt omgegaan, er mooi wordt gepraat maar lelijk wordt gedaan, of niets wordt gedaan, kan dat afstotend werken bij jongeren, die in hun leeftijdsfase sterk bezig zijn een identiteit te ontwikkelen en te bepalen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

En stel dat iemand 'jaloers' wordt, wat helpt dat? In de Bijbel lees je ook niet dat mensen 'jaloers' worden. Het evangelie wordt aangenomen, geloofd of het wordt verworpen.

We zijn als kerk veel te gauw tevreden. En dan sluit ik iedereen in, predikers, ouderlingen en andere gewone leden. Als alles maar goed geregeld is. Als maar de dingen gepreekt worden die wij belangrijk vinden, dan zal God dat ook wel belangrijk vinden en dan zal iedereen dat wel zo vinden. Dan worden we vanzelf jaloers op elkaar. Aan ons ligt het niet. Dat we kennelijk de zalving van de Geest missen, is iets waar niemand zich druk overmaakt. Want we we zijn toch rechtzinnig?

Als jonge, maar ook oude mensen afhaken dan is dat een collectieve schuld. Dat geldt overigens evenzeer voor het feit dat er nooit nieuwe leden bijkomen. En afhaken moet je ook ruim nemen. Je kunt afhaken en toch lid blijven. (Wat moet je anders?)

Dan hebben we blijkbaar niet duidelijk kunnen maken dat de koopwaar die we gratis en voor niets aanbieden en die een eeuwig leven garandeert bij ons te krijgen is. Want daar loop je toch niet voor weg?
Als de klanten dan toch weglopen kan dat twee redenen hebben:
a) ik hoef het eeuwige leven niet en dus je koopwaar niet
b) volgens mij heb je die koopwaar helemaal niet ik ga het elders kopen
Laatst gewijzigd door refo op 12 apr 2007, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

In het ND van vandaag staat een prikkelend artikel: de drempel naar de kerk moet niet verlaagd worden, maar de drempel naar buitenstaanders.
IZB-voorman Dekker hekelt kerk van ‘ons soort mensen’
van onze redactie kerk

Ds. Wim Dekker, studiesecretaris van de IZB, loopt op tegen de term ‘laagdrempelig’, als het gaat om kerkdiensten. ,,De kerk heeft juist een hoge drempel nodig om binnen te komen.’’

AMERSFOORT - Laagdrempelige kerkdiensten. Het is een fenomeen dat in kringen van de hervormd-gereformeerde evangelisatiebeweging IZB blijkbaar nogal eens voorkomt. Zo vaak zelfs dat studiesecretaris drs. Wim Dekker nu geluiden opvangt van mensen die het woord niet meer kunnen horen.

Het streven - bepaalde - kerkdiensten laagdrempeliger te maken komt volgens hem vaak uit de koker van kerkgangers die ontdekken hoe ontoegankelijk hun traditie is voor buitenstaanders. ,,Ze merkten het soms al bij hun eigen kinderen. Ze merkten het vervolgens ook wanneer ze wel eens iemand van buiten uitnodigden voor een kerkdienst’’, schrijft Dekker in Tijding, het ledenblad van de IZB. ,,Ze vroegen zich af: maken wij misschien de boodschap onverstaanbaar door gewoonten en gebruiken die een onnodig hoge drempel opwerpen? Daarachter proef ik een diep bijbels verlangen.’’

‘Laagdrempeligheid’ bij een kerkdienst betekent dan ,,dat het vooral gezellig moet zijn in de kerk, niet te moeilijk, niet te diep, want Jezus vertelde het zelf toch ook allemaal zo eenvoudig, nietwaar? Niet te veel Psalmen, niet te veel andere liederen waar je bij na moet denken, niet zulke grondige Schriftuitleg. Niet steeds van die zware onderwerpen, want het leven doordeweeks is al ingewikkeld genoeg.’’

Hapklaar
En, wordt daar dan volgens Dekker vaak bij gezegd: ,,Zo begrijpen de buitenkerkelijken het ook beter. Soms wordt met een beroep op de arme buitenkerkelijken die het niet kunnen begrijpen, een pleidooi gevoerd om het in de kerk steeds simpeler, steeds meer hapklaar te maken.’’

Dat is volgens Dekker een ,,kolossaal misverstand’’. Dat de kerk de aansluiting met grote groepen mensen in de samenleving mist, heeft volgens hem namelijk niet zozeer te maken met de boodschap en de vormen van de kerkdienst, als wel met de cultuur die heerst in de kerken. ,,Mij valt in ieder geval altijd weer op, dat tot de kern van de gemeente meestal mensen behoren die het gelukt is binnen de lijntjes te blijven. Maatschappelijk ontspoorden, psychisch ontspoorden, zedelijk ontspoorden kom je er meestal weinig tegen. Ook mensen met een andere geaardheid of van de standaardnorm afwijkende relaties kom je in een orthodoxe gemeente weinig tegen.’’

Sterker nog, in de gemeenten waar Dekker zelf als predikant stond, viel het hem op dat van alle mensen die belijdenis deden, juist degenen die werkloos raakten, psychische of drankproblemen kregen of gingen scheiden, de kerk verlieten. ,,Dat zette me heel sterk aan het denken. Hoe kan dit nu? Juist de mensen die Jezus bij voorkeur opzocht, voelen zich bij onze kerkelijke gemeenschap niet meer thuis, zodra hun leven in de war loopt.’’

Burgerkerk
Dekkers conclusie: de kerk is een ‘nette burgerkerk’ geworden. Als belangrijkste oorzaak noemt Dekker de ‘kliekjesmentaliteit’ van kerkmensen. ,,De kerk denkt en handelt werelds in dezen. Wij gaan om met mensen die ons liggen, die aan onze standaard beantwoorden. Dat deden de tollenaars dus ook. Een kerk van osm’ers: ons soort mensen.’’ Wat dat betreft heeft de verzuiling in Dekkers ogen ,,met alle goede bedoelingen veel kwaad gedaan’’. ,,En het christelijke geloof is er ook niet mee bewaard: de enige reden waarom je ervoor zou kunnen pleiten. Volgens het laatste onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau gelooft in Rusland na bijna een eeuw communisme 54% in God en in Nederland na een eeuw verzuiling 52%. Zulke cijfers moeten ons te denken geven.’’

Het is volgens de IZB-predikant dan ook zaak dat kerkleden veel meer leren omzien naar mensen buiten de gemeente. ,,Zijn wij bereid dieper gaande contacten te leggen met de typen mensen met wie Jezus omging? Waarom zouden ze bij ons over de drempel komen, wanneer wij niet bij hen over de drempel komen?’’

Daarmee is hij terug bij de laagdrempelige kerkdienst. Die is volgens Dekker helemaal niet nodig, als de kerkgangers de cultuur in de kerk weten te veranderen. ,,Laat de kerk voor buitenstaanders een vindplaats van het heilige mogen zijn, vindplaats van de Heilige, de Enige die echt iets anders te vertellen heeft dan wat we al wisten voordat we de kerk in kwamen’’, schrijft hij. ,,De kerk heeft twee drempels nodig: een hoge om binnen te komen. Reeds in het oude Israël ging men op naar de tempel. Tegelijk een lage om de kerk te verlaten, de wereld weer in.’’
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Dekkers conclusie: de kerk is een ‘nette burgerkerk’ geworden. Als belangrijkste oorzaak noemt Dekker de ‘kliekjesmentaliteit’ van kerkmensen. ,,De kerk denkt en handelt werelds in dezen. Wij gaan om met mensen die ons liggen, die aan onze standaard beantwoorden. Dat deden de tollenaars dus ook. Een kerk van osm’ers: ons soort mensen.’’ Wat dat betreft heeft de verzuiling in Dekkers ogen ,,met alle goede bedoelingen veel kwaad gedaan’’
Hiermee slaat Dekker volgens mij de spijker op de kop.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Applaus voor ds Dekker!
Laagdrempeligheid leidt niet tot een intocht, maar tot een uittocht.
jvdg

Bericht door jvdg »

elbert schreef:In het ND van vandaag staat een prikkelend artikel: de drempel naar de kerk moet niet verlaagd worden, maar de drempel naar buitenstaanders.
IZB-voorman Dekker hekelt kerk van ‘ons soort mensen’
,,De kerk heeft twee drempels nodig: een hoge om binnen te komen. Reeds in het oude Israël ging men op naar de tempel. Tegelijk een lage om de kerk te verlaten, de wereld weer in.’’
Mooie eye-opener.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

ik denk dat hij de kern van het probleem raakt. Ik heb het zelf ook vaak gemerkt. Mensen haken niet af om de boodschap en de "tradities" (lezen uit SV, zingen van psalmen, grondige schriftuitleg, "lange" preek van 45-60 min) maar om het cultuurtje dat er om heen hangt. Doe als wij, met name op maatschappelijk gebied, en je hoort erbij!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:ik denk dat hij de kern van het probleem raakt. Ik heb het zelf ook vaak gemerkt. Mensen haken niet af om de boodschap en de "tradities" (lezen uit SV, zingen van psalmen, grondige schriftuitleg, "lange" preek van 45-60 min) maar om het cultuurtje dat er om heen hangt. Doe als wij, met name op maatschappelijk gebied, en je hoort erbij!
En jongeren gaan vaak liever andere dingen doen dan actief zijn in de kerk, dus geef ze mogelijkheden, stimuleer ze en betrek ze. En geef indeerdaad natuurlijk het goede voorbeeld.... En zorg dat het cultuurtje er omheen goed is, zorg dat dat cultuurtje niet te ver van de jongeren afstaat.
Plaats reactie