Geestelijke liederen

Mariavt

Geestelijke liederen

Bericht door Mariavt »

Vroeger heb ik weleens te horen gekregen dat als je een geestelijk lied van de Heere in je gedachten kreeg, dat dat nóóit van de Heere kon zijn.
Hoe kan het dan dat je er soms zoveel moed uit kan putten?

Neem alleen de zin maar"Nu jaagt de dood geen angst meer aan want alles álles is voldaan.

Hoe denken jullie hier over???????
helma

Re: Geestelijke liederen

Bericht door helma »

Mariavt schreef:Vroeger heb ik weleens te horen gekregen dat als je een geestelijk lied van de Heere in je gedachten kreeg, dat dat nóóit van de Heere kon zijn.

Neem alleen de zin maar"Nu jaagt de dood geen angst meer aan want alles álles is voldaan.

zolang het gegrond is op Gods Woord is er niets mis mee
Je kent vast Oud. van D nog wel (GGIN)
hij is vroeger op een Gereformeerde school geweest
Hij zei; al die gezangen, daar moest ik niet zo veel van hebben
maar nu zijn ze me zo vaak tot troost als ze in m'n gedachten terugkomen.

Wij moeten de Heere niet voor willen schrijven waarmee Hij ons tot troost kan zijn of niet
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mariavt schreef:Vroeger heb ik weleens te horen gekregen dat als je een geestelijk lied van de Heere in je gedachten kreeg, dat dat nóóit van de Heere kon zijn.
Die opmerking kwam vast van iemand die tégen gezangen en geestelijke liederen was. Anders zeg je zoiets niet.
Helaas worden er zo nogal eens uitspraken gedaan waarbij men zich een oordeel aanmatigt wat wel en wat niet van de Heere is. Dwaasheid. De Heere is vrij en laat Zich niet door nietige mensen commanderen.
Als het je dichtbij de Heere brengt, is het goed, ongeacht of het nu een psalm is of een gezang, een regel uit de Bijbel of een regel uit een gedicht.
Lees Fil. 2: 15-18 maar eens. Ook al wordt Christus vanuit onzuivere motieven gepredikt, het maakt uiteindelijk geen verschil, zegt de apostel, zolang Christus maar gepredikt wordt.
Rens

Bericht door Rens »

Waar ik altijd kippenvel bij krijg, en mij troost, is "U zij de glorie"........evangelisch toten met, maar dat kan me niet bommen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Andre

Bericht door Andre »

'k herinner mij van wat ik eens heb gelezen van Ds Lamain,

hij was eens in een consistorie, en zag tegen het preken op, wat hoorde hij vanuit een gebouwtje van een andere richting, zingen; "waar dan heen, tot U alleen......" De Heere wilde het gebruiken!

Anders gezegt, 'k heb eens een predikant horen preken, hij verhaalde hoe de Heere hem eens door middel van een gezang uit de banden haalden.

Als g' in nood gezeten, geen uitkomst ziet, wil dan nooit vergeten:
God verlaat u niet. Vrees toch geen nood! 's Heeren trouw is groot,
en op 't nacht'lijk duister, volgt het morgenrood. Schoon stormen woeden,
ducht toch geen kwaad; God zal u behoeden, uw toeverlaat.

God blijft voor u zorgen, goed is de Heer', en met elke morgen,
keert Zijn goedheid weer. Schoon g'in 't verdriet, nergens uitkomst ziet,
groter dan de Helper, is de nood toch niet. Wat ons ontviele,
Redder in nood, red slechts onze ziele, uit zond'en dood.

................maar de pslmen zijn ook zeer rijk.......

Loof, loof den HEER', mijn ziel, met alle krachten;
Verhef Zijn Naam, zo groot, zo heilig t' achten;
Och, of nu al wat in mij is, Hem preez'!
Loof, loof mijn ziel, den Hoorder der gebeden;
Vergeet nooit een van Zijn weldadigheden;
Vergeet ze niet; 't is God, die z' u bewees.
Klomp

Bericht door Klomp »

Rens schreef:Waar ik altijd kippenvel bij krijg, en mij troost, is "U zij de glorie"........evangelisch toten met, maar dat kan me niet bommen.
Als ik me het goed herinner was dat al het lijflied van Willem van Oranje/de Oranjes.
Rens

Bericht door Rens »

Klomp schreef:
Rens schreef:Waar ik altijd kippenvel bij krijg, en mij troost, is "U zij de glorie"........evangelisch toten met, maar dat kan me niet bommen.
Als ik me het goed herinner was dat al het lijflied van Willem van Oranje/de Oranjes.
als je het niet zéker weet, moet je ze ff bellen.....Hare Majesteit zal het toch wel weten neem ik aan................................. :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Klomp schreef:
Of dat helemaal juist is, betwijfel ik. Feit is wel dat het lied bij officiële plechtigheden van het Oranjehuis zelden ontbreekt. A toi la gloire! Wij zongen het gistermorgen ook. Heerlijk!
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Klomp schreef:
Of dat helemaal juist is, betwijfel ik. Feit is wel dat het lied bij officiële plechtigheden van het Oranjehuis zelden ontbreekt. A toi la gloire! Wij zongen het gistermorgen ook. Heerlijk!
Wij ook al.
refo

Bericht door refo »

Klomp schreef:
Wikipedia schreef: À toi la gloire (in het Nederlands ook wel: U zij de glorie) is een christelijk of kerkelijk lied dat geschreven is in 1884 door Edmond Budry (1854-1932). De melodie is uit het oratorium Judas Macabaeus van Georg Friedrich Händel (1685-1759). Het lied wordt vaak bij huwelijken en begrafenissen van het Nederlands koningshuis gezongen, zowel in het Frans als in de Nederlandse vertaling.
Marnix

Bericht door Marnix »

En hoe komt die persoon daarbij? De Bijbel is duidelijk dat de Geest ons allerlei liederen ingeeft... de Bijbel is duidelijk dat we Hem ook nieuwe liederen mogen zingen. Ik heb nooit begrepen dat sommigen alleen maar Psalmen zingen, omdat het Bijbels is om meer te mogen zingen. We zongen in de kerk waar ik zondagochtend was alleen maar Psalmen... met Pasen... ik vond dat zo vaag en vreemd. Er zijn zoveel mooie liederen over Christus opstanding, die mogen we gewoon zingen. En we mogen er ook troost uit putten, de Geest werkt net zo goed door hymnen en geestelijke liederen, als door Psalmen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Dank voor jullie reacties, het maakt veel duidelijk voor mij.

Mijn moeder, een kind van de Heere, liep eens in het duister. Onderwijl draaide mijn broer een voor die tijd zéér evangelisch lied.
" Daar zijn geen grenzen aan Jezus macht", Dat heeft haar eruit getrokken en ze mocht weer gelóven dat het ook voor háár persoonlijk was bedoeld.

Zo zie je maar wat een gezang kan doen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
Klomp schreef:
Wij ook al.
Zul je hier op de Veluwe niet tegenkomen vrees ik :cry:
wim

Bericht door wim »

Mariavt schreef:
wim schreef:
Hendrikus schreef: [...] A toi la gloire! Wij zongen het gistermorgen ook. Heerlijk!
Wij ook al.
Zul je hier op de Veluwe niet tegenkomen vrees ik :cry:
Wij zongen het niet in onze eigen gemeente, overigens. (Om misverstanden te voorkomen.)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik heb eens het volgende gehoord (ja ja een heus volkverhaal(tje)

een jongen vroeg op catechisatie aan de ouderling: Zou Johannes de Heer wel in de hemel gekomen zijn?

Zegt die ouderling: Ja zeker en er zit vast niemand zo dicht bij de Heere dan hij.
Plaats reactie