Homo's zijn te "genezen" ?! Docu op USA-tv

Rens

Homo's zijn te "genezen" ?! Docu op USA-tv

Bericht door Rens »

Kampen om homo’s te genezen (NRC)

Documentaire over ‘bekering’ door Amerikaanse christenen

Rotterdam, 6 april. - In de VS trachten christelijke groepen homoseksuelen te ‘genezen’. „Ik was als een vogel die uit zijn kooi vloog.”

Door Tom Rooduijn

In de Verenigde Staten zetten christelijke groeperingen zich in toenemende mate in om de homoseksueel te bekeren. Of liever: te genezen. Want homoseksualiteit wordt door vertegenwoordigers van de ex-gay-movement niet alleen beschouwd als een zonde, maar ook als een ziekte. En net als andere ziektes, redeneert de beweging, is homseksualiteit te genezen. Daartoe zijn in Amerika ruim honderd klinieken opgericht en zijn tal van zelfstandige therapeuten actief. Een aantal van deze ‘homogenezers’ komt aan het woord in de onthutsende aflevering Gay Conversion van de CNN-serie ‘World’s Untold Stories’ die dit paasweekeinde wordt uitgezonden.

Opmerkelijk is dat alle therapeuten in de documentaire van Mark Simkin zelf ooit homoseksueel waren en nu ware family men zijn. Neem Richard Cohen, aangekondigd als een van de gezaghebbendste ‘gay conversion’-therapeuten van Amerika. Van zijn voormalige homoseksualiteit getuigt een foto van hem naast een man wiens gezicht onherkenbaar is gemaakt. Dan kijkt de camera mee bij Cohens sessie met Lee, een zwarte homoseksueel met dreadlocks en een broek met camouflagepatroon. „Lee is gay, maar hij heroriënteert zich op zijn seksualiteit”, luidt het commentaar.

„Je moet terug naar de jongen die je ooit was”, houdt Cohen zijn cliënt voor. Lee moet zijn sindsdien ontwikkelde identiteit met behulp van een tennisracket en een kussen letterlijk van zich af slaan. „Hij moet de gevoelens die in hem gevangen zijn naar buiten brengen”, legt de therapeut uit. Volgens Cohen is seksualiteit niet iets wat een mens willoos ondergaat, maar waarvoor kan worden gekozen. Hijzelf ervoer zijn keuze voor de heteroseksualiteit en zijn verdwenen behoefte aan mannen als een bevrijding: „Ik was als een vogel die uit zijn kooi vloog.”

De CNN-documentaire stipt ook de politieke invloed aan die van de christelijke lobbygroepen uitgaat. Ze verspreiden hun boodschap via populaire radiostations en proberen op scholen in het lesprogramma te laten opnemen dat homoseksualiteit niet aangeboren is. Een organisatie als Focus on the Family heeft een aparte divisie Homoseksualiteit, waarvan ex-homo Mike Haley directeur is. „Als ik twintig jaar geleden een gespierde man zag, wilde ik met hem slapen”, zet Haley uiteen, „maar nu denk ik: had ik maar zulke spieren.” Tijdens een lezing op een conferentie over gay conversion betoogt hij dat dertig procent van de homoseksuelen die in therapie gingen daadwerkelijk genazen.

Ondertussen demonstreren buiten tientallen christelijke homo’s met teksten als: God loves you as you are en It’s OK to be gay. Er is inmiddels ook een actiegroep die de strijd met de ex-gay-movement aanbindt. „Mensen worden misleid voor politiek en geldelijk gewin”, zegt Wayne Besen, de voorman van de groep. „Bovendien zijn de technieken, gebruikt bij deze ‘heroriëntatie’, laakbaar en gevaarlijk.” Volgens Besen stoelt de hele beweging op haat, veroordeling en discriminatie van homoseksuelen: „Deze beweging voorziet homo’s van een stigma. Mensen gaan zich ervoor schamen en worden daardoor gedwongen om te willen veranderen.” Besen meende ooit zelf met behulp van een hypnosetherapie op cd van zijn geaardheid af te moeten komen. Hij luistert nog eens naar de therapie. „Je bent klaar om te veranderen’’, horen we een ontspannen stem zeggen. En even later: „Seks hebben met een vrouw is geweldig* Je bent echt blij met je nieuwe seksualiteit* Homoseksualiteit is een gesloten hoofdstuk.”

Een nog krachtiger anti-geluid wordt vertolkt door dominee Mel White, die zich gedurende enkele decennia van zijn homoseksuele gevoelens probeerde te bevrijden. Hij onderging alle hiertoe beschikbare therapieën, tot elektroshock en exorcisme aan toe. Nu is hij gescheiden, leeft samen met een man en houdt cursussen om homoseksuelen zelfbewust te maken. Hij waarschuwt fel voor de gevaarlijke boodschap van de ex-gay-movement: „Mensen voelen zich als een mislukkeling als blijkt dat God ze niet kan veranderen. Dan vinden ze dat ze dood moeten.” Hij vertelt van homo’s die om die reden zelfmoord pleegden: „Ze lieten brieven achter waarop stond dat ze niet meer met God en ook niet meer met zichzelf in het reine konden komen.”

Ook wordt aandacht besteed aan de ‘klinieken’ die volgens CNN veel weg hebben van kampen. Een behandeling kost hier 2.500 dollar voor twee en 6.000 dollar voor zes weken. Ex-cliënt Lance Carroll, voor wie de behandeling niet het door zijn ouders gewenste resultaat opleverde, vertelt over de uiterst strenge huisregels: geen tv, krant, muziek of boek. Volgens hem is de therapeutische aanpak gebaseerd op het conditioneren van schaamte: „Er is iets verkeerd gegaan met je en dat moet je daar herstellen.”

Onthutsend, wreed....ik kan het niet anders omschrijven
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
vlinder

Bericht door vlinder »

Het eerste stuk vind ik een goed initiatief. Alleen het laatste is bizar.
En van die dominee vind ik het ook een beetje jammer.
memento

Bericht door memento »

Jammer dat hier niet het onderscheid gemaakt wordt tussen homo's van geboorte, en mensen die homo geworden zijn door invloeden van buitenaf.

Wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het laatste, waarbij de uitkomst was dat meer dan de helft van de onderzochte veel psychische problemen hebben gehad búiten hun geaardheid om. Denk hierbij aan pesten, geen/weinig vrienden, niet populair bij meisjes, etc. Een groot gedeelte geeft aan wél verkering met een meisje te hebben gewild, maar dat dit nooit gelukt is. Ik denk dat deze groep wél te genezen is.

De andere groep is dat m.i. niet. De vraag of je hen tóch de verkeerde begeerten mag afleren zou ik zelf met ja beantwoorden, alhoewel ik denk dat je niet de hoop moet hebben dat dat voor 100% gaat lukken.
Adorote

Bericht door Adorote »

Er zijn nog steeds geen bewijzen van genezing van aan geboren sex geaardheid, kan ook niet want geaardheid is geaardheid. En dat soort berichten uit de VS moet men helemaal op passen het land van schijnheiligeheid en allerlei sexontsporingen.Laat dit zieke land de VS dus eerst maar is zichzelf genezen van alle rottigheid die ze uit strooien over de wereld.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

memento schreef:Jammer dat hier niet het onderscheid gemaakt wordt tussen homo's van geboorte, en mensen die homo geworden zijn door invloeden van buitenaf.

Wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het laatste, waarbij de uitkomst was dat meer dan de helft van de onderzochte veel psychische problemen hebben gehad búiten hun geaardheid om. Denk hierbij aan pesten, geen/weinig vrienden, niet populair bij meisjes, etc. Een groot gedeelte geeft aan wél verkering met een meisje te hebben gewild, maar dat dit nooit gelukt is. Ik denk dat deze groep wél te genezen is.

De andere groep is dat m.i. niet. De vraag of je hen tóch de verkeerde begeerten mag afleren zou ik zelf met ja beantwoorden, alhoewel ik denk dat je niet de hoop moet hebben dat dat voor 100% gaat lukken.

Als ik het goed begrijp kun je volgens jou theorie homo's dan vergelijken met bijv. pyromanen?
memento

Bericht door memento »

Als ik het goed begrijp kun je volgens jou theorie homo's dan vergelijken met bijv. pyromanen?
Je kan het vergelijken met pyromanen. Persoonlijk vind ik de vergelijking met pedofilie beter, en wel omdat dat nu precies dezelfde afkeer oproept als vroeger bij homofilie was. Ik vind het heel raar dat de meeste mensen wél vinden dat een pedofiel behandeld moet worden, maar een homofiel niet. In beide geval is immers sprake van ongezonde gevoelens op sexueel gebiedt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:In beide geval is immers sprake van ongezonde gevoelens op sexueel gebiedt.
Als je tegenwoordig dergelijke uitspraken doet begint gelijk iedereen te protesteren. Maar laten we maar vasthouden aan wat de bijbel hierover zegt: man en vrouw schiep Hij hen. Normaal is: Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn. Alle geaarheid die hier van afwijkt is dus afwijkend, of tegen natuurlijk.

Verder moet gezecht worden dat het niet geheel zwart wit is, iemand is niet 100% hetero of 100% homo. Meestal zit het er tussen in, is iemand bijvoorbeeld 60% hetero en 40% homo, of wat voor percentage dan ook. Iemand die door de druk van deze maatschappij volledig als homo gaat gedragen, maar in werkelijkheid voor zeg maar 50% hetero is en voor 50% homo, zal beter "genezen kunnen worden als iemand die voor 70% homo is en voor 30% hetero.

Laten we in ieder geval vasthouden dat hoe wij ons voelen geen vrijbrief is om ons ook zo gedragen. Dit kan een zeer zwarte strijd zijn, en daar meoten we elkaar in ondersteunen. Sommige mensen hebben de neiging zeer hard te zijn voor anderen, sommige mensen zijn geneigt tot stelen en gierigheid, anderen hebben de neiging tot tegennatuurlijke relaties en seksuele omgang. Deze neigingen zijn allemaal tegen God's woord, en de ene neiging is niet veel erger als de andere. Dat we die neigingen hebben ligitimeert niet dat we daar ook naar handelen.

Verder is ten diepste de enige werkelijke remedie tegen onze natuurlijke zondige neigingen het onversneden evangelie. Niet de rechtvaardiging van de zonde, maar de rechtvaardiging van de zondaar door het geloof in Jezus Christus alleen!
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

memento schreef:
Je kan het vergelijken met pyromanen. Persoonlijk vind ik de vergelijking met pedofilie beter, en wel omdat dat nu precies dezelfde afkeer oproept als vroeger bij homofilie was. Ik vind het heel raar dat de meeste mensen wél vinden dat een pedofiel behandeld moet worden, maar een homofiel niet. In beide geval is immers sprake van ongezonde gevoelens op sexueel gebiedt.
Je hebt vokomen gelijk. En zeker ook Bijbels gezien!

Helaas denkt men daar tegewoordig anders over. Het verschil zit denk ik in het feit dat kinderen niet bewust kunnen kiezen voor een seksuele relatie met volwassen. Simpel omdat ze daar te jong voor zijn. Homoseksuelen hebben een gelijkwaardige relatie waar ze beiden bewust voor kiezen.
Vandaar dat het eerste wel behandeld moet worden, maar het tweede niet.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
J.C. Philpot

edele strijdster schreef:Helaas denkt men daar tegewoordig anders over. Het verschil zit denk ik in het feit dat kinderen niet bewust kunnen kiezen voor een seksuele relatie met volwassen. Simpel omdat ze daar te jong voor zijn. Homoseksuelen hebben een gelijkwaardige relatie waar ze beiden bewust voor kiezen.
Beide zijn tegen God's woord, dus vandaar dat men voor beide behandeld moet worden. En wel door de evangelie van vrije genade, wat ten diepste de enige werkelijke remedie is!
edele strijdster

J.C. Philpot schreef:
edele strijdster schreef:Helaas denkt men daar tegewoordig anders over. Het verschil zit denk ik in het feit dat kinderen niet bewust kunnen kiezen voor een seksuele relatie met volwassen. Simpel omdat ze daar te jong voor zijn. Homoseksuelen hebben een gelijkwaardige relatie waar ze beiden bewust voor kiezen.
Beide zijn tegen God's woord, dus vandaar dat men voor beide behandeld moet worden. En wel door de evangelie van vrije genade, wat ten diepste de enige werkelijke remedie is!
Dat vind ik ook.
Hoewel ik me afvraag of een behandeling tot genezing kan leiden.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Homofilie is geaardheid, het is geen ziekte waar je zo even van genezen kan worden. Dit soort amerikaanse onzin is gewoon walgelijk, alsof je homofielen in Gods naam hetero kan maken. Dat kan dus niet. Je kan ze beter leren met hun geaardheid op een christelijke manier om te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Precies. Homofilie is geaardheid, het is geen ziekte waar je zo even van genezen kan worden.
Pedofien bepleiten ook dat pedofielie aangeboren is...
Dit soort amerikaanse onzin is gewoon walgelijk, alsof je homofielen in Gods naam hetero kan maken. Dat kan dus niet. Je kan ze beter leren met hun geaardheid op een christelijke manier om te gaan.
Marnix, je maakt hier geen onderscheid, waar wél onderscheid is. Zoals eerder al genoemd, is er een twee-deling. Enerzijds heb je mensen die als homofiel geboren worden, anderzijds heb je mensen die door bv een slechte jeugd, teleurstellingen met vrouwen, etc homo worden. Ik bepleit dat die laatste groep zeker te genezen is. Ik bepleit ook voor de andere (aangeboren) groep behandeling, waarbij ik idd met jou vrees dat die kwade geaardheid niet volledig, maar iig zoveel mogelijk dood gemaakt kan worden.

Daarnaast heb je nog de nieuwe groep, geschapen door verziekte sexuele voorlichting, zoals in de UK, en ik vrees ook straks in nederland, is, waar kinderen aangemoedigd worden om te expirimenteren om te zien wat hun het beste ligt. Wie 'expirimenteerd' met de zonde, moet ook niet verwonderd opkijken als de zonde hem beter bevalt als hij aanvankelijk gedacht had.
J.C. Philpot

Marnix schreef:Precies. Homofilie is geaardheid, het is geen ziekte waar je zo even van genezen kan worden. Dit soort amerikaanse onzin is gewoon walgelijk, alsof je homofielen in Gods naam hetero kan maken. Dat kan dus niet. Je kan ze beter leren met hun geaardheid op een christelijke manier om te gaan.
Ik wil nogmaals benadrukken dat iemand niet volledig homo of volledig hetero is. Meestal zit het er tussen in, is iemand bijvoorbeeld 60% hetero en 40% homo, of wat voor percentage dan ook. Iemand die door de druk van deze maatschappij volledig als homo gaat gedragen, maar in werkelijkheid voor zeg maar 50% hetero is en voor 50% homo, zal beter "genezen" kunnen worden als iemand die voor 70% homo is en voor 30% hetero.
edele strijdster

memento schreef:Marnix, je maakt hier geen onderscheid, waar wél onderscheid is. Zoals eerder al genoemd, is er een twee-deling. Enerzijds heb je mensen die als homofiel geboren worden, anderzijds heb je mensen die door bv een slechte jeugd, teleurstellingen met vrouwen, etc homo worden. Ik bepleit dat die laatste groep zeker te genezen is. Ik bepleit ook voor de andere (aangeboren) groep behandeling, waarbij ik idd met jou vrees dat die kwade geaardheid niet volledig, maar iig zoveel mogelijk dood gemaakt kan worden.

Daarnaast heb je nog de nieuwe groep, geschapen door verziekte sexuele voorlichting, zoals in de UK, en ik vrees ook straks in nederland, is, waar kinderen aangemoedigd worden om te expirimenteren om te zien wat hun het beste ligt. Wie 'expirimenteerd' met de zonde, moet ook niet verwonderd opkijken als de zonde hem beter bevalt als hij aanvankelijk gedacht had.
Je hebt denk ik wel gelijk wanneer je zegt dat de groep waarbij homoseksualiteit is aangeleerd geholpen kan worden.
Wanneer je zegt dat het gevoel van 'geboren' homoseksuelen zoveel mogelijk dood gemaakt moet worden, denk ik bij mezelf: "Slaap jij even lekker verder man!" Ongelofelijk gewoon! Tjonge, jonge!
Je neemt mensen dan nogal lekker serieus als je dat soort dingen bedenkt! Praat er met ze over. Zorg ervoor dat het gevoel vooral niet dood gaat, maar dat mensen leren omgaan met hun gevoel, op een manier die bij een christelijke levensovertuiging past.
Wat jij zegt gebeurd naar mijn idee vooral in kerken. Vooral niet over praten, dan bloeit het vanzelf dood. Schei toch uit man!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Mea Culpa

Bericht door Mea Culpa »

Homofilie kan wel dergelijk een psychische oorzaak hebben, en hoeft echt niet altijd aangeboren te zijn.

Ik ken iemand van zeer nabij die zich vanaf zijn puberteit (op alle fronten) aantrokken heeft gevoeld tot het andere geslacht. De reden hiervan was waarschijnlijk psychisch. Omdat de betreffende persoon een erg laag zelfbeeld had, keek hij naar jongens die wel stoer waren, wel knap waren enz., en daaruit is het e.e.a. waarschijnlijk ontstaan. Nadat de betreffende persoon tot bekering kwam is dit veranderd, en heeft hij hier geen last meer van.

De betreffende persoon ben ik zelf.
Plaats reactie