HUMOR

jvdg

HUMOR

Bericht door jvdg »

„Humor ingebed in levensernst”

Stelling: Gereformeerden hebben geen humor.
Reactie van: rabbijn R. A. Evers uit Amsterdam
Leeftijd: 52
Functie: rector Nederlands Israëlitisch Seminarium

„Het is absolute onzin te beweren dat gereformeerden geen humor hebben. Wel is het duidelijk dat gereformeerden een andere vorm van humor hebben dan seculiere Nederlanders. De humor van gereformeerden is minder plat en niet seksueel getint.

Zelf denk ik met genoegen terug aan een bezoek aan CU-voorman Rouvoet, een jaar geleden. Toen viel mij op hoe gezellig en geestig hij is. Rouvoet is voor mij het levende bewijs dat gereformeerden humor kunnen hebben. Ik ken genoeg andere gereformeerde voormannen en predikanten met veel gevoel voor humor. Het heeft geen zin om namen te noemen, omdat mensen zich erdoor beledigd zouden kunnen voelen.

Humor is bij gereformeerden meestal ingebed in de ernst van het leven. Het gaat hen bij het maken van een plezierige opmerking ook niet om het plezier zelf, maar om het relativeren van een bepaalde situatie in het dagelijks leven.

Humor is waardevol. Het laat zien dat een godsdienstig leven niet alleen uit droefenis bestaat, maar ook zijn vrolijke kanten kent. Ik denk wel dat het hebben van humor eerder iets zegt over iemands persoonlijkheid dan over zijn religieuze achtergrond.

Vanouds bestaat vooral de Joodse humor voor een flink deel uit zelfspot. Wellicht heeft dat te maken met het manier waarop Joden altijd bejegend zijn door de omgeving. Op die wijze leerde een Jood ook naar zichzelf te kijken door de ogen van anderen die hem voortdurend op de hak namen.

Misschien kan het geen kwaad voor gereformeerden de Joodse gewoonte over te nemen om de eigen rol in het geheel te relativeren. We moeten zelfspot niet als bedreigend ervaren.

Het maken van grapjes kan samengaan met de ernst van het leven. Het is opvallend dat de Talmoed ons juist aanraadt om toespraken te beginnen met iets onverwachts. Een grapje trekt de aandacht van het publiek en opent de geest van mensen.”

voetnoot (u17(Deze serie loopt tijdens de Boekenweek, die in het teken staat van scherts, satire en ironie. Donderdag dr. A. Th. van Deursen.

Ik denk dat wij gereformeerden heel veel humor hebben.
Veelal zelfs hoorbaar vanaf de preekstoel.

Wij kennen zelfs "heilige" humor.

Wie kan daar mooie voorbeelden van geven?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Afgelopen zondag had de predikant het over het gegeven dat we naar de kerk mogen gaan, dat het een gave van God was.
Hij vertelde over een gesprek met 1 van zijn kinderen waarin hij dat ook zo zei.
"Oke, ik mag dus naar de kerk, maar wat als ik niet wil"?
"In dat geval moet je."
:)
Unionist

Bericht door Unionist »

http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t ... ight=humor

Niet iedereen wil hunor als humor zien. Dat is jammer. Hunor wordt vaak vertaald met "lol", maar dat is het beslist niet.

Een mooi voorbeeld van humor in zijn heiligste vorm, kwam ik pas nog in de BIjbel tegen: het antwoord van de Kananese vrouw als Jezus zegt dat hij niet voor de honden gekomen is. Zij pareert Hem direct en zet Hem schaakmat met haar eigen woorden. "Ja maar, de honden eten toch ook van de brokjes..."

Je ligt dan niet dubbel, maar wie kan een glimlach onderdrukken wanner die het voor het eerst leest? Dan maakt het geheel niet minder ernstig.
Josephus

Bericht door Josephus »

Ik heb het (helaas) niet zelf meegemaakt, maar een familielid wel.

Een geliefde predikant zou een dienst vervullen in een gemeente in de omgeving van Rotterdam. De kerk zat afgeladen vol. Toen de kerkenraad inclusief predikant binnenkwam, bleek de oorspronkelijk dienstdoende predikant vanwege plotselinge ziekte te zijn vervangen door een veel minder populaire collega.
Deze predikant, die ook wel door had dat al die mensen eigenlijk niet voor hem gekomen waren, begon de dienst dan ook met de legendarische woorden:
"en ziet, het was Lea"... :mrgreen:
refo

Bericht door refo »

Volgens mij was die kerkdienst in de Kuip. Want het aantal mensen die dat wel eens heeft gehoord loopt in de tienduizenden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Volgens mij was die kerkdienst in de Kuip. Want het aantal mensen die dat wel eens heeft gehoord loopt in de tienduizenden.
Misschien de EO jongerendag?
Josephus

Bericht door Josephus »

refo schreef:Volgens mij was die kerkdienst in de Kuip. Want het aantal mensen die dat wel eens heeft gehoord loopt in de tienduizenden.
Dan is het dus of een broodje aap geweest (het woord "hoax" bestond vast nog niet), of al die mensen hebben via overlevering kennis genomen van het gebeurde en het dus niet zelf "live" gehoord.
jvdg

Bericht door jvdg »

Josephus schreef:Ik heb het (helaas) niet zelf meegemaakt, maar een familielid wel.

Een geliefde predikant zou een dienst vervullen in een gemeente in de omgeving van Rotterdam. De kerk zat afgeladen vol. Toen de kerkenraad inclusief predikant binnenkwam, bleek de oorspronkelijk dienstdoende predikant vanwege plotselinge ziekte te zijn vervangen door een veel minder populaire collega.
Deze predikant, die ook wel door had dat al die mensen eigenlijk niet voor hem gekomen waren, begon de dienst dan ook met de legendarische woorden:
"en ziet, het was Lea"... :mrgreen:
Van meerdere predikanten wordt beweerd dat ze deze "legendarische" uitspraak, al dan niet op de preekstoel, hebben gebezigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ook zo'n verhaal: in een dienst zou een gastpredikant van elders voorgaan, dominee Prinsen. Maar die had kennelijk onderweg vertraging opgelopen, want op het moment dat de dienst zou moeten beginnen, was hij er nog niet. De ouderling van dienst ging de kansel op en stelde gemeente voor om alvast een vers te zingen.

inderdaad, Psalm 146: 2
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Dan is het dus of een broodje aap geweest (het woord "hoax" bestond vast nog niet), of al die mensen hebben via overlevering kennis genomen van het gebeurde en het dus niet zelf "live" gehoord.
Diezelfde dominee schreef ook altijd de laatste 2 versjes achterop het organistenbriefje. Op de voorkant stond onderaan "z.o.z.".
Dat werd door de organist eigenlijk altijd geïnterpreteerd als "zonder orgel zingen".
jvdg

Bericht door jvdg »

Humor is bij gereformeerden meestal ingebed in de ernst van het leven. Het gaat hen bij het maken van een plezierige opmerking ook niet om het plezier zelf, maar om het relativeren van een bepaalde situatie in het dagelijks leven.

Humor is waardevol. Het laat zien dat een godsdienstig leven niet alleen uit droefenis bestaat, maar ook zijn vrolijke kanten kent. Ik denk wel dat het hebben van humor eerder iets zegt over iemands persoonlijkheid dan over zijn religieuze achtergrond.
Ik doelde eigenlijk op de humor zoals ik hier heb gequoted. 8)
refo

Bericht door refo »

Zo moet er ook een student geweest zijn op een theologische school wiens preken een aantal keren niet goedgekeurd werden. Om te slagen was dat wel nodig. Al een aantal keren had hij een tekst opgekregen, maar nee, het was het toch niet.

Tenslotte zei één der curatoren: Nog één keer. Kiest u zelf een tekst, preekt u daarover en dan zullen we het eindoordeel geven.

De student koos Psalm 119:99 en 100.
Josephus

Bericht door Josephus »

refo schreef:Zo moet er ook een student geweest zijn op een theologische school wiens preken een aantal keren niet goedgekeurd werden. Om te slagen was dat wel nodig. Al een aantal keren had hij een tekst opgekregen, maar nee, het was het toch niet.

Tenslotte zei één der curatoren: Nog één keer. Kiest u zelf een tekst, preekt u daarover en dan zullen we het eindoordeel geven.

:mrgreen: Ik ben zeer benieuwd naar het eindoordeel van de commissie...
refo

Bericht door refo »

Josephus schreef:
refo schreef:Zo moet er ook een student geweest zijn op een theologische school wiens preken een aantal keren niet goedgekeurd werden. Om te slagen was dat wel nodig. Al een aantal keren had hij een tekst opgekregen, maar nee, het was het toch niet.

:mrgreen: Ik ben zeer benieuwd naar het eindoordeel van de commissie...
O, ja, dat vergat ik nog: hij is geslaagd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik hoorde van een dominee uit de GerGem ergens in de conservatieve Betuwe. Hij ging een keer voor in utrecht, waar men vakant was, daar was het avondmaal. In zijn gemeente gingen er maar weinigen aan. Hij opende de tafel en zag van alle kanten mensen aan komen lopen en was zo geschokt dat hij uitriep:

Zijn er ook nog echte gelovigen? Dan moeten ze snel zijn, voor de honden het brood hebben opgegeten.

Of we dit onder humor moeten rekenen vraag ik me trouwens sterk af... maar ja :)

Zo was er in Friesland een dominee die als er ijs lag, op schaatsen naar de kerk ging en dan wel eens Psalm 138 liet zingen in de dienst: Ik buig mij op uw eis (ijs) naar uw paleis.

Goed, ik ken er nog veel meer, ook van een ander forum :) Zo was er bij een trouwdienst een ouderling die de tekst van de preek ging voorlezen. Het was 1 Joh 4 vanaf vers 17, maar hij las Johannes 4 vanaf vers 17. Erg ongelukkig, want in vers 18 las hij voor:

"Want gij hebt vijf mannen gehad, en dien gij nu hebt, is uw man niet; dat hebt gij met waarheid gezegd."

:D

Een vriend van me is uit het raam gevallen, 30 botbreuken ibeide hakken verbrijzeld. In de kerk werd voor hem gebeden. Het volgende lied dat we zongen was ironisch genoeg Psalm 34: Gods kind kan veilig gaan, wordt voor verbrijzeling behoed. Later zijn we bij hem op bezoek gegaan en hebben op zijn gips geschreven: Welzalig de man die niet wandelt (Ps 1:1a)

Avondmaalsbrood dat overblijft aan de eendjes voeren vind ik ook wel humor :)

Mijn ouders zaten een keer in de auto, een mooie christelijke cd op. Hun autoradio is zo ingesteld dat de cd stopt met spelen en naar de radio omschakeld als er nieuws en fileinformatie is. Daarna gaat de cd weer verder met spelen. Tijdens "samen in de naam van Jezus" schakelt dat ding over naar de radio. De fileinformatie komt als laatst met het bericht dat de afgesloten weg als gevolg van een gekantelde vrachtwagen, weer vrij is gegeven. De cd springt weer aan en uit de speakers klinkt: Prijs de Heer, de weg is open.

Mijn dominee op de eerste zondag van dit nieuwe jaar: Vanmiddag is er voor gemeentedeel Noord een nieuwjaarsborrel. En vervolgens op droge toon: Dus kom allemaal op de fiets.

:)
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 mar 2007, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie