Kerkgeschiedenis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Kerkgeschiedenis

Bericht door vlinder »

Ik zou graag de twee delen willen aanschaffen van de kerkgeschiedenis geschreven door J. Vreugdenhil.

Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, is het een aanrader?
Wat zijn de geschiedenissen zoal?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Als kind heb ik die kerkgeschiedenis als het ware verslonden.
Dan praat je over zo'n 45 jaar (jawel) geleden.
Ik was toen een jaar of zes.

Hoewel de verteltrant niet heel veel ruimte laat voor een eigen mening is door die KG toch een soort basis gelegd (waaronder liefde voor de geschiedenis van de kerk(en) en de Kerk.
De kaders, uiteraard naar mijn mening, zijn ruimer dan die diezelfde Vreugdenhil in zijn Bijbelse geschiedenis heeft getekend.

Ik althans, heb toen de verhaling van de kerkgeschiedenis van Vreugdenhil ervaren als een objectieve weergave van de feiten.

Met de wetenschap die ik nu heb, durf ik nog steeds deze Vreugdenhil bij de jeugd, maar ook bij ouderen, aan te bevelen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Verder niemand die de inhoud van deze boeken kent? :cry:

Nou ja, ik wil ze toch graag aanschaffen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

vlinder schreef:Verder niemand die de inhoud van deze boeken kent? :cry:

Nou ja, ik wil ze toch graag aanschaffen.
Je had het al begrepen, als je mij volgt in mijn ervaringen, schaf ze aan, en wat je gedateerd vind, pas het aan.

Ik had geen begeleiding, maar verslond deze KG.
En waarom,......het sloot aan bij mijn (prille) gevoelens.

Mijn advies is: Koop ze maar, en lees ze voor, nadat je het zelf gelezen hebt.

Relativeer het heroïsche!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb ze ook. Gelezen ook. En ze zijn prachtig. Een kanttekening, het laatste deel is wat gekleurd door zijn kerkgenootschap. Daar moet je even door heen kijken. Maar verder is hij erg goed.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Bericht door Klomp »

Ook gelezen, vond het ook mooi. 't Is al wel een tijdje geleden, maar vond het een mooi beeld geven van hele kerkgeschiedenis. Inderdaad kan ik me inderdaad wel herinneren dat hij geen/minder ruimte laat voor eigen mening, zoals al even aangestipt. En wat Jolanda zei, kan ik me ook nog wel herinneren. 't valt misschien meer op als je zelf tot een ander kerkgenootschap behoort.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Als kind/jongere heb ik de vierdelige uitgave gelezen. Het geeft een goed en mooi beeld van de kerkgeschiedenis.
Met goed bedoel ik: vanuit het oogpunt van compleetheid en met mooi, dat kinderen direct liefde bijgebracht wordt voor de gereformeerde leer. Soms inderdaad wel een beetje erg zwart/wit.

De huidige uitgave (in 2 delen) is volgens mij later nog aangepast door de auteur, voornamelijk op taalkundig gebied, betrekkelijk vlak voor zijn overlijden.
Plaats reactie