Luther spreekt geen waarheid?!

Petrus

Luther spreekt geen waarheid?!

Bericht door Petrus »

In het "Verzameld Werk" van Luther kom ik al op bladzijde 2 (van de 14507) een kapitale onwaarheid tegen:

"Evenals nu de sadduceeën, zo geloven ook de pausgezinden, dat er gene opstanding uit de doden is"

Uit de geloofsbelijdenis van de Katholieke kerk:

"Ik geloof de opstanding uit de doden, de vergeving der zonden, en het eeuwige leven"

Dit wordt week aan week in de RK-kerken beleden.............

Derhalve spreekt Luther dus een kapitale onwaarheid, en dát voor een Rooms Katholieke monnik...............maar ja, waar je uit stapt. trap je des te harder tegenaan en schuw je een leugentje meer of minder niet, hé??
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Luther was een mens van zwakheden. Luther heeft ook een antisemitisch pamflet op zijn naam staan.
Petrus

Bericht door Petrus »

En wordt desondanks gezien als mede-grondlegger van de Reformatie, en derhalve mede-stoelende op zijn geschriften als vaste bodem voor de Reformatie???

Geen wonder dat de reformatorische wereld zienswijzen cq geloofsgronden kent die geen feitelijke grond van waarheid hebben, zoals in dit stukje wordt gezien.

Het zal een toer worden om 14.507 bladzijden door te spitten op nog meer aperte onwaarheden. Daarvoor moet heel wat zitvlees worden gekweekt, en leeswerk worden verricht, maar één ding scheelt:

ik zie snel genoeg of er nog meer in staat wat niet waar is, maar een lange zit blijft het wel.............pffffffffffffff, véértienduizend vijfhonderd en zeven bladzijden..............ga er maar aan zitten......
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het lijkt me verstandig dat ook de context waar deze zin in staat word gepost, in plaats van het e.e.a. uit zijn verband te rukken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je zult nog wel meer fouten ontdekken Petrus. Als jij 14000 bladzijden dingen van Luther door gaat lezen, dan vraag ik je iemand te vinden die 14000 bladzijden vol kan schrijven zonder fouten.

Bovendien leefde Luther in de 16e eeuw in Duitsland. Misschien was hij wel omringd met een RK-stroming die inderdaad de opstanding verloochende. Als een Rooms Katholiek beweerd dat de protestanten niet meer geloven dat Jezus God is, dan is hij daarin correct en niet correct te gelijk. Een deel van de protestanten geloofd dat niet meer, maar wij behoren niet tot dat deel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:... en derhalve mede-stoelende op zijn geschriften als vaste bodem voor de Reformatie???
Dan heb je nog niet zo heel erg veel van de Reformatie begrepen.
In de Reformatie ging het er juist om, dat Gods Woord gezag kreeg boven allerlei menselijke ex-cathedra praatjes.

Bovendien, zoals Kaw al zegt, kent ook het pausdom zijn eigen kakofonie van opvattingen gen en stromingen.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 08 mar 2007, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
BJD

Bericht door BJD »

Petrus schreef: ik zie snel genoeg of er nog meer in staat wat niet waar is..
zo..zo.. :roll: :roll:
memento

Bericht door memento »

Wat betreft Luther over de opstanding der doden: Men leze eea van RK theologen uit die tijd; de belijdenis werd niet altijd even trouw nagesproken... Luthers bezwaar ging dus niet op tegen het geheel van de RK, maar was anderzijds ook niet geheel onterecht (zeker het ontbreken van ingrijpen van de RK wat dit betreft). Ook Aquinas voor hem heeft dit 'vrije denken' bestreden.

Wat betreft de Joden, moeten we Luther goed begrijpen. Hij was voor de uitroeiing van de Joodse godsdienst, niet voor de uitroeiing van de Joden. Daarin is hij misschien radicaal, maar gaat in wezen niet verder dan het gereformeerde denken uit zijn tijd. Het denken van godsdienstvrijheid kwam voort uit bittere noodzaak (te weinig macht), of uit liberaal denkende geesten.

PS> Ook de RK, waar Luther toch gevormd is in een groot deel van zijn denken, had het niet zo op het Jodendom en op de 'Turken'
Petrus

Bericht door Petrus »

J.C. Philpot schreef:Het lijkt me verstandig dat ook de context waar deze zin in staat word gepost, in plaats van het e.e.a. uit zijn verband te rukken.
Tweede deel van de alinea:

"Zo ook geloven zij niet, dat het eeuwige leven in de Schrift is, maar integendeel, dat het in werken, in monnikskap, in bidden, vasten en aalmoezen-geven gelegen is"

Daar kan ik op antwoorden dat als sinds mensenheugenis opgeld doet: "Ora et Labora" ...... "Bidt en Werk"

Bovendien, wat is er mis met het doen van goede werken, want het komt onverkort uit de Schift naar voren "Wat Gij de minste Mijner doet, hebt Gij Mij gedaan".....het geloof dat je dáármee het eeuwige leven verdient deel ik echter niet, en velen mét mij niet in de RK.

Tot in de kern terugredenerend, komt het (kan het) voort (-komen) uit de Hoofdsom zoals Jezus die geleerd heeft, de overbekende "2 Grote Geboden"

Bidden, vasten, aanbidding (meestal in kloosters), en het geven van aalmoezen is een feitelijke Christenplicht, maar geeft geen grond voor enige verdiensten waarop het eeuwige leven verdient kan worden. Ook op die grond zal een groot deel van de RK'ers het met mij eens zijn.

Het bovenstaande is simpel een uitleg wat er wél en niet wordt geloofd in de RK, vanwaaruit ook Luther is voortgekomen!

Dus hiermee heb je de context waar je om vroeg................
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

BJD schreef:
Laten we afspreken dat je je weer meldt als je die 14.507 uit hebt. Praten we daarna verder :wink:
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:PS> Ook de RK, waar Luther toch gevormd is in een groot deel van zijn denken, had het niet zo op het Jodendom en op de 'Turken'
Sterker nog, daar kwamen de middeleeuwse progroms e.d. vandaan.
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
BJD schreef:
Laten we afspreken dat je je weer meldt als je die 14.507 uit hebt. Praten we daarna verder :wink:
grapjas............. :mrgreen:

dan zit ik dus al ruimschoots over de 3000 heen................... :mrgreen:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:dan zit ik dus al ruimschoots over de 3000 heen................... :mrgreen:
lézen, Petrus, niet plaatjes kijken :mrgreen:
Petrus

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Petrus schreef:dan zit ik dus al ruimschoots over de 3000 heen................... :mrgreen:
lézen, Petrus, niet plaatjes kijken :mrgreen:
is het ook in strip-uitvoering te koop dan?
refo

Bericht door refo »

Kun je die hele passage niet even citeren? Want dat heeft Luther zo vast niet gezegd.
Plaats reactie