Paaseitjes, pinksterbloemen en kerstkransjes

edele strijdster

Paaseitjes, pinksterbloemen en kerstkransjes

Bericht door edele strijdster »

Nou, hier is tie dan jvdg.. :wink:

Deze weken vullen de winkels hun vakken en schappen weer met paaseitjes.
Steeds wanneer de feestdagen in zicht zijn en dit soort artikelen in de winkel liggen vraag ik me af of dit wel kan...
Kunnen wij deze artikelen vernoemen naar 'heilsfeiten'.
Vooral met de kerst moet ik daar altijd sterk aan denken.
Wanneer we ons bedenken dat "Kerst" Christus betekend...

Hoe komt het dan over dat je je huis vult met kerstkransjes, kerstballen. En dat iedereen een Kerstpakket krijgt...

Zelf vindt ik dit eigenlijk niet kunnen...
Hoe denken jullie hierover?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Gezien het verdwijnen van de negerzoenen denk ik dat we een goede kans maken bij een proefproces.
Als negers moeite hebben met de zoenen kunnen refo's eerlijk zoveel moeite hebben met jouw voorbeelden.

Overigens heb ik hier nog nooit bij stil gestaan Edele Strijdster.
Maar je hebt wél een punt!
vlinder

Bericht door vlinder »

Mensen kopen nu eenmaal meer als er sfeer is rondom een bepaald levensmiddel. Je kunt het ook lente choco eitjes noemen maar dat past niet op het prijskaartje voor het schap.

Ik denk bij paaseitjes aan ronde chocolaatjes liefst gevuld die je rond maart kunt kopen. Ik denk niet aan commercieel gedoe en ook niet aan de Opstanding van de Heiland als ik een bruine in mijn mond stop. Mij maakt het niet zoveel uit hoe je het noemt....het is wel lekker.
edele strijdster

Tuurlijk zijn chocolaatjes lekker...
Ik vindt het persoonlijk een beetje oneerbiedig om iets wat gewoon 'lekker' is, te vernoemen naar een heisfeit.

Zeker wanneer je even op je in laat werken wat de diepere betekenis achter bijvoorbeeld pasen is....
En dan niet alleen de opstandig, maar ook het lijden en sterven van de Heere Jezus....

Zo iets wonderlijks wordt dan vernoemt naar iets door mensen handen gemaakt, simpele chocolade eitjes....

Zou ik te ver gaan als ik dit gelijk stelt met vloeken?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Lassie

Re: Paaseitjes, pinksterbloemen en kerstkransjes

Bericht door Lassie »

edele strijdster schreef:Nou, hier is tie dan jvdg.. :wink:

Steeds wanneer de feestdagen in zicht zijn en dit soort artikelen in de winkel liggen vraag ik me af of dit wel kan...

Hoe komt het dan over dat je je huis vult met kerstkransjes, kerstballen. En dat iedereen een Kerstpakket krijgt...

chocolade-eitjes

kruimelkransjes

hangballen

eindejaarspakket.

:mrgreen:
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Zeg, nu ik er over na denk;
die pinksterbloemen steekt toch zeker geen kwaad in?
Bloemen zijn schepping en nog mooi ook, met een pinksterkleur.

Wat de rest betreft ben ik het wel met je eens, zo in de eerste gedachte.
Lijkt erg commercieel en leeg allemaal. Maar da's natuurlijk de tijd waarin we leven.
Leuk vooruitgang, maar het heeft een hoop leegte gebracht.

Soms, sóms, lijkt het me een verademing om Amish te zijn.
Maar daar zal ik niet overuitwijden, anders moet er weer een apart topic over geopend worden.
Toch, jvdg? :) (Denkend aan de oorsprong van dit topic...)
edele strijdster

Nee hoor, pinksterbloemen zit volgens mij ook geen kwaad in...
Dat vond ik wel mooi in het rijtje staan... :D
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
edele strijdster

Re: Paaseitjes, pinksterbloemen en kerstkransjes

Lassie schreef:
edele strijdster schreef:Nou, hier is tie dan jvdg.. :wink:

chocolade-eitjes

kruimelkransjes

hangballen

eindejaarspakket.

:mrgreen:
Inderdaad.... Dat is toch veel beter! Maarre... wat bedenken we dan voor refogames refoplaza refojobs refonieuws refoweb refoforum refomarkt....:mrgreen:
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Daphne

Bericht door Daphne »

Dit is een uitvloeisel van het vraagstuk: waar komt de paashaas vandaan en waarom een kerstboom & kerstman.

Maargoed, ik ben an de lijn dus geen paaseitjes :|
Unionist

Bericht door Unionist »

Je krijgt dat soort dingen als de kerk haar feestdagen gaat vieren op heidense data.

Wie is er ooit op het idee gekomen om de geboorte van de Zaligmaker te vieren op de dag van de Germaanse zonnewende? Dan vráág je er toch om dat er heidense aspecten in de viering belanden?

Maar goed, ik wil best lentevakantie en eindejaarsvakantie vieren in plaats van Paasvakantie en Kerstvakantie. Alleen krijg ik edaar een beetje het gevoel bij een beetje malloot te zijn, net als de NSB die "grasmaand" en "sprokkelmaand" op haar krantjes zette in plaats van mei en februari.
Adorote

Bericht door Adorote »

November slachtmaand, de hammen worden boven de schouw gehangen , zijn ze goed wordt er per reep afgesneden daarbij een goede port.

Maar goed we zijn nu op weg naar het Hoogfeest Hemelvaart des Heren en het Hoogfeest Pinksteren,met de Pinkstermarkten op Pinkster drie.
edele strijdster

Misschien een domme vraag, maar wat is Pinkster drie?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
edele strijdster

Unionist schreef:Je krijgt dat soort dingen als de kerk haar feestdagen gaat vieren op heidense data.

Wie is er ooit op het idee gekomen om de geboorte van de Zaligmaker te vieren op de dag van de Germaanse zonnewende? Dan vráág je er toch om dat er heidense aspecten in de viering belanden?

Maar goed, ik wil best lentevakantie en eindejaarsvakantie vieren in plaats van Paasvakantie en Kerstvakantie. Alleen krijg ik edaar een beetje het gevoel bij een beetje malloot te zijn, net als de NSB die "grasmaand" en "sprokkelmaand" op haar krantjes zette in plaats van mei en februari.
En toch.... wanneer we elkaar in andere topics leren dat bepaalde standpunten eigenlijk niet goed te praten zijn vanuit de Bijbel, moeten we dan ook hier niet iets mee? Want... is het wel goed te praten wanneer we deze feesten in het teken zetten van commerciele doeleinden?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

edele strijdster schreef:
Unionist schreef:Je krijgt dat soort dingen als de kerk haar feestdagen gaat vieren op heidense data.

En toch.... wanneer we elkaar in andere topics leren dat bepaalde standpunten eigenlijk niet goed te praten zijn vanuit de Bijbel, moeten we dan ook hier niet iets mee? Want... is het wel goed te praten wanneer we deze feesten in het teken zetten van commerciele doeleinden?
Ik eet gerust paaseitjes. Ik koop ze zelf niet maar das niet om principiele redenen. Ik eet ook wel eens kerstkransjes of kerststol. En een kerstboom vind ik wel gezellig.

Allemaal prima, als je maar weet dat het daar niet om draait, en als Hij maar centraal staat op je feestdagen. Jammer dat het voor zoveel mensen bij die kerstkransjes en paaseitjes (en een vrije dag) ophoudt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

edele strijdster schreef:Misschien een domme vraag, maar wat is Pinkster drie?
Niet dom.

Maar 't is gewoon 1e Pinksterdag, 2e Pinksterdag, 3e Pinksterdag....
Plaats reactie