Eindelijk een WEBSITE waarin films worden gerecenseerd door christenen, incl. hun eigen 10 geboden daarin:
1. Mensen maken films omdat ze het beeld zijn van de Schepper en in een filmmaker herkennen we iets van onze eigen Vader.
2. Als een filmmaker dit beeld mismaakt door clichématig, afstotelijk, kleurloos, onwaarachtig of laf te zijn, eren we hem door dit uitbundig te bekritiseren.
3. Een lelijke film kan niet worden witgewassen door het verkondigen van een vrome boodschap.
4. Net zo min wordt een leugen over de wereld of God witgewassen door een briljante vormgeving.
5. Een recensent schrijft niet voor, maar reikt de kijker mogelijkheden aan om film beter te doorgronden. De motieven van filmmakers, hun fascinaties en hun specifieke technieken worden uit de doeken gedaan en in verband met het Evangelie gebracht.
6. We kunnen niet in het hoofd van de filmmaker kijken en al helemaal niet in het hoofd van alle individuele kijkers. Daarom past bescheidenheid over ‘de’ betekenis van een film.
7. Wij zullen onze lezers informeren over eventuele blasfemie, magie, erotiek en geweld of andere aanstootgevende elementen in films. Tegelijk zullen wij deze pijnpunten ook in perspectief te plaatsen: dient het de verhaallijn, is het exploitatie?
8. Alle films hebben een boodschap.
9. Bepaalde films en filmgenres en hun populariteit zeggen iets over de ‘tijdgeest’. Films kunnen de diepste motieven van tijdgenoten en onszelf onthullen.
10. Westerse films zijn producten van een westerse cultuur, die op zijn beurt door en door beïnvloed is door het christendom. Juist christelijke recensenten zullen daarvan overal sporen herkennen.
CV-Koers Film site
ARTIKEL
Film kijken is geen zonde
DO 01 mrt 2007 | 15.33
Film kijken is geen zonde. Dat wil Ronald Westerbeek, hoofdredacteur van de christelijke filmwebsite http://www.cvfilm.nl duidelijk maken. ''Dat films werelds zijn en je daar als christen van moet wegblijven, is een opvatting die je nog wel tegenkomt'', aldus Westerbeek donderdag.
Op de internetpagina, die sinds donderdag online is, worden de nieuwste films besproken, waarbij het onderwerp in een bepaalde context wordt gezet. De hoofdredacteur heeft het gevoel dat veel filmrecensenten ''een beetje doof zijn voor levensbeschouwelijke aspecten''. CV-Film kiest volgens Westerbeek voor verdieping. ''Film kijken wordt alleen maar leuker als je er bewuster mee omgaat.''
De site gebruikt niet de Kijkwijzer als adviesorgaan, maar houdt er een eigen kijkadvies op na. ''Wij kunnen ons niet altijd vinden in de Kijkwijzer'', aldus Westerbeek. Overigens is cvfilm.nl niet alleen bedoeld voor christenen, maar net zo goed voor niet-christenen. Het zijn ook niet alleen films met een christelijke insteek die worden besproken; alle soorten speelfilms komen aan bod.
Bron: ANP
Film kijken is geen zonde
DO 01 mrt 2007 | 15.33
Film kijken is geen zonde. Dat wil Ronald Westerbeek, hoofdredacteur van de christelijke filmwebsite http://www.cvfilm.nl duidelijk maken. ''Dat films werelds zijn en je daar als christen van moet wegblijven, is een opvatting die je nog wel tegenkomt'', aldus Westerbeek donderdag.
Op de internetpagina, die sinds donderdag online is, worden de nieuwste films besproken, waarbij het onderwerp in een bepaalde context wordt gezet. De hoofdredacteur heeft het gevoel dat veel filmrecensenten ''een beetje doof zijn voor levensbeschouwelijke aspecten''. CV-Film kiest volgens Westerbeek voor verdieping. ''Film kijken wordt alleen maar leuker als je er bewuster mee omgaat.''
De site gebruikt niet de Kijkwijzer als adviesorgaan, maar houdt er een eigen kijkadvies op na. ''Wij kunnen ons niet altijd vinden in de Kijkwijzer'', aldus Westerbeek. Overigens is cvfilm.nl niet alleen bedoeld voor christenen, maar net zo goed voor niet-christenen. Het zijn ook niet alleen films met een christelijke insteek die worden besproken; alle soorten speelfilms komen aan bod.
Bron: ANP
Kicks:
Kijkadvies:
Grof taalgebruik
Vervolgens is hij positief over het moraal dat de regiseur uit probeerd te beelden.
Ik probeer altijd openminded te zijn, maar probeer niet dingen goed te praten die in de bijbel geen ruimte krijgen. Films waarin niet gezondigd wordt is idd geen zonde om te kijken, daarbuiten gelaten dat je altijd beter je tijd kan besteden, maar dat is met refoforum ook zo.
Toch vind ik zo'n site wel ver gaan, al is het natuurlijk wel positief dat je de film van te voren even kunt checken.
Kijkadvies:
Grof taalgebruik
Vervolgens is hij positief over het moraal dat de regiseur uit probeerd te beelden.
Ik probeer altijd openminded te zijn, maar probeer niet dingen goed te praten die in de bijbel geen ruimte krijgen. Films waarin niet gezondigd wordt is idd geen zonde om te kijken, daarbuiten gelaten dat je altijd beter je tijd kan besteden, maar dat is met refoforum ook zo.
Toch vind ik zo'n site wel ver gaan, al is het natuurlijk wel positief dat je de film van te voren even kunt checken.
Kaw, ook films waarin wel gezondigd wordt kunnen goed zijn.
Denk aan films over historische gebeurtenissen etc. Het uitbeelden van zonde is geen zonde, als de zonde wordt uitgebeeld met als doel om mensen juist van die zonde zich bewust te maken.
Denk aan Hosea die de opdracht kreeg te trouwen met een hoer, om daarmee het volk ergens van bewust te maken. Het gaat dus meer om de intentie van het uitbeelden van dingen.
Afgelopen weekend naar Babel geweest, een realistische film over verschillende culturen met als doel een stukje bewustwording op allerlei vlakken. Een goede film om te kijken...
Denk aan films over historische gebeurtenissen etc. Het uitbeelden van zonde is geen zonde, als de zonde wordt uitgebeeld met als doel om mensen juist van die zonde zich bewust te maken.
Denk aan Hosea die de opdracht kreeg te trouwen met een hoer, om daarmee het volk ergens van bewust te maken. Het gaat dus meer om de intentie van het uitbeelden van dingen.
Afgelopen weekend naar Babel geweest, een realistische film over verschillende culturen met als doel een stukje bewustwording op allerlei vlakken. Een goede film om te kijken...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hosea deed toch geen zonde om te proberen een hoer van haar hoererij af te helpen?Marnix schreef:Denk aan Hosea die de opdracht kreeg te trouwen met een hoer, om daarmee het volk ergens van bewust te maken. Het gaat dus meer om de intentie van het uitbeelden van dingen.
Is het in een film dan geen zonde om een scene op te nemen waarin een hoer haar klant verleid en dan gemeenschap met die persoon heeft, waar niets aan de verbeelding wordt overgelaten? Dat zou bij 50% van de broeken in de bioscoop enige spanning veroorzaken. Functioneel?
Grof taalgebruik? Dat leid echt tot gewenning, al wordt het 'functioneel' in een film gebruikt. Ik merk het zelfs op mijn werk, waar ik tot mijn verdriet ruige woorden meeneem die in het weekend me ook nog wel eens ontvlieden.
Het is prima om de gruwelen van een oorlog op scherm te brengen, maar die gruwelen kunnen ook een maatstaf worden, een vorm van vermaak. The Pianist gaat daarin bijv. naar mijn mening niet te ver. Een sobere intense film. Ik ken ook wel andere films waar de hoofdpersonen die als helden uitgebeeld worden uitzinnig veel geweld gebruiken, gestoffeerd met dapper ruig taalgebruik en baden vol bloed. En dan kunnen ze nog zo bij de goede kant horen en de slechte kant bestrijden, maar dan ga je je doel voorbij. Iets wat ten diepste heel vaak in films gebeurd. Vreemdgaan moet verschrikkelijk zijn, maar we maken het hele spel van verleiding en de bedscene mee. Iemand is (terecht) boos en vloekt zodat het te zien is dat hij echt boos is. Functioneel? Vloeken mag gewoon nooit. Vreemdgaan mag gewoon nooit, ook niet in de verbeelding. Moorden mag ook nooit en zeker niet in een verheerlijkte vorm. Kinderen van 8 spelen buiten soldaatje. Dat komt door de geweldsverheerlijking in films en de verheerlijkte heldenverhalen. Als ze het 'echte' zouden zien, dan verging hun de lust wel.
-
OnlineBert Mulder
- Contacteer:
Hoewel God altijd het kwade ten goede kan keren, zie in dit geval Jozef en zijn broers (hun daden waren toch zondig), heiligt het doel nooit de middelen.
En ook dit:
Rom 1:
En ook dit:
Rom 1:
En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis65) te houden,66) zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin,67) om te doen dingen, die niet betamen;
29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid,68) hoererij, boosheid,69) gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;70)
30 Oorblazers, achterklappers,71) haters Gods,72) smaders, hovaardigen,73) laatdunkenden,74) vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;
31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde,75) onverzoenlijken, onbarmhartigen;
32 Dewelken, daar zij het recht Gods weten76),, namelijk, dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben77) in degenen, die ze doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Denk aan Bileam die ondanks zijn uitspreken van zegeningen over het volk van Israël toch verloren ging.
De Heere kan met kromme stokken rechtslaan en is vrijmachtig daarin.
Om te laten zien, dat de mensen wel denken Zijn werk te kunnen weerstaan, maar dat het toch onmogelijk is.
Hosea was een profeet met een bijzondere opdracht. De zonde moest worden aangewezen, niet worden uitgeleefd tot eigen vermaak. Dát maakt het verschil.
Zonde is tegen Gods geboden ingaan. Als Hosea niet had geluisterd, dan had hij pas gezondigd. Hij ging nu gehoorzaam en gelovig de weg die de Heere hem wees. Ook al begrijpen wij dat misschien niet, of moeilijk, de Heere vergist zich niet.
Het is ook geen enkele legitimatie om zonden van anderen tot hun eigen vermaak goed te praten aan de hand van een profeet die het tegen eigen zin in moest doen in gelovige gehoorzaamheid aan de Heere.
Hoe goed een film ook bedoeld kan zijn, een goede bedoeling die gebruik maakt van zaken die lijnrecht tegen Gods geboden ingaan, is een goede bedoeling tot zonde maken.
De Heere kan met kromme stokken rechtslaan en is vrijmachtig daarin.
Om te laten zien, dat de mensen wel denken Zijn werk te kunnen weerstaan, maar dat het toch onmogelijk is.
Hosea was een profeet met een bijzondere opdracht. De zonde moest worden aangewezen, niet worden uitgeleefd tot eigen vermaak. Dát maakt het verschil.
Zonde is tegen Gods geboden ingaan. Als Hosea niet had geluisterd, dan had hij pas gezondigd. Hij ging nu gehoorzaam en gelovig de weg die de Heere hem wees. Ook al begrijpen wij dat misschien niet, of moeilijk, de Heere vergist zich niet.
Het is ook geen enkele legitimatie om zonden van anderen tot hun eigen vermaak goed te praten aan de hand van een profeet die het tegen eigen zin in moest doen in gelovige gehoorzaamheid aan de Heere.
Hoe goed een film ook bedoeld kan zijn, een goede bedoeling die gebruik maakt van zaken die lijnrecht tegen Gods geboden ingaan, is een goede bedoeling tot zonde maken.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Die film houd ik in gedachten.......ga 'm ckers eens zien......Marnix schreef:Kaw, ook films waarin wel gezondigd wordt kunnen goed zijn.
Reinier Sonneveld, recensist van CV film, en theoloog vertaald een stukje Hooglied op nogal bizarre wijze.
Hooglied 5 : 2-6
Een meisje droomt. Ze droomt van een jongen die dichterbij komt, steeds dichterbij. Ze fluistert: ,,Maar ik heb mijn kleed al uitgedaan!’’ De jongen steekt een vinger naar binnen en een siddering trekt door haar heen… Ze doet haar ogen open, en de jongen is weg. Was het allemaal een fantasie? Haar vingers druipen van het vocht.
Om zulk soort recensisten geef ik dus geen snars.
Een meisje droomt. Ze droomt van een jongen die dichterbij komt, steeds dichterbij. Ze fluistert: ,,Maar ik heb mijn kleed al uitgedaan!’’ De jongen steekt een vinger naar binnen en een siddering trekt door haar heen… Ze doet haar ogen open, en de jongen is weg. Was het allemaal een fantasie? Haar vingers druipen van het vocht.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tja......ik ben geen Oud-Testamenticus.......misschien kan ndonselaar hier eens op reageren?Gian schreef:Reinier Sonneveld, recensist van CV film, en theoloog vertaald een stukje Hooglied op nogal bizarre wijze.
Op slot
Aangezien films binnen de reformatorisch gezindte niet of slechts beperkt geaccepteerd zijn, en rececenten van bovenstaande website in het hier geciteerde stukje nogal 'theologisch-dubieuze taal' uitslaan, gaat deze topic op slot.
Inhoudelijk kan gediscussierd worden over films in de topic Ervaringen met goede DVD's
Aangezien films binnen de reformatorisch gezindte niet of slechts beperkt geaccepteerd zijn, en rececenten van bovenstaande website in het hier geciteerde stukje nogal 'theologisch-dubieuze taal' uitslaan, gaat deze topic op slot.
Inhoudelijk kan gediscussierd worden over films in de topic Ervaringen met goede DVD's