Terecht, een dergelijke boycot? Maar zo ja, hoe ver ga je daarin dan? Want ook in Middelburg bestaat het fenomeen "koopzondag". Worden winkels die dan open zijn door deze gemeenteleden ook van maandag tot en met zaterdag gemeden? Zo'n principiële houding lijkt op zich mooi, maar leidt er in de praktijk wel toe dat je op den duur in bijna geen enkele winkel meer kunt kopen (de landelijke ketens vallen dan vrijwel gelijk al af).BN/DeStem schreef:Gereformeerden ‘straffen’ snackbar
Door Nadia Berkelder
Zaterdag 6 januari 2007 - MIDDELBURG – De eigenaren van de Middelburgse snackbar Lammers voelen zich klem gezet. Ze willen op zondag open, maar nu dreigt een deel van de klandizie af te haken.
De snackbar zit aan het Banckertplein, op de rand van de wijk ’t Zand, een buurt waar veel mensen wonen die aangesloten zijn bij de gereformeerde gemeente. Toen de snackbar aankondigde voortaan op zondag open te willen, werden er briefjes in de bus gestopt. Een buurtbewoner schreef voortaan niks meer te komen halen als Lammers op zondag opengaat.
„Er zijn velen met mij die er net zo over denken.“ Ze horen geruchten dat de kerk de snackbar boycot.
„Ik wist dat het gevoelig lag“, zegt Patrick Lammers. „Ik wilde ook eigenlijk niet open op zondag, ook omdat ik het prettig vind om vrij te zijn, maar we moeten wel.“
Samen met Tommie de Bont nam hij afgelopen zomer de snackbar van zijn vader over. Ze moeten er, als startende ondernemers, hard aan trekken. De aardappelen zijn inmiddels twee keer zo duur geworden. De laatste tijd zijn er nieuwe afhaalrestaurants in de buurt bijgekomen die wel op zondag open zijn. Die snoepen omzet weg.
„Daarom hebben we gezegd, we gaan een dag extra draaien. We hebben met opzet geen grote advertentie in de krant gezet, we gaan ook het terras niet buiten zetten, of de buitenverlichting aandoen. We willen het rustig houden.“
Lammers is bang dat de extra omzet die hij op zondag hoopte te halen verloren gaat door afhakende klanten. „En dat terwijl we hier altijd iedereen met respect behandelen, ongeacht kleur, geloof of afkomst. We doen het echt niet om te pesten, maar om ons hoofd boven water te houden. Als hier een Chinees in was gekomen, was de zaak gewoon zonder discussie op zondag open gegaan, die trekken zich echt niets aan van gevoelens in de buurt.“
Dominee De Heer van de Ter Hoogekerk in ’t Zand zegt desgevraagd dat het sturen van briefjes niet door de kerk is opgezet. „Maar vanzelfsprekend ben je als kerk wel bezorgd over de zondagsrust.“
Vorig jaar zomer werd er een aantal malen gepreekt uit het boek Prediker. Ook Prediker 7:16 kwam langs: "wees niet al te rechtvaardig". Hoewel niet uit de Statenvertaling gelezen wordt, haalde de predikant wel de kanttekeningen daarbij aan. Hier staat: "wees niet al te streng om de woorden en werken van uw naaste te onderzoeken en vervolgens op het hardst te straffen".
Is dat geen betere houding? Dat je zo'n eigenaar liefdevol vermaant en zijn snackbaar op zondag mijdt, lijkt me niet heel vreemd, maar om zo'n zaak dan doordeweeks ook niet meer te bezoeken, gaat mij wel erg ver. Ik krijg er in ieder geval een beetje een kil gevoel bij.