Gereformeerden "straffen" snackbar

Josephus

Gereformeerden "straffen" snackbar

Bericht door Josephus »

BN/DeStem schreef:Gereformeerden ‘straffen’ snackbar

Door Nadia Berkelder

Zaterdag 6 januari 2007 - MIDDELBURG – De eigenaren van de Middelburgse snackbar Lammers voelen zich klem gezet. Ze willen op zondag open, maar nu dreigt een deel van de klandizie af te haken.
De snackbar zit aan het Banckertplein, op de rand van de wijk ’t Zand, een buurt waar veel mensen wonen die aangesloten zijn bij de gereformeerde gemeente. Toen de snackbar aankondigde voortaan op zondag open te willen, werden er briefjes in de bus gestopt. Een buurtbewoner schreef voortaan niks meer te komen halen als Lammers op zondag opengaat.

„Er zijn velen met mij die er net zo over denken.“ Ze horen geruchten dat de kerk de snackbar boycot.

„Ik wist dat het gevoelig lag“, zegt Patrick Lammers. „Ik wilde ook eigenlijk niet open op zondag, ook omdat ik het prettig vind om vrij te zijn, maar we moeten wel.“

Samen met Tommie de Bont nam hij afgelopen zomer de snackbar van zijn vader over. Ze moeten er, als startende ondernemers, hard aan trekken. De aardappelen zijn inmiddels twee keer zo duur geworden. De laatste tijd zijn er nieuwe afhaalrestaurants in de buurt bijgekomen die wel op zondag open zijn. Die snoepen omzet weg.

„Daarom hebben we gezegd, we gaan een dag extra draaien. We hebben met opzet geen grote advertentie in de krant gezet, we gaan ook het terras niet buiten zetten, of de buitenverlichting aandoen. We willen het rustig houden.“

Lammers is bang dat de extra omzet die hij op zondag hoopte te halen verloren gaat door afhakende klanten. „En dat terwijl we hier altijd iedereen met respect behandelen, ongeacht kleur, geloof of afkomst. We doen het echt niet om te pesten, maar om ons hoofd boven water te houden. Als hier een Chinees in was gekomen, was de zaak gewoon zonder discussie op zondag open gegaan, die trekken zich echt niets aan van gevoelens in de buurt.“

Dominee De Heer van de Ter Hoogekerk in ’t Zand zegt desgevraagd dat het sturen van briefjes niet door de kerk is opgezet. „Maar vanzelfsprekend ben je als kerk wel bezorgd over de zondagsrust.“
Terecht, een dergelijke boycot? Maar zo ja, hoe ver ga je daarin dan? Want ook in Middelburg bestaat het fenomeen "koopzondag". Worden winkels die dan open zijn door deze gemeenteleden ook van maandag tot en met zaterdag gemeden? Zo'n principiële houding lijkt op zich mooi, maar leidt er in de praktijk wel toe dat je op den duur in bijna geen enkele winkel meer kunt kopen (de landelijke ketens vallen dan vrijwel gelijk al af).

Vorig jaar zomer werd er een aantal malen gepreekt uit het boek Prediker. Ook Prediker 7:16 kwam langs: "wees niet al te rechtvaardig". Hoewel niet uit de Statenvertaling gelezen wordt, haalde de predikant wel de kanttekeningen daarbij aan. Hier staat: "wees niet al te streng om de woorden en werken van uw naaste te onderzoeken en vervolgens op het hardst te straffen".
Is dat geen betere houding? Dat je zo'n eigenaar liefdevol vermaant en zijn snackbaar op zondag mijdt, lijkt me niet heel vreemd, maar om zo'n zaak dan doordeweeks ook niet meer te bezoeken, gaat mij wel erg ver. Ik krijg er in ieder geval een beetje een kil gevoel bij.
refo

Bericht door refo »

Die afhaalrestaurants snoepen geen omzet weg op zondag. Want dan is de snackbar niet open. Ze doen dat wel door de weeks.

Misschien moeten we de mannen wat meer betalen voor z'n frietjes.

En inderdaad. De chinees is meestal ook op zondag open.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

De manier waaróp vind ik ook wat stuitend...
Een briefje door de bus :?
Zeg gewoon als je de volgende x een familiezak patat haalt dat je het jammer vind dat de snackbar op zondag open gaat en dat je bang bent dat je misschien nu wat minder zal komen. Gewoon, recht voor z'n raap zeggen tegen de frietbakker. Lijkt me een betere manier 8)
memento

Bericht door memento »

Ik ben benieuwd of deze mensen daarom ook niet met de trein reizen, geen benzine tanken, geen gebruik maken van de telefoon, niets kopen in supermarkten waarvan de distributie-centra op zondag werken, nooit chinees halen, etc etc. Want al deze dingen gebruiken zondags-arbeidt.

Kortom, zolang men selectief omgaat met dit soort 'straffen', doet men meer kwaad dan goed: Gods naam zal immers door dit soort acties gelasterd worden, en Zijn kerk als hypocriet bestempeld worden...

Nee, de meest christelijke actie die ik me in dat geval kan verzinnen, is een persoonlijk gesprek met deze man, waarin je niet alleen verteld dat je het jammer zou vinden als hij zn tent op zondag opent, maar hem ook probeert te winnen voor het evangelie van Jezus Christus.

Ook zou de diakonie eens langs moeten gaan bij die man, om te praten over de financieële gevolgen als de tent op zondag gesloten blijft, en indien nodig een christelijke (financiële) handreiking te doen. Of is de diakonie er alleen voor de eigen leden?
helma

Bericht door helma »

De bezwaarden kunnen ook nog aanbieden voortaan wel meer voor hun patatje te willen betalen zodat de omzet toch hoger wordt zonder dat de man op zondag hoeft te werken.......
principes mogen best wat kosten, toch?? :oops:
memento

Bericht door memento »

helma schreef:principes mogen best wat kosten, toch?? :oops:
Principes mogen best geld kosten, zolang het andermans geld maar is...

Zolang grote groepen reformatorische christenen stelen van de belastingdienst (lees: zwart-werken, knoeien met belastingaangifte) nog normaal vindt, heb ik ook weinig hoop in dezen...
Adorote

Bericht door Adorote »

Dat is weer een prima reclame voor de zware gereformeerden en hun genootschap en de Kerk in het algemeen; inderdaad zouden is de Heilige Schrift moeten lezen , en Prediker vooral.Wederzijds respect is altijd elkaar nog de ruimte laten, dat zal altijd beter werken dan dat soort achterlijke acties.Waarom lopen die gereformeeden niet met een stralend gezicht langs die patattent, en de mensen die daar staan jaloers maken, dat zij dat stralend gezicht ook willen hebben , en vragen wat jullie hebben willen wij ook.Daarbij komt de Christen is geen jood(wel het nieuwe Israel) dus vieren zij niet de joodse zaterdag van raak niet aan en smaak niet aan enz enz enz, maar de ZONDAG een dag van heiliging ter kerk gaan; rust en ontspanning.

En dan nog ; wie zonder zonden is werpe de eerste steen.
refo

Bericht door refo »

Voordat we nou al te lelijk gaan doen richting onszelf. :mrgreen:

De gemeenteleden zijn vrij in de keuze van de leverancier van hun hamburgers en kaassouflés. Dat is één.
Tot nu toe was die tent niet op zondag open.
Om economische redenen wil de eigenaar dat wel doen.
Het zou jammer zijn als die tent na zondagopenstelling tot de ontdekking kwam dat het nog slechter gaat.
Een waarschuwing is op z'n plaats.

Inderdaad is het lastig kopen als je alleen bij winkels gaat die 's zondags dicht zijn. Maar daarom is een individuele actie om het te beperken niet slecht.

Ik ben er voor om met elkaar af te spreken wat vaker en alleen bij die tent kroketten te kopen als hij open blijft. Al moet ik zeggen dat hij voor mij een beetje afgelegen ligt. :wink:
refo

Bericht door refo »

Voordat we nou al te lelijk gaan doen richting onszelf. :mrgreen:

De gemeenteleden zijn vrij in de keuze van de leverancier van hun hamburgers en kaassouflés. Dat is één.
Tot nu toe was die tent niet op zondag open.
Om economische redenen wil de eigenaar dat wel doen.
Het zou jammer zijn als die tent na zondagopenstelling tot de ontdekking kwam dat het nog slechter gaat.
Een waarschuwing is op z'n plaats.

Inderdaad is het lastig kopen als je alleen bij winkels gaat die 's zondags dicht zijn. Maar daarom is een individuele actie om het te beperken niet slecht.

Ik ben er voor om met elkaar af te spreken wat vaker en alleen bij die tent kroketten te kopen als hij dicht blijft. Al moet ik zeggen dat hij voor mij een beetje afgelegen ligt. :wink:
David J

Bericht door David J »

Tjonge... Zelfs hier geen greintje begrip voor deze actie!. Volgens mij is er helemaal niets aan de hand.

Wat betreft het feit dat de briefschrijvers 'dan ook' niet met de trein zouden mogen reizen, geen V&D zouden mogen bezoeken etc., dat is allemaal onzin. Het feit dat je niet kunt voorkomen dat een aantal bedrijven die je niet kunt missen op zondag open zijn, betekent toch niet dat je niet mag protesteren als er een andere zaak ook op zondag open gaat? Ik zie de hypocrisie niet.

En zelfs al zou het hypocriet zijn: hypocrisie is een zonde, maar dat betekent niet dat je zonde moet gaan doen of toelaten omdat je dan in elk geval niet hypocriet bent. Concreet: je moet stoppen met zwartwerken, niet met kiezen voor winkels die niet op zondag open zijn.

Over vermeende onverdraagzaamheid: het staat een ieder in Nederland vrij om z'n euro's te besteden waar hij wil. En het staat iedereen vrij om de redenen voor zo'n keuze kenbaar te maken aan de winkelier, in de hoop dat hij zijn gedrag daardoor aanpast. Zolang er niet gedreigd wordt, lijkt me het voorbeeld van de Middelburgernaren eerder navolgenswaardig dan af te keuren.

Misschien is het inderdaad beter om het tegen de snackboer zelf te zeggen, maar het effect van een briefje lijk me hetzelfde. Als je dat netjes doet, onderteken je dat zelfs, terwijl je mondeling niet eerst gaat voorstellen, lijkt me zo.

En die snackboer moet gewoon een inschatting maken: wint hij per saldo klanten door op zondag open te gaan en is dat de moeite van de extra werkdag waard? Zo niet, dan moet-ie lekker dicht blijven. Klagen tegen de media heeft geen enkele zin.

Ik had op Refoforum toch andere reacties verwacht...
Josephus

Bericht door Josephus »

refo schreef:Inderdaad is het lastig kopen als je alleen bij winkels gaat die 's zondags dicht zijn. Maar daarom is een individuele actie om het te beperken niet slecht.
Ik ben bang dat er ook iets achter zit van: zo'n grote winkel(keten) merkt het toch niet als we daar niet meer kopen, maar zo'n plaatselijk frietboertje kunnen we nu eens lekker "straffen"... :roll:
Josephus

Bericht door Josephus »

David J schreef:Ik had op Refoforum toch andere reacties verwacht...
Ook hier geldt vast: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Maar wat ik hierin mis, is iets van de liefde van Christus. Zoals bijvoorbeeld het voorstel van Helma, het is toch triest dat je al bijna zeker weet dat zoiets toch niet gaat gebeuren?

En nogmaals wijs ik dan op Prediker 7, maar ook op de tekst "Niet door kracht, noch door geweld, maar door Gods Geest zal het geschieden".

Stel dat deze ondernemer failliet zal gaan door de terugloop van refoklanten. Moet je, nee kun je daar dan als christen blij mee zijn? Zo van: eigen schuld, dikke bult?

Persoonlijk: ik zou het niet kunnen op deze manier.
Josephus

Bericht door Josephus »

David J schreef:Wat betreft het feit dat de briefschrijvers 'dan ook' niet met de trein zouden mogen reizen, geen V&D zouden mogen bezoeken etc., dat is allemaal onzin. Het feit dat je niet kunt voorkomen dat een aantal bedrijven die je niet kunt missen op zondag open zijn, betekent toch niet dat je niet mag protesteren als er een andere zaak ook op zondag open gaat? Ik zie de hypocrisie niet.
De hypocrisie zit hem niet in het protesteren. Als dat liefdevol gebeurt, is daar weinig mis mee. Hypocriet wordt het voor mij pas als men deze frietboer daadwerkelijk gaat mijden en tegelijk nog steeds bij HEMA, V&D, Kruidvat e.d. blijft kopen. Je hebt principes of je hebt ze niet. "Niet kunnen missen" vind ik dan niet bepaald het sterkste argument om daar toch te blijven kopen. Soms kosten principes namelijk geld en moeite.
refo

Bericht door refo »

Josephus schreef:
refo schreef:Inderdaad is het lastig kopen als je alleen bij winkels gaat die 's zondags dicht zijn. Maar daarom is een individuele actie om het te beperken niet slecht.
Ik ben bang dat er ook iets achter zit van: zo'n grote winkel(keten) merkt het toch niet als we daar niet meer kopen, maar zo'n plaatselijk frietboertje kunnen we nu eens lekker "straffen"... :roll:
Misschien wel. Misschien niet.
Josephus

Bericht door Josephus »

refo schreef:
Josephus schreef:Ik ben bang dat er ook iets achter zit van: zo'n grote winkel(keten) merkt het toch niet als we daar niet meer kopen, maar zo'n plaatselijk frietboertje kunnen we nu eens lekker "straffen"... :roll:
Misschien wel. Misschien niet.
Dat is waar. Het is moeilijk zoiets te bewijzen, dus ik wil die stelling voorzichtig poneren.
Plaats reactie