Kerstconcerten Wageningen 15 / 16 dec.
Ik vind een toegangsprijs van 5 euro toch werkelijk niets te veel voor een dergelijk concert. Waar komt toch dat idee van dat muziek vooral gratis dient te zijn? Waarom moet de bakker wel betaald worden en kan een musicus het wel met een collecte af?Adorote schreef:Kerstconcerten horen gratis te zijn en vrij toegankelijk voor iedereen; een vrije gift is geen bezwaar tegen .
Begrijp je me goed, ik ben 100% Nederlander en dus zeker niet tegen gratis (kerst)concerten, maar laten we ons wel realiseren dat musici ook graag brood op de plank hebben. Als dat laatste vooral bekostigd moet worden uit een collecte of vrije gift, zal dat waarschijnlijk een nogal karig belegde boterham zijn.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Omdat een bakker meestal wel een constante kwaliteit brood heeft. En ik het nodig heb.Josephus schreef:Ik vind een toegangsprijs van 5 euro toch werkelijk niets te veel voor een dergelijk concert. Waar komt toch dat idee van dat muziek vooral gratis dient te zijn? Waarom moet de bakker wel betaald worden en kan een musicus het wel met een collecte af?Adorote schreef:Kerstconcerten horen gratis te zijn en vrij toegankelijk voor iedereen; een vrije gift is geen bezwaar tegen .
Begrijp je me goed, ik ben 100% Nederlander en dus zeker niet tegen gratis (kerst)concerten, maar laten we ons wel realiseren dat musici ook graag brood op de plank hebben. Als dat laatste vooral bekostigd moet worden uit een collecte of vrije gift, zal dat waarschijnlijk een nogal karig belegde boterham zijn.
Overigens zegt Adorote dat Kerstconcerten gratis moeten zijn. Niet dat musici gratis moeten werken.
Verder moet je als musicus gewoon goed zijn, dan gaan de inkomsten vanzelf. Ben je niet goed dan moet je een ander vak nemen.
Wat is de wereld toch heerlijk simpel: als je goed bent komt het geld vanzelf binnen. En als het geld niet vanzelf binnenkomt, ben je dus niet goed en moet je een ander vak nemen. :roll:refo schreef:Verder moet je als musicus gewoon goed zijn, dan gaan de inkomsten vanzelf. Ben je niet goed dan moet je een ander vak nemen.
Wat dacht jij dan?Hendrikus schreef:Wat is de wereld toch heerlijk simpel: als je goed bent komt het geld vanzelf binnen. En als het geld niet vanzelf binnenkomt, ben je dus niet goed en moet je een ander vak nemen. :roll:refo schreef:Verder moet je als musicus gewoon goed zijn, dan gaan de inkomsten vanzelf. Ben je niet goed dan moet je een ander vak nemen.
Dat alle bedrijven beschutte werkplaatsen zijn?
Inderdaad bedrijven zijn geen beschutte werkplaatsen of vakbondsinstellingen(heb niets tegen vakbonden integendeel) In een bedrijf komt er alleen maar geld binnen als iedereen zijn werk goed doet( heb het niet over hard werken , want hard werken is voor de paarden) maar gewoon je werk goed doen.Zo is dat ook met de toonkust, goede muziek daar kan geld mee binnen gebracht worden , en de kunstenaar is zijn loon waadig en een goed loon gage dus.Maak men geen goede muziek is het met je viool of fluit enz enz voor C&A met pet op de grond en dan maar zien of er deernis is met de sjofele muziekmakers.Kortom in deze heeft Refo gewoon gelijk.
En nog maals een Kerstconcert en een Kerk moeten altijd vrij toegankelijk zijn voor iedereen die met eerbied daar naar binnen wil.
En nog maals een Kerstconcert en een Kerk moeten altijd vrij toegankelijk zijn voor iedereen die met eerbied daar naar binnen wil.
Zullen we dan maar naar draagkracht geven?
Laat dan niet de (technische) kwaliteit, maar juist de inhoud en het gevoel daarbij de medebepalende factor zijn.
Ik bedoel te zeggen dat een technisch mindere musicus waardevoller kan zijn dan een technisch hoog begaafd musicus waarbij het hart niet de hoofdrol speelt.
Laat dan niet de (technische) kwaliteit, maar juist de inhoud en het gevoel daarbij de medebepalende factor zijn.
Ik bedoel te zeggen dat een technisch mindere musicus waardevoller kan zijn dan een technisch hoog begaafd musicus waarbij het hart niet de hoofdrol speelt.
Ik vind deze woorden toch niet heel erg getuigen van een realistisch beeld van de (klassieke) muziekwereld.Adorote schreef:Inderdaad bedrijven zijn geen beschutte werkplaatsen of vakbondsinstellingen(heb niets tegen vakbonden integendeel) In een bedrijf komt er alleen maar geld binnen als iedereen zijn werk goed doet( heb het niet over hard werken , want hard werken is voor de paarden) maar gewoon je werk goed doen.Zo is dat ook met de toonkust, goede muziek daar kan geld mee binnen gebracht worden , en de kunstenaar is zijn loon waadig en een goed loon gage dus.Maak men geen goede muziek is het met je viool of fluit enz enz voor C&A met pet op de grond en dan maar zien of er deernis is met de sjofele muziekmakers.Kortom in deze heeft Refo gewoon gelijk.
Wat is trouwens de definitie van "goede muziek"? Is de dikke bankrekening van André Rieu een bewijs van het feit dat hij goede muziek maakt? :shock:
Met het tweede ben ik het zeker eens.Adorote schreef:En nog maals een Kerstconcert en een Kerk moeten altijd vrij toegankelijk zijn voor iedereen die met eerbied daar naar binnen wil.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Wat is "goede muziek"??
Verder kan ik wel heel eind met Adorote mee in zijn opvatting dat Kerstconcerten gratis behoren te zijn. in ieder geval als ze in een kerk gehouden worden zouden ze dat moeten zijn. Koren die voor Kerstconcerten betaald willen worden zijn geen haar beter dan de meubel-boulevards die ook van de Kerst willen profiteren. Een vrijwillige bijdrage geef ik overigens altijd graag bij een concert.
Verder kan ik wel heel eind met Adorote mee in zijn opvatting dat Kerstconcerten gratis behoren te zijn. in ieder geval als ze in een kerk gehouden worden zouden ze dat moeten zijn. Koren die voor Kerstconcerten betaald willen worden zijn geen haar beter dan de meubel-boulevards die ook van de Kerst willen profiteren. Een vrijwillige bijdrage geef ik overigens altijd graag bij een concert.
Het zou zo veel als mogelijk via de contributie van de leden en advertenties gefinancieerd moeten worden. Ik kan me voorstellen dat dit niet voldoende is. Je moet rekening houden met:limosa schreef:Koren die voor Kerstconcerten betaald willen worden zijn geen haar beter
- huur van de kerk (dat is echt niet gratis hoor)
- honorarium van dirigent en solisten (gewoon betaald werk)
- kosten van inhuren van instrumentalisten
- fooitje voor de sprekers
- drukken/kopieeren van programmaboekjes en PR-materiaal
- kosten van de muziek
Besef je wel dat al die (amateur)koor- en orkestleden contributie moeten betalen om te zingen/spelen?
Als alles van de contributie moet worden betaald, is het zingen in een koor of spelen in een orkest niet meer op te brengen.