Kerk geblokkeerd

nicname

Kerk geblokkeerd

Bericht door nicname »

Artikel uit het RD van vandaag.
Dit vind ik echt absurd, dat zulke dingen gebeuren. Als men luid toeterend met scheepshoorns etc. ons laat meegenieten van een doelpunt van het Ned. elftal, dan moeten we dat maar aanhoren, maar van een paar minuten klokluiden wordt men al agressief.


Ridderkerk
Onbekenden hebben zondag met kettingen en kit de toegang tot het kerkgebouw van de gereformeerde gemeente in Ridderkerk-Slikkerveer geblokkeerd. Ze protesteerden daarmee tegen het luiden van de kerkklok op zondag.
.
De toegangshekken voor de kerk en het verenigingsgebouw waren met kettingsloten afgesloten. In de sloten zat kit. Kerkgangers konden daardoor de gebouwen niet in.
.
Aan de deuren van het kerkgebouw aan de Oranjestraat hingen twee spandoeken met de teksten â€
limosa

Bericht door limosa »

de standaard-uitrusting van de koster wordt steeds omvangrijker zo, weer een gereedschap erbij . . .

Afbeelding

maar ff serieus, 't is bizar natuurlijk, opnieuw een signaal waar het met de tolerantie in Nederland naar toe gaat
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Tja, wat moet je hier nu weer mee. Wel heel raar om zo te reageren. Wat maakt een kerkklok nu uit. dit is gewoon iets zoeken.

Volgens mij als je daar in die wijk een scheet laat staat iedereen al buiten :,:,:,
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Artikel uit het RD van vandaag.
Dit vind ik echt absurd, dat zulke dingen gebeuren. Als men luid toeterend met scheepshoorns etc. ons laat meegenieten van een doelpunt van het Ned. elftal, dan moeten we dat maar aanhoren, maar van een paar minuten klokluiden wordt men al agressief.
Inderdaad Nicname, dat noemt men nu selectieve woede.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

En als diezelfde mensen een 'feestje' hebben waarbij je tot half een uit je bed wordt gedreund, mag je er niets van zeggen :(:(:(
visje

Bericht door visje »

Niet om het goed te praten, zeker niet, maar ergens kan ik me er toch wel iets bij voorstellen......

Als jij 'nergens aan doet' en zondagsmorgens lekker uit wil slapen, kan ik me voorstellen dat je je idd kunt ergeren aan die kerkklokken. Maar om nu met zulke akties te komen lijkt me wel wat ver gaan.

Ik zou me ook ergeren als er bij mij in de wijk een minaret zou staan die mensen op zou roepen voor het gebed.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
En als diezelfde mensen een 'feestje' hebben waarbij je tot half een uit je bed wordt gedreund, mag je er niets van zeggen :(:(:(
nee inderdaad, "dat moet kunnen" krijg je dan te horen
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door visje
Niet om het goed te praten, zeker niet, maar ergens kan ik me er toch wel iets bij voorstellen......

Als jij 'nergens aan doet' en zondagsmorgens lekker uit wil slapen, kan ik me voorstellen dat je je idd kunt ergeren aan die kerkklokken. Maar om nu met zulke akties te komen lijkt me wel wat ver gaan.

Ik zou me ook ergeren als er bij mij in de wijk een minaret zou staan die mensen op zou roepen voor het gebed.
Wat ben je weer meegaand.

Ik zie het als een staaltje machtsvertoon. Wij zullen jullie wel even laten merken hoe we er over denken.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door visje
Niet om het goed te praten, zeker niet, maar ergens kan ik me er toch wel iets bij voorstellen......

Als jij 'nergens aan doet' en zondagsmorgens lekker uit wil slapen, kan ik me voorstellen dat je je idd kunt ergeren aan die kerkklokken. Maar om nu met zulke akties te komen lijkt me wel wat ver gaan.

Ik zou me ook ergeren als er bij mij in de wijk een minaret zou staan die mensen op zou roepen voor het gebed.
Ik kan me er niets bij voorstellen! Dit is gewoon crimineel gedrag. Moet je eens bij die mensen sloten aan de huizen gaan hangen en de zaak blokkeren. Dan heb je poppen aan het dansen...
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door visje
Niet om het goed te praten, zeker niet, maar ergens kan ik me er toch wel iets bij voorstellen......

Als jij 'nergens aan doet' en zondagsmorgens lekker uit wil slapen, kan ik me voorstellen dat je je idd kunt ergeren aan die kerkklokken. Maar om nu met zulke akties te komen lijkt me wel wat ver gaan.

Ik zou me ook ergeren als er bij mij in de wijk een minaret zou staan die mensen op zou roepen voor het gebed.
Ik kan me er niets bij voorstellen!
Toch vind ik dat van die moskee wel een goed punt. Daar zou ik namelijk ook niet erg blij mee zijn denk ik, als die naast de deur staat.

Maar het is natuurlijk wel te gek voor woorden. In onze kerk waren ze een keer buitenlangs in de toren geklommen en hadden toen een paar draadjes doorgeknipt waardoor de klok het niet meer deed... :!
Maar waag het niet om te zeggen dat de kermis op moet schuiven omdat we graag kerk willen houden, of om te vragen of ze wat minder hard willen toeteren als ze met hun vrachtwagens op zondag langs rijden want dan zijn wij ineens intolerant. :?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

''de tolerantie van de toleranten'' aldus Ds. Silfhout.
Als het ergenis geeft lijkt het me beter om geen klokken te luiden.
xgnoom
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2003, 14:56

Bericht door xgnoom »

Doe een keer iets positiefs voor de buurt... dan krijgen ze er wat voor terug en je zet jezelf op de kaart.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Jelle

Bericht door Jelle »

Dit is natuurlijk niet echt iets nieuws. Het onderwerp klokkenluiden heeft al eerder in de krant gestaan, ook toen werd er naar de moskee gekeken die geen oproep tot gebed mocht doen via luidsprekers in de minaret. Ook toen kwam het klokkenluiden al in discussie.
Ik denk dat hoe onkerkelijker Nederland wordt des temeer van dit soort reacties we zullen krijgen.
Ik denk dat het op de lange duur ook zal verdwijnen, het klokluiden op zondag.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16777
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Ik denk dat het op de lange duur ook zal verdwijnen, het klokluiden op zondag.
Natuurlijk. Christen-zijn wordt steeds meer een verschijnsel dat nog gedoogd wordt, mits het geen overlast veroorzaakt. Klokgelui veroorzaakt wèl overlast, dus daar moet een eind aan komen.
't Is triest, maar het verhindert ons gelukkig nog niet om als gemeente samen te komen rondom het Woord.

Ho, wacht eens, gemeente zei je? Wat is dat? Die meute waarmee je toevallig zondags in hetzelfde kerkgebouw zit, maar waarmee je verder geen woord wisselt?

Of gaat het over de broeders en zusters met wie we ècht napraten over de preek, met wie we plannen maken om bejaarden te bezoeken, aan evangelisatie te doen, met wie we een Bijbelkring vormen??:pu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Er is nogal een verschil tussen een kerk die enkel zondag voor de dienst de klok luidt of een moskee , die 5 maal per dag oproept tot gebed!!!
En zo vroeg is het dan toch ook niet???
Hier is de eerste dienst 0m 8 uur!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie