Dr. .L.Floor - De Doop met de Heilige Geest

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Dr. .L.Floor - De Doop met de Heilige Geest

Bericht door mayflower »

Heeft iemand dit boek gelezen ? Weet iemand of Dr. L. Floor gelooft dat de gave's van de Geest zoals tongentaal en profetie alleen hun werking hadden in de apostolische tijd ?
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Re: Dr. .L.Floor - De Doop met de Heilige Geest

Bericht door uitgeworpen »

mayflower schreef:Heeft iemand dit boek gelezen ? Weet iemand of Dr. L. Floor gelooft dat de gave's van de Geest zoals tongentaal en profetie alleen hun werking hadden in de apostolische tijd ?
Ik heb het boekje niet gelezen. Waar grondt hij het op dat profetie en tongentaanl niet mee voorkomt?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
volgeling
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 aug 2005, 16:31
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Het is alweer enige tijd geleden dat ik het boekje heb gelezen, maar ik meen dat Floor stelt dat dit soort bijzondere gaven ook nu nog in bijv. zendingsgebieden wel voor kunnen komen: daar waar mensen niet de beschikking hebben over de (volledige) Bijbel.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

volgeling schreef:Het is alweer enige tijd geleden dat ik het boekje heb gelezen, maar ik meen dat Floor stelt dat dit soort bijzondere gaven ook nu nog in bijv. zendingsgebieden wel voor kunnen komen: daar waar mensen niet de beschikking hebben over de (volledige) Bijbel.
Hoe origineel :) Maar goed, als we dan erkennen dat Nederland ook weer een zendingsgebied is geworden komen we er misschien nog wel :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Dr. .L.Floor - De Doop met de Heilige Geest

Bericht door Bert Mulder »

mayflower schreef:Heeft iemand dit boek gelezen ? Weet iemand of Dr. L. Floor gelooft dat de gave's van de Geest zoals tongentaal en profetie alleen hun werking hadden in de apostolische tijd ?
Is dat wat anders dan wat de Bijbel ons leerde? En ook onze vaderen altijd geleerd hebben?

1 Kor 13:
8 De liefde vergaat30) nimmermeer; maar31) hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij34) zullen ophouden;35) hetzij kennis, zij zal36) te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen37) ten dele, en38) wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte39) zal gekomen zijn,40) dan zal hetgeen ten dele is,41) te niet gedaan worden.
34) talen, zij
Gr. tongen. Zie 1 Cor. 12:10.

35) zullen ophouden;
Namelijk gelijk de profetieën.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
elbert
Berichten: 1361
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Dr. .L.Floor - De Doop met de Heilige Geest

Bericht door elbert »

Bert Mulder schreef: Is dat wat anders dan wat de Bijbel ons leerde? En ook onze vaderen altijd geleerd hebben?

1 Kor 13:
8 De liefde vergaat30) nimmermeer; maar31) hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij34) zullen ophouden;35) hetzij kennis, zij zal36) te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen37) ten dele, en38) wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte39) zal gekomen zijn,40) dan zal hetgeen ten dele is,41) te niet gedaan worden.
34) talen, zij
Gr. tongen. Zie 1 Cor. 12:10.

35) zullen ophouden;
Namelijk gelijk de profetieën.
Als je de volgende kanttekeningen erbij neemt, dan kun je net zo goed concluderen dat ze pas in het toekomende leven afgedaan zullen hebben.
39) het volmaakte
Dat is, de volmaakte kennis van goddelijke zaken, zoveel een bloot mens zal kunnen vatten, en ons tot volmaakte vreugde en zaligheid zal nodig zijn.

40) zal gekomen zijn,
Hetwelk eerst wezen zal in het toekomende leven.
Sowieso zit er een eschatologisch aspekt aan dit deel van deze brief van Paulus, dus weet ik niet of dit wel zo'n goed argument is.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Het probleem komt doordat men vaak de giften van de Heilige Geest apart ziet van wat de Bijbel ons wil zeggen.

Zoals Christus van de Heilige Geest getuigd dat de Heilige Geest niet van zichzelf spreken zal, maar alleen over Jezus. Het Woord dus.

En daar zie je dan dat kerken zoals de Pinstergemeente aan God's Woord moeten toevoegen, om hun leer kloppend te maken. En daar heeft Openbaringen wel wat van te zeggen:
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen49) uit het boek des levens, en uit de heilige stad,50) en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Houd ik het maar liefst op wat ik geloof wat de Schrift ons zegt, wat ook onze vaderen ons geleerd hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Jij werpt iemand vers 18 voor de voeten en vergeet dat men jou vers 19 kan tegenwerpen. Als bewijs kan dat niet dienen, zeg.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Jij werpt iemand vers 18 voor de voeten en vergeet dat men jou vers 19 kan tegenwerpen. Als bewijs kan dat niet dienen, zeg.
Werp ik niemand voor de voeten, wijs ik alleen op omdat we de Schrift wel serieus moeten nemen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Raike »

Weet hier iemand waar dr. Floor tegenwoordig woont? Dan zou ik dat graag horen.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Universiteit van Potchefstroom?
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Raike »

Daar is hij hoogleraar geweest, inderdaad. Maar het schijnt dat hij tegenwoordig weer in Nederland woont, vandaar.
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Plaats reactie