Foutje in de Bijbel?

refo

Foutje in de Bijbel?

Bericht door refo »

Ik ontdekte vanavond wat vreemds in mijn Bijbel:

2 Kron 21 eindigt zo:
20 Hij (Joram) was twee en dertig jaren oud, als hij koning werd, en regeerde acht jaren te Jeruzalem; en hij ging henen zonder begeerd te zijn; en zij begroeven hem in de stad Davids, maar niet in de graven der koningen.
Het volgende hoofdstuk gaat dan zo verder:
1 En de inwoners van Jeruzalem maakten Ahazia, zijn kleinsten zoon, koning in zijn plaats; want een bende, die met de Arabieren in het leger gekomen was, had al de eersten gedood. Ahazia dan, de zoon van Joram, de koning van Juda, regeerde.
2 Twee en veertig jaar was Ahazia oud, toen hij koning werd, en hij regeerde een jaar te Jeruzalem;
Volgens mij klopt hier iets niet. Joram was 40 en z'n jongste zoon 42. De SV lijkt het zonder meer te accepteren.

Zie ik iets over het hoofd?
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Ahazia was 22 toen hij begon te regeren, zoals we in 2 Koningen 8:26 lezen.

Er zijn verschillen in de gebruikte grondteksten van 2 Kronieken 22:2. In de masoretische tekst en in de Vulgaat staat 'tweeënveertig'. In sommige uitgaven van de Septuaginta staat 'twintig', terwijl bijvoorbeeld in de uitgave van P. de Lagarde 'tweeëntwintig' wordt vermeld. Tenslotte staat er ook in de Syrische Pesjitta 'tweeëntwintig'.

In 2 Kronieken 21:20 lezen we over de vader van Ahazia: "Tweeëndertig jaar oud was hij geworden toen hij begon te regeren, en hij heeft acht jaar lang te Jeruzalem geregeerd. Ten slotte ging hij heen zonder begeerd te zijn. Men begroef hem derhalve in de Stad van David, maar niet in de grafsteden van de koningen." Joram, de vader van Ahazia, stierf op 40-jarige leeftijd. Kan zijn zoon op dat moment al 42 zijn geweest, twee jaar ouder dan zijn vader? Onmogelijk.

In 2 Kronieken 22:2 is sprake van een afschrijffout. In Adam Clarke's Commentary on the Bible wordt opgemerkt: "De Syrische en Arabische [handschriften] hebben tweeëntwintig, en de Septuaginta, in sommige afschriften, twintig. En het is erg waarschijnlijk dat de Hebreeuwse tekst oorspronkelijk zo luidde; want wanneer nummers werden uitgedrukt door afzonderlijke letters, was het eenvoudig om mem, VEERTIG, te verwarren met caph, TWINTIG. En als het boek is geschreven door een schriftgeleerde die de oude Hebreeuwse letters gebruikte die we nu Samaritaans noemen, was het nog veel eenvoudiger om de fout te maken en voor de hand liggend, aangezien het verschil tussen [de Samaritaanse] caph en [de Samaritaanse] mem erg klein is, en in veel gevallen alleen onderscheiden kan worden door een geoefend oog."

Veel moderne vertalingen geven 2 Kronieken 22:2 daarom als volgt weer: "Achazja was tweeëntwintig jaar toen hij aan de macht kwam" (Groot Nieuws Bijbel).

Bron
refo

Bericht door refo »

Er zit rond Achab en Ahazia wel meer mis. Ik zal het wel eens op een rijtje zetten. Soms wordt alleen maar gesproken over 'de koning van Israel', terwijl gebruikelijk de naam genoemd wordt.

Misschien zijn de 2 Ahazia's en Jorams gewoon dezelfde geweest en zijn ze regent voor Achab geweest.
astroguy

Bericht door astroguy »

refo schreef:Er zit rond Achab en Ahazia wel meer mis. Ik zal het wel eens op een rijtje zetten. Soms wordt alleen maar gesproken over 'de koning van Israel', terwijl gebruikelijk de naam genoemd wordt.

Misschien zijn de 2 Ahazia's en Jorams gewoon dezelfde geweest en zijn ze regent voor Achab geweest.
Ik kan me een artikel herinneren over deze zaak. Als ik vanavond thuis ben zal ik even zoeken en dan kom ik er weer op terug.
Atze
Kislev

Bericht door Kislev »

In het boek 'Bijbel en wetenschap' van Hobrink worden een aantal van zulke teksten verklaard. Het verschil blijkt vaak erg logisch te zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind juist het: en hij ging henen zonder begeerd te zijn opmerkelijk, want wordt daar dan niet mee bedoeld dat hij geen vrouw had gehad? Of zijn de kinderen van bijvrouwen of iets dergelijks om de lijn in stand te houden? Dan is er nog wel wat opmerkelijks, want Ahazia is de jongste zoon, wordt er gezegd. Toch is het verschil 18 jaar, wat dus inhoudt dat Joram op zijn 18e vader geworden is van zijn jongste zoon, en de oudere zonen van hem zelfs voor die tijd verwekt moeten zijn. Op zich wel mogelijk, maar wel opmerkelijk.

Biblija ligt plat maar ik zal eens zoeken wat andere vertalingen zeggen als het weer werkt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
astroguy

Bericht door astroguy »

Johannes 3:16 schreef:Ahazia was 22 toen hij begon te regeren, zoals we in 2 Koningen 8:26 lezen.

Er zijn verschillen in de gebruikte grondteksten van 2 Kronieken 22:2. In de masoretische tekst en in de Vulgaat staat 'tweeënveertig'. In sommige uitgaven van de Septuaginta staat 'twintig', terwijl bijvoorbeeld in de uitgave van P. de Lagarde 'tweeëntwintig' wordt vermeld. Tenslotte staat er ook in de Syrische Pesjitta 'tweeëntwintig'.

In 2 Kronieken 21:20 lezen we over de vader van Ahazia: "Tweeëndertig jaar oud was hij geworden toen hij begon te regeren, en hij heeft acht jaar lang te Jeruzalem geregeerd. Ten slotte ging hij heen zonder begeerd te zijn. Men begroef hem derhalve in de Stad van David, maar niet in de grafsteden van de koningen." Joram, de vader van Ahazia, stierf op 40-jarige leeftijd. Kan zijn zoon op dat moment al 42 zijn geweest, twee jaar ouder dan zijn vader? Onmogelijk.

In 2 Kronieken 22:2 is sprake van een afschrijffout. In Adam Clarke's Commentary on the Bible wordt opgemerkt: "De Syrische en Arabische [handschriften] hebben tweeëntwintig, en de Septuaginta, in sommige afschriften, twintig. En het is erg waarschijnlijk dat de Hebreeuwse tekst oorspronkelijk zo luidde; want wanneer nummers werden uitgedrukt door afzonderlijke letters, was het eenvoudig om mem, VEERTIG, te verwarren met caph, TWINTIG. En als het boek is geschreven door een schriftgeleerde die de oude Hebreeuwse letters gebruikte die we nu Samaritaans noemen, was het nog veel eenvoudiger om de fout te maken en voor de hand liggend, aangezien het verschil tussen [de Samaritaanse] caph en [de Samaritaanse] mem erg klein is, en in veel gevallen alleen onderscheiden kan worden door een geoefend oog."

Veel moderne vertalingen geven 2 Kronieken 22:2 daarom als volgt weer: "Achazja was tweeëntwintig jaar toen hij aan de macht kwam" (Groot Nieuws Bijbel).

Bron
Over de bijbelse chronologie is veel geschreven. J.G. van der Land had destijds een tijdschrift (Bijbel, Geschiedenis en Archeologie) waarin veel over deze zaken werd geschreven. Een artikel met veel verwijzingen en literatuur gaat over de datering van koning Hizkia. Het artikel is verschenen in BGA december 1994. Verder wordt in een tweetal boekjes van Van der Land hier veel over geschreven. Het boekje van belang is denk ik Van David tot Zedekia, Amsterdam, 1997.

Ook belangrijk is het boek van E.H. Thiele, The mysterious numbers of the Hebrew Kings, Grand Rapids, 1983.

Misschien dat deze boeken ergens in de buurt geraadpleegd kunnen worden in een (theologische) bibliotheek.
Atze
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Titus 3:
9 Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen, en strijdingen over de wet; want zij zijn onnut en ijdel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Jij vind het normaal dat iemand die op 40jarige leeftijd sterft een zoon van 42 heeft?
Ariene

Bericht door Ariene »

Wellicht bekend, maar mooi en duidelijk.

bijbelse tijdlijn
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:Jij vind het normaal dat iemand die op 40jarige leeftijd sterft een zoon van 42 heeft?
Niet normaal, nee

Maar:

1. De Bijbel, in elk geval in de originele talen, is altijd de Waarheid. God liegt niet.
2. Dit heeft, zoals ook Paulus wil zeggen, niks met ons geloof en geloofszaken te maken.
3. Er is, waarschijnlijk, een logische explanatie. Meen we wel iets te herinneren over deze tekst, maar ben het op het ogenblik te druk met de dogmatiek (zie even andere onderwerpen). Spreek misschien met je dominee of die het even voor je in de grondtaal kan onderzoeken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Bert Mulder schreef: Meen we wel iets te herinneren over deze tekst, maar ben het op het ogenblik te druk met de dogmatiek
Bert, jongen wat ben je toch dogmatisch ingesteld. :wink:
Bert Mulder
Contacteer:

Tamarinde schreef:
Bert Mulder schreef: Meen we wel iets te herinneren over deze tekst, maar ben het op het ogenblik te druk met de dogmatiek
Bert, jongen wat ben je toch dogmatisch ingesteld. :wink:
Ja, kan het niet helpen, moet telkens weer verdedigen wat ik geloof.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe.... hoe kan het dan bijvoorbeeld dat er in de Bijbel staat dat de aarde 4 uithoeken heeft? Of dat er ergens in Samuel of zo het over 7000 man gaat en in het zelfde verhaal in Koningen 70000 man... (tenminste, zoiets was het)

De Bijbel kan dus best foutjes bevatten... maar daarom is Gods Woord nog wel onfeilbaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

De volkstelling van David wordt tweemaal beschreven en geeft verschillende uitkomsten. .
Plaats reactie