Religie biedt geen ruimte voor compassie en zet aan tot haat tegen homoseksuelen, en zou daarom moeten worden verboden. Dat heeft de Britse popzanger Elton John gezegd in een vraaggesprek met een muziekblad dat zondag verschijnt.
''Georganiseerde religie blijkt niet te werken. Zij verandert mensen in haatdragende kuddedieren'', tekent Music Monthly Magazine op uit de mond van de artiest. John, die zelf ook homoseksueel is, klaagt vooral over de houding van de meeste godsdiensten ten opzichte van homoseksuelen.
Ook bespeurt de inmiddels 60-jarige zanger een gebrek aan leiderschap bij religieuze leiders. Die zouden volgens hem snel bijeen moeten komen om ''escalatie richting een Derde Wereldoorlog'' te voorkomen. Ook zei hij dat meer mensen de straat op moeten om hun stem te verheffen tegen geweld.
Bron: fok.nl
---------------------------
Ik denk dat dit hierin een groot gevaar schuilt. De rechten van de individu worden gesteld bóven het recht op godsdienst. Hoelang duurt het nog voordat het 'extreme christendom' (lees: het reformatorische christendom, wat tégen praktiserende homo's is) verboden wordt? Zou wel eens sneller kunnen zijn dan wij denken....
Elton John - Alle religies verbieden
Te veel geluisterd naar het liedje "imagine" van John Lennon.
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace...
You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one
Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world...
But I'm not the only one
And the world will live as one
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace...
But I'm not the only one
And the world will be as one
Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world...
But I'm not the only one
And the world will live as one
Ik weet niet of ik blij moet zijn met deze topic of juist bezorgd.
Het is een zegen om vrij te mogen leven in een land als Nederland.
Maar als het verdrukking zou worden vraag ik me af of het geen grotere zegen zou kunnen zijn. De Bijbel spreekt van een vanzelfsprekendheid dat het belijden van Gods Naam gepaard gaat met verdrukking. Afwezigheid van verdrukking zou zelfs tot nadenken kunnen stemmen over of we het allemaal wel zo goed hebben met ons streven alle verdrukkingen in Gods Woord als vooral geestelijk te zien.
Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt
Het brengt dichter bij bij God. Dichter bij de genade. Meer genade levert meer vrucht. Omdat het als vanzelfsprekend is dat uit Gods genade vruchten voortvloeien.
Dan blijkt echt of de vrucht van God liefhebben boven alles en en naaste als jezelf een vrucht van eigen bodem is of niet.
Als je in de omstandigheden verkeert dat je belaagd wordt (en dan niet geestelijk!) en dan ook je belager kunt liefhebben als jezelf. En net als Job mag roemen in de Heere, ondanks de werkelijke noden.
Voor mij persoonlijk een punt van bezinning. Zeker als ik de broeders uit het voormalige oostblok hoor spreken over de tijd van de verdrukking. Sommigen van hen zijn toch niet altijd zo even blij met de vrijheid van nu. De afval onder hen is daar ook zichtbaar.
Wat dat betreft is de tekst van de popzanger een Bijbels gegeven.
Het moeilijke bijbelboek Job kan wel eens meer praktijkgericht zijn dan we (ik) wel eens denken:
Zo ik verblijd ben geweest in de verdrukking mijns haters, en mij opgewekt heb, als het kwaad hem vond;
Het is net zo als David ook getuigt:
God zal opstaan, Zijn vijanden zullen verstrooid worden, en Zijn haters zullen van Zijn aangezicht vlieden.
Niet om te staan naar verdrukking, maar ik denk wel eens dat er meer lessen en troost zijn te vinden en zijn te ervaren in moeilijke omstandigheden, dan in een rustige omgeving waarin we koud zijn of lauw en ons vooral bezighouden met dogmatische verhandelingen en bevestiging van eigen identiteit in het kerkelijke leven. Ik maak me daar evengoed schuldig aan.
Maar als het verdrukking zou worden vraag ik me af of het geen grotere zegen zou kunnen zijn. De Bijbel spreekt van een vanzelfsprekendheid dat het belijden van Gods Naam gepaard gaat met verdrukking. Afwezigheid van verdrukking zou zelfs tot nadenken kunnen stemmen over of we het allemaal wel zo goed hebben met ons streven alle verdrukkingen in Gods Woord als vooral geestelijk te zien.
Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt
Het brengt dichter bij bij God. Dichter bij de genade. Meer genade levert meer vrucht. Omdat het als vanzelfsprekend is dat uit Gods genade vruchten voortvloeien.
Dan blijkt echt of de vrucht van God liefhebben boven alles en en naaste als jezelf een vrucht van eigen bodem is of niet.
Als je in de omstandigheden verkeert dat je belaagd wordt (en dan niet geestelijk!) en dan ook je belager kunt liefhebben als jezelf. En net als Job mag roemen in de Heere, ondanks de werkelijke noden.
Voor mij persoonlijk een punt van bezinning. Zeker als ik de broeders uit het voormalige oostblok hoor spreken over de tijd van de verdrukking. Sommigen van hen zijn toch niet altijd zo even blij met de vrijheid van nu. De afval onder hen is daar ook zichtbaar.
Het moeilijke bijbelboek Job kan wel eens meer praktijkgericht zijn dan we (ik) wel eens denken:
Zo ik verblijd ben geweest in de verdrukking mijns haters, en mij opgewekt heb, als het kwaad hem vond;
God zal opstaan, Zijn vijanden zullen verstrooid worden, en Zijn haters zullen van Zijn aangezicht vlieden.
Niet om te staan naar verdrukking, maar ik denk wel eens dat er meer lessen en troost zijn te vinden en zijn te ervaren in moeilijke omstandigheden, dan in een rustige omgeving waarin we koud zijn of lauw en ons vooral bezighouden met dogmatische verhandelingen en bevestiging van eigen identiteit in het kerkelijke leven. Ik maak me daar evengoed schuldig aan.
Een beetje af-onderwerp, maar toch: die tekst uit Job is hier volkomen uit zijn verband gerukt. En het verband met Davids tekst zie ik ook al niet.Klavier schreef:Ik weet niet of ik blij moet zijn met deze topic of juist bezorgd.
Job betuigt in dit hoofdstuk (en voortdurend door het hele boek heen) zijn onschuld. Hij heeft geen bedrog gepleegd, niet naar andere vrouwen omgekeken, de armen niet onderdrukt, etc. En als dat wel het geval geweest zou zijn, dan zou God hem mogen straffen; "Mijn schouder valle van het schouderbeen, en mijn arm breke van zijn pijp af!" Zo ook: "Zo ik verblijd geweest ben in de verdrukking van mijn hater..." Met andere woorden: God mag mij straffen als ik blij ben geweest omdat mijn vijand onderdrukt wordt.
Dat heeft dus niets met de onderdrukking van christenen door anderen te maken!
Zo ook David: Hij profeteert over de manier waarop God zal afrekenen met Zijn vijanden! Dat heeft toch niets te maken met de onderdrukking waarover Jezus spreekt? Het zal juist het einde daarvan betekenen!
Hier in het westen ook.refo schreef:In het oostblok is er juist afval als de verdrukking wegvalt.
Het materialisme is een effectievere aanval op de kerk als verdrukking.
De verleiding van de rijkdom verstikt het Woord, zodat het onvruchtbaar wordt.
Terwijl juist het bloed van de martelaren het zaad van de Kerk is.
- JolandaOudshoorn
De verdrukte christenen in het oosten bidden voor ons. Zij vragen zich namelijk af hoe levend ons geloof is en maken zich daar zorgen over. Want als God aan het werk is, dan zal de duivel er alles aan doen om dit werk kapot te maken en daar is bij ons in het westen zo weinig van te zien.refo schreef:Raar is dat eigenlijk.
In onze tijd wordt gewaarschuwd voor namaak: blijft uw 'geloof' wel overeind als er verdrukking komt?
In het oostblok is er juist afval als de verdrukking wegvalt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hm.JolandaOudshoorn schreef:De verdrukte christenen in het oosten bidden voor ons. Zij vragen zich namelijk af hoe levend ons geloof is en maken zich daar zorgen over. Want als God aan het werk is, dan zal de duivel er alles aan doen om dit werk kapot te maken en daar is bij ons in het westen zo weinig van te zien.refo schreef:Raar is dat eigenlijk.
In onze tijd wordt gewaarschuwd voor namaak: blijft uw 'geloof' wel overeind als er verdrukking komt?
In het oostblok is er juist afval als de verdrukking wegvalt.
Kijken ze wel goed?
Wat ik heb bedoelen te zeggen is dat verdrukking eerder een kenmerk is van het Christendom dan de situatie waarin wij ons verkeren.David J schreef:Een beetje af-onderwerp, maar toch: die tekst uit Job is hier volkomen uit zijn verband gerukt. En het verband met Davids tekst zie ik ook al niet.Klavier schreef:Ik weet niet of ik blij moet zijn met deze topic of juist bezorgd.
Job betuigt in dit hoofdstuk (en voortdurend door het hele boek heen) zijn onschuld. Hij heeft geen bedrog gepleegd, niet naar andere vrouwen omgekeken, de armen niet onderdrukt, etc. En als dat wel het geval geweest zou zijn, dan zou God hem mogen straffen; "Mijn schouder valle van het schouderbeen, en mijn arm breke van zijn pijp af!" Zo ook: "Zo ik verblijd geweest ben in de verdrukking van mijn hater..." Met andere woorden: God mag mij straffen als ik blij ben geweest omdat mijn vijand onderdrukt wordt.
Dat heeft dus niets met de onderdrukking van christenen door anderen te maken!
Zo ook David: Hij profeteert over de manier waarop God zal afrekenen met Zijn vijanden! Dat heeft toch niets te maken met de onderdrukking waarover Jezus spreekt? Het zal juist het einde daarvan betekenen!
En dat we verdrukking niet moeten vergeestelijken, ook al is er een geestelijke strijd tegen zonden en eigen vlees die van Christus en zijn genade kan afhouden.