Hoe maken wij keuzes? Stuk bezinning.
- Christiaan
Hoe maken wij keuzes? Stuk bezinning.
Op welke wijze kunnen wij de juiste keuzen maken?
Zelf de juiste keuzens maken.
En staan wij wel zelf stil bij zaken, of ga wij uit van de predikant of de ouderling zegt?
Zijn wij nog wel zoekende?
Of horen wij nooit meer op van het heerlijk en veelzijdig evangelie van God? En het evangie staat ook buitende evangelien, in heel de bijbel. Staan wij nog wel eens versteld van het de heerlijkheid van het evangelie van God?
Zelf de juiste keuzens maken.
En staan wij wel zelf stil bij zaken, of ga wij uit van de predikant of de ouderling zegt?
Zijn wij nog wel zoekende?
Of horen wij nooit meer op van het heerlijk en veelzijdig evangelie van God? En het evangie staat ook buitende evangelien, in heel de bijbel. Staan wij nog wel eens versteld van het de heerlijkheid van het evangelie van God?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
Wellicht kan je beter aanhaken bij het "keuzes"-topic, dat Vincent laatste heeft geopend.
- Christiaan
En door wat overweeg je dan?rekcor schreef:Overwogen keuzesChristiaan schreef:Maken wij wel overwogen keuzens of keuzen op de automatische piloot?!
Mijn punt is maken wij nog wel bewust keuzen?!
Staan wij nog wel stil bij is dit de weg van God?
Tibirius dus deze topic sluit niet aan bij die van beste Vincent!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Als ik uit genade dicht bij Hem leef: ja.Christiaan schreef:Staan wij nog wel stil bij is dit de weg van God?
Toch vraag ik me af wat precies de bedoeling is met je topic. De toon van je vraag hierboven is namelijk een beetje negatief. Het lijkt erop alsof je er bij voorbaat al van uitgaat dat we niet stil staan bij de vraag of iets de weg van God is...
Ik zou liever een toonzetting gebruiken van: hoe fijn is het om de weg van God te gaan! Wie kan daar iets over vertellen uit zijn eigen leven? Dan maak je mensen jaloers.
- Christiaan
Het is meer de uitting van zorg. En het oproepen tot bezinning.rekcor schreef:Als ik uit genade dicht bij Hem leef: ja.Christiaan schreef:Staan wij nog wel stil bij is dit de weg van God?
Toch vraag ik me af wat precies de bedoeling is met je topic. De toon van je vraag hierboven is namelijk een beetje negatief. Het lijkt erop alsof je er bij voorbaat al van uitgaat dat we niet stil staan bij de vraag of iets de weg van God is...
Ik zou liever een toonzetting gebruiken van: hoe fijn is het om de weg van God te gaan! Wie kan daar iets over vertellen uit zijn eigen leven? Dan maak je mensen jaloers.
Staan wij er nog bij stil? Betrap mij zelf er ook op. Het gemak van keuzens maken.
sorry maar ik begrijp je vraag echt nietChristiaan schreef:En door wat overweeg je dan?Christiaan schreef:Maken wij wel overwogen keuzens of keuzen op de automatische piloot?!
Ik heb laatst nog gekozen uit een donkergrijze auto en een heel lichtblauwe, bijna zilverkleur. Het is die lichte geworden maar is dat wat jij bedoeld?
- Christiaan
Het lijkt mij éénvoudig elke dag maken wij keuzens. Bewust minder bewust, houden wij bij die keuzens rekening met God en Zijn Woord.limosa schreef:sorry maar ik begrijp je vraag echt nietChristiaan schreef:En door wat overweeg je dan?Christiaan schreef:Maken wij wel overwogen keuzens of keuzen op de automatische piloot?!
Ik heb laatst nog gekozen uit een donkergrijze auto en een heel lichtblauwe, bijna zilverkleur. Het is die lichte geworden maar is dat wat jij bedoeld?
Dat is volgens mij erg belangrijk om eens bij stil te staan.
Om op te bezinnen.
Ik had me voorgenomen om op bezoek te gaan bij een ziek gemeentelid. De vraag was alleen: doe ik dat morgenmiddag of morgenavond.Christiaan schreef:Het lijkt mij éénvoudig elke dag maken wij keuzens. Bewust minder bewust, houden wij bij die keuzens rekening met God en Zijn Woord.
Om op te bezinnen.
Ja. En toen?
- Christiaan
Jij pakt de laatste keuze ik de eerste!Hendrikus schreef:Ik had me voorgenomen om op bezoek te gaan bij een ziek gemeentelid. De vraag was alleen: doe ik dat morgenmiddag of morgenavond.Christiaan schreef:Het lijkt mij éénvoudig elke dag maken wij keuzens. Bewust minder bewust, houden wij bij die keuzens rekening met God en Zijn Woord.
Om op te bezinnen.
Ja. En toen?
Je hebt de keuze gemaakt dat gemeentelid te bezoeken,
maar mijn punt is niet precies bij deze keuze, hoe maak je je keuze.
Staan wij stil bij wat God wil. Ik betrap mijzelf zoals ik al zij er ook op dat je zo een keuze gamaakt hebt voor je het weet. En dan denk ik achter af heb ik wel rekening gehouden met God en Zijn wil en Woord?
Hoe zinvol is het om alles te beredeneren?Christiaan schreef:Jij pakt de laatste keuze ik de eerste!
Je hebt de keuze gemaakt dat gemeentelid te bezoeken,
maar mijn punt is niet precies bij deze keuze, hoe maak je je keuze.
Staan wij stil bij wat God wil. Ik betrap mijzelf zoals ik al zij er ook op dat je zo een keuze gamaakt hebt voor je het weet. En dan denk ik achter af heb ik wel rekening gehouden met God en Zijn wil en Woord?
Ik heb niet gewikt en gewogen over de vraag of ik dat gemeentelid zou bezoeken of niet. Opeens was daar de ingeving: ik moet dat doen. Achteraf zou je kunnen redeneren: dat is leiding geweest. Of je zou er een andere redenatie aan kunnen hangen. Is dat vruchtbaar? Ik weet het niet...
- Christiaan
Hendrikus ik wil niet beredeneren!
Maar stil staan bij het feit waarom kies is voor het ene of voor het andere!!!!
Is dat zo´n onduidelijk punt??
Jij hebt gekozen om bij dat gemeentelid op bezoek te gaan in de overtuiging dat je dat moest doen. Niets mismee.
Soms ben ik er van overtuigd dat sommig het zelfde idee over mij hebben als ik over andere dat ze spreken in raadsels.
Maar stil staan bij het feit waarom kies is voor het ene of voor het andere!!!!
Is dat zo´n onduidelijk punt??
Jij hebt gekozen om bij dat gemeentelid op bezoek te gaan in de overtuiging dat je dat moest doen. Niets mismee.
Soms ben ik er van overtuigd dat sommig het zelfde idee over mij hebben als ik over andere dat ze spreken in raadsels.
Handel bij het kiezen conform deze tekst:
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets [anders] doet, doet het al ter ere Gods. Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods.
En verder zou ik er niet te moeilijk over doen. We moeten ook niet overgeestelijk worden en gewoon ons gezonde verstand gebruiken.
Op dergelijke strikvragen antwoordde de Heere Jezus heel nuchter: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is.
Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets [anders] doet, doet het al ter ere Gods. Weest zonder aanstoot te geven, en den Joden, en den Grieken, en der Gemeente Gods.
En verder zou ik er niet te moeilijk over doen. We moeten ook niet overgeestelijk worden en gewoon ons gezonde verstand gebruiken.
Op dergelijke strikvragen antwoordde de Heere Jezus heel nuchter: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is.