kritiek op preek.

uitgeworpen

kritiek op preek.

Bericht door uitgeworpen »

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met kritiek op de preek.
-gelijk commentaar geven in kerkenraadskamer
-de binnenkamer in
-er met elkaar over praten
-gesprek met de kerkenraad aanvragen, etc.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Lassie

Bericht door Lassie »

Als de dominee een preek houd en ik zou er kritiiek op hebben, dan stap ik na de dienst op de dominee af.
Petrus

Re: kritiek op preek.

Bericht door Petrus »

uitgeworpen schreef: -er met elkaar over praten
Niet aan te bevelen, omdat je dan als "scheurmaker" zal worden gezien......................
Een

Bericht door Een »

Eerst in de binnenkamer.
Mocht het regelmatig gebeuren, een persoonlijk gesprek met de leraar en... blijven bidden!
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Lassie schreef:Als de dominee een preek houd en ik zou er kritiiek op hebben, dan stap ik na de dienst op de dominee af.
Maar is dat wel zo'n geschikt moment? :wink:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
memento

Re: kritiek op preek.

Bericht door memento »

uitgeworpen schreef:Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met kritiek op de preek.
-gelijk commentaar geven in kerkenraadskamer
-de binnenkamer in
-er met elkaar over praten
-gesprek met de kerkenraad aanvragen, etc.
Eerst met elkaar over praten, nuanceert je mening vaak wel, en neemt de frustratie wat weg...

Voorderest kan je in meeste gevallen niet meer dan bidden. Ik heb geen positieve ervaringen met het aangaan van een gesprek over een preek. Óf men is het helemaal met je visie eens, alleen ziet niet wat je kritiek met hun preek te maken heeft*, óf je wordt als ketter verklaard. Voor alle duidelijkheid: dit geldt zowel kritiek ter rechter- als ter linkerzijde.

* Hiervan een klein voorbeeldje: Ik sprak eens een ambtsdrager aan op het verschil tussen 2 predikanten. De ene week had een predikant héél stellig verklaard dat iets absoluut nodig was tot zaligheid (inclusief uitgebreide uitwijding over de lichtheid van de tijd, waarin allerlei mensen er zo makkelijk over dachten, maar die bedrogen zichzelf voor de eeuwigheid), terwijl de week erop een predikant waarschuwde tegen allerlei zaken die ons van de zaligheid af konden houden, waarna hij wat voorbeelden noemde, en hetgeen de predikant de week ervoor noemde als noodzakelijk, als ergste gevaar en dwaling benoemde. Op de vraag of betreffende ambtsdrager dat niet ietwat raar vond, kreeg ik als antwoord dat ze beide predikanten van de GG waren, en dat ze (dus) beide gelijk hadden. Toen ik vroeg hoe dat kan terwijl ze tegenovergestelde dingen zeggen, kreeg ik niet echt een antwoord: ja ok, ze zeiden wat dingen iets anders, maar het waren toch alletwee mooie preken....
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Volgens mij is kritiek alleen gerechtvaardigd opp grond van het Woord van God dus als het dat tegenspreekt!!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Volgens mij is kritiek alleen gerechtvaardigd opp grond van het Woord van God dus als het dat tegenspreekt!!
En trek die lijn nu eens door naar het voorbeeld van Refo hieronder?
refo

Bericht door refo »

Christiaan schreef:Volgens mij is kritiek alleen gerechtvaardigd op grond van het Woord van God dus als het dat tegenspreekt!!
Ds Moerkerken riep in Gouda zelfs op hem te corrigeren als iets wat hij zei tegen de Schrift was.

(ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt :mrgreen: )
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Christiaan schreef:Volgens mij is kritiek alleen gerechtvaardigd op grond van het Woord van God dus als het dat tegenspreekt!!
Ds Moerkerken riep in Gouda zelfs op hem te corrigeren als iets wat hij zei tegen de Schrift was.

maar als iemand dat verwoordt in een boek van 1100 pagina's.....
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
refo schreef:

Dan heeft die persoon veel tijd maar ook veel woorden nodig omdat duidelijk te maken. :mrgreen:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
refo schreef:

Er zullen toch wel minstens drie vergissingen in zo'n dik boek staan? :mrgreen:
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
refo schreef:

Lassie

Bericht door Lassie »

uitgeworpen schreef:
Lassie schreef:Als de dominee een preek houd en ik zou er kritiiek op hebben, dan stap ik na de dienst op de dominee af.
Maar is dat wel zo'n geschikt moment? :wink:
waarom niet?

moet ik dan eerst een afspraak maken? Dan kan het weleens zijn dat ik over 4 weken aan de beurt ben. :wink:

(want hij kwam er de voglende keer wel op terug)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:

Jaja, 't is wel makkelijk om te roepen "corrigeer me maar als ik iets zeg wat niet in de Bijbel staat". Maar mensen die dat serieus hebben genomen en gefundeerd hebben verwoord wat er mis was in de prediking, zijn persona non grata geworden, onder censuur gezet en zagen zich uiteindelijk genoodzaakt de GG te verlaten.

Leg dàt gegeven nou eens naast de mooie woorden uit het topic over kerkverlating...
Plaats reactie