20.000 banen thuiszorg in gevaar.
20.000 banen thuiszorg in gevaar.
20.000 banen thuiszorg in gevaar"
In de thuiszorg dreigen zeker 20.000 mensen hun baan te verliezen. Dat zei AbvaKabobestuurder Snoey tijdens een betoging van werknemers in de thuiszorg in Den Haag.
Per 1 januari moeten gemeenten via een openbare aanbesteding de thuiszorg gaan inkopen. Volgens de AbvaKabo leidt dat ertoe dat thuiszorgmedewerkers in vaste dienst worden vervangen door goedkopere alpha-hulpen die freelance werken. Veel bedrijven winnen een contract door onverantwoord lage prijzen te bieden.
De bond eist de garantie dat de huidige werknemers in de thuiszorg hun baan en arbeidsvoorwaarden behouden.
In de thuiszorg dreigen zeker 20.000 mensen hun baan te verliezen. Dat zei AbvaKabobestuurder Snoey tijdens een betoging van werknemers in de thuiszorg in Den Haag.
Per 1 januari moeten gemeenten via een openbare aanbesteding de thuiszorg gaan inkopen. Volgens de AbvaKabo leidt dat ertoe dat thuiszorgmedewerkers in vaste dienst worden vervangen door goedkopere alpha-hulpen die freelance werken. Veel bedrijven winnen een contract door onverantwoord lage prijzen te bieden.
De bond eist de garantie dat de huidige werknemers in de thuiszorg hun baan en arbeidsvoorwaarden behouden.
Je vergeet nog één ding: op de lange termijn gaan de lonen omlaag.limosa schreef:ik schrok al, ik dacht dat er 20.000 minder banen in de thuiszorg zouden komen, dat is gelukkig niet het geval, van 20.000 banen veranderd de arbeidsrelatie, een aantal vaste banen gaat door free-lancers ingevuld worden
of dat de kwaliteit ten goede komt is een ander verhaal, ik vrees van niet
De zorgaanbieders leveren nu zorg tegen best lage prijzen, i.e. prijzen die met de huidige lonen haast niets opleveren voor ze.
Daarbij verwacht ik binnen 10 jaar nog een loonsverlaging, omdat zorgaanbieders tegen die tijd mensen uit Polen/Turkije kunnen opleiden en aan het werk zetten.
Kortom, ziet er slecht uit voor de markt van de thuiszorg.
Helaas dat zijn de 'zegeningen' van de marktwerkingen. Lang leve het liberale denken. Ik hoop dat de wal spoedig het schip zal keren voordat het schip strandt en zinkt.Lassie schreef:k heb vandaag een brief gekregen. En ik hoorde van een kennis die ook een brief had gekregen en een telefoontje met de medeling dat hij 14 december zijn laaste werkdag heeft. Tjakka.
Maar wie ben ik?
Lassie schreef:k ben nu aan het zoeken naar een andere baan. Maar dat is niet echt heel makkelijk!
Zou je geen goede kans maken bij je huidige werkgever als je zegt het voor 40% minder te doen? Want daar zijn ze op uit. Heel die marktwerkingen zijn gewoon verkapte salaris/CAO verminderingen. Kijk naar de verschillen met b.v. de busmaatschappijen. De commerciele zoals Connexion en Arriva doen het gewoon voor minder.
Maar wie ben ik?
De vraag is natuurlijk in hoeverre de lonen in de thuiszorg niet markt-technisch te hoog waren...Eppie schreef:Lassie schreef:k ben nu aan het zoeken naar een andere baan. Maar dat is niet echt heel makkelijk!
Zou je geen goede kans maken bij je huidige werkgever als je zegt het voor 40% minder te doen? Want daar zijn ze op uit. Heel die marktwerkingen zijn gewoon verkapte salaris/CAO verminderingen. Kijk naar de verschillen met b.v. de busmaatschappijen. De commerciele zoals Connexion en Arriva doen het gewoon voor minder.
Het is jammer te zien dat menselijke zorg verpest wordt omdat er bezuinigt moet worden. Als ik de quotte 500 doorblader en lees dat de rijken gemm. 12 % rijker zijn geworden afgelopen jaar, en dat tegenover de belachelijk korte bezoektijden in de thuiszorg zet, is dat voor mij onverteerbaar.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Memento ik kan je één ding zeggen, pas op met andersmans/vrouws lonen te hoog te vinden. Bij ons in 's lands grootste hospitaal liggen de lonen van de mensen die het hardst moeten werken [vaak ook nog vuil] het laagst. Oké ze mogen dan geen grote verantwoording hebben, maar ik zou het er niet voor willen doen. Ook in de thuiszorg mogen ze van mij verdienen wát ze krijgen en nog meer ook. In weet van mijn ouderlijke thuis situatie dat die mensen onvervangbaar zijn en van onschatbare waarde. Wat gebeurt er nu dadelijk? Ze komt haar werk doen, kan géén koffie meer drinken [lees sociaal bezig zijn] maar moet haar pauzes op de fiets van het ene plekkie naar het andere maar houden want het werk blijft hetzelfde maar de tijd en uiteindelijk het salaris minder. Ik weet niet of de ministers die er over gaan ook ouders hebben die hulp behoevend zijn maar ik zou het haast gaan hopen! Bovendien Memento na de thuiszorg komen er wel andere beroepsgroepen aan de beurt zodat wij allemaal een beurt krijgen en uiteindelijk alleen de 'coördinatoren' nog op hun oude nivo zitten. Het zal mijn tijd nog wel uitduren daar maak ik me geen zorgen over maar het zijn zoals altijd weer de zwakkeren die het eerst voor de bijl gaan.memento schreef:De vraag is natuurlijk in hoeverre de lonen in de thuiszorg niet markt-technisch te hoog waren...Eppie schreef:Lassie schreef:k ben nu aan het zoeken naar een andere baan. Maar dat is niet echt heel makkelijk!
Maar wie ben ik?
Ach, het is onze samenleving, niet de bedrijven an sich.
Ouderen vereenzamen. Alleen, wat is de oorzaak? Dat de zuster geen half uurtje koffie mag drinken met ze, of omdat de familie één keer per week langsgaan wel zat vinden. Omdat het niet meer normaal is dat je af en toe op bezoek gaat bij je buren? Omdat vrouwen tegenwoordig moeten werken en carriere maken, ipv christelijke mantelzorg verlenen binnen (in de eerste plaats de familie, en ook in) de gemeente? Kortom, het probleem is het ik-gerichte denken.
Ouderen vereenzamen. Alleen, wat is de oorzaak? Dat de zuster geen half uurtje koffie mag drinken met ze, of omdat de familie één keer per week langsgaan wel zat vinden. Omdat het niet meer normaal is dat je af en toe op bezoek gaat bij je buren? Omdat vrouwen tegenwoordig moeten werken en carriere maken, ipv christelijke mantelzorg verlenen binnen (in de eerste plaats de familie, en ook in) de gemeente? Kortom, het probleem is het ik-gerichte denken.