Spinoza, een vijand van God en Zijn kerk

Bert Mulder
Contacteer:

Spinoza, een vijand van God en Zijn kerk

Bericht door Bert Mulder »

Spinoza is de beroemdste filosoof van Nederland: hij behoort tot die kleine groep filosofen die gezichtsbepalend zijn voor de geschiedenis van het westerse denken.
Benedictus de Spinoza werd in 1632 in Amsterdam geboren als Baruch d’Espinoza, zoon van uit Portugal gevluchte joodse ouders. Hij overleed in 1677 in Den Haag aan een longziekte. Om de kost te verdienen – Spinoza leefde overigens vrij sober – sleep hij brillenglazen en lenzen voor microscopen, en waarschijnlijk is zijn ziekte verergerd door het stof dat hij daarbij had ingeademd.
De roepnaam van Spinoza was Bento, wat in het Portugees hetzelfde betekent als Baruch (Hebreeuws) en Benedictus (Latijn), namelijk ‘de gezegende’. Hij leerde Nederlands, Portugees, Spaans, Hebreeuws en schreef later in het Latijn. Na zijn religieuze opvoeding kwam hij in 1656 in conflict met de Amsterdamse joodse gemeenschap. Vermoedelijk niet eens omdat hij kritisch stond tegenover het orthodoxe geloof, maar vooral omdat hij zich uiterlijk niet wilde schikken naar de strenge vereisten en voorschriften.

Hoewel de Republiek in vergelijking met omringende landen tolerant was en lankmoedig omging met kritische denkbeelden, moest Spinoza toch voorzichtig zijn. Veel werk publiceerde hij niet, of onder een schuilnaam. Zijn hoofdwerk, de Ethica, werd pas na zijn dood uitgegeven.

In het rampjaar 1672 werd de sfeer grimmiger en werden de gebroeders De Witt gelyncht door een Oranjegezinde menigte, zonder dat de autoriteiten daartegen optraden. Het schokte Spinoza zo diep dat hij een plakkaat naar de plek wilde brengen met de tekst ‘ultimi barbarorum’ (‘ergste barbaren’). Zijn huisbaas en vriend hield hem tegen en redde zo misschien wel zijn leven.

In zijn boek Tractatus theologico-politicus gaf Spinoza een aanzet tot een vrijzinnige uitleg van de bijbel en in de Tractatus politicus sprak hij zich uit voor de democratie en wees hij op het grote belang van vrijheid van meningsuiting.

De Ethica (voluit Ethica Ordine Geometrico Demonstrata), Spinoza’s meesterwerk, moest de mensen leren hoe ze verlichting van hun lijden konden vinden. Het was geen filosofie omwille van de filosofie, het boek had een praktisch doel. De mens moest leren inzien dat God niet buiten de schepping staat, maar dat alles wat bestaat – en dus ook de mens zelf – een verschijning is van God. Om tot dit heldere bewustzijn te komen was het van groot belang onafhankelijk te zijn en vrij van hevige aanvechtingen. Spinoza gedroeg zich er zelf ook naar: hij argumenteerde altijd kalm, overwogen en redelijk. Hij liet zich niet provoceren.
De Ethica lijkt te zijn opgezet als een meetkundig systeem. Spinoza maakt gebruik van definities, axioma’s en stellingen: zo probeert hij in roerige tijden de zaken objectief te benaderen. Door de geschiedenis heen hebben veel lezers zich erover beklaagd dat het boek daardoor zo moeilijk te lezen is. Maar dan heeft Spinoza toch het laatste woord, want de laatste zin van zijn Ethica luidt: ‘Alles wat voortreffelijk is, is even moeilijk als zeldzaam.’

Uit: entoen.nu, de canon van Nederland.

Dus gaan we naar het heidendom terug, waar de bomen, de dieren en alles een beetje god was. Vandaar dat bomen en dieren aangebeden werden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zosinus

Re: Spinoza, een vijand van God en Zijn kerk

Bericht door Zosinus »

Bert Mulder schreef: Uit: entoen.nu, de canon van Nederland.

Dus gaan we naar het heidendom terug, waar de bomen, de dieren en alles een beetje god was. Vandaar dat bomen en dieren aangebeden werden.
Dus? Waar lees je dat we terug gaan? Dit is een beschrijving van het de filosoof Spinoza, een van de beroemdste filosofen uit Nederland. Dat je hem inhoudelijk afkeurt, betekent niet dat we hem uit de Nederlandse geschiedenis moeten gooien. Overigens aanbad hij geen bomen en dieren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik ben het niet met Hitler eens, daarom hem maar negeren in de geschiedenisboeken? Spinoza is wereldwijd gezien een van Nederlands meest invloedrijke inwoners geweest en daarom moet hij vermeld worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Zosinus schreef:

Dus? Waar lees je dat we terug gaan? Dit is een beschrijving van het de filosoof Spinoza, een van de beroemdste filosofen uit Nederland. Dat je hem inhoudelijk afkeurt, betekent niet dat we hem uit de Nederlandse geschiedenis moeten gooien. Overigens aanbad hij geen bomen en dieren.
1. Ik schreef nergens dat Spinoza bomen en dieren aanbad. Ik zei dat het heidendom bomen en dieren aanbad, omdat ze dachten dat ze goden waren of omdat god er in zat. En dat Spinoza hetzelfde leerde, namelijk, dat alles een verschijning is van God. en daarom, als gereformeerden, vereren wij Spinoza niet. Hij was een geleerd iemand, dat is waar. Hij misde de Wijsheid echter. Nu weet ik dat filosophie niets met Goddelijke Wijsheid te maken heeft.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

parsifal schreef:

Ik ben het niet met Hitler eens, daarom hem maar negeren in de geschiedenisboeken? Spinoza is wereldwijd gezien een van Nederlands meest invloedrijke inwoners geweest en daarom moet hij vermeld worden.
De reden dat ik hier Spinoza gepost hebt, is niet om reden dat ik Spinoza wil negeren. Als dat zo was, zou ik nooit zijn naam noemen. De reden dat ik hier Spinoza gepost heb is omdat de 'canon' blijkbaar erg veel met Spinoza op heeft, terwijl ik, en ik hoop iedereen op dit forum dat juist niet heeft.

Of hij wereldwijd gezien een van Nederlands meest invloedrijke inwoners is geweest betwijfel ik zeer. Hier in Canada hebben heel weinig mensen ooit van Spinoza gehoord. Ik zeg ook niet dat we hem moeten negeren in de geschiedenisboeken. Wat ik wel zeg is dat ik het niet verantwoord vindt van de 'canon' dat ze een heel hoofdstuk aan Spinoza 'wijden', terwijl ze niks over veel anderen schrijven. Dus probeer ik te illustreren dat de 'canon' schuldig is aan wat ons verwijten wordt. De 'canon' is eenzijdig.

En temeer heb ik deze 'cause' opgenomen, omdat mij priveberichten gestuurd worden of ik alstjeblieft maar niet commentaar wil leveren over de 'canon', nota bene van de persoon die zelf in dit forum de 'canon' gepost heeft en daar om commentaar vraagt.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 17 okt 2006, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef: Nu weet ik dat filosophie niets met Goddelijke Wijsheid te maken heeft.
We hebben ook nog Godsdienstfilosofie en Christelijke filosofie.
De een filosoof is de andere niet.
Heb je wel eens iets van Kierkegaard gelezen?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Bert Mulder schreef: Nu weet ik dat filosophie niets met Goddelijke Wijsheid te maken heeft.

citaat van hem:
" Het is allemaal waar wat de filosofie zegt: het leven moet achterwaarts worden begrepen. Maar dan vergeet men de tweede zin: dat het voorwaarts moet worden geleefd."
parsifal

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
parsifal schreef:

De reden dat ik hier Spinoza gepost hebt, is niet om reden dat ik Spinoza wil negeren. Als dat zo was, zou ik nooit zijn naam noemen. De reden dat ik hier Spinoza gepost heb is omdat de 'canon' blijkbaar erg veel met Spinoza op heeft, terwijl ik, en ik hoop iedereen op dit forum dat juist niet heeft.

Of hij wereldwijd gezien een van Nederlands meest invloedrijke inwoners is geweest betwijfel ik zeer. Hier in Canada hebben heel weinig mensen ooit van Spinoza gehoord. Ik zeg ook niet dat we hem moeten negeren in de geschiedenisboeken. Wat ik wel zeg is dat ik het niet verantwoord vindt van de 'canon' dat ze een heel hoofdstuk aan Spinoza 'wijden', terwijl ze niks over veel anderen schrijven. Dus probeer ik te illustreren dat de 'canon' schuldig is aan wat ons verwijten wordt. De 'canon' is eenzijdig.

En temeer heb ik deze 'cause' opgenomen, omdat mij priveberichten gestuurd worden of ik alstjeblieft maar niet commentaar wil leveren over de 'canon', nota bene van de persoon die zelf in dit forum de 'canon' gepost heeft en daar om commentaar vraagt.
Ook weinig mensen hebben van bijvoorbeeld Zinzendorf gehoord (om maar een kerkelijk voorbeeld te noemen) toch is zijn invloed gigantisch geweest.
Spinoza's invloed op de verlichting is gigantisch geweest. Ik zou zo iemand zeker in de canon opnemen, net als ik Marx in een duitse canon op zou nemen. Het is absurd dat Kuyper geen aparte vermelding heeft, en ook zou ik Voetius willen noemen al is de link via statenvertaling vrij snel gemaakt in een geschiedenisles.
Bert Mulder
Contacteer:

Miscanthus schreef:
Nee, ben niet bekend met zijn werk.
Shaul

Bericht door Shaul »

Bert Mulder schreef:
1. Ik schreef nergens dat Spinoza bomen en dieren aanbad. Ik zei dat het heidendom bomen en dieren aanbad, omdat ze dachten dat ze goden waren of omdat god er in zat. En dat Spinoza hetzelfde leerde, namelijk, dat alles een verschijning is van God. en daarom, als gereformeerden, vereren wij Spinoza niet. Hij was een geleerd iemand, dat is waar. Hij misde de Wijsheid echter. Nu weet ik dat filosophie niets met Goddelijke Wijsheid te maken heeft.
In mijn ogen ben jij zeer extreem. Zoals Parsifal terecht heeft opgemerkt wordt Spinoza in deze canon genoemd, omdat hij één van de meest invloedrijke Nederlanders is (geweest).

Impliciet stel jij dat niet-gereformeerden Spinoza vereren. Nu ken ik heel wat intellectuele niet-christenen, maar van enige verering van Spinoza is geen sprake.

Ten derde stel jij dat God niet aanwezig is in alles wat de natuur ons biedt. Ik weet niet of dat waar is, je zou hierover kunnen filosoferen. God is per slot van rekening de schepper van alle dingen en die zin is Hij daarin ook aanwezig.

Tot slot, ik ken te weinig van Spinoza om te stellen dat hij God niet kende, de beschrijving van de canon is ook veel te summier om daarover een oordeel te kunnen vellen.
Bert Mulder
Contacteer:

Shaul schreef:
Bert Mulder schreef:
In mijn ogen ben jij zeer extreem. Zoals Parsifal terecht heeft opgemerkt wordt Spinoza in deze canon genoemd, omdat hij één van de meest invloedrijke Nederlanders is (geweest).

Impliciet stel jij dat niet-gereformeerden Spinoza vereren. Nu ken ik heel wat intellectuele niet-christenen, maar van enige verering van Spinoza is geen sprake.

Ten derde stel jij dat God niet aanwezig is in alles wat de natuur ons biedt. Ik weet niet of dat waar is, je zou hierover kunnen filosoferen. God is per slot van rekening de schepper van alle dingen en die zin is Hij daarin ook aanwezig.

Tot slot, ik ken te weinig van Spinoza om te stellen dat hij God niet kende, de beschrijving van de canon is ook veel te summier om daarover een oordeel te kunnen vellen.
Dan ben ik erg blij dat ik extreem ben. Over Spinoza moet je dan wikepedia eens opzoeken. Spinoza was een pantheist.

God is overaltegenwoordig, dat is heel iets anders.
Shaul

Bericht door Shaul »

Bert Mulder schreef:
Het gaat er niet om wat de samenstellers van de canon vinden van Spinoza, maar om de invloed die deze man heeft gehad in de loop der geschiedenis. Ik vind jouw blik maar enorm beperkt, dat je dit niet begrijpt of wilt begrijpen.
Of hij wereldwijd gezien een van Nederlands meest invloedrijke inwoners is geweest betwijfel ik zeer. Hier in Canada hebben heel weinig mensen ooit van Spinoza gehoord.
Mijn beeld van de Canadezen moet ik dan naar beneden bijstellen. Weinig intelligent volkje, als jouw uitspraak op waarheid is berust.
Ik zeg ook niet dat we hem moeten negeren in de geschiedenisboeken. Wat ik wel zeg is dat ik het niet verantwoord vindt van de 'canon' dat ze een heel hoofdstuk aan Spinoza 'wijden', terwijl ze niks over veel anderen schrijven. Dus probeer ik te illustreren dat de 'canon' schuldig is aan wat ons verwijten wordt. De 'canon' is eenzijdig.
Met deze opmerking ga je geheel voorbij aan het doel van de canon, het opfrissen van de geschiedkundige geschiedenis. Daarnaast begrijp ik niet dat je het onverantwoord vindt dat er aandacht wordt geschonken aan Spinoza en dat er andere personen niet worden genoemd. Nu ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar de personen die jij dan wel genoemd zou willen hebben, die minstens evenveel invloed hebben gehad als Spinoza.

De vermeende eenzijdigheid kan ik niet ontdekken. Het gaat om slechts 50 personen en/of gebeurtenissen. Dan moet je jezelf beperken. Persoonlijk vind ik de samengestelde canon tot tevredenheid stellen.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Is er hier ook maar iemand die éé´n van de werken van Spinoza heeft of kent???
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
jvdg

Bericht door jvdg »

Shaul: Het feit dat ik in mijn belevenis van ònze vaderlandse geschiedenis weinig heb kunnen bespeuren van diens invloed op religieus, politiek en filosofisch terrein, doet mij gevoelsmatig stellen dat Spinoza relatief teveel wordt overbelicht in deze canon of hierin zelfs ten onrechte is opgenomen. Maar het kan uiteraard zo zijn dat mijn AO op dit terrein te beperkt is.
Shaul

Bericht door Shaul »

jvdg schreef:Shaul: Het feit dat ik in mijn belevenis van ònze vaderlandse geschiedenis weinig heb kunnen bespeuren van diens invloed op religieus, politiek en filosofisch terrein, doet mij gevoelsmatig stellen dat Spinoza relatief teveel wordt overbelicht in deze canon of hierin zelfs ten onrechte is opgenomen. Maar het kan uiteraard zo zijn dat mijn AO op dit terrein te beperkt is.
Ik denk dat vooral sprake is van dit laatste.
Plaats reactie