Kerkvisie
Kerkvisie
Hoe is jouw kerkvisie? Wordt deze landelijk of plaatselijk gedreven en waarom?
We horen namelijk regelmatig zeggen: "God heeft mij in de CGK of de GG geplaatst." Maar ligt dat nu echt zo zwaarwichtig? God heeft je ook in plaats X geboren laten worden, maar daar blijf je vaak ook niet je hele leven wonen.
Zou je niet plaatselijk moeten kijken in welke gemeente de praktijk van leer en leven het dichtst bij Gods Woord ligt? In de ene plaats kan dat een HHK zijn, in de andere plaats een GG en elders een PKN bijvoorbeeld.
We horen namelijk regelmatig zeggen: "God heeft mij in de CGK of de GG geplaatst." Maar ligt dat nu echt zo zwaarwichtig? God heeft je ook in plaats X geboren laten worden, maar daar blijf je vaak ook niet je hele leven wonen.
Zou je niet plaatselijk moeten kijken in welke gemeente de praktijk van leer en leven het dichtst bij Gods Woord ligt? In de ene plaats kan dat een HHK zijn, in de andere plaats een GG en elders een PKN bijvoorbeeld.
Re: Kerkvisie
Dat is precies hoe ik er tegen aan kijk. ik ben wat dat betreft een congregationalist.Pim schreef:Zou je niet plaatselijk moeten kijken in welke gemeente de praktijk van leer en leven het dichtst bij Gods Woord ligt? In de ene plaats kan dat een HHK zijn, in de andere plaats een GG en elders een PKN bijvoorbeeld.
Plaatselijk. Ik ben GKV'er maar als ik ergens kom te wonen met een gewone CGK of NGK bijvoorbeeld om de hoek terwijl de GKV veel verder weg zit ga ik daar naartoe.... overrigens verschillen kerkgenootschappen per plaats ook heel sterk.... Ik zou me in sommige kerken wel thuisvoelen terwijl ik me in andere kerken van hetzelfde kerkgenootschap niet thuis zou voelen. Er zit soms een wereld van verschil tusen plaatselijke kerken van een zelfde verband.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zelf voel ik me niet GG, maar ik voel me wel verbonden met de plaatselijke gemeente. Bij verhuizen naar een andere plaats, ligt voor mij alles open. Zeer waarschijnlijk wordt het dan geen GG-gemeente.
Maar je moet niet lichtvaardig overstappen naar een andere kerk in je eigen plaats. Je moet daarbij het volgende in overweging nemen:
- Het gras bij de buren is altijd groener: zodra je bent overgestapt zul je vroeg of laat ook tegen zaken oplopen waar je bedenkingen over hebt. Zoiets is niet altijd van te voren te overzien.
- Als je een gezin hebt: gaan de anderen uit eigen beweging mee, of voelen ze zich gedwongen?
- Vaak heeft zo'n beslissing ook invloed op je familie- en/of vriendenkring. Er ontstaan soms (ongewild) andere verhoudingen.
Maar je moet niet lichtvaardig overstappen naar een andere kerk in je eigen plaats. Je moet daarbij het volgende in overweging nemen:
- Het gras bij de buren is altijd groener: zodra je bent overgestapt zul je vroeg of laat ook tegen zaken oplopen waar je bedenkingen over hebt. Zoiets is niet altijd van te voren te overzien.
- Als je een gezin hebt: gaan de anderen uit eigen beweging mee, of voelen ze zich gedwongen?
- Vaak heeft zo'n beslissing ook invloed op je familie- en/of vriendenkring. Er ontstaan soms (ongewild) andere verhoudingen.
Laatst gewijzigd door wim op 11 okt 2006, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Sja. Moeilijke vraag.
Ik woon al m'n hele leven in 1 plaats. Ik overweeg niet te verhuizen (in welke zin ook), dus alle antwoorden zouden academisch zijn. Ik denk dus vooral plaatselijk.
Ik heb verkeerd onder de volgende predikanten:
H. Rijksen
C.G. Vreugdenhil (hulp in vakante tijd)
M.J. van Gelder
F. Harinck (catechisatie)
D. Rietdijk (consulent)
A. Moerkerken
G. Clements
De zogenaamd onveranderlijke GG heeft in Gouda nogal wat gedaantevewisselingen ondergaan. Dus af en toe bekruipt je intern al het gevoel: waar ben ik nou eigenlijk lid van? En waar zeg je 'ja' op als je belijdenis doet/ ergens lid wordt?
Ik woon al m'n hele leven in 1 plaats. Ik overweeg niet te verhuizen (in welke zin ook), dus alle antwoorden zouden academisch zijn. Ik denk dus vooral plaatselijk.
Ik heb verkeerd onder de volgende predikanten:
H. Rijksen
C.G. Vreugdenhil (hulp in vakante tijd)
M.J. van Gelder
F. Harinck (catechisatie)
D. Rietdijk (consulent)
A. Moerkerken
G. Clements
De zogenaamd onveranderlijke GG heeft in Gouda nogal wat gedaantevewisselingen ondergaan. Dus af en toe bekruipt je intern al het gevoel: waar ben ik nou eigenlijk lid van? En waar zeg je 'ja' op als je belijdenis doet/ ergens lid wordt?
- Miscanthus
Ik denk en kijk ook plaatselijk hoe de gemeente is. Dat kan idd van plaats tot plaats verschillen.
Het is vaak de manier hoe familie en vrienden er tegenaankijken die een overstap zo (onnodig) zwaar kunnen maken. Dat komt door een afwijkende visie op de kerk. Sommige kerkverbanden zien je als afvallige als je vertekt naar een ander kerkverband en denken echt dat als God je bekeert, dat je dan weer terugkomt in hun kerkverband. Dit is geen bijbelse visie.
Verder relativeer ik de term "kerkverband" enorm, want de bijbel spreekt over de kerk als lichaam van Christus, en die verschijnt overal waar de Bijbel en mensenharten opengaan. De kerk bestata uit gelovigen en hunkinderen, die behoren tot het verbond, waaronder zich ook huichelaars bevinden (volgens de NGB).
Het is goed om ergens bij te horen, maar de verbondenheid is vooral in Christus, en niet het naamplaatje van het kerkverband.
En voor kinderen vind ik het ook geen probleem, want ook zij mogen en moeten weten dat God overal Zijn kinderen heeft, die verschillend denken en doen, maar hetzelfde geloven.
Het is vaak de manier hoe familie en vrienden er tegenaankijken die een overstap zo (onnodig) zwaar kunnen maken. Dat komt door een afwijkende visie op de kerk. Sommige kerkverbanden zien je als afvallige als je vertekt naar een ander kerkverband en denken echt dat als God je bekeert, dat je dan weer terugkomt in hun kerkverband. Dit is geen bijbelse visie.
Verder relativeer ik de term "kerkverband" enorm, want de bijbel spreekt over de kerk als lichaam van Christus, en die verschijnt overal waar de Bijbel en mensenharten opengaan. De kerk bestata uit gelovigen en hunkinderen, die behoren tot het verbond, waaronder zich ook huichelaars bevinden (volgens de NGB).
Het is goed om ergens bij te horen, maar de verbondenheid is vooral in Christus, en niet het naamplaatje van het kerkverband.
En voor kinderen vind ik het ook geen probleem, want ook zij mogen en moeten weten dat God overal Zijn kinderen heeft, die verschillend denken en doen, maar hetzelfde geloven.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Kerkvisie
Gezien dat de prediking van plaats to plaats zoveel kan verschillen, moet ik het met Pim eens zijn. Hoewel ik me wel aan de Protestant Reformed gebonden voel. Ben dus niet van plan te verhuizen. Wat dat betreft, mogen we ook niet verhuizen naar een plaats waar we geen goede kerk kunnen vinden.Pim schreef:Hoe is jouw kerkvisie? Wordt deze landelijk of plaatselijk gedreven en waarom?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het is denk ik afhankelijk in welk kerkverband je mag verkeren.
Omdat ik lid ben van de Gergem kies ik voor een landelijke visie.
Ik geloof voor mezelf niet dat ik zomaar bij verhuizing tevens "verhuis "van kerkverband.
Dan zouden er toch wel zeer zwaarwegende redenen moeten zijn.
Dit omdat ondanks de (soms stevige) accent verschillen de grondslag toch wel degelijk overal het zelfde is.
Dit is helaas in vele andere kerkverbanden wel anders, zodat ik me dan goed voor kan stellen dat je uitgaat van een plaatselijk gedreven kerkvisie.
Ik geloof voor mezelf niet dat ik zomaar bij verhuizing tevens "verhuis "van kerkverband.
Dit omdat ondanks de (soms stevige) accent verschillen de grondslag toch wel degelijk overal het zelfde is.
Dit is helaas in vele andere kerkverbanden wel anders, zodat ik me dan goed voor kan stellen dat je uitgaat van een plaatselijk gedreven kerkvisie.
w.s. heb ik het altijd verkeerd begrepen, ik dacht altijd dat de GG vooral plaatselijk was [wel verbonden met anderen via classes e.d.] en tja grondslag, als die erg breed past er veel op.geledu schreef:
Je hebt zelf ervaren hoe fijn het kan zijn om als landelijk verband afgelopen zaterdag bij een te zijn ,samen met vrouw en schoonmama en vele uit alle windstreken van het land.Eppie schreef:w.s. heb ik het altijd verkeerd begrepen, ik dacht altijd dat de GG vooral plaatselijk was [wel verbonden met anderen via classes e.d.] en tja grondslag, als die erg breed past er veel op.geledu schreef:
de naam zegt het al 'landelijk verband' en dankzij dat landelijke verband blijft onze gemeente nog een beetje in het 'spoor' der vaderen want de simpathie ligt duidelijk bij GGiN. Maar wees nu eerlijk Geledu, zo'n bijeenkomst als afgelopen zaterdag ademt toch een heel andere sfeer dan bv de GBS dag? Ik denk dat van de 38 er minstens de helft zich niet thuis zou hebben gevoeld.geledu schreef:Je hebt zelf ervaren hoe fijn het kan zijn om als landelijk verband afgelopen zaterdag bij een te zijn ,samen met vrouw en schoonmama en vele uit alle windstreken van het land.Eppie schreef:w.s. heb ik het altijd verkeerd begrepen, ik dacht altijd dat de GG vooral plaatselijk was [wel verbonden met anderen via classes e.d.] en tja grondslag, als die erg breed past er veel op.geledu schreef:
Maar wie ben ik?
Sorry, Eppie over de sfeer van afgelopen zaterdag kan ik niet oordelen want ik ben er niet geweest.
Begrijpelijk dat er een verschil van sfeer is met de GBS dag :
- de doelgroep is totaal verschillend.
- de GBS is een interkerkelijke stichting.
Wat die sympathie betreft; daar kan ik het niet met je eens zijn, ik komdat in mijn omgeving absoluut niet tegen.
En ook de jbgg wordt tegenwoordig breed gedragen; kijk maar naar de bijdragen in de Daniel en de sprekers op de jbgg avonden.
Wat die sympathie betreft; daar kan ik het niet met je eens zijn, ik komdat in mijn omgeving absoluut niet tegen.
En ook de jbgg wordt tegenwoordig breed gedragen; kijk maar naar de bijdragen in de Daniel en de sprekers op de jbgg avonden.
Jammer, heb je wat gemist en interkerkelijk zou juist breder moeten betekenen maar is in deze contekst juist smaller ondanks andere doelgroep. En ja dat laatste, pijnlijk. Ik zou er blij mee moeten zijn en toch..geledu schreef:Sorry, Eppie over de sfeer van afgelopen zaterdag kan ik niet oordelen want ik ben er niet geweest.

Maar wie ben ik?
hier kan ik me helemaal in vindenMiscanthus schreef:Verder relativeer ik de term "kerkverband" enorm, want de bijbel spreekt over de kerk als lichaam van Christus, en die verschijnt overal waar de Bijbel en mensenharten opengaan. De kerk bestata uit gelovigen en hunkinderen, die behoren tot het verbond, waaronder zich ook huichelaars bevinden (volgens de NGB).
ik ben in de eerste plaats lid van Gods gemeente,
voel geen speciale verbondenheid met een gemeente, al is het natuurlijk wel goed om ergens bij te horen.
Ik zoek dan ook geregeld broeders en zusters uit andere gemeenten op.