Verkiezingen komen eraan: Nederland Pro Deo

Unionist

Verkiezingen komen eraan: Nederland Pro Deo

Bericht door Unionist »

vanmorgen in 't ND

Nederland Pro Deo wil lijstverbinding met de SGP

van onze redactie binnenland

DEN HAAG - De charismatisch-evangelische partij Nederland Pro Deo, die zich heeft laten registreren voor de Kamerverkiezingen, wil een lijstverbinding aangaan met de SGP. Dat blijkt uit een brief aan de SGP-fractie, die in het bezit is van het Nederlands Dagblad.
In een uitvoerige brief kondigt de partij straffen over Nederland aan. ,,God is heel dicht bij het punt gekomen om Nederland - land en volk - zwaar te gaan straffen'', staat in de brief, die is ondertekend door mr. H.F. Westerveld van Nederland Pro Deo (NPD). Hij vraagt de SGP samen één lijst te vormen, met daarop de namen van beide partijen.

Als een lijstverbinding niet mogelijk is, wil NPD dat de SGP helpt bij het verzamelen van de 570 steunverklaringen in 19 kieskringen, die een partij die niet in de Kamer zit nodig heeft om te mogen meedoen aan de verkiezingen. ,,U heeft de mensen, mogelijkheden, middelen en kennis daarvoor allemaal in huis'', schrijft Westerveld aan de SGP-Kamerfractie. ,,Wanneer wij allen inderdaad nu oprecht Christus dienen, dan zal dit verzoek geen enkel probleem zijn.''

In een reactie laat SGP-woordvoerder Menno de Bruyne weten dat de SGP zich nader op het verzoek moet bezinnen. ,,We zijn afgelopen week net een lijstverbinding met de ChristenUnie aangegaan, dus dat zullen we eerst met hen moeten overleggen. Maar er zitten zeker herkenbare dingen in wat Nederland Pro Deo wil.''

Tot op heden hield Nederland Pro Deo zich onbereikbaar voor de buitenwereld. Nu blijkt defintief dat evangelist Heijmen Westerveld achter de partij zit, die sinds 1998 in het buitenland werkt. Begin dit jaar is hij naar Nederland teruggekeerd en heeft hij de Jona-kring gevormd, ,,om mijn broeders en zusters met een Jona-achtige taak te komen helpen en te bemoedigen''.

De Jona-kring van Westerveld verzamelt openbaringen en profetieën, ,,waarvan wij horen dat daarin God actueel spreekt over ons land''. Algemene lijn daarin is volgens de evangelist dat God 'zeer vertoornd' over Nederland is. ,,Blijft bekering op 22 november (verkiezingsdag, red.) uit, dan moeten we niet raar opkijken, als wij allemaal - ook wij gelovigen - binnenkort verder moeten leven en werken temidden van de puinhopen en ruïnes in ons land. Laat dat alstublieft ook heel goed bij U doordringen. Het is allesbehalve goed en veilig in Nederland'', schrijft de initiatiefnemer van NPD aan de SGP.

Op 26 juli 2006 heeft God hem duidelijk gemaakt dat hij een politieke partij moest beginnen, schrijft Westerveld. Volgens hem heeft de SGP - net als hij - oog voor mogelijke gerichten van God. Bij de ChristenUnie vindt hij die ongerustheid niet terug, en het CDA omschrijft hij als 'hoofdzakelijk naam en vals christendom'. ,,De 'christelijke' machthebbers (ook de gelovige Koningin) zeggen en roepen: het gaat goed met Nederland. Wat dus een kolossale leugen is en grote misleiding van de burgers.''

De oprichter van de nieuwe partij erkent dat hij niet op eigen kracht in de Tweede Kamer kan komen. Vandaar dat hij bij de SGP aanklopt. De benodigde formulieren voor de stemverklaring liggen op het tijdelijk werkadres in Hilversum klaar, 'te wachten op welke route de SGP gaat kiezen'. ,,U bent nodig'', drukt hij de SGP op het hart. ,,De SGP neemt, zo klein als ze is, nu een zeer belangrijke plaats in in het werk van God om het Nederlandse volk nog tijdig te kunnen waarschuwen.''

In de brief staat dat Nederland Pro Deo geen nieuwe politieke partij wil zijn, maar 'uitsluitend een middel om in gehoorzaamheid aan God en Christus nu een weg te banen dat Gods actuele en specifieke woorden over ons volk het land in kunnen komen'. Westerveld voegt daaraan toe dat samenwerking de SGP op geen enkele manier zal schaden, en zelfs extra zetels kan opleveren. ,,U heeft uw vaste getrouwe achterban en die zal van dit onverwachtse beslist echt niet van slag raken.''
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
memento

Bericht door memento »

Erg kansloos, nog een 'waarschuwende partij'. Alhoewel, bij nader inzien misschien toch niet. Deze nieuwe partij zal ws. geen/erg weinig SGP kiezers wegtrekken, terwijl het misschien wel evo's zal aantrekken...

Charismatischen en Reformatorischen die elkaar vinden. Kan nog interessant worden...
mayflower

Bericht door mayflower »

memento schreef:Erg kansloos, nog een 'waarschuwende partij'. Alhoewel, bij nader inzien misschien toch niet. Deze nieuwe partij zal ws. geen/erg weinig SGP kiezers wegtrekken, terwijl het misschien wel evo's zal aantrekken...

Charismatischen en Reformatorischen die elkaar vinden. Kan nog interessant worden...
Ik las in de uitdaging blad over de profeten partij, wat een onzin!
Ik ga er vanuit dat de SGP nuchter op beide benen blijft staan, en zich niet met deze zogenaamde buitenbijbelse profetieen bezig houdt.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:Erg kansloos, nog een 'waarschuwende partij'. Alhoewel, bij nader inzien misschien toch niet. Deze nieuwe partij zal ws. geen/erg weinig SGP kiezers wegtrekken, terwijl het misschien wel evo's zal aantrekken...

En dan de CU er ook bij.... 1 echte christelijke partij.... zeteltje of 8-10 :) Lijkt me wel wat... beter dan die paar losse snippers van nu... kan je beter 1 groter stuk papier van maken dan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Ho ho, de CU zijn geen echte christenen, hoor. Dat denken ze alleen maar.
Marnix

Bericht door Marnix »

;) Inderdaad. Als het echte christenen waren zouden ze wel SGP' er zijn geworden.

[knip]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

nou, ddat vind ik toch wel weer een beetje profaan. Dat mag je wel denken, maar kun je maar beter niet opschrijven.
geledu

Bericht door geledu »

Marnix het zou je sieren als deze uitspraak zou verwijderen
Unionist

Bericht door Unionist »

NPD is overigens een behoorlijk beladen partijnaam. In Duitsland is de NPD een partij van neonazi's.

Wat ik me ook afvraag: Als iedereen continu de naam vluit uitspreekt, kom je dan niet in conflict met het 3e gebod?
Marnix

Bericht door Marnix »

Hoezo? Pro Deo lijkt me geen misbruik van Gods naam toch?
Unionist

Bericht door Unionist »

Het 3e gebod luidt (in eigen woorden): Je mag Gods naam niet zomaar gebruiken. Nu klinkt b.v. op een verkiezingsavond de hele avond de naam van die partij. En die naam betekent: Nederland voor God. Het is weliswaar een andere taal, maar het blijft Gods naam.
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:Marnix het zou je sieren als deze uitspraak zou verwijderen
Dat kan Marnix niet. Dat kun je alleen zelf.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ik zie het probleem niet zo Unionist. Want wordt Gods naam dan ijdel gebruikt als je als partij juist opkomt voor Zijn naam en je programma dienstbaar aan Hem is?
Unionist

Bericht door Unionist »

Marnix schreef:Hm ik zie het probleem niet zo Unionist. Want wordt Gods naam dan ijdel gebruikt als je als partij juist opkomt voor Zijn naam en je programma dienstbaar aan Hem is?
Waar ik weleens moeite mee heb, is het gemak waarmee mensen Gods naam gebruiken voor namen e.d. Zijn naam moet niet dan met eerbied worden gebruikt, maar gebeurt dat ook iedere keer als deze patijnaam klinkt?

"Twee zetels voor Nederland Pro Deo!", "Nederland Pro Deo, 100 stemmen", "Kiezers, als u een ander beleid wilt, stem dan nederland Pro Deo!"

Dat soort dingen.
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef:
geledu schreef:Marnix het zou je sieren als deze uitspraak zou verwijderen
Dat kan Marnix niet. Dat kun je alleen zelf.
Mits hij moderator wordt :lol:
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie