Bijstand jeugd op de tocht
Bijstand jeugd op de tocht
DEN HAAG - Om onze verzorgingsstaat in stand houden, moet de bijstandsuitkering voor jongeren tot vijfentwintig jaar oud worden afgeschaft. Dan moeten zij of aan het werk of naar school.
Dat is een van de conclusies uit het rapport 'De verzorgingsstaat herwogen' van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), dat vandaag in de ministerraad besproken wordt. De WRR, een belangrijk adviesorgaan van de regering, stelt ook voor om van de kinderopvang een basisvoorziening te maken. Ouders zouden recht moeten krijgen op een aantal dagen kinderopvang per week. Daarbij is het raadzaam extra aandacht te besteden aan de opvoeding van allochtone kinderen, zodat zij een betere start maken op de basisschool. Nu hebben kinderen van allochtone ouders vaker een taalachterstand dan kinderen van Nederlandse ouders.
De ideeën van de WRR sluiten aan bij voorstellen die verschillende politieke partijen doen in hun verkiezingsprogramma's. Zo wil de VVD de bijstand onder de 27 helemaal schrappen.
Het is bespottelijk dat jongeren onder de 27 een uitkering kunnen krijgen. Voor die gasten is er werk genoeg, meer dan genoeg. Vaak wi deze categorie mensen niet werken. Zijn liever lui dan moe.
Dat is een van de conclusies uit het rapport 'De verzorgingsstaat herwogen' van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), dat vandaag in de ministerraad besproken wordt. De WRR, een belangrijk adviesorgaan van de regering, stelt ook voor om van de kinderopvang een basisvoorziening te maken. Ouders zouden recht moeten krijgen op een aantal dagen kinderopvang per week. Daarbij is het raadzaam extra aandacht te besteden aan de opvoeding van allochtone kinderen, zodat zij een betere start maken op de basisschool. Nu hebben kinderen van allochtone ouders vaker een taalachterstand dan kinderen van Nederlandse ouders.
De ideeën van de WRR sluiten aan bij voorstellen die verschillende politieke partijen doen in hun verkiezingsprogramma's. Zo wil de VVD de bijstand onder de 27 helemaal schrappen.
Het is bespottelijk dat jongeren onder de 27 een uitkering kunnen krijgen. Voor die gasten is er werk genoeg, meer dan genoeg. Vaak wi deze categorie mensen niet werken. Zijn liever lui dan moe.
- Miscanthus
Re: Bijstand jeugd op de tocht
Daraom is er in veel gem,eenten ene SWork-First aanpak. dat wil zeggen dat jongeren (en iedereen) eerst 2 maanden moet gaan werken bij een IW-4 bedrijf om wat te doen voor je uitkering. Vaak zijn ze dat snel beu en zoeken een andere baan....tukkertje schreef:Vaak wi deze categorie mensen niet werken. Zijn liever lui dan moe.

Dit is nonsens. Een maat van me heeft een universitaire studie afgerond, omdat hij zijn eerste keus de laboratorium variant van biomedische wetenschappen stopte vanwege ethische problemen is hij verder gegaan met een communicatie/ethiek kant van de studie. Er is daarin vrijwel geen werk. Bij de banen voor minder-opgeleiden wordt hij niet aangenomen omdat hij te hoog is opgeleid en ze bang zijn dat hij zo weg is.tukkertje schreef: Het is bespottelijk dat jongeren onder de 27 een uitkering kunnen krijgen. Voor die gasten is er werk genoeg, meer dan genoeg. Vaak wi deze categorie mensen niet werken. Zijn liever lui dan moe.
Toen ik zelf na mijn opleiding geen werk kon vinden, heb ik anderhalf jaar in een uitlatenfabriek gewerkt. Daarnaast ben ik aan een nieuwe avondstudie begonnen. Via het uizendbureau kun je allicht werk vinden. In fabriek of magazijn kunnen ze iedereen gebruiken, al is het maar voor een paar maanden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik ken grote groepen, voornamelijke Marokkaanse jeugd die het verrekken om te werken of naar school te gaan. Die zijn inderdaad liever lui dan moe.tukkertje schreef:
Maar...
Van de week kwam ik nog 2 busjes vol met jeugd uit Friesland tegen die hier in de randstad werkervaring gingen opdoen om maar niet in de bijstand te komen daar ze in die provincie weinig werkgelegenheid hebben.
Bij die jongens was de wil er wel maar zijn de mogelijkheden beperkt. Dit waren geen hoogopgeleide jongens maar metselaars, stucadoors en meer van zulk soort vaklui. Studeren hebben ze grote moeite mee en een vak beheersen ze.
Op individuele gevallen kun je geen beleid maken helaas.parsifal schreef:Dit is nonsens. Een maat van me heeft een universitaire studie afgerond, omdat hij zijn eerste keus de laboratorium variant van biomedische wetenschappen stopte vanwege ethische problemen is hij verder gegaan met een communicatie/ethiek kant van de studie. Er is daarin vrijwel geen werk. Bij de banen voor minder-opgeleiden wordt hij niet aangenomen omdat hij te hoog is opgeleid en ze bang zijn dat hij zo weg is.tukkertje schreef: Het is bespottelijk dat jongeren onder de 27 een uitkering kunnen krijgen. Voor die gasten is er werk genoeg, meer dan genoeg. Vaak wi deze categorie mensen niet werken. Zijn liever lui dan moe.
En gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt zal hij mogelijk wel ergens een baan kunnen krijgen die totaal anders is dan waarvoor hij gestudeerd heeft? Bij een traineeship bij de overheid bijv. maakt het nou niet altijd zoveel uit wát je gestudeerd hebt (en ook bij bepaalde bedrijven niet).
En verder ben k het eens met Unionist.
Hij heeft ook veel uitzendbaantjes gehad, maar dat was er niet altijd. Soms een paar weken thuis enz. Vrij beroerd. Daarom kan ik niet zo goed tegen het te simplistisch lui noemen.Unionist schreef:Toen ik zelf na mijn opleiding geen werk kon vinden, heb ik anderhalf jaar in een uitlatenfabriek gewerkt. Daarnaast ben ik aan een nieuwe avondstudie begonnen. Via het uizendbureau kun je allicht werk vinden. In fabriek of magazijn kunnen ze iedereen gebruiken, al is het maar voor een paar maanden.
parsifal schreef:Dit is nonsens. Een maat van me heeft een universitaire studie afgerond, omdat hij zijn eerste keus de laboratorium variant van biomedische wetenschappen stopte vanwege ethische problemen is hij verder gegaan met een communicatie/ethiek kant van de studie. Er is daarin vrijwel geen werk. Bij de banen voor minder-opgeleiden wordt hij niet aangenomen omdat hij te hoog is opgeleid en ze bang zijn dat hij zo weg is.tukkertje schreef: Het is bespottelijk dat jongeren onder de 27 een uitkering kunnen krijgen. Voor die gasten is er werk genoeg, meer dan genoeg. Vaak wi deze categorie mensen niet werken. Zijn liever lui dan moe.
Dat vind ik grote onzin. Sorry. Er is links en rechts zoveel werk te doen. Denk alleen al eens aand e bouw. Weet zeker dat hij zo bij elke aannemer aan de slag kan. Echter is dit soort werk voor zulke mensen vaak te min.
Waarom ga je overigens zo'n studie volgens als je van te voren al weet dat er bijna geen werk in te vinden is. Niet bijster slim zal ik maar zeggen.
Ik vind ook dat jongeren gewoon moeten werken of naar school. Kun je geen werk in je branche krijgen? Dan laat je je omscholen....
Wel is het een feit dat de SPW opleidingen de laatste 3 jaar berucht zijn om het tekort aan arbeidsplaatsten. Veel van hen moeten of in de zorg en nog een opleiding volgen, of ze solliciteren zich suf en zitten nog thuis. Ik snap wel als je graag onderwijs assistent zou willen worden (o.i.d.) dat je liever niet achter de kassa zit, maar voor tijdelijk zouden ze dit echt wel aan moeten pakken en niet zo makkelijk een uitkering op moeten kunnen strijken.
(misschien ben ik niet goed op de hoogte hoor) :roll:
Wel is het een feit dat de SPW opleidingen de laatste 3 jaar berucht zijn om het tekort aan arbeidsplaatsten. Veel van hen moeten of in de zorg en nog een opleiding volgen, of ze solliciteren zich suf en zitten nog thuis. Ik snap wel als je graag onderwijs assistent zou willen worden (o.i.d.) dat je liever niet achter de kassa zit, maar voor tijdelijk zouden ze dit echt wel aan moeten pakken en niet zo makkelijk een uitkering op moeten kunnen strijken.
(misschien ben ik niet goed op de hoogte hoor) :roll:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Een tip voor Tukkertje: ga de politiek in. Tegenwoordig krijgen lieden die een simplistisch-populistisch gedachtengoed vertolken in de politiek veel stemmen!
Wellicht dat Wilders, Pastors of de LPF (of hoe heten al die splinterpartijtjes van luidruchtig orerende vechtersbazen met grote ego's ook al weer?) nog een plaatsje vrij hebben.
Weer een typisch staaltje van dom generaliseren van iemand die het wél heeft getroffen in zijn leven, maar geen idee heeft hoe het aan de "onderkant" van de wérkmaatschappij aan toe gaat: als je (grofweg gezegd) één week ouder bent dan 18, krijg je al geen werk meer omdat je dán al "te oud bent", en dat is mij al meerdere malen gebleken!tukkertje schreef:
Maar ja, niet iedereen beschikt over de brains om Technische Universiteiten of andere Universiteiten af te ronden, en moeten het doen met LBO, omdat het ze niet meer is gegeven om aan te leren..................dús zijn al die jongeren per definitie lui..............én ook al diegenen die wél een hoge opleiding hebben mogen afronden maar geen werk op hun niveau kunnen krijgen zijn dus óók lui.............
Dit soort opvattingen ontlokt mij maar één woord: BAH!
Over slimheid zullen we het niet hebben. Hij kreeg gewoon het werk niet en dat was echt niet omdat het te min was, hij heeft in die tijd wel tijden achter de lopende band gestaan of post rond gebracht.tukkertje schreef:parsifal schreef:Dit is nonsens. Een maat van me heeft een universitaire studie afgerond, omdat hij zijn eerste keus de laboratorium variant van biomedische wetenschappen stopte vanwege ethische problemen is hij verder gegaan met een communicatie/ethiek kant van de studie. Er is daarin vrijwel geen werk. Bij de banen voor minder-opgeleiden wordt hij niet aangenomen omdat hij te hoog is opgeleid en ze bang zijn dat hij zo weg is.tukkertje schreef: Het is bespottelijk dat jongeren onder de 27 een uitkering kunnen krijgen. Voor die gasten is er werk genoeg, meer dan genoeg. Vaak wi deze categorie mensen niet werken. Zijn liever lui dan moe.
Dat vind ik grote onzin. Sorry. Er is links en rechts zoveel werk te doen. Denk alleen al eens aand e bouw. Weet zeker dat hij zo bij elke aannemer aan de slag kan. Echter is dit soort werk voor zulke mensen vaak te min.
Waarom ga je overigens zo'n studie volgens als je van te voren al weet dat er bijna geen werk in te vinden is. Niet bijster slim zal ik maar zeggen.
En even voor de duidelijkheid de ontwikkelingen in de biomedische hoek zijn de laatste jaren nogal hard gegaan. Waar hij als idealist begon, willen werken aan kanker onderzoek e.d. zag hij genoeg mogelijkheden, maar met de ontwikkelingen van de laatste jaren zit je toch al snel heel diep in de gentherapie e.d. Dit was enkele jaren geleden voor een beginnend student niet echt te overzien. Het was misschien inderdaad niet zo heel erg slim om puur uit ethische overwegingen te stoppen met de studie, het sleutelen aan genen mag misschien prive niet, maar in het maatschappelijk werk moet het kunnen natuurlijk. Hij dacht er iets anders over en was toen noodgedwongen in de laatste jaren een kant op gegaan waar weinig werk in is. Terwijl er voor het echte onderzoek genoeg werk te doen is.