Amish vergeven moordenaar kinderen
Amish vergeven moordenaar kinderen
"We think it's all in God's hand," King said. "If this wouldn't have happened, something still would have happened … because their time was up. God's hand was in control."
"If you have Jesus in your heart and he has forgiven you … [how] can you not forgive other people?" Rhoads said.
Voor het volledige artikel, zie:
http://abcnews.go.com/WNT/story?id=2523 ... SFeeds0312
"If you have Jesus in your heart and he has forgiven you … [how] can you not forgive other people?" Rhoads said.
Voor het volledige artikel, zie:
http://abcnews.go.com/WNT/story?id=2523 ... SFeeds0312
Dat is geloofstaal!
Delf vrouw en kind'ren 't graf.
Neem goed en bloed ons af.
Het brengt u geen gewin,
wij gaan ten hemel in
en erven koninkrijken!
Toch: je zal maar voor zo'n situatie geplaatst worden; het zal je eigen dochter(s) maar zijn.
Als God je niet vasthoudt en Zelf troost, zou je opgevreten worden door de radeloosheid.
Delf vrouw en kind'ren 't graf.
Neem goed en bloed ons af.
Het brengt u geen gewin,
wij gaan ten hemel in
en erven koninkrijken!
Toch: je zal maar voor zo'n situatie geplaatst worden; het zal je eigen dochter(s) maar zijn.
Als God je niet vasthoudt en Zelf troost, zou je opgevreten worden door de radeloosheid.
Is boosheid ook niet gewoon geoorloofd? Ik heb altijd wat moeite met vergeving zonder gerechtigheid.
Je hoort overigens wel vaker dat mensen na een groot verlies Job citeren. "De Heere heeft gegeven...". Vaak is dat nog in de roes van de eerste klap. Pas na een paar weken gaat echt tot je doordringen wat er is gebeurt en dan beginnen de worstelingen pas. Ook dat is te lezen in Job. Prof. Ouweneel legt dat heel mooi uit in een lezing over Job 2: http://www.bijbellezingen.com/Dixperlo/Job2.MP3 Ik heb daar veel aan gehad in mijn worsteling over het aanvaarden van veel levensmoeiten.
Neemt niet weg dat ik het een mooi getuigenis vind naar de wereld toe.
Je hoort overigens wel vaker dat mensen na een groot verlies Job citeren. "De Heere heeft gegeven...". Vaak is dat nog in de roes van de eerste klap. Pas na een paar weken gaat echt tot je doordringen wat er is gebeurt en dan beginnen de worstelingen pas. Ook dat is te lezen in Job. Prof. Ouweneel legt dat heel mooi uit in een lezing over Job 2: http://www.bijbellezingen.com/Dixperlo/Job2.MP3 Ik heb daar veel aan gehad in mijn worsteling over het aanvaarden van veel levensmoeiten.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Toen ik die reactie las dacht ik ook 'nou, dat zou ik niet kunnen om gelijk maar te vergeven'.Unionist schreef:Is boosheid ook niet gewoon geoorloofd? Ik heb altijd wat moeite met vergeving zonder gerechtigheid.
Over Job gesproken. Op de middelbare school waar ik gezeten heb zat een docent die een dochterje verloren heeft in de leeftijd van ongeveer 6 jaar. Toen het kindje boven in haar kamertje stond opgebaard kwam de dominee en zei: "de Heere heeft gegeven de Heere heeft genomen, de naam des Heeren zij geloofd'. Toen zei die docent tegen z'n vrouw "hou me vast want ik schop hem de trap af'. Want even verder in het boek Job vervloekt Job alsnog z'n geboortedag.
Boosheid is geoorloofd. Het is tenslotte boosheid om ongerechtigheid.
Echter, ik acht het een zeer grote deugd, en kenmerk van hoge heiligheid, als je kan vergeven. Zeker in een zaak als deze, die grote media-aandacht heeft, is dit een enorm getuigenis. Laten we hopen en bidden dat het gebruikt mag worden om mensen tot Jezus te trekken.
@Kislev, het is verschrikkelijk als de predikant (die het gemis niet kent) zulke dingen zegt. Dan snap je aan de ene kant niet hoe diep het gemis is, en aan de andere kant snap je niet dat de uitspraak van Job één was van een levend geloof, ipv een dode conclusie...
Echter, ik acht het een zeer grote deugd, en kenmerk van hoge heiligheid, als je kan vergeven. Zeker in een zaak als deze, die grote media-aandacht heeft, is dit een enorm getuigenis. Laten we hopen en bidden dat het gebruikt mag worden om mensen tot Jezus te trekken.
@Kislev, het is verschrikkelijk als de predikant (die het gemis niet kent) zulke dingen zegt. Dan snap je aan de ene kant niet hoe diep het gemis is, en aan de andere kant snap je niet dat de uitspraak van Job één was van een levend geloof, ipv een dode conclusie...
Laatst gewijzigd door memento op 04 okt 2006, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan kan ik je ook van harte het boek "Het Kromme in het Levenslot" van Thomas Boston aanbevelen. Je kan het online lezen.Unionist schreef:Ik heb daar veel aan gehad in mijn worsteling over het aanvaarden van veel levensmoeiten.
Dat is het zeker.Unionist schreef:Neemt niet weg dat ik het een mooi getuigenis vind naar de wereld toe.
En niet alleen naar de wereld, maar ook naar de godsdienst.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 04 okt 2006, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is ruimte bij God voor waaromvragen..... voor woede naar een moordenaar (niet voor woede naar God denk ik)
Vergeven is iets anders dan vergeten..... natuurlijk is het wel de vraag in hoeverre je iemand moet vergeven als hij/zij geen spijt heeft... en heeft het in dit geval zin... want zal de moordenaar wel vergeving krijgen? Zo nee, wat heeft het dan voor zin om als mensen te vergeven? Onze vergeving moet toch in het licht staan van de vergeving die wij door Christus krijgen?
Vergeven is iets anders dan vergeten..... natuurlijk is het wel de vraag in hoeverre je iemand moet vergeven als hij/zij geen spijt heeft... en heeft het in dit geval zin... want zal de moordenaar wel vergeving krijgen? Zo nee, wat heeft het dan voor zin om als mensen te vergeven? Onze vergeving moet toch in het licht staan van de vergeving die wij door Christus krijgen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
....hoe zit het dan met: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren?
Als wij boos blijven (wat ik natuurlijk begrijpen kan en ook menselijk is) moet de Heere ons dan maar gewoon altijd wel vergeven? Als je dit bidt, kan je dat wel bidden als je zo kwaad op iemand bent?
Als wij boos blijven (wat ik natuurlijk begrijpen kan en ook menselijk is) moet de Heere ons dan maar gewoon altijd wel vergeven? Als je dit bidt, kan je dat wel bidden als je zo kwaad op iemand bent?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
God vergeeft niet zomaar. Niet: zand erover. Er wordt altijd iemand gestraft. En als wij dat niet zijn, is het Jezus. Maar hoe dan ook hangt vergeving samen met gerechtigheid. Als iemand berouw heeft, zijn wij verplicht om te vergeven. Maar als je de indruk hebt: hij doet het zo weer, dan hoef je niet te vergeven.
- Miscanthus
Is dat zo? Spreekt de bijbel niet over: hebt uw vijanden lief? Is iemand die berouw heeft nog een vijand? Stephanus bad toen hij gestenigd werd: Heere, reken hun deze zonde niet toe!Unionist schreef:God vergeeft niet zomaar. Niet: zand erover. Er wordt altijd iemand gestraft. En als wij dat niet zijn, is het Jezus. Maar hoe dan ook hangt vergeving samen met gerechtigheid. Als iemand berouw heeft, zijn wij verplicht om te vergeven. Maar als je de indruk hebt: hij doet het zo weer, dan hoef je niet te vergeven.
Anderzijds zou het volgende tekst jouw interpretatie wel kunnen steunen:
Luk 17,3
Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem.
Ik vind het altijd mooi wat er in 1 Petrus 2 staat. Hier word het voorbeeld van de Heere Jezus ter navolging aanbevolen:
23 Die, als Hij gescholden werd, niet wederschold, en als Hij leed, niet dreigde; maar gaf het over aan Dien, Die rechtvaardiglijk oordeelt;
Hieruit kunnen we concluderen (ongeacht hoe we denken over of we een onberouwvolle schuldenaar moeten vergeven) dat we geen wraak moeten nemen of terug moeten schelden, maar het aan de Heere moeten overgeven. Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere (Rom 12,19).
Dus de buurman die jouw dochtertje misbruikt, wordt door jou vergeven in plaats van aangegeven?Miscanthus schreef:7 maal 70 maal toch?Unionist schreef: Maar als je de indruk hebt: hij doet het zo weer, dan hoef je niet te vergeven.
Aangeven doe je in ieder geval. Zowel om de dader tegen zichzelf, alwels om de buurtkinderen tegen de dader te beschermen.Unionist schreef:Dus de buurman die jouw dochtertje misbruikt, wordt door jou vergeven in plaats van aangegeven?Miscanthus schreef:7 maal 70 maal toch?Unionist schreef: Maar als je de indruk hebt: hij doet het zo weer, dan hoef je niet te vergeven.
De vraag was, of JIJ degeen die jouw dochtertje misbruikte óók zou kúnnen vergeven.......of vergiftigen???Dathenum schreef:Aangeven doe je in ieder geval. Zowel om de dader tegen zichzelf, alwels om de buurtkinderen tegen de dader te beschermen.Unionist schreef:Dus de buurman die jouw dochtertje misbruikt, wordt door jou vergeven in plaats van aangegeven?Miscanthus schreef:7 maal 70 maal toch?Unionist schreef: Maar als je de indruk hebt: hij doet het zo weer, dan hoef je niet te vergeven.