Moslimziekenhuis

Plaats reactie
Vincent

Moslimziekenhuis

Bericht door Vincent »

Vandaag las ik in het NRC over een moslimziekenhuis. Zal vast ook in RD gestaan hebben.

Terwijl deze mensen veelal een zéér ongezonde visie hebben op de Westerse samenleving (die ondanks haar inherente gebreken, de vrijheid van het individu sinds de Grote Reformatie en de Verlichting hoog in het vaandel heeft staan), krijgen zij steeds meer gelegenheid om van de verworvenheden van onze maatschappij gebruik c.q. misbruik te maken. Terwijl velen van hen als doel hebben, deze vrijheden uiteindelijk op te heffen. Is het verstandig om deze ernstige zuilvorming toe te staan? Is het niet de bedoeling dat deze mensen integreren? Zoals ik ook als orthodox christen, hoewel bezwaard, geheel en al deel uit maak van deze -onchristelijke- samenleving.

Grootste probleem vormt m.i. de geboortecijfers onder moslims. Waardoor deze een steeds groter aandeel in de maatschappij krijgen. Wat als deze mensen zich ook politiek gaan groeperen? Vroeg of laat zal het daarvan komen...Weliswaar zijn ze onderling zéér verdeeld, maar over bijv. Israël zal men het ongetwijfeld eens zijn (waarin soms nog gesteund door de vele Westerse antisemieten ook). En een anti-christelijk of anti-vrijheids tendens is snel genoeg gekweekt bij de moslim-goegemeente.

Dit is overigens voor mij een belangrijke reden, om tegen bijzonder onderwijs te zijn (ook reformatorisch). Al durf ik dat geluid binnen de SGPJ niet te laten horen, dat zeg ik er eerlijk bij.

Er kunnen maatschappelijk weleens heel grote problemen ontstaan in de toekomst. Zijn we als reformatorische minderheid daarvan wel goed doordrongen? Integreren WIJ wel voldoende? Zodat we de Linkse Kerk geen aanleiding kunnen geven om te zeggen: "Zij wel, waarom die moslims niet?"
memento

Bericht door memento »

@Vincent,

Dat zijn idd problemen. Met het aan de orde stellen van die problemen, is het denk ik goed de volgende punten te bewaken:

1. Zelfreflectie. Ik ben bang dat wij refo's dat te weinig doen. Ik bedoel met name het voordurend blijven onderbouwen van onze meningen, en zo nodig ook afstand doen van onze meningen. Als voorbeeld: Wij zijn over het algemeen vóór apart, reformatorisch onderwijs. De vraag is dus: hebben wij argumenten waarom reformatorisch onderwijs nú, vandaag de dag, nog belangrijk is. Argumenten die ook voor buitenstaanders steekhoudend zijn, zeker als je de vraag over intergratie krijgt.

2. Angstpolitiek. Ik zie de laatste tijd veel keuzes gemaakt worden 'voor de veiligheid'. We moeten oppassen dat we niet al onze vrijheiden weggeven omdat er misbruik van gemaakt kan worden.

Anyway, moslims vormen een steeds groter wordend probleem in Nederland. Ze krijgen gewoon teveel kinderen. Of beter gezegd, de meeste Nederlanders krijgen te weinig kinderen, ook refo's. Ook onder refo's zijn gezinnen groter dan 4 bijzonder, en is meer dan 6 erg zeldzaam.

Het gevaar zit m niet zozeer in het moslimgeloof, maar in dat er van dat geloof gebruik gemaakt kan worden. De kern: gebrek aan intergratie. Iemand die zich echt Nederlander voelt, is veel minder vatbaar voor extremistische ideeën, dan iemand die zich in eerste plaats Marokkaan oid voelt. Ik denk dat de oplossing schuilt in werk. Ik stel dus voor:
1. Banen creeëren op alle niveau's, zodat mensen die willen aan de slag kunnen met een baan die ze leuk vinden, en die past bij hun niveau. Desnoods gesubsidieerd
2. Arbeidsplicht voor alle mensen met een uitkering, tenzij fysiek onmogelijk (ter beoordeling door een arts).
a. Liefst dmv banen op allerlei niveau, anders maar gewoon papierprikken oid. Dit is een manier om verplicht te laten werken, waardoor de stap naar zelf werk zoeken groter wordt.
b. Een deel van die arbeidsplicht kan een werkeloze, als hij dat wil, besteden aan het volgen van een opleiding.
Kortom, ik wil af van een 'gratis uitkering'. Aan de ene kant omdat er misbruik van gemaakt wordt, aan de andere kant om werken te stimuleren. Want werk is m.i. intergratie, je ontmoet namelijk andere mensen met wie je spreekt, met wie je meningen uitwisselt, etc. Dat brengt een stukje nuancering met zich mee, wat betreft je eigen mening.
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:[moslims] krijgen gewoon teveel kinderen. Of beter gezegd, de meeste Nederlanders krijgen te weinig kinderen, ook refo's.
wat zeg je hier nou eigenlijk allemaal??
memento

Bericht door memento »

limosa schreef:
memento schreef:[moslims] krijgen gewoon teveel kinderen. Of beter gezegd, de meeste Nederlanders krijgen te weinig kinderen, ook refo's.
Ik zeg hiermee: Minder gezinsplanning onder Nederlanders! Door al dat geplan hebben we strax een probleem, niet alleen met vergrijzing (weinig werkenden die strax een grote groep bejaarden moet financieren), maar ook dat het aantal moslims strax in verhouding veel groter wordt (ja, zelf meerderheid krijgt), puur omdat zij minder aan gezinsplanning doen dan de gemiddelde Nederlander.
limosa

Bericht door limosa »

memento schreef:
limosa schreef:
Ik zeg hiermee: Minder gezinsplanning onder Nederlanders! Door al dat geplan hebben we strax een probleem, niet alleen met vergrijzing (weinig werkenden die strax een grote groep bejaarden moet financieren), maar ook dat het aantal moslims strax in verhouding veel groter wordt (ja, zelf meerderheid krijgt), puur omdat zij minder aan gezinsplanning doen dan de gemiddelde Nederlander.
ik weet niet of dat de oplossing is, de maatschappij is complex geworden, we hebben behoefte aan relatief veel goed ontwikkelde, hoog-geschoolde mensen, die komen in het algemeen nou juist niet uit die allochtone grote gezinnen

wat de oplossing wel is weet ik overigens ook niet
limosa

Bericht door limosa »

zo'n moslim-ziekenhuis is overigens een heel foute ontwikkeling, ziekenhuizen zijn een voorziening die door iedereen gebruikt moet worden, ze zijn zoals ze zijn, een onderdeel van onze cultuur

verzorgings- en bejaardenhuizen is wat anders
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

In een woord, WAANZIN
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

D'r komen weer dingen voorbij die ik niet helemaal snap.
Vincent is tegen bijzonder onderwijs :!: , maar ook tegen links.
Oejoei, als ik mijn kinderen naar openbaar onderwijs moet sturen
word ze volgens mij links onderwezen.
De linkse normen en waarden krijgen we er van staatswege gratis bij.
Nooit van Groen van Prinsterer gehoord Vincent?

Moslims krijgen meer kinderen? Weet ik niet, maar of alle modernere moslims nog wel meer dan 2-3 kinderen willen krijgen, daar ben ik nog niet van zo overtuigd.

Sterke vergrijzing onder nederlanders. ach denk ik dan we hebben ook de Polen nog :mrgreen: hoewel die zijn katholiek, maar je kan er beter mee door de bocht.
Goed flauw dat laatste.

Radiointerview gehoord vrijdagochtend. Er waren een aantal moslims die geen behoefte hebben aan een islamitisch ziekenhuis
Mijn mening:
Als de echte fanatieke moslims dat willen ach laat ze toch. Ik heb geen behoefte als ik in een ziekenhuis lig of bezoek aan "potje hallal alla akbar" gejank en gekrijs. Zijn we daar ook gelijk vanaf.
Overigens wel de eis: Alles zelf betalen!! Ik denk dat 5 bedden dan wel genoeg zijn en nog een groot deel van het jaar leeg blijven.

Serieus weer:
Op TV Rijnmond een Leefbaar Rotterdam-raadslid dat "de geneeskunde in die landen minder ontwikkeld zou zijn".
Dat ben ik pertinent oneens: In sommige moslimlanden is de geneeskunde gelijkwaardig of zelfs beter dan hier!
Laatst gewijzigd door moderne gelovige op 30 sep 2006, 21:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Vincent

Bericht door Vincent »

moderne gelovige schreef:D'r komen weer dingen voorbij die ik niet helemaal snap.
Vincent is tegen bijzonder onderwijs :!: , maar ook tegen links.
Oejoei, als ik mijn kinderen naar openbaar onderwijs moet sturen
word ze volgens mij links onderwezen.
De linkse normen en waarden krijgen we er van staatswege gratis bij.
Nooit van Groen van Prinsterer gehoord Vincent?
Nee, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs links te zijn.

Wat jouw visie op moslims betreft... ik hoop het. Ik hoop op een gematigde islam. Maar of ze dan nog moslim zijn.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Vincent schreef:
Nee, dat hoeft niet noodzakelijkerwijs links te zijn.

Wat jouw visie op moslims betreft... ik hoop het. Ik hoop op een gematigde islam. Maar of ze dan nog moslim zijn.
Wat denk je wat voor soort onderwijs er op 9 van de 10 openbare scholen wordt gegeven? Om nog maar te zwijgen wat voor soort leraren er voor de klas staan.

Dat laatste over de gematigde islam ben ik wel met je eens!
appaul

Bericht door appaul »

Zo'n ziekenhuis lijkt me moeilijk van de grond te krijgen. Bij noodgevallen zullen ze toch moeten helpen, ongelovig of niet, besneden of niet, en dan komt er weinig meer terecht van de denkbeelden van het ziekenhuis.

Ook lijkt het me lastig aan mannelijke verpleegkundigen te komen, die gelovig moslim zijn...

Of ze moeten er een particulier ziekenhuis van maken voor bepaalde ingrepen, maar ik dacht niet dat dat de bedoeling was, plus dat het dan moeilijk te betalen zal zijn voor de meeste moslims hier in Nederland.
Plaats reactie