Onwederstandelijke genade en aanbod

Plaats reactie
Zonderling

Onwederstandelijke genade en aanbod

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Verder heb ik WEL geantwoord op je disputatie waar jij zegt dat de DL leren dat genade wederstaan kan worden. Waar je dan onderscheidt tussen uitwendige roeping en inwendige roeping. Clever! Sinds wanneer is de uitwendige roeping iets anders dan een bevel van geloof en bekering?
Waar het mij om ging was, dat de onherboren mensen de niet-zaligmakende werkingen van de Geest daadwerkelijk tegenstaan. En daarmee wordt ook de aangeboden genade verworpen.

Dat ook de Dordtse Synode onderscheid maakte tussen zaligmakende genade en niet-zaligmakende genade blijkt b.v. uit het oordeel van de afgevaardigden van Zuid-Holland over het III/IV.artikel:
Dat deze uitwendige genade hetzij in wat trap of mate dezelve gegeven wordt, niet genoegzaam zij, maar dat er behalve dezelve ook noodwendiglijk tot de bekering vereist wordt, een inwendige krachtige en onverwinlijkegenade des Heiligen Geestes, door dewelke de mens uit de geestelijke dood tot een nieuw geestelijk leven opgewekt, vernieuwd en levend gemaakt wordt. Dewelke daarom op een bijzondere wijze en eigenlijk een geestelijke genade der wedergeboorte en zaligmakende genade genoemd wordt.
Bert, je ziet hier dus dat deze afgevaardigden op de Dordtse Synode (en diverse anderen meer) wel degelijk onderscheid maakten tussen:

a) Een uitwendige genade door de uitwendige roeping en Evangelieprediking (of in een lagere trap: het licht der natuur); deze genade is niet genoegzaam.

b) Een zaligmakende en inwendige genade in de inwendige roeping en wedergeboorte.

En vervolgens leerden zij dat de ZALIGMAKENDE GENADE onwederstandelijk is.

Het onderscheid dat ik gemaakt heb, is dus niet zo ongerijmd.

Welnu, omdat het aanbod van genade behoort tot de uitwendige roeping / uitwendige genade, vervalt daarmee je eerder genoemde bezwaar (nl. dat het afwijzen van het aanbod onmogelijk is, omdat genade onwederstandelijk is).

Zeker, zaligmakende genade is onwederstandelijk, maar het aanbod zelf is niet zaligmakend en dus ook niet onwederstandelijk. Je bezwaar is daarmee dus vervallen.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 22 sep 2006, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Klavier

Bericht door Klavier »

Th. Avinck heeft dat bijzonder duidelijk uiteengezet.
Voorwoord in het schrijven is van Dr. A. Comri.

http://www.theologienet.nl/documenten/A ... oeping.pdf

Avinck neemt ook de kanttekeningen en de belijdenisgeschriften mee.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zoals verschillenden van jullie dit al weten, wat betreft het aanbod van genade, en de Marrowmen controversie, ga ik hier niet verder op in op dit publieke forum. Ik wil wel specifieke vragen antwoorden op prive bericht.

Ik heb mijn visie wat dit betreft ten volle verantwoord. Jullie hebben ook de zijde van het 'aanbod' ten volle verantwoord.

Ik zie niet in hoe Zijn grote Naam er in wordt geprezen door hier verder woorden aan vuil te maken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Handelingen 7:51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.

Ik geloof dat ook de inwendige roeping tot zekere hoogte wederstaan kan worden. God heeft me tegen wil en dank bekeerd, dus ik kan uit mijn eigen leven niet concluderen dat er geen onwederstandelijke roeping is, want God roept onwederstandelijk. Aan de andere kant zei mijn dominee vaak dat je ook met een paraplu in de kerk kunt zitten en dat je dit wel zeker bewust moet zijn. Je kunt je afsluiten voor God en dat is meer dan levensgevaarlijk.
Plaats reactie