dr. A. A. van Ruler

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

dr. A. A. van Ruler

Bericht door mayflower »

Wie van jullie heeft weleens preken of werken van dr. A. A. van Ruler gelezen ? Het enige wat ik kan is religie en politiek, maar ben niet bekend met de andere geschriften ?

Ik las dat de werken weer worden uitgebracht ?
http://www.refdag.nl/artikel/1214974/
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

sjonge, jij leest wat af!
waar haal je de tijd vandaan? :D
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
... dat ge echter kritisch moet lezen... :?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
... dat ge echter kritisch moet lezen... :?
Dus, lees de kritiek kritisch...:wink:
Ds. Vergunst nam de kritiek anders behoorlijk serieus.
Maargoed, dat waren andere tijden. Toen konden ze nog met kritiek omgaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
... dat ge echter kritisch moet lezen... :?
Dus, lees de kritiek kritisch...:wink:
Ds. Vergunst nam de kritiek anders behoorlijk serieus.
Maargoed, dat waren andere tijden. Toen konden ze nog met kritiek omgaan.
Maar ds. Vergunst was wel heel kritisch! Maar inderdaad, zijn verweer is een hoogstaand artikel. Op dit niveau wordt er niet veel meer geschreven, maar het wordt nog wel gedaan in de GG: ds. Golverdingen, en ook ds. Visscher wel.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
... dat ge echter kritisch moet lezen... :?
Dus, lees de kritiek kritisch...:wink:
Ds. Vergunst nam de kritiek anders behoorlijk serieus.
Maargoed, dat waren andere tijden. Toen konden ze nog met kritiek omgaan.
Maar ds. Vergunst was wel heel kritisch! Maar inderdaad, zijn verweer is een hoogstaand artikel. Op dit niveau wordt er niet veel meer geschreven, maar het wordt nog wel gedaan in de GG: ds. Golverdingen, en ook ds. Visscher wel.
Kan iemand mischien iets van A.A van Ruler 's theologie omschrijven ? Behoorde hij bijv. tot de orthodoxe bevindelijke tak van de gereformeerde gezindte ?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

mayflower schreef:[Behoorde hij bijv. tot de orthodoxe bevindelijke tak van de gereformeerde gezindte ?
mwah.....
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Miscanthus schreef:
mayflower schreef:[Behoorde hij bijv. tot de orthodoxe bevindelijke tak van de gereformeerde gezindte ?
mwah.....
Hij behoorde niet tot de bevindelijke kring (hij heeft zelfs een vlammend betoog tegen hyperbevindelijkheid nagelaten hetgeen na zijn sterven dacht ik gepubliceerd is, corrigeer me maar als ik het mis heb), hij was confessioneel-hervormd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
Zit veel in dat echt waar is
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef:
Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
... dat ge echter kritisch moet lezen... :?
Dus, lees de kritiek kritisch...:wink:
Ds. Vergunst nam de kritiek anders behoorlijk serieus.
Maargoed, dat waren andere tijden. Toen konden ze nog met kritiek omgaan.
Maar ds. Vergunst was wel heel kritisch! Maar inderdaad, zijn verweer is een hoogstaand artikel. Op dit niveau wordt er niet veel meer geschreven, maar het wordt nog wel gedaan in de GG: ds. Golverdingen, en ook ds. Visscher wel.
Staat dat verweer van Vergunst ook online? Of leent Wapenveld zich daar niet voor? Ergens anders misschien?

Aan ds. Golverdingen en ds Visscher zou ik ook nog ds. Silfhout toe willen voegen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het verweer van ds. Vergunst kun je in elk geval vinden in Neem de wacht des Heeren waar en in het recent verschenen boek Om de eenheid van een kerk (of zoiets), waarin een aantal artikelen uit Neemt de wacht des Heeren waar opnieuw zijn gebundeld.
schaap

Bericht door schaap »

Bert Mulder schreef:
Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
Zit veel in dat echt waar is
Zoals?

Sorry Bert, maar ik heb het idee dat dit juist tegen jouw ideen ingaat, als ik jouw postings zo lees. Ruler noemt dus de dwalingen van de ultra bevindelijke leer op.
Ik ben benieuwd wat je van punt 2 en 3 vindt?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

schaap schreef:
Bert Mulder schreef:
Gian schreef:In het antiqariaat is zat van Ruler te krijgen en onder deze link staat ook een alleraardigst stukje van Ruler.
Zit veel in dat echt waar is
Zoals?

Sorry Bert, maar ik heb het idee dat dit juist tegen jouw ideen ingaat, als ik jouw postings zo lees. Ruler noemt dus de dwalingen van de ultra bevindelijke leer op.
Ik ben benieuwd wat je van punt 2 en 3 vindt?
Lees de postings van Bert nog even na, want ik denk dat je het niet helemaal goed heb begrepen. Hoewel hij moeite heeft met de term aanbieden, is hij een voorstander van een bevel tot geloof en bekering en de daarbij behorende belofte. Toch, Bert?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zeker waar Dathenus, en wat Dr. van Ruler betreft, de rechter kant van de Gereformeerde Gezindte, om maar even geen namen te noemen, halen wel even de troost uit het Evangelie door de bekering "exclusieft" te maken. Als je weg niet diep genoeg geweest is, kan het nooit waar zijn, zeggen ze.

De Bijbel zegt ons dat we niet over iemands geestelijke staat mogen oordelen, alleen kunnen we de werken oordelen.

Ook de DL even lezen:

1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie