Onbewust?

Plaats reactie
freek

Onbewust?

Bericht door freek »

Er wordt wel eens gesteld dat je het moment van je bekering/wedergeboorte niet altijd aan kan wijzen. Maar als wedergeboorte en rechtvaardiging samenvallen qua tijd wil dat zeggen dat je het moment van je rechtvaardiging ook niet altijd kan aanwijzen. Eigenlijk lijkt me dat net zo kwalijk als de onbewuste rechtvaardiging zoals de Ger Gem dat veelal leert, want er is dan kennelijk een periode geweest dat je wel wedergeboren en gerechtvaardigd was, zonder dat echter bewust te zijn! Hoe moet ik dit zien??
Petrus

Bericht door Petrus »

Mijn zeer bescheiden mening is, dat je zeker wel wedergeboren en/of gerechtvaardigd kan zijn zónder dat je het in de gaten hebt, maar op enig moment zal het je geopenbaard worden in je leven.

Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat een mens zó in beslag genomen kan worden door "het leven van alledag" dat die momenten of korte perioden aan de/zijn/haar ontdekkende aandacht ontsnapt is???
Tiberius
Administrator

Re: Onbewust?

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Er wordt wel eens gesteld dat je het moment van je bekering/wedergeboorte niet altijd aan kan wijzen. Maar als wedergeboorte en rechtvaardiging samenvallen qua tijd wil dat zeggen dat je het moment van je rechtvaardiging ook niet altijd kan aanwijzen.
(...)
want er is dan kennelijk een periode geweest dat je wel wedergeboren en gerechtvaardigd was, zonder dat echter bewust te zijn! Hoe moet ik dit zien??
Dit is wel heel kort door de bocht geformuleerd.

Het komt inderdaad voor, dat Gods kind het moment van wedergeboorte niet kan aanwijzen. Maar er zal wel een moment in zijn leven komen, dat hij kan zeggen: een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.

Van God uit gezien is de zondaar vanaf het moment van wedergeboorte gerechtvaardigd. De zondaar zelf wordt daar in de tijd wel van verzekerd, zoals het in de Dordtse Leerregels zo treffend is verwoord (art 1-12): Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen
freek schreef:Eigenlijk lijkt me dat net zo kwalijk als de onbewuste rechtvaardiging zoals de Ger Gem dat veelal leert
Niet alleen de GerGem, maar alle kerken die de Dordtse Leerregels belijden, zoals ik hierboven citeerde.
Dat het een steen des aanstoots is, is overigens niet nieuw.
Gian

Bericht door Gian »

Mijn zeer bescheiden mening is, dat je zeker wel wedergeboren en/of gerechtvaardigd kan zijn zónder dat je het in de gaten hebt, maar op enig moment zal het je geopenbaard worden in je leven.
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die het geleidelijk aan bij zich waarnemen ofzoiets. Misschien hoef je het niet op de minuut af te weten maar als Gods Geest in je komt dan veranderd je denken en doen. Er is een wezenlijke verandering die mi niet ongemerkt aan je voorbijgaat. Als je het mij vraagt moet je dat van de een op de andere dag merken. Er is iig een moment, en in mijn geval was dat een heel bijzonder moment. Laat ik stellen dat je het achteraf toch wel ongeveer moet weten dat er een ommekeer in je denken en doen was. Dat God op vele manieren werkt is voor mij geen vraag, maar ik geloof gewoon niet in een of andere geleidelijke wedergeboorte. Wat dat betreft vink ik wat ze in de gg leren maar vaag. Daar wordt door menig predikant beaamt dat je het niet altijd kan weten wanneer 'het'gebeurt is.
Nogmaals, als de HG in je komt wonen veranderd er heel wat. Dat kan niet ongemerkt aan je voorbij gaan. Niet in je slaap of zomaar onder je werk. Daar is het woord of de bediening daaruit voor nodig.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Re: Onbewust?

Bericht door refo »

freek schreef:Er wordt wel eens gesteld dat je het moment van je bekering/wedergeboorte niet altijd aan kan wijzen. Maar als wedergeboorte en rechtvaardiging samenvallen qua tijd wil dat zeggen dat je het moment van je rechtvaardiging ook niet altijd kan aanwijzen. Eigenlijk lijkt me dat net zo kwalijk als de onbewuste rechtvaardiging zoals de Ger Gem dat veelal leert, want er is dan kennelijk een periode geweest dat je wel wedergeboren en gerechtvaardigd was, zonder dat echter bewust te zijn! Hoe moet ik dit zien??
Als het geloof niet meer zo zichtbaar is, ga je wat schipperen met de omschrijving ervan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Als ik het goed heb, had dominee Moerkerken belooft hierover nog een artikel te schrijven in de Saambinder. Even wachten dan maar.

Overigens Freek: De mensen die vinden dat wedergeboorte en rechtvaardigmaking samen vallen zullen zeker niet zeggen dat je dat niet merkt. Want niemand zegt dat als Christus aan je ziel wordt geopenbaard je daar geen wetenschap aan hebt.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Lees Brakel maar na: wedegeboren en gerechtvaardigd bij de eerste daad van geloof.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:Lees Brakel maar na: wedegeboren en gerechtvaardigd bij de eerste daad van geloof.
Dan lees ik een andere Brakel als jij. Want de meest geciteerde zin van Brakel luidt ongeveer zo: "De wedergeboorte stellen bij de eerste ritselingen van het geloof is waarschijnlijk te vroeg. Haar te stellen bij de eerste bewuste geloofsdaden is waarschijnlijk te laat."
schaap

Bericht door schaap »

waar gaat het over jongens.... :roll:
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Erasmiaan schreef:
Miscanthus schreef:Lees Brakel maar na: wedegeboren en gerechtvaardigd bij de eerste daad van geloof.
Dan lees ik een andere Brakel als jij. Want de meest geciteerde zin van Brakel luidt ongeveer zo: "De wedergeboorte stellen bij de eerste ritselingen van het geloof is waarschijnlijk te vroeg. Haar te stellen bij de eerste bewuste geloofsdaden is waarschijnlijk te laat."
Volgens mij zegt de schrift duidelijk dat ieder die geloofd een werdergeboren mens is. De bekering is de wedergeboorte.
limosa

Bericht door limosa »

dit zegt Brakel:
W. a Brakel schreef:Zo iemand mij vraagt: waaraan hij zijn eerste begin van wedergeboorte zal kennen? Ik antwoord: van de eerste daad van het geloof. Vraagt men verder: wanneer men de eerste daad van het geloof oefent, en of men de tijd niet moet of kan weten? Ik antwoord: men behoeft die tijd niet te weten, en men kan hem ook niet vast weten. Begint men van de eerste heftige overtuiging, men had toen, naar alle waarschijnlijkheid, het geloof nog niet; begint men het geloof van de eerste daad van het geloof, die men met bewustzijn en bijzondere hartelijkheid deed, zo rekent men te laat, want naar alle waarschijnlijkheid had men het geloof al te voren; zodat ik acht, dat men de nette tijd van het begin van het geloof en van de wedergeboorte niet of zeer zelden weten kan, en ook, ‘t is niet nodig dit te weten, ‘t is genoeg, als men op goede gronden uit het Woord van God en uit goede kennis van zijn hart en daden besluiten kan, dat men gelooft en wedergeboren is, waarvan wij beneden zullen spreken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Erasmiaan schreef:
Volgens mij zegt de schrift duidelijk dat ieder die geloofd een werdergeboren mens is. De bekering is de wedergeboorte.
Ehm... denk ff aan de gelijkenis van de zaaier en de uitleg ervan....; meer ga ik niet zeggen er over ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Marnix schreef:
Christiaan schreef:
Erasmiaan schreef:
Ehm... denk ff aan de gelijkenis van de zaaier en de uitleg ervan....; meer ga ik niet zeggen er over ;)
Lees Paulus maar na: Volgens mij zegt de schrift duidelijk dat ieder die waar geloofd een werdergeboren mens is. De bekering is de wedergeboorte. Natturlijk is er ook wonder geloof en tijd geloof, maar daar heb ik het niet over.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
Christiaan schreef:
Erasmiaan schreef: Dan lees ik een andere Brakel als jij. Want de meest geciteerde zin van Brakel luidt ongeveer zo: "De wedergeboorte stellen bij de eerste ritselingen van het geloof is waarschijnlijk te vroeg. Haar te stellen bij de eerste bewuste geloofsdaden is waarschijnlijk te laat."
Lees Paulus maar na: Volgens mij zegt de schrift duidelijk dat ieder die waar geloofd een werdergeboren mens is. De bekering is de wedergeboorte. Natturlijk is er ook wonder geloof en tijd geloof, maar daar heb ik het niet over.
Daar hadden we het wel over. Nu zeg je al: Ieder die waar gelooft is wedergeboren. Maar hoe weet je of iemand echt gelooft, en het niet tijdelijk is, zoals het graan dat in de aarde valt, opgroeit en verstikt wordt door de dorens of ondiepe grond heeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Marnix schreef:
Christiaan schreef:
Marnix schreef:
Christiaan schreef: Volgens mij zegt de schrift duidelijk dat ieder die geloofd een werdergeboren mens is. De bekering is de wedergeboorte.
Daar hadden we het wel over. Nu zeg je al: Ieder die waar gelooft is wedergeboren. Maar hoe weet je of iemand echt gelooft, en het niet tijdelijk is, zoals het graan dat in de aarde valt, opgroeit en verstikt wordt door de dorens of ondiepe grond heeft.
HEt verschil blijkt als de beproevingen komen, alleen het ware zaligmakende geloof zal stand houden. En als de vervolging komt.
En op grond van de kenmerken die de schrift geeft mag je zeker weten of je het ware geloof mag hebben. Liefde tot God, de wil het goede te doen, het woord van God graag horen. En andere kenmerken die Paulus noemt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Plaats reactie