Willem Ouweneel en de Heilige Geest
Willem Ouweneel en de Heilige Geest
Ik las gisteren in het evangelisch blad "uitdaging" (Kingdom ministries houdt conferentie over Heilige Geest) het volgende. m.b.t tot Ouweneel:
Quote : " Ouweneel gelooft dat de Geest zelf de grote aandacht voor Zijn werk heeft gepland. :" Hij is het die ons duidelijk maakt hoezeer wij Hem van het jaar 100 tot 1900 hebben verwaarloosd, althands hier in het westen."
Vroeger las ik graag Ouweneel, maar wat ik de laatste tijd, en dan vooral met zijn gehele verandering m.b.t de charismatische beweging ( en T.B Joshua) is gewoon triest. Het is wel typisch dat na 1900 de zogenaamde Azusa street revival/ opwekking (ontstaan pinksterbeweging) is begonnen. Ik zal niet ontkennen dat er mischien op bepaalde dogmatische punten te weining is onderwezen m.b.t Heilige Geest (hoewel dat ik dit ook betwijfel), maar als ik de geschiedenis bestudeert ,en dan vooral met betrekking met de grote opwekkingen en geschriften (oa. Nicea, Calvijn, Owen) vraag ik me af waar de Heilige Geest verwaarloosd is. Persoonlijk denk ik dat we juist in de charismatische leer we een verwaarloosd beeld zien van Heilig Geest.
Quote : " Ouweneel gelooft dat de Geest zelf de grote aandacht voor Zijn werk heeft gepland. :" Hij is het die ons duidelijk maakt hoezeer wij Hem van het jaar 100 tot 1900 hebben verwaarloosd, althands hier in het westen."
Vroeger las ik graag Ouweneel, maar wat ik de laatste tijd, en dan vooral met zijn gehele verandering m.b.t de charismatische beweging ( en T.B Joshua) is gewoon triest. Het is wel typisch dat na 1900 de zogenaamde Azusa street revival/ opwekking (ontstaan pinksterbeweging) is begonnen. Ik zal niet ontkennen dat er mischien op bepaalde dogmatische punten te weining is onderwezen m.b.t Heilige Geest (hoewel dat ik dit ook betwijfel), maar als ik de geschiedenis bestudeert ,en dan vooral met betrekking met de grote opwekkingen en geschriften (oa. Nicea, Calvijn, Owen) vraag ik me af waar de Heilige Geest verwaarloosd is. Persoonlijk denk ik dat we juist in de charismatische leer we een verwaarloosd beeld zien van Heilig Geest.
- Miscanthus
we moeten maar eens stoppen met de teksten over de Geest en Zijn gaven in de historie te plaatsen. In een vitrinekast. langslopen en ernaar kijken en zeggen; "zo werkte de Geest vroeger, maar nu niet meer..."
Geestbedroevend dat de wenkbrouwen gefronst worden als er over Geestesgaven gesproken wordt. God is gisteren en heden dezelfde.
Geestbedroevend dat de wenkbrouwen gefronst worden als er over Geestesgaven gesproken wordt. God is gisteren en heden dezelfde.
Miscanthus,
Ik ken de charismatische wereld vrij goed (van binnenuit). Ik zou niet willen dat we alles zomaar klakkeloos over zouden nemen. Er is ontzettend veel geest wat niet van de Heilige Geest is.
Verder ben ik geen cessationist. Het is m.i. onbijbels om te zeggen dat de gaven van de Heilige Geest iets alleen voor toen was, dat vind ik nergens terug in de schrift. Echter moeten we wel altijd blijven toetsen. En niet de Heilige Geest als speeltje loskoppelen van de schrift en van Christus.
Ik ken de charismatische wereld vrij goed (van binnenuit). Ik zou niet willen dat we alles zomaar klakkeloos over zouden nemen. Er is ontzettend veel geest wat niet van de Heilige Geest is.
Verder ben ik geen cessationist. Het is m.i. onbijbels om te zeggen dat de gaven van de Heilige Geest iets alleen voor toen was, dat vind ik nergens terug in de schrift. Echter moeten we wel altijd blijven toetsen. En niet de Heilige Geest als speeltje loskoppelen van de schrift en van Christus.
Zit wat in... maar veel mensen ontkennen dat de Geest alleen iets voor toen was.... maar als je naar de praktijk kijkt leven ze ten dele wel alsof het zo is. NIet wat betreft het werken van het geloof... maar wel wat betreft de werken van het geloof, gaven etc. Het werk van de Geest wordt vaak beperkt tot de "gewone zaken en gaven" en met de "bijzondere zaken en gaven" weten we als nuchtere christenen niet zo goed wat we moeten. (ik zet deze termen expres tussen aanhalingstekens omdat de benamingen "gewoon en ongewoon" wat dubieus zijn, maar wel duidelijk.Dathenum schreef:Miscanthus,
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wie zegt dan dat de Heilige Geest alleen iets van toen was ?Dathenum schreef:Miscanthus,
Het is m.i. onbijbels om te zeggen dat de gaven van de Heilige Geest iets alleen voor toen was, dat vind ik nergens terug in de schrift.
Predikers die wel cessationist zijn, maar die voor grote opwekkingen gebruikt zijn geloven en ervaren toch dat Gods Geest met Kracht (heeft) (ge)werkt, alleen dat men vraag tekens heeft bij de hedendaagse tongentaal en profetie.
Een vraag, als men zo overtuigd is dat tongentaal en profetie normaal en voor deze tijd is, geloofd men dan ook in hedendaagse profeten, die onfeilbare woorden spreken die de Here God hun ingeeft ?
Persoonlijk heb ik nog nooit iemand gezien die in Bijbels tongentaal sprak. Wel mensen die dat beweerde (waaronder ik zelf), maar het bleek gewoon inbeelding te zijn.
- Miscanthus
Het leven door de Geest is voor velen onbekend, terwijl duidelijk staat dat God ons verzegeld heeft met de Geest. We zeggen braaf dat ons lichaam een tempel van de Heilige Geest is als het om klederdracht gaat, maar we doen alsof Hij er niet in woont. We geloven wel, maar weten het niet zeker...
Laten we meer boden om die Geest, waravan Christus ons beloofd heeft die te zullen geven als wij daarom bidden (en geen steen geven).
Geest des Heeren kom van boven.....
Veni Creator Spiritus...
Laten we meer boden om die Geest, waravan Christus ons beloofd heeft die te zullen geven als wij daarom bidden (en geen steen geven).
Geest des Heeren kom van boven.....
Veni Creator Spiritus...
Mayflower,
Het probleem van de pingsterbeweging is dat men zich voor allerlij ervaringen en geesten opensteld zonder te toetsen. We moeten beseffen dat God souverein is, ook in het uidelen van deze gaven. Verder is het doel de opbouw van Zijn koninkrijk, en zijn het geen interessante speeltjes. En werkt de Heilige Geest niet los van het woord en van Christus.
1 Johannes 4:1:
Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
Ik had het over de gaven van de Heilige Geest, waarmee ik de bijzondere gaven bedoelde.Wie zegt dan dat de Heilige Geest alleen iets van toen was ?
De hedendaagse tongentaal is m.i. ook niet de bijbelse tongentaal. Wat men nu tongentaal noemt beoefenen de veelal occult beinvloede Zoeloes in Afrika ook. Zoals ik al zei, er is ontzettend veel namaak.Persoonlijk heb ik nog nooit iemand gezien die in Bijbels tongentaal sprak. Wel mensen die dat beweerde (waaronder ik zelf), maar het bleek gewoon inbeelding te zijn.
We moeten altijd toetsen. Ook hier ontzettend veel namaak. Verder is er altijd de interpretatie van de ontvanger. Agabus in het boek handelingen concludeerde uit zijn profetie dat Paulus niet naar Jeruzalem moest gaan, terwijl dat volgens Paulus juist wel de bedoeling was.Een vraag, als men zo overtuigd is dat tongentaal en profetie normaal en voor deze tijd is, geloofd men dan ook in hedendaagse profeten, die onfeilbare woorden spreken die de Here God hun ingeeft ?
Het probleem van de pingsterbeweging is dat men zich voor allerlij ervaringen en geesten opensteld zonder te toetsen. We moeten beseffen dat God souverein is, ook in het uidelen van deze gaven. Verder is het doel de opbouw van Zijn koninkrijk, en zijn het geen interessante speeltjes. En werkt de Heilige Geest niet los van het woord en van Christus.
Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
Bedankt voor je reactie. Maar als het blijkbaar zo'n vanzelfsprekendheid blijkt te zijn waarom zien het dan niet. Ik ben vaak in pinkster en charismatische samenkomsten geweest, maar het was allemaal ingebeelde tongentaal en wat wat beweerde profetie.Dathenum schreef:Het probleem van de pingsterbeweging is dat men zich voor allerlij ervaringen en geesten opensteld zonder te toetsen. We moeten beseffen dat God souverein is, ook in het uidelen van deze gaven. Verder is het doel de opbouw van Zijn koninkrijk, en zijn het geen interessante speeltjes. En werkt de Heilige Geest niet los van het woord en van Christus.
- Miscanthus
Dus....?mayflower schreef:Bedankt voor je reactie. Maar als het blijkbaar zo'n vanzelfsprekendheid blijkt te zijn waarom zien het dan niet. Ik ben vaak in pinkster en charismatische samenkomsten geweest, maar het was allemaal ingebeelde tongentaal en wat wat beweerde profetie.Dathenum schreef:Het probleem van de pingsterbeweging is dat men zich voor allerlij ervaringen en geesten opensteld zonder te toetsen. We moeten beseffen dat God souverein is, ook in het uidelen van deze gaven. Verder is het doel de opbouw van Zijn koninkrijk, en zijn het geen interessante speeltjes. En werkt de Heilige Geest niet los van het woord en van Christus.
Ik denk vanwege de grote ingezonkenheid en geestelijke doodsheid. Je ziet dat bij grote opwekkingen in de geschiedenis (bijv. de great awakenings in de USA) we hier meeer van merken. Hoewel een man als Spurgeon ook iets dergelijks had. Spurgeon zei dan heel specifiek op de kansel: "er is nu iemand in ons midden die gistermiddag die en die zonde heeft gepleegd", en hij waarschuwde dan en riep op tot bekering. En zo iemand kwam dan soms tot bekering.Mayflower schreef:Maar als het blijkbaar zo'n vanzelfsprekendheid blijkt te zijn waarom zien het dan niet.
Ik snap die Ouweneel toch niet hoor. Ik ben op dit moment 'Het domein van de slang' aan t lezen. Daar geeft hij enorm af op al die tongentaal-drijvers en beschuldigt ze zelfs gedeeltelijk van occulte invloeden. Die passages moeten hem nu dan wel heel erg dwars zitten, gezien zijn huidige interesse voor de pinsterbeweging.
Ouweneel heeft inderdaad gezegd dat hij sommige van zijn uitspraken in Het domein van de slang 'hogelijk betreurd'.freek schreef:Ik snap die Ouweneel toch niet hoor. Ik ben op dit moment 'Het domein van de slang' aan t lezen. Daar geeft hij enorm af op al die tongentaal-drijvers en beschuldigt ze zelfs gedeeltelijk van occulte invloeden. Die passages moeten hem nu dan wel heel erg dwars zitten, gezien zijn huidige interesse voor de pinsterbeweging.