SGP-burgemeester: Bijwonen mis voor mij geen probleem

dré

SGP-burgemeester: Bijwonen mis voor mij geen probleem

Bericht door dré »

SOEST - SGP’er A. Noordergraaf vindt dat hij als burgemeester een mis moet kunnen bijwonen. „Ik ben daar in de eerste plaats als functionaris van de gemeente, los van mijn persoonlijke opvattingen.” Afgelopen zondag bezocht Noordergraaf de mis in Soest. Het zal niet bij die ene keer blijven, kondigt hij aan.

Noordergraaf, die vrijdagavond wordt geïnstalleerd als burgemeester van Soest, werd door het plaatselijke schuttersgilde uitgenodigd voor de mis, die één keer per jaar is gewijd aan het schuttersfeest. „Het was heel bijzonder om mee te maken”, vertelt hij desgevraagd. „De pastoor hield een overdenking over Jozua: „Kiest dan heden wie gij dienen wilt.” Een overdenking die je zo in onze kerken zou kunnen houden. Ook de liturgie bevatte mooie momenten. De geloofsbelijdenis werd gelezen, weliswaar in het Latijn, en het Onze Vader werd gebeden.”

Voortaan wil Noordergraaf ieder jaar de ’schuttersmis’ bijwonen. „Ik vind dat ik dat als burgemeester moet kunnen doen. Ik ben burgemeester van de héle gemeenschap. Dat ik naar de mis ga, betekent niet dat ik ineens meer sympathie voor de roomse kerk heb. Ik houd mijn persoonlijke opvattingen.”

Het is niet voor het eerst dat de SGP’er een mis bijwoont. „In Hardinxveld-Giessendam ben ik als burgemeester een keer bij het afscheid van een pastoor geweest. Dat was ook tijdens een mis op zondag.” Dat de christelijke gereformeerde Noordergraaf beide keren zijn eigen kerkdienst ervoor moest verzuimen, vindt hij geen probleem. „Ik heb dat zo vaak moeten doen, omdat een predikant afscheid nam of intrede deed.” Het maakt voor hem geen verschil dat het daarbij om protestantse kerken gaat en bij de mis om de roomse kerk. „Wij maken dat onderscheid graag, maar ik kan daar in dit verband weinig mee.”

Noordergraaf realiseert zich dat zijn beslissing om naar de mis te gaan in eigen achterban verdeelde reacties zal oproepen. „Een deel van de SGP zal mij hierom verguizen, maar dat is voor mij geen reden om niet te gaan.” Dat zijn misbezoek in Soest wordt uitgelegd als een tactische zet, vindt hij niet erg. „Ik heb bij mijn benoeming gezegd dat ik in de eerste plaats burgemeester wil zijn, en dat voor de hele gemeenschap, en dat ik pas in de tweede plaats SGP’er ben. Dat heb ik hiermee laten zien.”

In dit verband wil Noordergraaf „graag kwijt” dat SGP-burgemeesters wat hem betreft helemaal niet zouden mogen bestaan. „Ik wil af van dat partij-imago. Als burgemeester ben ik in de eerste plaats functionaris van de gemeente. Daarnaast ben ik, zoals de meesten van mijn collega’s, lid van een politieke partij. Dat wil zeggen dat ik niet kleurloos ben. Nochtans wordt er van mij verwacht dat ik boven de partijen sta.”

Het plaatselijke CU/SGP-raadslid J. van Vuuren was vrijdagmorgen niet bereikbaar voor commentaar. De landelijke SGP-partijvoorzitter, W. Kolijn, reageert terughoudend op het misbezoek van Noordergraaf. „Ik wil eerst met hem persoonlijk over zijn motivatie spreken voordat ik publiekelijk reageer. Wel wil ik zeggen dat ik het absoluut niet zou doen.”
dré
--------

Credo in unum Deo
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Super!
De Jood een Jood, de heiden een heiden en de katholiek als een katholiek.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Tja hoe zien jullie dan Zondag 30 vraag en antwoord 80
van de H.C. er staat nog al wat over de mis!!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude-Waarheid schreef:Tja hoe zien jullie dan Zondag 30 vraag en antwoord 80
van de H.C. er staat nog al wat over de mis!!
Daar staan wat over de mis, niet over burgemeestersbezoeken aan de mis
memento

Bericht door memento »

Als burgermeester mag je dus werken op zondag (het argument waarom hij een mis bij kan wonen, is omdat het voor zn werk is)? Ik zie dit niet echt als 'werken der noodzakelijkheid'
Unionist

Bericht door Unionist »

memento schreef:Als burgermeester mag je dus werken op zondag (het argument waarom hij een mis bij kan wonen, is omdat het voor zn werk is)? Ik zie dit niet echt als 'werken der noodzakelijkheid'
't Is best lastig, is alles wat je uit hoofde van je ambt doet: werk? Wij hadden vroeger een VVD-burgemeester die ambtshalve alle kerken bezocht. Die zat op zondag in de Ger Gem dus ook te werken.

Maakt het uit of je op vrijdag of op zondag een mis bezoekt?

Mag je als protestant überhaupt een mis bijwonen? En een dienst van een ander geloof? Mag je naar een synagoge? Een protestantse dienst met een vrouw als predikant?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Als hij deel zou nemen aan de eucharistieviering zou ik er moeite mee hebben, als hij alleen toeschouwer was zou ik het niet bij voorbaat afkeuren.
limosa

Bericht door limosa »

Ik heb er niet zoveel moeite mee, als hij tenminste (wat ik eingenlijk wel aanneem) de onderstaande opmerking van Dathenum in acht neemt.

De burgemeester is er voor de hele gemeenschap. Dit soort dingen mijden is koren op de molen van degenen die tegen SGP-burgemeesters zijn omdat die vanuit hun achtergrond te beperkt zouden opereren. Iedereen zal zijn standpunten kennen, dat hij daarmee de RK bezoekt vindt ik heel mooi laten zien dat hij als SGP-burgemeester (hoewel met zijn eigen overtuiging) volop in de wereld staat.

De mis bijwonen is voor velen een heikel punt, ik heb in mijn vorige woonplaats (met een heel grote RK gemeenschap) dat wel gedaan bij rouwdiensten enzo. Overigens zonder deel te nemen aan de eucharistie. Daar heb ik de faktor medeleven met de nabestaanden (je naaste liefhebben om het zo te zeggen) zwaarder laten wegen dan de notie dat de RK een valse leer brengt.

Ik wil beslist geen lans breken voor de RK, zeker niet. Ze brengt een valse leer die mensen misleid en troost onthoud. Maar ik heb protestantse diensten gehoord die me meer beangstigden dan de RK-diensten waar ik heb gezeten. Dat is de andere kant van het verhaal, er nog heel veel meer kerken die hij dan zou moeten mijden.
Vincent

Bericht door Vincent »

Eigenlijk heeft deze man groot gelijk.

Het is de SGP zelf die in de problemen komt doordat zij meer dan een getuigenispartij wil zijn. Maar meeregeren, het uitvoeren van een bestuurlijke taak, etc., is altijd: vuile handen maken.

Scheiden van bestuurlijke taak en persoonlijke overtuiging, zoals dhr. Noordergraaf doet, zou ik zelf nooit kunnen. De mis is een vervloekte afgoderij waar ik op geen enkele wijze iets mee te maken zou willen hebben. Ik zou sowieso nooit burgemeester kunnen zijn in dit land.

Noordergraaf is gewoon geen echte SGP-er meer, zoals de meesten. In dat opzicht moet bij alle kritiek die waarschijnlijk op hem afkomt, bedacht worden dat de pot de ketel verwijt. Men wil maar wat graag in het kabinet als SGP. Deze man is een van de weinigen die eerlijk is.
limosa

Bericht door limosa »

Vincent schreef:Eigenlijk heeft deze man groot gelijk.

Het is de SGP zelf die in de problemen komt doordat zij meer dan een getuigenispartij wil zijn. Maar meeregeren, het uitvoeren van een bestuurlijke taak, etc., is altijd: vuile handen maken.

Scheiden van bestuurlijke taak en persoonlijke overtuiging, zoals dhr. Noordergraaf doet, zou ik zelf nooit kunnen. De mis is een vervloekte afgoderij waar ik op geen enkele wijze iets mee te maken zou willen hebben. Ik zou sowieso nooit burgemeester kunnen zijn in dit land.

Noordergraaf is gewoon geen echte SGP-er meer, zoals de meesten. In dat opzicht moet bij alle kritiek die waarschijnlijk op hem afkomt, bedacht worden dat de pot de ketel verwijt. Men wil maar wat graag in het kabinet als SGP. Deze man is een van de weinigen die eerlijk is.
Je slaat een beetje door wat mij betreft. Als je geen verantwoordelijkheid durft te dragen moet je jezelf opheffen als partij en een Staatkundig Gereformeerde Vereniging worden. Geinteresseerd in politiek maar daar geen deel van uitmakend. Getuigenispartijen sec bestaan niet. Dat doet dan overigens geen recht aan de uitstekende bestuurders die de SGP op veel plaatsen levert.
Vincent

Bericht door Vincent »

limosa schreef:
Vincent schreef:Eigenlijk heeft deze man groot gelijk.

Je slaat een beetje door wat mij betreft. Als je geen verantwoordelijkheid durft te dragen moet je jezelf opheffen als partij en een Staatkundig Gereformeerde Vereniging worden. Geinteresseerd in politiek maar daar geen deel van uitmakend. Getuigenispartijen sec bestaan niet. Dat doet dan overigens geen recht aan de uitstekende bestuurders die de SGP op veel plaatsen levert.
Nou, het gaat niet om "niet durven". Het gaat om "niet mogen".

Bijbels gezien is er geen noodzaak toe om je politiek te roeren, althans, nergens kan ik dat uit de bijbel afleiden. Laten we dan die 2 zetels gebruiken om te preken.
olfie

Bericht door olfie »

Ik vind dat je als Christen altijd de taak heb iets uit te stralen, des te meer in een functie als burgemeester, en daar hoort mi. niet de optie bij om (op zondag zelfs) de kerk achter je te laten, je principes te laten varen en een mis bij te wonen.
In het kader van je functie kun je daar best een keer verschijnen maar ik heb er nog al wat moeite mee om dit op zondag te doen.
We zijn wel zo tegen zondagsarbeid, maar dit moet dan wel kunnen.

Kijk, ik vindt het prachtig dat hij zich overal laat zien, burgemeester is burgemeester van de gemeenschap en niet van een partij, maar de zondag blijft de dag des Heeren.

Werken der noodzakelijk zijn mi. ook niet: Het bijwonen van een zwaar afgekeurde afgoderij. Dan doet het mooie jasje van het verhaal van de pastoor etc. er ook niet meer toe.
Ik ga ook niet naar bijv. een concert van Madonna omdat ze (bij wijze van) een gebed vooraf zou doen. Als je als SGP Gods Woorden en de 3fve onderschrijft, moet je daar ook naar (trachten) te leven.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
limosa

Bericht door limosa »

Je wilt een SGP of je wilt die niet, als je een SGP wil hoort daar bij dat je bereid bent om standpunten in te nemen in het debat, om mee te regeren, om verantwoordelijkheden te nemen, om bestuurders te leveren. Je kunt niet doen alsof de rest van de samenleving niet bestaat. Dan moet je er voor kiezen geen politieke partij te zijn. Er zijn best wel grenzen aan te geven waar een burgemeester zich wel en niet mee bezig kan houden. Maar de kerkelijke gemeenschappen zijn in veel gemeenten toch altijd nog heel belangrijk, logisch dat een burgemeester daar aandacht aan geeft. En kerken zijn nou eenmaal vooral actief op zondag. Burgemeesters kunnen persoonlijk natuurlijk opvattingen hebben over de paapse mis, dat zal deze ook wel hebben. Maar in zijn ambt dient hij te waken voor nodeloze polarisatie.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:Als burgermeester mag je dus werken op zondag (het argument waarom hij een mis bij kan wonen, is omdat het voor zn werk is)? Ik zie dit niet echt als 'werken der noodzakelijkheid'
Burgermeester ben je 7 dagen per week... niet alleen op werkdagen. Net als bijvoorbeeld koningin etc. :)

Als hij dus als burgermeester een mis bezoekt is hij daarmee nog niet aan het werk. Hij is alleen in functie... en dat issie altijd. Lijkt me niet zo vreemd dus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

limosa schreef:Je wilt een SGP of je wilt die niet, als je een SGP wil hoort daar bij dat je bereid bent om standpunten in te nemen in het debat, om mee te regeren, om verantwoordelijkheden te nemen, om bestuurders te leveren. Je kunt niet doen alsof de rest van de samenleving niet bestaat. Dan moet je er voor kiezen geen politieke partij te zijn. Er zijn best wel grenzen aan te geven waar een burgemeester zich wel en niet mee bezig kan houden. Maar de kerkelijke gemeenschappen zijn in veel gemeenten toch altijd nog heel belangrijk, logisch dat een burgemeester daar aandacht aan geeft. En kerken zijn nou eenmaal vooral actief op zondag. Burgemeesters kunnen persoonlijk natuurlijk opvattingen hebben over de paapse mis, dat zal deze ook wel hebben. Maar in zijn ambt dient hij te waken voor nodeloze polarisatie.
Ook dient hij anderen niet tot een aanstoot te zijn :wink:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie