Korte Verklaring van de Heilige Schrift

mayflower

Korte Verklaring van de Heilige Schrift

Bericht door mayflower »

Wie van jullie maakt wel eens gebruik van Korte Verklaring van de Heilige Schrift (OT en NT) ? Ik heb deze weleens bij een kennis bekeken en vond er leerzame dingen in staat. Enige gedachten ?
Miscanthus

Re: Korte Verklaring van de Heilige Schrift

Bericht door Miscanthus »

mayflower schreef:Wie van jullie maakt wel eens gebruik van Korte Verklaring van de Heilige Schrift (OT en NT) ? Ik heb deze weleens bij een kennis bekeken en vond er leerzame dingen in staat. Enige gedachten ?
sorry,

ik gebruik de Kanttekeningen en de verklaring van Dachsel.
Nog beter is het om te bidden om de leiding van de Heilige Geest, die in alle waarheid leidt.
Schrijf maar eens op wat je hebt begrepen en vergelijk dat nadien eens met de commentaren...... :wink:
Vincent

Bericht door Vincent »

mayflower schreef:Wie van jullie maakt wel eens gebruik van Korte Verklaring van de Heilige Schrift (OT en NT) ? Ik heb deze weleens bij een kennis bekeken en vond er leerzame dingen in staat. Enige gedachten ?
Ik heb bijna alle delen. Regelmatig kijk ik erin. Sommige delen zijn goed, anderen wat minder. Wel is het natuurlijk steeds één bepaalde uitleg, terwijl deze weinig geconfronteerd wordt met andere mogelijkheden. En er zijn vooral mbt OT veel recente ontwikkelingen die er toen nog niet waren.

Voor het NT zou ik de voorkeur geven aan CNT (Van Bruggen e.a.). Vraagt óók geen kennis van bijbeltalen en is toch recenter.

Een verklaring leidt mij ook vaak juist af van de tekst. En een uitgebreide verklaring doorlezen kost teveel tijd. Wat ik zelf erg behulpzaam vind, is een boek als De bijbel literair, Fokkelman e.a.. Dan krijg je eerst zicht op de hoofdlijn, vervolgens kun je het zelf doorlezen met de structuur in het achterhoofd. Enerzijds de vrijheid om er zelf over na te denken, anderzijds geen ongeordende brei gegevens.
memento

Bericht door memento »

Korte Verklaring is een verklaring voor het gewone volk, maar heeft als zodanig redelijke diepgang. Nadeel vind ik de uitweidingen die er soms in voorkomen. Ook de eigen vertaling vind ik niet altijd helemaal correct.

Bij commentaren ligt t eraan waar je t voor wilt gebruiken. Wetenschappelijke commentaren wil je vaak zo recent mogelijk hebben, vanwege de nieuwste ontwikkelingen (alhoewel ik me afvraag in hoeverre al die 'vondsten' van vrijzinnige theologen belang hebben voor een reformatorisch iemand). Een wat ouder commentaar wat ik iedereen aan kan bevelen is Keil & Delitzch, met name de eerlijkheid waarmee de tekst verklaard wordt staat me erg aan.

Zoek je iets tussen devotioneel en wetenschappelijk in, kan ik je de commentaren kan ik Gill aanraden (voor mensen die engels kunnen lezen), online via http://www.freegrace.net/gill/. En de commentaren van Calvijn mogen dan ook niet ontbreken.

Devotioneel: Matthew Henry of Matthew Poole. Voor een verklaring die te gebruiken is als dagboek kan ik de boekjes van JC Ryle over de evangelieën zéér aanbevelen.

Anyway, wil je commentaren kopen, en je kan engels lezen, koop die dan, daarmee bespaar je enorm veel geld. Zo was een tijdje geleden bij christianbook.com Calvijns commentaar voor 99 dollar (+ 100 dollar verzendkosten), dus nog geeneens 200 euro. Of Keil & Delitzch (10 delig) voor nog geen 100 euro, of Matthew Henry (de luxe uitvoering) voor 60 euro (allemaal incl. verzendkosten). Ter illustratie: voor Matthew Henry wordt in het nederlands geadverteerd met prijzen van 300 euro!
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik lees goed Engels en lik altijd mijn vingers af bij de prijzen, maar Bijbelstudie doe ik toch het liefst in 't Nederlands op een of andere manier.

Zelf gebruik ik de KV wel, ik heb hem ong. 3/4 compleet. Ook gebruik ik de aangeboden verklaringen in de Online Bible.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Hoe komen ze in vredesnaam op de gedachte om die halve boekenkast de naam "Kórte" verklaring mee te geven???
Vincent

Bericht door Vincent »

Petrus schreef:Hoe komen ze in vredesnaam op de gedachte om die halve boekenkast de naam "Kórte" verklaring mee te geven???
omdat er gelijk een vertaling bij zit is het vrij dik, maar de verklaring zelf is meestal vrij kort, als je t vergelijkt met bijvoorbeeld de meer wetenschappelijke COT serie. Alles is relatief he :mrgreen:
Vincent

Bericht door Vincent »

@ Memento: bedankt voor tip mbt Engelstalige boeken. Als ik eenmaal werk heb na mijn studie (en geld dus :mrgreen: ) zal ik dat overwegen! Wist niet dat het zo'n verschil was in prijzen.
memento

Bericht door memento »

Vincent schreef:@ Memento: bedankt voor tip mbt Engelstalige boeken. Als ik eenmaal werk heb na mijn studie (en geld dus :mrgreen: ) zal ik dat overwegen! Wist niet dat het zo'n verschil was in prijzen.
Ach, uiteindelijk ben je nog steeds veel geld kwijt hoor, want je doet al heel snel wat extra boeken in je mandje 'omdat het zo goedkoop is'
Vincent

Bericht door Vincent »

memento schreef:
Vincent schreef:@ Memento: bedankt voor tip mbt Engelstalige boeken. Als ik eenmaal werk heb na mijn studie (en geld dus :mrgreen: ) zal ik dat overwegen! Wist niet dat het zo'n verschil was in prijzen.
Ach, uiteindelijk ben je nog steeds veel geld kwijt hoor, want je doet al heel snel wat extra boeken in je mandje 'omdat het zo goedkoop is'
dat zou k ook bij Nederlandse boeken doen dus ja :mrgreen:
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Even in aansluiting op de post van memento:

Het zijn wel geen fysieke boeken, maar toch wil ik het even noemen, omdat het namelijk volledig gratis is. Voor het bijbelstudie programma e-sword (zie http://www.e-sword.net), kun je naast allerlei vertalingen, waaronder de Statenvertaling, ook allerlei commentaren downloaden, onder meer van Keil & Delitzch, Gill, en Matthew Henry. Verder kun je ook complete boeken downloaden zoals Calvijns Institutie. Allemaal helemaal gratis. De commentaren ed. zijn echter wel in het engels.

En met een laptop op schoot, kom je aardig in de buurt van een boek... :D
memento

Bericht door memento »

Als we digitaal gaan meetellen, kan ik http://www.ccel.org aanraden, tienduizenden boeken van kerkvaders, oudvaders, puriteinen, etc. Oa ook Calvijns commentaar: http://www.ccel.org/c/calvin/comment3/comm_index.htm
mayflower

Bericht door mayflower »

memento schreef:Korte Verklaring is een verklaring voor het gewone volk, maar heeft als zodanig redelijke diepgang. Nadeel vind ik de uitweidingen die er soms in voorkomen. Ook de eigen vertaling vind ik niet altijd helemaal correct.

Bij commentaren ligt t eraan waar je t voor wilt gebruiken. Wetenschappelijke commentaren wil je vaak zo recent mogelijk hebben, vanwege de nieuwste ontwikkelingen (alhoewel ik me afvraag in hoeverre al die 'vondsten' van vrijzinnige theologen belang hebben voor een reformatorisch iemand). Een wat ouder commentaar wat ik iedereen aan kan bevelen is Keil & Delitzch, met name de eerlijkheid waarmee de tekst verklaard wordt staat me erg aan.

Zoek je iets tussen devotioneel en wetenschappelijk in, kan ik je de commentaren kan ik Gill aanraden (voor mensen die engels kunnen lezen), online via http://www.freegrace.net/gill/. En de commentaren van Calvijn mogen dan ook niet ontbreken.

Devotioneel: Matthew Henry of Matthew Poole. Voor een verklaring die te gebruiken is als dagboek kan ik de boekjes van JC Ryle over de evangelieën zéér aanbevelen.

Anyway, wil je commentaren kopen, en je kan engels lezen, koop die dan, daarmee bespaar je enorm veel geld. Zo was een tijdje geleden bij christianbook.com Calvijns commentaar voor 99 dollar (+ 100 dollar verzendkosten), dus nog geeneens 200 euro. Of Keil & Delitzch (10 delig) voor nog geen 100 euro, of Matthew Henry (de luxe uitvoering) voor 60 euro (allemaal incl. verzendkosten). Ter illustratie: voor Matthew Henry wordt in het nederlands geadverteerd met prijzen van 300 euro!
Bedankt mememto. De genoemde commentaren (Gill,Poole, Henry, Calvijn en Ryle) heb ik al allemaal. Ik ben geintereseerd in nederlandstalige commentaren.
mayflower

Bericht door mayflower »

Vincent schreef:
mayflower schreef:Voor het NT zou ik de voorkeur geven aan CNT (Van Bruggen e.a.). Vraagt óók geen kennis van bijbeltalen en is toch recenter..
Kun je eens wat meerd delen over de CNT ? Ik heb hier delen van gezien maar ben benieuwd naar je reactie ?
mayflower

Bericht door mayflower »

Is iemand ook bekend met de (Commentaar op het NT) Bottenburg verklaring (Gosheide en Greydanus) ?
Plaats reactie