creationisme en intelligent design gedoe

Lambertus

creationisme en intelligent design gedoe

Bericht door Lambertus »

De laatste tijd wordt er veel over gesproken en ik snap er eerlijk gezegd geen hout van !

Voor mij staat vast dat God alles geschapen (gecreerd heeft) en dit zeer intelligent gedaan heeft

Waar hebben die partijen het nou over ? waarom wordt er zo moeilijk gedaan ?

Mischien een domme vraag hoor maar als ik de artikelen lees wordt ik niet veel wijzer

Wat vind jij ervan?
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Lees Genesis een : God zette de knop aan en het water bracht voort en de aarde bracht voort precies zoals Hij het bepaalt had..
Ja je kunt er verschillende kanten mee op, maar Hij heeft het uitgedacht gestart
Zo zie ik het....
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tis 1 grote zoektocht om een mix te vinden die een beetje schepping en een beetje evolutie tot elkaar brengt en iedereen tevreden houdt.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het is al heel belangrijk in een discussie om aan twee punten vast te houden:

- de schepping is een unieke Godsdaad die gebeurt is vanuit het niets [creatio ex nihilo].
- het leven op aarde evolueert, dat is voldoende bewezen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lizzy

Bericht door Lizzy »

evo·lu·e·ren (onov.ww.)
1 een ontwikkelingsproces doormaken
2 wendingen maken => zwenken

Gelukkig komen ze er niet uit met die evolutie theorie.
Het heet niet voor niets theorie.

Genesis 2
Alzo zijn volbracht de hemel en de aarde, en al hun heir.
2 Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken.
4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte. enz
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
parsifal

Bericht door parsifal »

Het boek is trouwens best de moeite waard. Toch een behoorlijk brede selectie aan wetenschappers heeft meegeschreven. Jochemsen van het Lindenboom instituut, Theoloog Dr vd Brink (een tijd predikant hier in bilthoven geweest), Prof Lever (bioloog) en natuurlijk de drie redacteurs.

Zijn er nog mensen die het debat de 20e gaan bezoeken?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

[/i]
evo·lu·e·ren (onov.ww.)
2 wendingen maken => zwenken [/i]

Interessant dat Van Dale het werkwoord onovergankelijk noemt. Ik kan dus niet zeggen: God evolueert de mens / de schepping?!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
[/i]
evo·lu·e·ren (onov.ww.)
2 wendingen maken => zwenken [/i]

Interessant dat Van Dale het werkwoord onovergankelijk noemt. Ik kan dus niet zeggen: God evolueert de mens / de schepping?!
Ik vind het niet zo passend, omdat het me teveel doet denken aan evolutie theorie.

God bestuurt alle dingen en heeft alles in Zijn hand.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

God heeft ons geweven in de moederschoot. Na de geboorte evolueren we in wie we zijn.

Evolutie is niet anti-bijbels.
Wat wel anti-bijbels is is zeggen dat alles wat we zien het resultaat van evolutie is.
Maar het is absoluut waar dat dieren en mens geevolueerd hebben. We zijn onze zwarte huid kwijt, je had vroeger echt gaan zwartbonte koeien, je had oerossen. Daar zijn heel veel voorbeelden van.

Dat heet micro-evolutie. Het leven verandert. De vraag is of het mogelijk is om door deze evolutie ook grote nieuwe functionaliteiten aan het leven toe te voegen. Een been, een oog, een hart. Dat geloof ik niet, dat gelooft de wetenschap wel.

ID = inteligent design
ID zegt dat alles te gecompliceerd is om toevallig te zijn. Dus de menselijke organen kunnen niet geevolueerd zijn. Die moeten door een Designer gemaakt zijn.

Vervolgens is het schepsel wel geevolueerd, maar niet met nieuwe armen. Maar de armen verloren wel hun pigment. Om een voorbeeld te geven.

ID is geen compromis.
ID is de logische stap die wij als christenen nu kunnen maken. Evolutie leunt namelijk op toeval. Darwin had nooit gehoord van DNA, van cellen en genen. Elke nieuwe ontdekking in de wetenschap maakt het menselijk lichaam weer nog complexer.

De complexiteit blijkt zo groot te zijn dat het nooit toevallig geworden kan zijn wat het is. Er moet een Designer achter zitten. Dat is ID.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Cool Robert, maar die evolutie... Stel dat de wereld 20.000 jaar bestaat. Turbo-evolutie?
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Cool Robert, maar die evolutie... Stel dat de wereld 20.000 jaar bestaat. Turbo-evolutie?
God is in staat om in 6 dagen de wereld uit het niets te maken. Evolutie drijft op natuurlijke selectie. Ik kies voor Goddelijke selectie. God heeft geselecteerd hoe de mens werkt, hoe de hond werkt, de boom, etc.

Weet je wat evolutie is?
De mens bestaat uit DNA en genen.
Als DNA of genen tijdens het 'copieer proces' beschadigd raken raken deze genen kapot. Meestal functioneert er dan iets niet meer. Ziektes, zwakte, etc. is een resultaat daarvan.

Maar er is een kans van 1 op heel veel dat een beschadiging goed werkt. Bv. als de genen die de pigment van de kleur van de vlinders kapot gaan, en de vlinder wordt zwart ipv mooi gekleurd. Dan heeft zo'n vlinder in een industriele stad (zwart/grijs) meer kans om te overleven.

Soms maakt een beschadeging niets uit als het wezen daar maar op reageert. (hoe lichter en hoe blonder, hoe noorderlijker mensen zijn gaan wonen, om het zonlicht te ontlopen dat hun pigmentarme (door genetische beschadiging) huid niet kan verdragen.

Sinds de zondenval raken onze genen gemuteerd bij elke nieuwe generatie.
Dat is evolutie, beschadeging van genen.

MEnsen die geloven dat de mens is wat ze is geloven dat door miljarden jaren heen alle 'toevallig' goede mutaties ervoor gezorgd hebben dat wij uit 1-cellige wezens geworden zijn wat wij zijn.
Carpe Diem tamen Memento Mori
refo

Bericht door refo »

Misschien handig iets over genetica te lezen.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door refo
Misschien handig iets over genetica te lezen.....
Over Degeneratie bijvoorbeeld, zie de site van dat boek.

Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ik heb net het boek (Schitterend ongeluk of sporen van ontwerp) besteld, als het goed is over 3 dagen binnen. Ben benieuwd!
parsifal

Bericht door parsifal »

Het is wel een goed boek. Vooral het stuk van vdBeukel is genieten :).
Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Ik heb net het boek (Schitterend ongeluk of sporen van ontwerp) besteld, als het goed is over 3 dagen binnen. Ben benieuwd!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie