toenemende spanning GG gevolg van oppervlakkigheid?

Hendrikus

toenemende spanning GG gevolg van oppervlakkigheid?

Bericht door Hendrikus »

http://www.refdag.nl/artikel/1267290/Em ... +band.html
RD schreef:Dr. C. S. L. Janse, oud-hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad, gaf een analyse van de positie van de Gereformeerde Gemeenten in de afgelopen honderd jaar. Terwijl de veel grotere Gereformeerde Kerken duidelijk hun identiteit verloren hebben, is dat bij de Gereformeerde Gemeenten niet het geval. Kerstens erfenis is daar nog duidelijk aanwezig. Qua ledental is er sprake van een voortdurende groei.

Dat volgelingen van Kersten een andere weg gingen dan die van Kuyper, was een gevolg van hun piëtistische ligging. Zij voelden zich sterk verbonden met de Nadere Reformatie. Daarnaast bepleitten zij een grotere afstand tot de wereld. Met Kuypers gemenegratiegedachte en het daaruit voortvloeiende cultuuroptimisme konden zij niet meegaan. Waarschuwingen tegen verwereldlijking van de gemeenten en de vrees voor een oppervlakkig geloof, waarin het ware werk van God gemist wordt, waren vanouds kenmerkend voor hun kerkverband.

De nadruk op het bewaren van de eigen identiteit komt ook tot uitdrukking in de selectie van ambtsdragers. Ouderlingen en diakenen staan vaak jarenlang in het ambt. De toelating tot de predikantenopleiding wordt scherp bewaakt. Geen wonder dat de leidinggevenden veelal een behoudende lijn voorstaan.

Niettemin voelen ook de Gereformeerde Gemeenten in toenemende mate de druk van de moderne samenleving. Er is onmiskenbaar een erosie van de traditionele levensstijl. Ook valt de opmars van een meer oppervlakkige geloofsbeleving te constateren. Dat roept binnen het kerkverband allerlei spanningen op”, aldus Janse, „die de komende jaren sterker zullen worden.” .
Ik hoop maar dat meneer Janse niét heeft bedoeld dat de toenemende spanningen binnen de GG [uitsluitend] het gevolg zijn van die "meer oppervlakkige geloofsbeleving". Zo zou je zijn uitspraak wel kunnen lezen, maar, nogmaals, zo heeft hij het hopelijk niet bedoeld.

Anderzijds zou 't wel symptomatisch zijn als die spanningen ook hier werden afgedaan als symptomen van geestelijk verval. Wie het niet met ons eens is, is het spoor bijster. Zo gaat het maar al te vaak....
Duuk

Bericht door Duuk »

Het is ook niet te hopen dat een wat genuanceerdere visie op geloofsbeleving als oppervlakkig wordt gezien.

Ik sprak een familielid uit de GG van Apeldoorn die de 300 vertrokken leden zag als oproerkraaiers/onruststokers. Hij was blij dat ze weg waren.
Zo kan je natuurlijk wel heel makkelijk bepaalde mensen in een hokje duwen, ten voordele van je eigen gelijk..
Lassie

Bericht door Lassie »

Duuk schreef:Het is ook niet te hopen dat een wat genuanceerdere visie op geloofsbeleving als oppervlakkig wordt gezien.

Ik sprak een familielid uit de GG van Apeldoorn die de 300 vertrokken leden zag als oproerkraaiers/onruststokers. Hij was blij dat ze weg waren.
Zo kan je natuurlijk wel heel makkelijk bepaalde mensen in een hokje duwen, ten voordele van je eigen gelijk..
:shock: :roll:

*au*.

Zoiets doet mij pijn om zulke uitspraken te horen.

Hoe zou zoiets in mensen opkomen om zoiets te zeggen?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dr Janse is al verder dan mensen als Adrianus die nog ontkennen dat er toenemende spanningen zijn in de GG.

Maar ik ben bang dat het RD niet het juiste podium is om dergelijke spanningen te bespreken en/of te analyseren. In het RD mag namelijk niet alles gezegd worden, dus hoeven we weinig nieuws te verwachten......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Volgens mij ligt de oorzaak van de spanningen binnen de GG
in de prediking die wordt gebracht. Sinds ds. M. aan de macht zit is er heel veel veranderd in de predikers.
Uit onvrede in de prediking komen de spanningen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:
Duuk schreef:Het is ook niet te hopen dat een wat genuanceerdere visie op geloofsbeleving als oppervlakkig wordt gezien.

:shock: :roll:

*au*.

Zoiets doet mij pijn om zulke uitspraken te horen.

Hoe zou zoiets in mensen opkomen om zoiets te zeggen?
Dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen: zo wordt immers ook in de Saambinder vaak geschreven over mensen die zelf nadenken...
limosa

Bericht door limosa »

hmmm, met een "genuanceerdere visie" zou ik voorzichtig willen zijn, daar kleeft het risico aan dat de GerGem de GerKerk achterna gaat en het spoor van de reformatie verlaat

probleem in de GerGem is echter denk ik niet een genuanceerdere visie maar juist het tegenovergestelde, een voortgaande vernauwing van de visie, en de idee dat een ieder die met die vernauwing niet mee kan gaan tégen de GerGem is

tot zover de idee van een buitenstaander

als adminstrator zou ik u allen willen verzoeken dit topic niet te laten wegzinken naar een niveau waarop uitsluitend nog kritiek op de GerGem, de Boezemsingel, de Saambinder en ds. Moerkerken wordt gespuid
Unionist

Bericht door Unionist »

Als iemand, na een voor zichzelf moeilijke periode binnen een gemeente, de beslissing neemt om zich bij een andere gemeente aan te sluiten, waar zie ik dan de onrust die hij stookt?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
memento

Bericht door memento »

„Niettemin voelen ook de Gereformeerde Gemeenten in toenemende mate de druk van de moderne samenleving. Er is onmiskenbaar een erosie van de traditionele levensstijl. Ook valt de opmars van een meer oppervlakkige geloofsbeleving te constateren. Dat roept binnen het kerkverband allerlei spanningen op”, aldus Janse, „die de komende jaren sterker zullen worden.” .
Toch denk ik dat het een juiste analyse is, althans, in de ogen van de GG. Wereldmijding en een mystieke geloofsbeleving zijn essentiele kenmerken van de GG nu, en ik denk ook dat dat al was vanaf het begin. En dat zijn de dingen waaraan geknabbelt wordt.

De oorzaken:
1. De wereld is veranderd. Voor de oorlog was er een redelijk beschermd millieu, de staat keurde vele zonden nog openlijk af. Nu leven we in een liberale samenleving, die veel zonden goed heet. Mensen wordt geleerd mondig te zijn, en respect te hebben voor andersdenkenden. Dat laatste leidt ertoe dat men (indirect) aangespoord wordt om na te denken over de standpunten van anderen (niet-GGers dus) en te zien wat de waardevolle elementen daarin zijn.
2. Het gemiddelde opleidingsniveau is enorm gestegen. Hierdoor hebben veel gemeenteleden een hoger niveau dan de meeste predikanten. Hogere opleidingen kenmerken zich doordat zij leren onderzoeken en leren kritisch denken. Dit wordt ook toegepast in de kerk; mensen nemen niet klakkeloos aan wat de predikant zegt, maar onderzoeken of wat hij zegt waar is, en stellen kritische vragen. Omdat het niveau van de predikant vaak lager is dan dat van de vragensteller, komt er vaak nooit een bevredigend antwoord (i.e. een antwoord op niveau, een onderbouwt antwoord).
3. De komst van internet heeft de informatie-wereld op zn kop gezet. Was daarvoor informatie alleen te vinden in de krant en in de bibliotheek (die op theologisch gebied vaak niet echt uitgebreid is), nu heeft men een enorme bron van informatie, ook op theologisch gebiedt. Zowel oudvaders en kerkvaders (http://www.ccel.org bv), maar ook andere reformatorische kerken (in het buitenland) bieden hun informatie aan. Dit leidt ertoe dat men leer en leven die binnen hun kerkgenootschap (GG) norm is gaat toetsen aan de informatie die men vindt, wat veelal leidt tot ongewenste nuancering (althans, ongewenst in de ogen van hen die alles willen zoals vroeger).

De oplossing:
1. Bezinnen op de houding van de kerk (GG) in de samenleving. Dit is een tendens die al op gang is. Denk bv aan de commissie moderne media, alleen zou deze met resultaten moeten komen, ipv alleen maar politiek-correcte stukjes te schrijven...
2. Bezinnen op de houding van de kerk (GG) binnen de reformatorische traditie (wat betreft leer en prediking). Afschaffen wat 'eigen' is aan de GG, en conformeren aan de breedte van de reformatie (lees: rechtse flank reformatie die het vrije aanbod van genade kent).
3. Universitair niveau opleiding.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:De oplossing:
1. Bezinnen op de houding van de kerk (GG) in de samenleving. Dit is een tendens die al op gang is. Denk bv aan de commissie moderne media, alleen zou deze met resultaten moeten komen, ipv alleen maar politiek-correcte stukjes te schrijven...
2. Bezinnen op de houding van de kerk (GG) binnen de reformatorische traditie (wat betreft leer en prediking). Afschaffen wat 'eigen' is aan de GG, en conformeren aan de breedte van de reformatie (lees: rechtse flank reformatie die het vrije aanbod van genade kent).
Ik vrees dat dat de komende veertien dagen nog niet gaat lukken...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

memento schreef:
„Niettemin voelen ook de Gereformeerde Gemeenten in toenemende mate de druk van de moderne samenleving. Er is onmiskenbaar een erosie van de traditionele levensstijl. Ook valt de opmars van een meer oppervlakkige geloofsbeleving te constateren. Dat roept binnen het kerkverband allerlei spanningen op”, aldus Janse, „die de komende jaren sterker zullen worden.” .
Toch denk ik dat het een juiste analyse is, althans, in de ogen van de GG. Wereldmijding en een mystieke geloofsbeleving zijn essentiele kenmerken van de GG nu, en ik denk ook dat dat al was vanaf het begin. En dat zijn de dingen waaraan geknabbelt wordt.
Volgens mij is dit niet het probleem. Want wie zorgen er nu voor de spanningen?

A. - Mensen die strak in de leer zijn, de wereld niet mijden en enige vorm van geloofsbeleving ontberen, laat staan mystieke.

of

B. - Mensen met een oprechte hunkering naar God en (opwas in) Zijn genade, die ervaren meer geestelijk voedsel te krijgen in preken/boeken waar het 'eigene van de GG' niet aanwezig is.

Volgens mij zorgen de mensen onder 'B' voor de spanningen waar dr Janse over spreekt, terwijl gebrek wereldmijding daar niet de oorzaak voor is. De critici 'B' worden 'gehoord' door de kerkenraden en van repliek gediend zonder dat er (in de meeste gevallen) echt sprake is van een gesprek. Dit leidt tot het schrijven van boeken, broeiende verjaardagen of gezelschappen en inderdaad spanningen in de GG......
Groep 'A' geeft wat de spanningen betreft helemaal geen zorgen voor de kerkenraad, want deze mensen ijveren zeer voor de leer van de GG en waarderen het enorm als dissidenten als een dr Vd Zwaag op niet mis te verstane wijze de wacht wordt aangezegd in een paar artikelen in de Saambinder.
De oplossing:
Met je oplossingen ben ik het wel eens. Maar we lezen keer op keer in de Saambinder dat we van alles mogen verwachten, maar niet dat de prediking in de GG zal worden aangepast. Punt 2 wordt dus al van te voren naar de prullenbak verwezen. Hoe dit alles te rijmen is met de belijdenis van 'ambtelijke en kerkelijke zonden' waar je soms met die woorden van leest snap ik niet. Waarom worden die zonden nooit concreet gemaakt? Zouden het niet de zonden zijn van het 'heenzenden' van critici en het 'kaltstellen' van dissidenten als dr Vd Zwaag??
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

memento schreef:

De oorzaken:
1. De wereld is veranderd. Voor de oorlog was er een redelijk beschermd millieu, de staat keurde vele zonden nog openlijk af. Nu leven we in een liberale samenleving, die veel zonden goed heet. Mensen wordt geleerd mondig te zijn, en respect te hebben voor andersdenkenden. Dat laatste leidt ertoe dat men (indirect) aangespoord wordt om na te denken over de standpunten van anderen (niet-GGers dus) en te zien wat de waardevolle elementen daarin zijn.
2. Het gemiddelde opleidingsniveau is enorm gestegen. Hierdoor hebben veel gemeenteleden een hoger niveau dan de meeste predikanten. Hogere opleidingen kenmerken zich doordat zij leren onderzoeken en leren kritisch denken. Dit wordt ook toegepast in de kerk; mensen nemen niet klakkeloos aan wat de predikant zegt, maar onderzoeken of wat hij zegt waar is, en stellen kritische vragen. Omdat het niveau van de predikant vaak lager is dan dat van de vragensteller, komt er vaak nooit een bevredigend antwoord (i.e. een antwoord op niveau, een onderbouwt antwoord).
3. De komst van internet heeft de informatie-wereld op zn kop gezet. Was daarvoor informatie alleen te vinden in de krant en in de bibliotheek (die op theologisch gebied vaak niet echt uitgebreid is), nu heeft men een enorme bron van informatie, ook op theologisch gebiedt. Zowel oudvaders en kerkvaders (http://www.ccel.org bv), maar ook andere reformatorische kerken (in het buitenland) bieden hun informatie aan. Dit leidt ertoe dat men leer en leven die binnen hun kerkgenootschap (GG) norm is gaat toetsen aan de informatie die men vindt, wat veelal leidt tot ongewenste nuancering (althans, ongewenst in de ogen van hen die alles willen zoals vroeger).

De oplossing:

Met alles wat waar is in het hierboven geschrevene mis ik de wezenlijkste elementen die van belang zijn om een verdergaande enclave te voorkomen:

1. De bediening van Gods Geest aan bedienaren van het Woord (wat ver boven kennis is aan te raden)
2. Het waar zaligmakend geloof van de hoorders
(wat de een uitnemender doet achten als zichzelf, en afziet van alle opgeblazen kennis, en niet redeneerd maar Gods gangen en wegen naspeurd)

Het geschrevene doet me erg denken aan het functioneren van historisch gelovigen in een kerkverband
limosa

Bericht door limosa »

Oude Paden schreef:Met alles wat waar is in het hierboven geschrevene mis ik de wezenlijkste elementen die van belang zijn om een verdergaande enclave te voorkomen:

1. De bediening van Gods Geest aan bedienaren van het Woord (wat ver boven kennis is aan te raden)
(wat de een uitnemender doet achten als zichzelf, en afziet van alle opgeblazen kennis, en niet redeneerd maar Gods gangen en wegen naspeurd)

Het geschrevene doet me erg denken aan het functioneren van historisch gelovigen in een kerkverband
OP, zouden de door jou aangedragen punten tot een andere dan de door memento genoemde oplossing leiden? Kun je daar iets over zeggen?
memento

Bericht door memento »

Met alles wat waar is in het hierboven geschrevene mis ik de wezenlijkste elementen die van belang zijn om een verdergaande enclave te voorkomen:

OP, de punten die jij noemt zijn ook niet primair wezelijk. Het wél wezelijke punt is dat er dringend een opwekking/opleving nodig is.

Wat je andere punten betreft:
1. De bediening van Gods Geest is idd aan te raden bóven kennis. Echter Gods Geest werkt nooit buiten onze kennis om. Daarbij vinden we in Gods woord vele aansporingen om onze kennis te vermeerderen. Het hoort samen, zonder Gods Geest is onze kennis ijdel, echter zonder kennis na te jagen hoeven we de werking van Gods Geest niet te verwachten
2. Het zaligmakende geloof zou moeten toetsen aan de Schrift. En op basis daarvan reageren.
Klopt. Maar het geloof is uit het gehoor (de prediking en alles eromheen). Daarom zijn deze zaken ook belangrijk.
Volgens mij is dit niet het probleem. Want wie zorgen er nu voor de spanningen?

A. - Mensen die strak in de leer zijn, de wereld niet mijden en enige vorm van geloofsbeleving ontberen, laat staan mystieke.

of

B. - Mensen met een oprechte hunkering naar God en (opwas in) Zijn genade, die ervaren meer geestelijk voedsel te krijgen in preken/boeken waar het 'eigene van de GG' niet aanwezig is.
Pim, je hebt ten dele gelijk.

1. Alleen je vergeet dat zij (mensen uit groep B) vaak in de GG het stempel niet-bevindelijk opgedrukt krijgen. En veelal zijn dit ook de mensen die niet hard veroordelen als een vrouw in een broek, of een man in een korte broek loopt. Die naar Jennifer vd Hoek en Don Francisco luisteren in de auto. Die niets tegen een rondje fietsen op zondag hebben. Kortom, mensen die men wereldgelijkvormig vindt.
2. Daarbij is er nog een extra categorie. Mensen tussen de 16 en 30 (veelal hoger-opgeleiden), die misschien niet het ware geloof hebben, maar zich minder-thuisvoelen in de kerk omdat zij de kerk kortzichtig vinden (zowel in leer en leven). Zij stellen ook kritische vragen, die niet serieus genomen worden. Vervolgens blijven ze ontevreden lid, of vertrekken. Deze categorie wordt ook steeds groter.
rekcor

Bericht door rekcor »

Oude Paden schreef:
memento schreef: (...)

Volgens Pim zorgt 2 nu juist voor de problemen
Pim schreef:B. - Mensen met een oprechte hunkering naar God en (opwas in) Zijn genade, die ervaren meer geestelijk voedsel te krijgen in preken/boeken waar het 'eigene van de GG' niet aanwezig is.

Volgens mij zorgen de mensen onder 'B' voor de spanningen waar dr Janse over spreekt, terwijl gebrek wereldmijding daar niet de oorzaak voor is.
In het algemeen kun je denk ik wel stellen dat je je als kerkverband heel goed achter de oren moet krabben als je ziet als hogeropgeleiden je kerkverband verlaten. In ieder naar totalitairiteit neigend 'regime' zie je dat de hogeropgeleiden als eerste worden geloosd (die zijn namelijk lastig).
Laatst gewijzigd door rekcor op 12 jul 2006, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie