Prehistorie en de bijbel
Prehistorie en de bijbel
Bij prehistorische monumenten worden vaak jaartallen gegeven. Zoals b.v. op Orkney-eilanden, het dorp Skara Brae (3100 v. Chr.).
Nu ben ik op zoek naar een tijdsoverzicht, waarin ik dit kan plaatsen.
B.v.: In welk jaar was de zondvloed?
Wie weet waar ik hierover informatie kan vinden?
Nu ben ik op zoek naar een tijdsoverzicht, waarin ik dit kan plaatsen.
B.v.: In welk jaar was de zondvloed?
Wie weet waar ik hierover informatie kan vinden?
Robert had ooit een tijdschema gemaakt.
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=4027
[Aangepast op 10/5/05 door marsm104]
http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=4027
[Aangepast op 10/5/05 door marsm104]
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Volgens mij staan in de geillustreerde gezinsbijbel een aantal tijdbalken. Ik weet alleen nu niet welke uitgever etc. Misschien weet iemand anders dat? Verder heb je van die overzichtsboeken van het OT en NT. Ik meen dat daar ook wel iets van tijdbalken in staan. Ik zal eens voor je kijken...
Adios,
ZW
Adios,
ZW
Eeuwig duurt het langst...
Als de schepping in -4000 was en de zondvloed 1656 jaar later dan was dat in het jaar -2344.
Als je de bijbelse jaartallen optelt lijkt de schepping ongveer 6000 jaar geleden gedateerd te moeten worden.
Als je de bijbelse jaartallen optelt lijkt de schepping ongveer 6000 jaar geleden gedateerd te moeten worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bedankt Refo,Oorspronkelijk gepost door refo
Als de schepping in -4000 was en de zondvloed 1656 jaar later dan was dat in het jaar -2344.
Hier heb ik wel wat aan, maar kun je ook de bron vermelden?
En David, waarom zou je jaartallen niet mogen aftrekken?
Marsm104,
De tijdbalk van Robert bevat geen jaartallen van voor de 70 jaarweken, dus daarmee kan ik niet zoveel.
Zwartwit,
Jouw idee van de gezinsbijbel brengt me op een idee. Ik heb nog wel ergens een bijbelse encyclopedie.
Staat er bij: de Bijbel.Oorspronkelijk gepost door GerrieBedankt Refo,Oorspronkelijk gepost door refo
Hier heb ik wel wat aan, maar kun je ook de bron vermelden?
En David, waarom zou je jaartallen niet mogen aftrekken?
Marsm104,
De tijdbalk van Robert bevat geen jaartallen van voor de 70 jaarweken, dus daarmee kan ik niet zoveel.
Zwartwit,
Jouw idee van de gezinsbijbel brengt me op een idee. Ik heb nog wel ergens een bijbelse encyclopedie.
Overigens neem ik zelf de bijbel van kaft tot kaft serieus, maar geloof ik ook niet dat alles vermeld wordt. De eerste 1656 jaar van de aarde (volgens telling van de jaartallen in genesis) wordt erg summier behandeld. Het zou zo maar kunnen dat die tijd veel langer is geweest. Erg veel langer zelfs. In de verschillende vertalingen uit de oudheid staan de getallen verschillend weergegeven. Dit doet vermoeden dat in het oorspronkelijke handschrift onbegrijpelijke getallen staan.
--------------
Je mist ook een heel stuk, want als Kaïn weggestuurd wordt omdat hij zijn broer Abel doodgeslagen heeft, dan lees je dat Kaïn bang is dat hij zelf doodgeslagen wordt. Ik snap dat nooit hoor, want hij trouwt. Met wie? Waren er toen nog meer mensen op aarde? Het is altijd al een raadsel geweest en niemand weet het antwoord.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Er zijn mensen die uit genesis afleiden dat op de zesde dag mensen geschapen zijn, maar Adam en Eva op de achtste dag, nadat God apart een hof geplant had.
--------------
Voor het eerst van mijn leven dat ik deze theorie hoor! Ik kan het ook nergens terug vinden.Oorspronkelijk gepost door refo
Er zijn mensen die uit genesis afleiden dat op de zesde dag mensen geschapen zijn, maar Adam en Eva op de achtste dag, nadat God apart een hof geplant had.

Men zegt dat je dat in de Bijbel leest.Oorspronkelijk gepost door LizzyVoor het eerst van mijn leven dat ik deze theorie hoor! Ik kan het ook nergens terug vinden.Oorspronkelijk gepost door refo
In gen 2:4 begint dan de geschiedenis van Adam. Adam=mens. Overal waar je in gen 2 mens ziet staat, kun je ook adam lezen. Op een gegeven moment schakelt de SV over op 'Adam'. Doe je dat eerder, bv in vers 8, dan krijg je een soort tegenstelling tussen 'mens' en 'Adam'.
lastig is dat het hetzelfde woord is. wanneer is het nou 'de mens', en wanneer Adam?
--------------
Dat is een verkeerde gedachte.Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik dacht dat de prehistorie altijd bij de evolutietheorie hoorde.
De prehistorie is te tijd "voor de historie".
Wanneer het precies begint, dat probeer ik nog te vinden.
Volgens het boek “De zondvloed” van A.M. Rehwinkel, vond de zondvloed plaats in het jaar 1656 na de schepping. Dit is gebaseerd op de tijdrekening in Genesis 5 en de geslachtslijsten van 1 Kronieken 1 en Lucas 3.
Dit klopt met wat Refo aangaf en als de optelling klopt zou dat het jaar 2344 v Chr. zijn.
Wat betreft de gegevens over Skara Brae citeer een ik een stukje van de site van “Historic Scotland Ancient Monuments” (http://www.historic-scotland.gov.uk)
Skara Brae is a Neolithic village occupied from around 3100 to 2500 BC....
The monuments at the heart of Neolithic Orkney and Skara Brae proclaim the triumphs of the human spirit in early ages and isolated places. They were approximately contemporary with the mastabas of the archaic period of Egypt (first and second dynasties), the brick temples of Sumeria, and the first cities of the Harappa culture in India, and a century or two earlier than the Golden Age of China. Unusually fine for their early date, and with a remarkably rich survival of evidence, these sites stand as a visible symbol of the achievements of early peoples away from the traditional centres of civilisation.
Het is een monument uit de steentijd, en dit is eerder dan de zondvloed. (volgens mij)
Nee ik geloof toch echt dat het de eerste mensen waren Adam en Eva. Want wij zijn allen uit hen voortgekomen, dus het kan gewoon niet die theorie. En de steentijd..mmmm ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Ik dacht echt dat dat met evolutie te maken had.Oorspronkelijk gepost door refoMen zegt dat je dat in de Bijbel leest.Oorspronkelijk gepost door LizzyVoor het eerst van mijn leven dat ik deze theorie hoor! Ik kan het ook nergens terug vinden.Oorspronkelijk gepost door refo
In gen 2:4 begint dan de geschiedenis van Adam. Adam=mens. Overal waar je in gen 2 mens ziet staat, kun je ook adam lezen. Op een gegeven moment schakelt de SV over op 'Adam'. Doe je dat eerder, bv in vers 8, dan krijg je een soort tegenstelling tussen 'mens' en 'Adam'.
lastig is dat het hetzelfde woord is. wanneer is het nou 'de mens', en wanneer Adam?

Kijk eens bij deze link:Oorspronkelijk gepost door Lizzy
En de steentijd..mmmm ik weet niet wat ik daarvan moet denken.
http://home-3.tiscali.nl/~meester7/overzicht.html