Wat was er eerst: Kip of Ei??

Petrus

Wat was er eerst: Kip of Ei??

Bericht door Petrus »

Eerst het ei, dan de kip

Een Brits filosoof en wetenschapper heeft een einde gemaakt aan een mysterie dat de mensheid al eeuwen achtervolgt: eerst was er het ei en dan pas de kip. Londense kranten maakten het nieuws vandaag bekend.

Genetisch materiaal kan niet evolueren tijdens het leven van een levend organisme. Om die reden moet de eerste vogel die een kip werd, eerst hebben bestaan in de hoedanigheid van een embryo in het ei. Met dat argument staaft de wetenschapper zijn stelling.

’’Wij kunnen zonder enige twijfel besluiten dat de eerste levende materie, die deel uitmaakt van dat soort, een ei moet zijn. Het ei was er noodzakelijkerwijs voor de kip’’, aldus John Brookfield, professor in genetische ontwikkeling aan de Universiteit van Nottingham, aan meedere kranten.

Wetenschapsfilosoof David Papineau en voorzitter van de Britse federatie voor kippenkwekerijen (Great British Chicken), Charles Bourns, ondersteunen de stelling van Brookfield. Volgens Papineau moet de eerste kip gekomen zijn uit een ei, uitgebroed door een ander wezen. Maar het ging volgens hem wel degelijk om een kippenei, omdat het ei het embryo van een kip bevatte.

MAAAAAAAAARRRRRRRRRRRR:

God schiep de kip en de haan.
Dezen hadden gemeenschap, en zo werd het ei bevrucht... en zo komen kuikens enzoverder.

Makkelijk zat. De kip was er eerder als het ei,
Unionist

Bericht door Unionist »

Hoe weet jij dat de kip geschapen is? Misschien is die later wel ontstaan door allerlei mutaties. God schiep de vogels, maar of daar toen al kippen bij waren? Er zijn wel meer soorten later ontstaan.

Dus in dat geval was er eerst een ei (van andere vogels) en later pas een kip.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:Hoe weet jij dat de kip geschapen is? Misschien is die later wel ontstaan door allerlei mutaties. God schiep de vogels, maar of daar toen al kippen bij waren? Er zijn wel meer soorten later ontstaan.

Waarmee je dus min of meer aangeeft dat het Darwiniaanisme niet aan jou voorbij gegaan is
Unionist

Bericht door Unionist »

Petrus schreef:
Unionist schreef:Hoe weet jij dat de kip geschapen is? Misschien is die later wel ontstaan door allerlei mutaties. God schiep de vogels, maar of daar toen al kippen bij waren? Er zijn wel meer soorten later ontstaan.

Waarmee je dus min of meer aangeeft dat het Darwiniaanisme niet aan jou voorbij gegaan is
Nee hoor, maar ik denk niet dat alle dieren die nu rondlopen, er ook al in eden waren. Dat er 500 hondenrassen geschapen werden en evenzoveel soorten koeien, paarden, vogels etc

Er wordt toch nog steeds bijgefokt? En er muteren toch ook nog dieren en planten?

Ik denk dat er een oerkat is geschapen en dat die zich later aangepast heeft aan de omgeving. De Afrikaanse paste zich aan en werd leeuw, de Aziatische paste zich aan en werd tijger, weer andere werden huskat.

Zo kan het ook met kippen gegaan zijn. En met Pinguins. Kan, want al in het NT waren er kippen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Het OT geeft daar geen uitsluitsel over, evenmin als het NT.

Maar dat in 6000 jaar een oerkat (om het even daarbij te houden) zich kan aanpassen en veranderen in Leeuw, Tijger of Huiskat gaat er bij mij met geen mogelijkheid in.

God schiep. Punt.

Dat er in later tijden door mensenhanden ingegrepen werd in de schepping door het kruisen van bij voorbeeld hond met hond, een tamgemaakt wolf dus, is een op zichzelf staand gegeven.

Wolf, Tijger, Leeuw etc werden door God geschapen en zijn niet het gevolg van mutaties. ("......want de leeuw zal naast het lam liggen")
olfie

Bericht door olfie »

Totaal andere dieren dat zal niet, maar hoe groot was de ark? Hoeveel soorten dieren konden daarin?

Hieruit blijkt toch wel dat er nog vele soorten zijn voorgekomen uit kruisingen etc.

Evolutie is onzin, maar in zekere zin evolueren dieren wel denk ik, mensen ook, men past zich voor een deel aan aan de omgeving.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Petrus

Bericht door Petrus »

olfie schreef:.............maar in zekere zin evolueren dieren wel denk ik, mensen ook, men past zich voor een deel aan aan de omgeving.
Dat ze zich aanpassen aan hun leefomgeving, daar ben ik het wel mee eens, maar dat een "oerkat" zich in 6000 jaar kan ontwikkelen ("evolueren") tot tijger, leeuw etc kan domweg niet.

Dat is, zo lijkt het althans {als je de theorie van Darwin zou volgen} een proces van tien- zo niet honderduizenden of miljoenen jaren.

Waar blijft dan de Schepping Gods??

Nee, dat gaat er niet in bij mij. Alle creaturen groot en klein zijn Gods Schepping, dus óók leeuw, tijger, kip, lam, hond en noem nog maar een miljoen of wat dieren op. Daar "draaide" God Zijn Hand niet voor om...............
Gian

Bericht door Gian »

Job at ook al eieren.
Job 6:6 Wordt ook het onsmakelijke gegeten zonder zout? Is er smaak in het witte des dooiers?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat ze zich aanpassen aan hun leefomgeving, daar ben ik het wel mee eens, maar dat een "oerkat" zich in 6000 jaar kan ontwikkelen ("evolueren") tot tijger, leeuw etc kan domweg niet.

Dat is, zo lijkt het althans {als je de theorie van Darwin zou volgen} een proces van tien- zo niet honderduizenden of miljoenen jaren.

Waar blijft dan de Schepping Gods??
Zoals God de mens vóór de zondvloed 900 jaar liet worden en daana veel jonger, kan Hij met één wenk de aanpassing van dieren na de zondvloed versneld hebben.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

olfie schreef:Totaal andere dieren dat zal niet, maar hoe groot was de ark? Hoeveel soorten dieren konden daarin?
Meer dan je (waarschijnlijk) zou denken, lees Rehwinkel maar eens. Sommige dingen uit zijn boek zijn inmiddels achterhaald, zoals bijvoorbeeld de watermantel (in de vorm zoals hij hem beschrijft zou dat voor een veel te grote druk op aarde gezorgd hebben), maar verder is het heel aardig om te lezen.
'n Mooi weetje: de verhoudingen die de ark had (lxbxh) blijken het meest stabiele schip op te leveren :D
olfie schreef:Evolutie is onzin, maar in zekere zin evolueren dieren wel denk ik, mensen ook, men past zich voor een deel aan aan de omgeving.
Dat is het onderscheid tussen macro- en microevolutie. Dus wel evolutie binnen de soort (micro), maar niet van de ene in de andere soort (macro).
Afbeelding
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Hier een interessant boek over deze materie, zie :
deze site over Degeneratie
Afbeelding

Evolutie is uiteraard wel, maar binnen bepaalde diersoorten. Wellicht heeft Noach inderdaad geen teckel of een poedel gehad nee.
olfie

Bericht door olfie »

Corydoras schreef:
olfie schreef:Totaal andere dieren dat zal niet, maar hoe groot was de ark? Hoeveel soorten dieren konden daarin?
Meer dan je (waarschijnlijk) zou denken, lees Rehwinkel maar eens. Sommige dingen uit zijn boek zijn inmiddels achterhaald, zoals bijvoorbeeld de watermantel (in de vorm zoals hij hem beschrijft zou dat voor een veel te grote druk op aarde gezorgd hebben), maar verder is het heel aardig om te lezen.
'n Mooi weetje: de verhoudingen die de ark had (lxbxh) blijken het meest stabiele schip op te leveren :D
Mooi he.. Een volmaakte God..
memento

Bericht door memento »

Petrus schreef:

Wat boeit dat? Als God dieren verder laat ontwikkelen dmv evolutie, is het dan minder een wonder. Is Hij het niet, die het al bestuurd? Als geen haar van je hoofd kan vallen zonder Gods wil, hoeveel minder kan een kat dan een leeuw worden?

We moeten ons niet blind staren op zaken waar we de antwoorden niet op vinden kunnen. De Schrift zegt ons dat God de hemel en aarde, en al wat erop is schiep. Of dit later dmv evolutie is verder ontwikkeld, kunnen we nooit weten, daar de Schrift erover zwijgt. En geen geleerde ooit zal met 100% zekerheid iets van die zaken kunnen bewijzen; hij kan slechts met theorieen en modellen, met kansberekeningen en simplistische expirimenten een waarschijnlijke mogelijkheid aanwijzen. Het is een moeilijke les, met name in het leven van de wat geleerderde gelovigen, dat geloof het enige is wat zekerheid kan bieden, dat er niets absoluut is buiten God om, dat alles buiten Gods geopenbaarde woord om slechts relatief is, slechts een beperkte weergave van de werkelijkheid, slechts een subjectieve perceptie. Wie dat beseft, beseft eigen onwijsheid, eigen dwaasheid.

Even dus nog over de kip en ei vraag. Daarvan kunnen we dus stellen dat we alleen weten dat God eerder was, en dat we niet weten of God nu een ei of een kip geschapen heeft, we weten alleen maar dat er daar een groot wonder gebeurd is, namelijk uit het niets werd zomaar iets gemaakt.
olfie

Bericht door olfie »

Ik ben geneigd om te zeggen:

Gen. 1:24
En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.

Hier wordt gesproken van levende zielen/dieren, dan zou je haast zeggen dat de kip eerder was dan het ei, als je dit leest, want in het ei zit ook niet meteen een kuiken, waarom eten wij anders al die eieren..

Maar verder sluit ik me bij Memento aan, waar hebben we het over.. het is lijkt mij verder een van Gods verborgenheden. Het komt ons niet toe dit te weten, en het lijkt mij ook van geen enkel nut verder hoe God het ontstaan en de ontwikkeling van het ei en de kip heeft beschikt.
Marnix

Bericht door Marnix »

natuurlijk was de kip er eerder als het ei... misschien dat God wel een kip met een ei er in maakte.... wie weet... maar de kip was er dan in ieder geval eerder dan het ei gelegd werd :) en er kan nooit een ei zijn zonder kip.

Lijkt me vrij duidelijk :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie