Psalmberijming

Maarten

Psalmberijming

Bericht door Maarten »

wat vinden jullie, wordt het niet een keer tijd om de psalmen die in het algemeen in de gereformeerde gezindt gezongen worden niet eens te voorzien van een vernieuwde tekst of is die er al ?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Er is al een nieuwe berijming.
Maarten

Bericht door Maarten »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Er is al een nieuwe berijming.
Oh, wist ik niet, weet je een site waar ik hem zou kunnen vinden ?
Miscanthus

normaalgesproken staat hij op http://www.juichtaarde.nl alleen zie ik nu niets :#
Marjan

Bericht door Marjan »

Dit staat er:

Helaas zijn er problemen op de server. Het aantal bezoekers was groter dan verwacht, waarop de provider de stekker eruit trok. Een oplossing is om meer te betalen voor een grotere bandbreedte, maarja, het is voor mij ook liefdewerk. Misschien moet ik op zoek naar sponsors of adverteerders... Als u nog een idee heeft? (mail naar juichtaarde.nl)
Er wordt in ieder geval aan gewerkt!

Ik hoop dat u het later nog eens probeert.
Be yourself, there are plenty of others.
Marjan

Bericht door Marjan »

Eigenlijk zingen we al de nieuwe berijming :$ als je het vergelijkt met Datheen.:D
Miscanthus

Ja, als je het zo bekijkt....
Toch vind ik bepaalde strofen uit 1773 niet meer kunnen en zou die herzien moeten worden. De huidige "nieuwe berijming"heb ik niet zoveel mee, maar dat is kwestie van wat je gewend bent. Het is vertrouwd.
Maarten

Bericht door Maarten »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Eigenlijk zingen we al de nieuwe berijming :$ als je het vergelijkt met Datheen.:D
Tja, dat is ook wel weer zo, ben net een stukje aan het lezen van Ds Pieters (hoe is het mogelijk) op de DVD-online bijbel, wel interessant hoor, de geschiedenis van Datheen
Overigens heette die site zoiets als wwweps ofzoiets toch ?
ben ik wel eens geweest, makkelijk om een melodie op te zoeken :-)
Miscanthus

Paar voorbeeldjes van wat volgens mij vervangen moet worden:

- weêw en wees (weduwe en wees)
- honig (honing)
- Zij zullen schaamrood, noch ontsteld, het hoofd den weêrpartijd'ren bieden
- uw mogendheid dorst schenden
- Gij zult vergeefs Mijn rijksbestel weêrstreven
- O rechters, tot den stoel der eer gekoren
- Hun tong tracht, vleiend, ons door treken naar 't hart te steken
- 't onkreukbaar recht ooit hebb'gefnuikt

etc.

[Aangepast op 4/2/05 door Miscanthus]
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Maarten
wat vinden jullie, wordt het niet een keer tijd om de psalmen die in het algemeen in de gereformeerde gezindt gezongen worden niet eens te voorzien van een vernieuwde tekst of is die er al ?
Nee, het wordt eerst tijd om op te houden met niet-ritmisch zingen. De psalmberijming komt daarna wel aan bod. Het is mijns inziens belachelijk om een psalmberijming uit 1773 te "updaten" of te vervangen, en ondertussen "gewoon" niet-ritmisch te blijven zingen.
First things first, zou ik zeggen!

[Je had het over de gereformeerde gezindte, en die zingt in overgrote meerderheid nog "op heele noot'n"]
~~Soli Deo Gloria~~
Andre

Bericht door Andre »

Houd het nu bij het oude, kijk nu maar naar al die gezangen, vaak worden ze gauw weer vergeten, de psalmen blijven, weet je dat het een apotheek voor Gods volk mag zijn!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Admin
dat ben ik niet met je eens hendrikus. Ik pleit ervoor om juist niet ritmisch te blijven zingen.. ik de meeste gevallen waar er in gemeente ritmisch wordt gezongen, is het een rommeltje als men onbekende psalmen gaat zingen.

Daarnaast vind ik dat het eerbiediger is dan het ritmische zingen.. laten we dat maar houden voor de thuis zang (voor diegene die dat nog doen) en voor koren... de niet ritmische zang draagt bij aan de eerbied en orde in de eredienst
Aha, maar daar heb je het juist: er zouden geen onbekende psalmen moeten zijn! We zouden ze, op misschien een stuk of vijf wraakpsalmen na, allemaal moeten kennen.
In de waarheidsvriend heeft wel eens een stukje van een organist gestaan die een paar jaar heeft bijgehouden welke psalmen er gezongen werden. Dat zijn er zo'n vijftig en de rest vrijwel nooit.
Unionist

Bericht door Unionist »

Als mijn zoontje op school psalmen leert, zit ik ze vaak met kromme tenen uit te leggen. "Israëllers looft al 't zaam", "Men loov' Hem vrog en spa" dat is toch geen taal?

Psalm 43:3: leg dat eens uit aan een kleuter.

Het Liedboek geeft daar:

O Here God, wil mij bevrijden
Zend mij Uw waarheid en Uw licht
die naar Uw heil'ge berg mij lijden
waar Gij mij woning wilt bereiden
Geef dat ik door U opgericht
kom voor Uw aangezicht.

Waarom, behalve dan: laten we het bij het oude houden, hebben in de geref. gezindte eigenlijk de Liedboekpsalmen geen ingang gevonden?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Andre
Houd het nu bij het oude, kijk nu maar naar al die gezangen, vaak worden ze gauw weer vergeten, de psalmen blijven, weet je dat het een apotheek voor Gods volk mag zijn!
Volgens mij hebben we het hier ook over de psalmen.

Overigens geldt dat in landen waar men gezangen zingt i.p.v. psalmen (o.a. Engeland) datzelfde voor de gezangen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie