Behoorlijk zeker

Erik de Noorman

Behoorlijk zeker

Bericht door Erik de Noorman »

Volgens ds. Mallan mag er bij „alle
afwijking die er is van de zuivere
belijdenis der Waarheid” ook nog
blijdschap zijn: „als we mogen zien dat al
onze jonge mensen nog niet met de geest des tijds worden meegevoerd.

Dit lees ik vandaag in het RD. Wat zou hiermee bedoeld worden?

1) dat al de jongelui niet door de wereld meegevoerd worden.

2) dat er in de GGiN geen geest des tijds bemerkt wordt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Erik de Noorman

Ik denk dat het een schrijffout is (wel slordig in een officiele publicatie)

Waarschijnlijk zal hij bedoelen dat nog niet al de jongeren meegevoerd worden. Dat is heel wat anders dan dat al de jongeren nog niet meegevoerd worden door de tijdgeest.

[Aangepast op 11/3/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Oorspronkelijk gepost door Erik de Noorman

dat meen je niet...
heeft hij dat echt WEER geschreven???
ik ga het meteen opzoeken
rd van vandaag?
Ik herinner me nog iets van afgelopen week. Een topic over Antoine Bodar ofzo?
daar werden uitspraken van hem in het rd geanalyseerd, in dat verband gaf het rd natuurlijk een verdraaiing van zijn woorden weer:!, en nu wordt gewoon klakkeloos zonder verder navraag maar aangenomen dat dit de woorden van ds Mallan zijn? Misschien goed om het eerst eens gewoon af te wachten of navraag te doen naar zijn woorden.

[Aangepast op 11/3/05 door takkie]
Erik de Noorman

Bericht door Erik de Noorman »

Laten we het er maar op houden dat het "per ongeluk" fout in de krant staat.

Lijkt mij dat ds. Mallan van zulke verdraaiingen of " per ongelukjes" niet echt vrolijk wordt.
limosa

Bericht door limosa »

Ik denk dat het meer te maken heeft met het verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Dat het bij het opschrijven in de krant niet eenduidig wordt gemaakt, bijvoorbeeld zoals Pim het formuleerd, is jammer want zorgt voor verwarring. ds. Mallan zal echt niet denken dat van al de jongeren bij hem in kerk er geen één door de wereld meegevoerd wordt. Lijkt me niet dat we hier erg zenuwachtig over behoeven te doen.
limosa

Bericht door limosa »

daarom, als we nou allemaal begrijpen wat hij bedoeld is het jammer dat het in de krant een beetje curieus geformuleerd is maar er gebeurd geen ramp verder
Andre

Bericht door Andre »

Waar gehakt wordt vallen spaanders,

wie niet werkt maakt ook geen fouten.

Maar soms kunnen ze blunders iedere keer weer herhalen.
refo

Bericht door refo »

Ik weet niet of jullie het artikel gelezen hebben, maar het staat er zo:

In het kerkelijk jaaroverzicht wijst ds. F. Mallan erop dat „we leven in een wereld vol rumoer en gevaren.” De emeritus predikant uit Alblasserdam roept op om wakende te zijn. „Het zal er voor ons allen persoonlijk op aankomen om nog te mogen behoren tot het overblijfsel naar de verkiezing der genade.”

Volgens ds. Mallan mag er bij „alle afwijking die er is van de zuivere belijdenis der Waarheid” ook nog blijdschap zijn: „als we mogen zien dat al onze jonge mensen nog niet met de geest des tijds worden meegevoerd. De Heere heeft ons nog veel gegeven in ons kerkelijk leven.” Dat brengt echter ook een zwaardere verantwoordelijkheid met zich mee, aldus de emeritus predikant.
Het zijn blijkbaar citaten, overgeschreven uit het voorwoord. (Herstel: het jaaroverzicht)

[Aangepast op 12/3/05 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Volgens mij moet je het lezen zoals het er staat: hij is blij dat nog niet alle jonge mensen meegenomen worden in de geest des tijds.
Dit vanuit de gedachte (denk ik) dat de tijden zo erg zijn dat het heel goed zou kunnen dat alle jonge mensen zouden afdwalen.

Maar een beetje cryptisch is het wel.
refo

Bericht door refo »

Ik citeer Gravo uit een andere discussie. Deze gaat op voor alle soorten GerGems.

Gravo schrijft:

Dat komt, doordat men zich als gunstige uitzondering binnen het wereldwijde christendom ziet. Daarmee wordt een zelfkritische beschouwing en enige zelfrelativering van de eigen kring ook niet wenselijk geacht.
Vandaag staat er in de krant iets uit de Saambinder van ds De Heer. Over een stel dat zo fijn kerkt in een andere kerk. Reden: ze weten niets van de Gereformeerde leer. Anders zouden ze niet zo dom zijn, is de toon van het geciteerde stukje.

Wie z'n schuld is dat eigenlijk?

Soms bekruipt me het gevoel dat men zo denkt: als ze maar bij ons in de kerk zitten, als ze ons maar horen, dan kan het goed gaan. Elders kan God toch eigenlijk niet werken.

Tegelijkertijd worden 'ritselingen' voor waar geloof gehouden en heeft iemand die Christus niet kent een gelovige. Wonderlijke wereld.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refoTegelijkertijd worden 'ritselingen' voor waar geloof gehouden en heeft iemand die Christus niet kent een gelovige. Wonderlijke wereld.
Ik kom dan wel niet uit de ger.gem. wereld, maar bovenstaande geloof ik niet dat zij zo denken. Dat maken de mensen ervan denk ik.

Ik denk wel dat ze spreken over het voorbereidende werk van de Heilige Geest, maar dat wordt in onze plurale samenleving als voorwaarde beschouwd.
Plaats reactie