Inloophuis in Den Haag bericht in het RD
-
Inloophuis in Den Haag bericht in het RD
„Laat uw boodschap altijd de volgende vier zaken bevatten”, zo gaf ds. Schreuder aan. „In de eerste plaats: de enig levende God, Die de wereld heeft geschapen. Twee: wie de mens is tegenover die God. Ten derde: het wonder dat God in Zijn Zoon Jezus Christus een weg tot de zaligheid heeft geopend. En ten vierde: dat het Woord van God nooit vrijblijvend is. Het brengt altijd tot de oproep tot bekering en geloof.”
De predikant wees op de geschiedenis van de bekering van Lydia. „Paulus kon tegen haar niet zeggen: „Jezus is voor jou gestorven.” Nee, dat wist hij niet. De Heilige Geest opende het hart van Lydia. Paulus mocht het werk doen, het Woord van God brengen. En toch hoefde hij niets te doen. Wij hoeven mensen niet te bekeren.”
„Als je Den Haag zo binnenrijdt”, zei ds. Schreuder, „denk je: Zouden er in deze huizen nog mensen wonen die liggen onder het zegel van Gods verkiezing? Dat het nieuwe inloophuis hier dan iets in zou mogen betekenen.
Dit vond ik een opmerkelijk bericht. In de eerste plaats dat er in denk ik, in een achterstandswijk een huis is waar vanuit het evangelie van de Heere Jezus gebracht wordt.
Maar ik heb twee vragen: Mag je tegen een bezoeker niet zeggen dat de Heere Jezus ook voor hem of haar in deze wereld gekomen is en het tweede wat heeft dit inloophuis met de verkiezing te maken?
Zou bijvoorbeeld Paulus zich dat afgevraagd hebben als hij in een stad kwam of er mensen onder het zegel der verkiezing lagen?
Ik dacht dat hij tijdig en ontijdig niets anders wenste te preken dan Jezus de Christus.
Dat zijn zo maar een paar vragen die bij me opkwamen toen ik dit bericht las.
Voor de goed orde: ik ken ds. Schreuder niet en ik vind het mooi dat hij zijn tijd wil besteden om in zo'n grote stad als Den Haag het evangelie wil uitdragen. Maar wat hij naar voren bracht ter gelegenheid van de opening is dat geen rem op de verkondiging van het evangelie?
De predikant wees op de geschiedenis van de bekering van Lydia. „Paulus kon tegen haar niet zeggen: „Jezus is voor jou gestorven.” Nee, dat wist hij niet. De Heilige Geest opende het hart van Lydia. Paulus mocht het werk doen, het Woord van God brengen. En toch hoefde hij niets te doen. Wij hoeven mensen niet te bekeren.”
„Als je Den Haag zo binnenrijdt”, zei ds. Schreuder, „denk je: Zouden er in deze huizen nog mensen wonen die liggen onder het zegel van Gods verkiezing? Dat het nieuwe inloophuis hier dan iets in zou mogen betekenen.
Dit vond ik een opmerkelijk bericht. In de eerste plaats dat er in denk ik, in een achterstandswijk een huis is waar vanuit het evangelie van de Heere Jezus gebracht wordt.
Maar ik heb twee vragen: Mag je tegen een bezoeker niet zeggen dat de Heere Jezus ook voor hem of haar in deze wereld gekomen is en het tweede wat heeft dit inloophuis met de verkiezing te maken?
Zou bijvoorbeeld Paulus zich dat afgevraagd hebben als hij in een stad kwam of er mensen onder het zegel der verkiezing lagen?
Ik dacht dat hij tijdig en ontijdig niets anders wenste te preken dan Jezus de Christus.
Dat zijn zo maar een paar vragen die bij me opkwamen toen ik dit bericht las.
Voor de goed orde: ik ken ds. Schreuder niet en ik vind het mooi dat hij zijn tijd wil besteden om in zo'n grote stad als Den Haag het evangelie wil uitdragen. Maar wat hij naar voren bracht ter gelegenheid van de opening is dat geen rem op de verkondiging van het evangelie?
inloophuis
Ik had dezelfde gevoelens als toeschouwer bij het lezen van dit stuk. Eerst dacht ik(en nog steeds trouwens): wat een geweldig werk wat zij daar op hebben gezet in Den haag. En dan maakt het echt niet uit wie of welke kerken/stichting ddat doet.
En dan lees je er gezegden en spreuken die men hanteert en dan rijzen je haren te berge...
Ds. Schreuder is toch ook op de hoogte van het feit dat de Heere geen lust hebt in de dood van een goddeloze? Waarom dan dit als uitgangspunt?
En dan lees je er gezegden en spreuken die men hanteert en dan rijzen je haren te berge...
Ds. Schreuder is toch ook op de hoogte van het feit dat de Heere geen lust hebt in de dood van een goddeloze? Waarom dan dit als uitgangspunt?
- JolandaOudshoorn
Ik krijg het gevoel dat deze man teveel vanuit de uitverkiezing redeneert. Jezus gaf in Matt. 28 toch duidelijk aan: Gaat dan heen, onderwijst alle volken hen dopende in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest, lerende het te onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Niet, ga en kijk of er nog meer mensen uitverkoren zijn. We krijgen de opdracht om alle mensen op te roepen tot bekering en hen te vertellen van Jezus Christus, de Gekruisigde en de Opgestane.
Niet, ga en kijk of er nog meer mensen uitverkoren zijn. We krijgen de opdracht om alle mensen op te roepen tot bekering en hen te vertellen van Jezus Christus, de Gekruisigde en de Opgestane.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Inloophuis in Den Haag bericht in het RD
Ds. Schreuder is predikant in Rijssen en heeft hier ongtewijfeld gesproken vanuit zijn functie als voorzitter van het deputaatschap evangelisatie van de GerGem. Het uitdragen van het evangelie in Den Haag zal door anderen moeten gebeuren.Toeschouwer schreef: Voor de goed orde: ik ken ds. Schreuder niet en ik vind het mooi dat hij zijn tijd wil besteden om in zo'n grote stad als Den Haag het evangelie wil uitdragen. Maar wat hij naar voren bracht ter gelegenheid van de opening is dat geen rem op de verkondiging van het evangelie?
Over de rem die binnen de GerGem op de verkondiging van het evangelie wordt gezet hebben anderen al het nodige gezegd.
vervolg
Toeschouwer
De Heere werkt vanuit Zijn verkiezend welbehagen,als het van de mens afhing werd er niet een behouden.Maar Hij begint daar niet mee bij een mens.Zo is er ook niets mis mee als een evangeliedienaar eens vanuit de verkiezing denkt,als hij er maar niet mee begint.Maar het kan wel tot bemoediging zijn als hij geloven mag dat de Heere veel volk in deze stad heeft Hand.18:10
ereunao
De Heere werkt vanuit Zijn verkiezend welbehagen,als het van de mens afhing werd er niet een behouden.Maar Hij begint daar niet mee bij een mens.Zo is er ook niets mis mee als een evangeliedienaar eens vanuit de verkiezing denkt,als hij er maar niet mee begint.Maar het kan wel tot bemoediging zijn als hij geloven mag dat de Heere veel volk in deze stad heeft Hand.18:10
ereunao
Vanuit Gods kant gezien brengt een dominee alleen de uitverkorenen toe ja. Dat is geheel bijbels. Echter kennen wij (gelukkig) de uitverkiezing niet, en heeft de kerk een boodschap tot iedereen.refo schreef:De dominee geeft de indruk dat prediking nergens toe dienst dan om uitverkorenen erachter te laten komen dat ze uitverkoren zijn. En misschien denkt hij dat wel echt.
Wat zou 'roeping tot het predikambt' dan nog inhouden?
Dit is zo logisch! Juist omdat men niet vanuit de verkiezing denkt heeft men een inloophuis. Als je vanuit de verkiezing denkt, open je toch geen inloophuis? Dan hoef je (met eerbied gesproken) alleen de mensen in de kerk toe te brengen, de mensen die uitverkoren zijn zitten of komen toch wel naar de kerk...
Maar juist het inloophuis bewijst dat men Gods evangelie gebod serieus neemt! En dat men juist niet vanuit de verkiezing denkt.
- Miscanthus
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar: hoe luiden op dat punt de instructies aan hen die als vrijwilliger in zo'n evangelisatieproject willen meehelpen? Is er een gedragscode met "dit zeg je wel" en "dit zeg je niet"?refo schreef:Meer dan 'vraag er maar veel om' kunnen en mogen de vrijwilligers niet 'aanbieden'.
Ja, het evangelie.
Ongeveer zoals ds Schreuder zegt. Alleen radicaler.
De notie 'vraag er maar veel om' komt niet voor. Derhalve moet het radicaal zijn: ik vertel je dit. Als je het gelooft, dan is er behoud. Als je het niet gelooft niet.
Dat 'het geloof een gave Gods is' en zo. Dat leren ze later op catechisatie wel.
Ongeveer zoals ds Schreuder zegt. Alleen radicaler.
De notie 'vraag er maar veel om' komt niet voor. Derhalve moet het radicaal zijn: ik vertel je dit. Als je het gelooft, dan is er behoud. Als je het niet gelooft niet.
Dat 'het geloof een gave Gods is' en zo. Dat leren ze later op catechisatie wel.