Matthäus

Plaats reactie
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Matthäus

Bericht door Jongere »

Zijn er mensen die dit jaar de Matthäus Passion van Bach gaan beluisteren? Ik in ieder geval bij de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven in de Vredenburg in Utrecht.

Voor degenen die het stuk een beetje kennen - een paar vragen die geloof ik niet (recent) aan de orde zijn geweest op het forum:

- Hoe zien jullie het gegeven dat de Matthäus een 'open einde' heeft? Had er niet een verwijzing naar het Paasfeest in moeten zitten i.p.v. het 'in tranen eindigen'? Ik snap ook wel dat de Passion voor een bepaalde kerkelijke gebeurtenis is gecomponeerd, maar in feite eindig je nu volledig in het donker als luisteraar..

- Hoe gaan jullie om met het koor 'Sind Blitze, sind Donner..' gericht tegen Judas? Ik las van een dominee (volgens mij Ds. Poort) die hier persoonlijk moeite mee had omdat hij het niet gepast vond dit als mensen over/tegen anderen te zingen. Vinden jullie het bijbels?
Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden?
Eröffne den feurigen Abgrund, o Hölle,
Zertrümmle, verderbe, verschlinge, zerschelle
Mit plötzlicher Wut
Den falschen Verräter, das mördrische Blut!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik beluister hem in ieder geval. Hetzij via CD, hetzij live. (hangt er van af hoeveel zakgeld ik krijg).
Het einde is inderdaad niet zo opwekkend, in tegenstelling tot de Johannespassion, waar de vreugde van pasen al in doorklinkt. (met name het slotkoor).
Dat donder en bliksem voor Judas is inderdaad wat minder geslaagd wat mij betreft.

PS: Er zijn meerdere schilders die die geschilderd hebben dat Jezus bespot en bespuugd werd. Er was er 1 die zichzelf daarbij geschilderd had. (naam weet ik even niet meer). Die had meer zelfkennis dan de librettist van het slotkoor van de Matthaus).
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

't wordt dit jaar gewoon een DVD'tje, vrees ik.
Tenzij iemand zich hier als oppas aanbiedt....
jacob

Bericht door jacob »

In psalmen wordt ook om de ondergang van andere gebeden. Ik geloof niet dat ik hier een probleem in zie. Of het geslaagd is of niet, lijkt me niet ter zake doende. Wel is het feit dat Bach onnavolgbaar de muziek heeft aanpast aan de vreselijke werkelijkheid waar Judas zich in bevond. (dat is zeker wel geslaagd)

Door de gehele MP is er evangelie. Waarom juist nu dit lied als slot wordt gebruikt weet ik niet goed. Overigens kan ik niet daarom de conclusie omschrijven dat het een in tranen eindigen is. Door het gehele werk is het Borg werk duidelijk aanwezig. Namelijk dat een zondeloze God diep moeten lijden en daarna sterven voor de zonde van de mens.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Matthäus

Bericht door wim »

Jongere schreef:
- Hoe gaan jullie om met het koor 'Sind Blitze, sind Donner..' gericht tegen Judas? Ik las van een dominee (volgens mij Ds. Poort) die hier persoonlijk moeite mee had omdat hij het niet gepast vond dit als mensen over/tegen anderen te zingen. Vinden jullie het bijbels?
Volgens mij beeldt het de verontwaardiging uit van de discipelen, want direkt daarop volgt het bijbelgedeelte waarin het oor van de knecht van de hogepriester eraf gehouwen wordt.

Overigens wordt er in de Matthäus veelvuldig over boete en berouw gesproken. Het eerste koraal na 'Sind Blitze, sind Donner..' is het 'O Mensch, bewein dein' Suende gross' (nadat de discipelen waren gevlucht).

De MP werd uitgevoerd op de Goede Vrijdag. Dus nog vóór Pasen. Vandaar dat het (in tranen) eindigt bij het graf.
Plaats reactie