Christelijk hedonisme

Plaats reactie

'Christelijk hedonisme' is puur gereformeerd.

Mee eens
8
53%
Niet mee eens
3
20%
Geen mening
4
27%

Totaal aantal stemmen: 15

rekcor

Christelijk hedonisme

Bericht door rekcor »

Achtergrondsinformatie Christelijk hedonisme

Ik had er al eerder van gehoord, de website http://www.desiringgod.org van (o.m.) John Piper. Hun uitgangspunt is die van het christelijk hedonisme, wat ik hieronder samen probeer te vatten.

God heeft de mens zo geschapen dat hij op zoek is naar geluk. God wordt namelijk het meest verheerlijkt als de mens zijn hele geluk bij Hem zoekt.
Nu zoekt deze mens - na Genesis 3 - van nature zijn geluk in van alles en nog wat, behalve in God. Dit verschijnsel is onder ons gereformeerden beter bekend als 'de zonde'. Jezus Christus is gekomen om de weg naar God (en dus het volmaakte geluk) weer toegankelijk te maken voor de mens. Een ieder die in Hem geloofd, mag weer bij de Vader komen.

Waarom deze benadering? Omdat hij aansluit bij, en tegelijkertijd een sterke tegenreactie is op onze huidige hedonistische cultuur. Tegen ongelovigen kun je namelijk zeggen: 'Jullie zijn veel te snel tevreden in jullie zoektocht naar geluk! Zoek je geluk bij Hem, dan weet je pas wat echt genieten is!'.

Zie ook de volgende Engelstalige pagina's:
- http://www.desiringgod.org/library/what ... onism.html
- http://www.desiringgod.org/who_is_dgm/v ... ay_to.html
- http://www.desiringgod.org/library/what ... ching.html
Dathenum

Bericht door Dathenum »

De term christenhedonisme mag de lezer wat vreemd in de oren klinken, maar is gebaseerd op onder andere vraag 1 van de reformatorische Westminster Larger Catechism:

Question 1: What is the chief and highest end of man?

Answer: Man's chief and highest end is to glorify God, and fully to enjoy him forever.

Verder is John Piper in deze vooral geinspireerd door Jonathan Edwards, een reformatorische opwekkingspredikant. Ik stem dus voor "Mee eens".
mayflower

Bericht door mayflower »

Dathenum schreef:De term christenhedonisme mag de lezer wat vreemd in de oren klinken, maar is gebaseerd op onder andere vraag 1 van de reformatorische Westminster Larger Catechism:

Question 1: What is the chief and highest end of man?

Answer: Man's chief and highest end is to glorify God, and fully to enjoy him forever.

Verder is John Piper in deze vooral geinspireerd door Jonathan Edwards, een reformatorische opwekkingspredikant. Ik stem dus voor "Mee eens".
Bij en preek die ik van John Piper hoorde, zei hij het volgende ;

Question : What is the chief and highest end of GOD?
Answer: GOD chief and highest end is to glorify GOD, and fully to enjoy him forever.

God zal er alles aan doen om Zichzelf als de Drieeeenheid God te verheerlijken. Dit uitgangpunt heeft me ook overtuigd van Calvinisme.
rekcor

Bericht door rekcor »

Hela, iedereen is het er mee eens! Dat was niet de bedoeling! :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

Even een verschrikkelijk domme vraag: ik ken héél wat woorden en de inhoud daarvan, maar DIT is nu nét een woord waarvan ik nog steeds niet achter de exacte en beknopte betekenis kan komen!

Dus: wat houdt (beknopt) het woord HEDONISME nu eigenlijk in???

Denk er om, wie gniffelt over zoveel domheid krijgt met de roe van Zwarte Piet (oh nee zo mag hij binnenkort ook niet meer genoemd worden vrees ik.....................)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Petrus schreef:Even een verschrikkelijk domme vraag: ik ken héél wat woorden en de inhoud daarvan, maar DIT is nu nét een woord waarvan ik nog steeds niet achter de exacte en beknopte betekenis kan komen!

Dus: wat houdt (beknopt) het woord HEDONISME nu eigenlijk in???

Denk er om, wie gniffelt over zoveel domheid krijgt met de roe van Zwarte Piet (oh nee zo mag hij binnenkort ook niet meer genoemd worden vrees ik.....................)
Volgens http://www.vandale.nl:
he·do·nis·me (het ~)
1 leer dat zinnelijk genot het richtsnoer van het menselijk handelen hoort te zijn en het hoogste goed is => genotzucht

Christelijk hedonisme is als we vraag 1 van de westminster catechismus aanhouden:
Het hoogste en belangrijkste doel van de mens is om God te verheerlijken en voor eeuwig van Hem te genieten.
Petrus

Bericht door Petrus »

Bedankt Dathenum, weer wat bijgeleerd!!!!
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb het boek al even liggen. Na het lezen zal ik wel een keer stemmen.
Kan maandje of wat duren....

Ben nog in 'Toekomstige genade' bezig.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
rekcor

Bericht door rekcor »

Dathenum schreef:De term christenhedonisme mag de lezer wat vreemd in de oren klinken, maar is gebaseerd op onder andere vraag 1 van de reformatorische Westminster Larger Catechism (...)

Ik heb het nog eens herlezen, maar eigenlijk is dit een onjuiste gedachtengang.

'Christelijk hedonisme' is puur gereformeerd omdat de Westminster Larger Catechism en Jonathan Edwards dat zeggen.

Mijns inziens is iets gereformeerd als het gebaseerd is op de bijbel, i.p.v. op de traditie...
Dathenum

Bericht door Dathenum »

rekcor schreef:
Dathenum schreef:De term christenhedonisme mag de lezer wat vreemd in de oren klinken, maar is gebaseerd op onder andere vraag 1 van de reformatorische Westminster Larger Catechism (...)

Ik heb het nog eens herlezen, maar eigenlijk is dit een onjuiste gedachtengang.

'Christelijk hedonisme' is puur gereformeerd omdat de Westminster Larger Catechism en Jonathan Edwards dat zeggen.

Mijns inziens is iets gereformeerd als het gebaseerd is op de bijbel, i.p.v. op de traditie...
Dan heb ik je bedoeling wellicht verkeerd begrepen. Ik zie gereformeerd meer als passend in de gereformeerde theologie.

Maar ik denk dat er ook genoeg bijbelse argumenten zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan Jeremia 2:13, waar God klaagt over Zijn volk:

Want Mijn volk heeft twee boosheden gedaan; Mij, den Springader des levenden waters, hebben zij verlaten, om zichzelven bakken uit te houwen, gebroken bakken, die geen water houden.
rekcor

Bericht door rekcor »

Oke, dus in evangelisatieacties kunnen we zeggen: jullie genieten nog niet genoeg, wordt toch christen!

Dat is m.i. een hele andere insteek dan 'bekeer je, want voor je het weet, sta je voor Gods rechterstoel'.
memento

Bericht door memento »

Christelijk hedonisme is niet bijbels. En wel omdat het het genieten van God (de mens en zijnbevinding) op de voorgrond zet. In de bijbel zie je juist de andere lijn, die God en Zijn eer op de voorgrond stelt.

Kortom, er is niets mis met bevinding (genieten van God), echer wél in de vorm waarin vele die zich 'christelijke hedonisten' noemen, het brengen. Dan veranderd de evangelisatie-boodschap ook (zoals Reckor al aangeeft) in 'kom genieten' ipv het reformatorische: Bekeer u en leef, want waarom zou je sterven.

Nee, de hoofdboodschap van de Schrift is bekering en geloof, gehoorzaam God of u staat straf te wachten. Het genieten van God is geen doel, maar een gevolg van gehoorzaamheid aan God en Zijn woord.
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:Christelijk hedonisme is niet bijbels. En wel omdat het het genieten van God (de mens en zijnbevinding) op de voorgrond zet. In de bijbel zie je juist de andere lijn, die God en Zijn eer op de voorgrond stelt.

Kortom, er is niets mis met bevinding (genieten van God), echer wél in de vorm waarin vele die zich 'christelijke hedonisten' noemen, het brengen. Dan veranderd de evangelisatie-boodschap ook (zoals Reckor al aangeeft) in 'kom genieten' ipv het reformatorische: Bekeer u en leef, want waarom zou je sterven.

Nee, de hoofdboodschap van de Schrift is bekering en geloof, gehoorzaam God of u staat straf te wachten. Het genieten van God is geen doel, maar een gevolg van gehoorzaamheid aan God en Zijn woord.
Hier ben ik het pertinent mee oneens. Ten eerste omdat juist het Christelijk hedonisme het object van het genieten op de voorgrond stelt. In die zin sluit "Desiring God" van Piper perfect aan op "Knowing God" van Packer. Het punt van Piper is juist dat genieten van God en Zijn eer sterk met elkaar samenhangen. In onze vreugde in Hem wordt God het meest door ons verheerlijkt.

Ten tweede vraag ik me af wie de velen zijn die zich Christelijke hedonisten noemen? Ik denk aan de amerikaanse Neo-calvinisten in de lijn van Piper en Packer, ik heb het idee dat jij hier een andere groep voor ogen hebt.

Ten derde slaat je kritiek ook terug op je eigen hoofdboodschap van de schrift. Waar God niet meer de hoofdboodschap is van de Schrift maar bekering en geloof en gehoorzaamheid aan God. Juist in het genieten van God, vreugde vinden in God staat God centraal en niet wijzelf of ons heil.
Plaats reactie