Jonge aanhangers van Milosevic.
Ik dacht bij het zien van dit plaatje: Hun ouders hebben de geloofsopvoeding serieus ter hand genomen.
Kan dat van ons ook gezegd worden, of is dit een beschamend voorbeeld?
Well, dit plaatje toont met grote waarschijnlijkheid het gevolg van indocrinatie. En dan ontbreekt er 1 belangrijk ding, en dat is de vrije wil, de spontane keuze van het hart, de liefde. En dat is nu juist wat geloof is. Je kan niets meer dan je kinderen de weg wijzen. Je kan ze leren dat ze schaapjes van Jezus zijn, maar dan lieg je ze voor. Zonder wedergeboorte en geloof zijn ze geen schaapjes, hoogstends wolven in schaapskleren.Ik dacht bij het zien van dit plaatje: Hun ouders hebben de geloofsopvoeding serieus ter hand genomen.
Kan dat van ons ook gezegd worden, of is dit een beschamend voorbeeld?
Onze Heere Jezus dacht daar toch anders over: Lu 18:16 Maar Jezus riep dezelve [kinderkens] tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.memento schreef:God is niet alleen een toornend God tegenover onbekeerde volwassenen, maar ook tegenover onbekeerde kinderen.
Ik stel ook niet dat de kinderen niet tot Jezus komen mogen. Ja, sterker, ik stel dat ze tot Jezus komen moeten, want alleen in Hem is vergeving van de zonden. Maar dat gegeven neemt de toorn van God tegen de zonde niet weg...Miscanthus schreef:Onze Heere Jezus dacht daar toch anders over: Lu 18:16 Maar Jezus riep dezelve [kinderkens] tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.memento schreef:God is niet alleen een toornend God tegenover onbekeerde volwassenen, maar ook tegenover onbekeerde kinderen.
Ik ben het met je intentie eens, memento, maar meen je hier toch te moeten corrigeren. In Psalm 100 lezen we dat het volk Israël zich hier noemt 'Zijn (Gods) volk en de schapen zijner weide'.Je kan ze leren dat ze schaapjes van Jezus zijn, maar dan lieg je ze voor. Zonder wedergeboorte en geloof zijn ze geen schaapjes, hoogstends wolven in schaapskleren.
Mee eens, Afgewezen. Dit zien we ook terug in de gelijkenis van de Wijnstok en de ranken. Wij zijn allen volgelingen van Jezus net als 'de schare' in de tijd van Jezus' omwandelingen (in die zin dat we lid zijn van een kerk) zijn ingeplant in de wijnstok. De vraag is echter of we ook vruchten dragen! Als we geen vruchten dragen worden we namelijk uitgehouwen en in het vuur geworpen. Hoe aangrijpend!Afgewezen schreef:Ik ben het met je intentie eens, memento, maar meen je hier toch te moeten corrigeren. In Psalm 100 lezen we dat het volk Israël zich hier noemt 'Zijn (Gods) volk en de schapen zijner weide'.Je kan ze leren dat ze schaapjes van Jezus zijn, maar dan lieg je ze voor. Zonder wedergeboorte en geloof zijn ze geen schaapjes, hoogstends wolven in schaapskleren.
Welnu, zo is de gemeente vandaag de dag ook Gods volk en zijn zij schapen van Zijn weide. Dat geldt dus ook voor de pasgeboren kinderen en daarom worden zij ook gedoopt, omdat zij schapen van de kudde zijn!
Iets anders is het dat zo'n schaap zonder wedergeboorte een wolvennatuur heeft en niet anders zal doen dan afdwalen. Daarom is bekering nodig (denk aan de gelijkenis van het verloren schaap).
In die spanning zal de geloofsopvoeding dan ook moeten staan.
Late reactie. De vraag is allereerst natuurlijk of we in Hem blijven... want wie in Hem blijft draagt vrucht... het niet dragen van vruchten is daar altijd de oorzaak vanPim schreef:Mee eens, Afgewezen. Dit zien we ook terug in de gelijkenis van de Wijnstok en de ranken. Wij zijn allen volgelingen van Jezus net als 'de schare' in de tijd van Jezus' omwandelingen (in die zin dat we lid zijn van een kerk) zijn ingeplant in de wijnstok. De vraag is echter of we ook vruchten dragen! Als we geen vruchten dragen worden we namelijk uitgehouwen en in het vuur geworpen. Hoe aangrijpend!Afgewezen schreef:Ik ben het met je intentie eens, memento, maar meen je hier toch te moeten corrigeren. In Psalm 100 lezen we dat het volk Israël zich hier noemt 'Zijn (Gods) volk en de schapen zijner weide'.Je kan ze leren dat ze schaapjes van Jezus zijn, maar dan lieg je ze voor. Zonder wedergeboorte en geloof zijn ze geen schaapjes, hoogstends wolven in schaapskleren.
Welnu, zo is de gemeente vandaag de dag ook Gods volk en zijn zij schapen van Zijn weide. Dat geldt dus ook voor de pasgeboren kinderen en daarom worden zij ook gedoopt, omdat zij schapen van de kudde zijn!
Iets anders is het dat zo'n schaap zonder wedergeboorte een wolvennatuur heeft en niet anders zal doen dan afdwalen. Daarom is bekering nodig (denk aan de gelijkenis van het verloren schaap).
In die spanning zal de geloofsopvoeding dan ook moeten staan.