Algemene genade ?
Algemene genade ?
Bestaat er zoiets als een 'algemene genade' (zoals Kuyper en Schilder dit onderwijst)? Zijn er kerken hier in nederland waar ze deze gedachten/leer verwerpen ?
Ik weet dat Prof. Engelsma en H. Hoeksema (Free presbyterian Church in the US) deze leer radicaal verwerpen.
Ik weet dat Prof. Engelsma en H. Hoeksema (Free presbyterian Church in the US) deze leer radicaal verwerpen.
Het feit dat God goedgunstig is ten opzichte van de mensen. 'Hij doet zijn zon opgaan over bozen en goeden en en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen', staat er in Mt 5: 45. Over deze goedheid van God gaat het ook in Hd 14: 17 en 17: 25. God zou de mensheid vanwege hun zonden kunnen verdelgen en zijn hand van de schepping kunnen aftrekken, maar dat heeft Hij niet gedaan. Hij is goedgunstig voor de mensen.rekcor schreef:Voor we hier over kunnen discussieren:
wat is algemene genade volgens Kuyper/Schilder?
Hoeksema en Engelsma zeggen dat er voor de verlorenen geen genade is, genade is alleen voor hun die uitverkoren zijn.
Weet iemand hoe er in de OGG, GGN, GG en bijv. de HHK over wordt gedacht ?
Heet dat niet genadetijd?! Tijd die de mensen van God krijgen om zich te bekeren?mayflower schreef:Het feit dat God goedgunstig is ten opzichte van de mensen. 'Hij doet zijn zon opgaan over bozen en goeden en en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen', staat er in Mt 5: 45. Over deze goedheid van God gaat het ook in Hd 14: 17 en 17: 25. God zou de mensheid vanwege hun zonden kunnen verdelgen en zijn hand van de schepping kunnen aftrekken, maar dat heeft Hij niet gedaan. Hij is goedgunstig voor de mensen.rekcor schreef:Voor we hier over kunnen discussieren:
wat is algemene genade volgens Kuyper/Schilder?
Hoeksema en Engelsma zeggen dat er voor de verlorenen geen genade is, genade is alleen voor hun die uitverkoren zijn.
Weet iemand hoe er in de OGG, GGN, GG en bijv. de HHK over wordt gedacht ?
Wanneer ontstaat hier een conflict? Op het moment dat je menselijke verantwoordelijkheid niet meer serieus neemt... Want dan wordt het in plaats van "tijd voor mensen om zich te bekeren" "tijd voor God om mensen te bekeren".
Sorry dat ik ook hier dit onderwerp aanstip, maar volgens mij ligt in dit punt de verwerping of erkenning van deze genadetijd / algemene genade. God roept mensen op tot bekering en geeft ze er de tijd voor. Gelukkig komen er in die tijd dan ook een hoop mensen tot geloof.
De visie dat God geen genade kent buiten Christus, is een visie die leidt tot extremen. Óf de genade wordt (1) enorm breedt, of (2) enorm smal (hypercalvinisme).
1. Als er geen genade is (en dus ook geen barmhartigheid) buiten Christus, is iedereen (in meer of mindere mate) Christus deelachtig, daar we zien dat God ook barmhartig is tegenover velen die niet in Hem geloven.
2. Als er geen genade is buiten Christus, dan is het de wraak van God die niet-uitverkorenen goede dingen geeft, teneinde dat zij hun straf zwaarder maken door God er niet voor te danken. Dan is het de wraak Gods die niet-uitverkorenen het evangelie predikt, teneinde hun oordeel zwaarder te maken.
BTW: Ik ben er nog niet uit welke visie de juiste is. Het is moeilijke materie...
1. Als er geen genade is (en dus ook geen barmhartigheid) buiten Christus, is iedereen (in meer of mindere mate) Christus deelachtig, daar we zien dat God ook barmhartig is tegenover velen die niet in Hem geloven.
2. Als er geen genade is buiten Christus, dan is het de wraak van God die niet-uitverkorenen goede dingen geeft, teneinde dat zij hun straf zwaarder maken door God er niet voor te danken. Dan is het de wraak Gods die niet-uitverkorenen het evangelie predikt, teneinde hun oordeel zwaarder te maken.
BTW: Ik ben er nog niet uit welke visie de juiste is. Het is moeilijke materie...
Is dat dan waar? En dan bedoel ik dus: Is dat waar als we kijken naar het heden? Of is dat waar met het oog op de jongste dag, wanneer mensen zich niet meer zullen kunnen bekeren, wanneer het daarvoor te laat is....? Hoe is de uitspraak dat God een verterend vuur is dan te rijmen met het gelukkige leven dat ongelovigen hier kunnen hebben, met het feit dat God lang niet altijd ingrijpt bij onrecht... en dat Hij mensen die niet geloven ook mooie dingen geeft? Aan de andere kant kan God wel mensen straffen om wat ze doen, ook in dit leven. Dus de waarheid ligt denk ik ergens in het midden. Net als bij de twee visies die Momento omschrijft. Het hypercalvinisme is dan niet juist, God afspiegelen als een God die puur liefdevol is en niet een verterend vuur is en het allemaal wel prima vindt is ook absoluut niet goed... dus daar zal ook wel wat in het midden zitten. Het gewone reformatorische Calvinisme misschien, in plaats van die hyperversie er van?memento schreef:De uitspraak dat 'God buiten Christus een verterend vuur is', gaat dus niet op voor de algemene genade? Is dat geen tegenspraak?

Inderdaad. De visie was volgens mij als volgt: "algemene genade is een uitvloeisel van de uitverkiezing. Dus er is algemene genade, God onderhoudt Zijn schepping nog, omdat de uitverkorenen behouden moeten worden."refo schreef:Die leeruitspraak is in 1945 gedaan en in 1948 bevestigd.Q! schreef:Er is een leeruitspraak in de GGiN dat de algemene genade niet vortkomt uit de kruisverdienste van Christus. Maar het rechte weet ik er niet van.
(Toen bestond de GGiN nog niet :mrgreen: )
Even los van de vraag of dit nu waar is of niet, begrijp ik absoluut nietQ! schreef:Er is een leeruitspraak in de GGiN dat de algemene genade niet vortkomt uit de kruisverdienste van Christus. Maar het rechte weet ik er niet van.
1. Waarom mensen de behoefte hebben hier een uitspraak over te doen.
2. Waar ze het lef (danwel de kennis) vandaan halen om hier een uitspraak over te doen.
Als we dan toch aan het speculeren gaan, zou ik er overigens wel voor voelen om te stellen dat Christus' kruisverdienste voortvloeit uit Gods algemene genade. Maar dat zal wel helemaal een ketterij zijn...
Ehm... die snap ik niet, voor mijn gevoel is het tegenstijdig. Dan is er namelijk geen sprake van algemene genade, maar van tijdelijk uitstel van straf voor die mensen... dat is volgens mij toch wel wat anders dan genade? Genade is volgens ons woordenboek:Pim schreef:Inderdaad. De visie was volgens mij als volgt: "algemene genade is een uitvloeisel van de uitverkiezing. Dus er is algemene genade, God onderhoudt Zijn schepping nog, omdat de uitverkorenen behouden moeten worden."refo schreef:Die leeruitspraak is in 1945 gedaan en in 1948 bevestigd.Q! schreef:Er is een leeruitspraak in de GGiN dat de algemene genade niet vortkomt uit de kruisverdienste van Christus. Maar het rechte weet ik er niet van.
(Toen bestond de GGiN nog niet :mrgreen: )
1 vergevensgezinde barmhartigheid => clementie
2 [rel.] bovennatuurlijke hulp die God de mens ter wille van Christus verleent om zijn eeuwige bestemming te bereiken
3 vergiffenis
Genade is dus heel wat anders dan tijdelijk uitstel van straf. Genade heeft altijd vergeving als doel... Kortom: Mensen die niet geloven krijgen nog de tijd en de kans van God om zich te bekeren zodat hun zonden vergeven worden. Het is dus tijd om met God verzoend te worden.
God onderhoud de schepping nog steeds en geeft mensen nog steeds de tijd en mogelijkheid om zich te bekeren, omdat Hij wil dat zoveel mogelijk mensen behouden worden.
Ik vind dat een betere manier van naar de zaak kijken als mensen, dan stellen dat die tijd er alleen is "zodat alle uitverkorenen behouden zullen worden". Dat is zo vanuit Gods perspectief, voor ons is het van belang wat mensen doen in die tijd (zich bekeren of niet) en wat wij doen (evangeliseren, hen oproepen tot geloof)