J.C. Ryle boeken

mayflower

J.C. Ryle boeken

Bericht door mayflower »

Wie heeft boeken gelezen van deze anglicaanse predikant ? Ik heb past geleden een preek over gebed gelezen wat erg mooi was. Ik weet dat er het een en ander vertaald is in het nederlands.
Zijn commentaren op de evangelieen zijn ook de moeite waard.
Wie weet of al zijn commentaren op Mattheus, Markus, Lukas en Johannes "geheel" vertaald zijn ? Er is een dagboek op Mattheus, maar ben benieuwd of dit gedeeltes zijn of geheel ?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Van John C Ryle zijn prachtige werken vertaald. 'Christen-zijn in het dagelijks leven (over de praktijk van het geloof)' vind ik een van de mooiste. Maar ook 'Het hart van het Christelijk geloof' schijnt erg mooi te zijn.

Ik heb het dagboek van hem over het Johannes Evangelie. Dat kan je idd als een bijbelverklaring zien, want het Evangelie wordt vers voor vers besproken.

Verrassend krachtig en actueel trouwens de geschriften van Ryle.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Grace

Vertaling

Bericht door Grace »

Hoi Ralph,

Ik heb alle boeken van Ryle(op één van zijn nieuwste boeken: wedergeboorte geloof) staan, omdat het een schrijver is die mij zeer aan het hart ligt. Dat terzijde overigens...
Ik heb 4 delen (antiquariaat) van de 4 Evangeliën. Van alle evangeliën is er een aparte verklaring in het Nederlands. Prachtig. Ook heb ik de genoemde dagboeken, die een gedeelte zijn van deze verklaringen. Een dagboek is er van het Johannes-evangelie, en één deel van de andere drie. Je mist hierin de aanhangsels en noten.e.d.

Ryle is echt een zeer radicale, actuele, ruime en bewogen prediker die op een frisse manier het puriteinse gedachtengoed vertolkt.

gr, Grace
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je kunt zien dat Ryle een 19e-eeuwer is en al dichter bij ons staat dan bijv. de nadere reformatoren.
Zijn ligging is heel orthodox, zijn vertolking goed leesbaar.
mayflower

Re: Vertaling

Bericht door mayflower »

Grace schreef:Hoi Ralph,

Ik heb alle boeken van Ryle(op één van zijn nieuwste boeken: wedergeboorte geloof) staan, omdat het een schrijver is die mij zeer aan het hart ligt. Dat terzijde overigens...
Ik heb 4 delen (antiquariaat) van de 4 Evangeliën. Van alle evangeliën is er een aparte verklaring in het Nederlands. Prachtig. Ook heb ik de genoemde dagboeken, die een gedeelte zijn van deze verklaringen. Een dagboek is er van het Johannes-evangelie, en één deel van de andere drie. Je mist hierin de aanhangsels en noten.e.d.

Ryle is echt een zeer radicale, actuele, ruime en bewogen prediker die op een frisse manier het puriteinse gedachtengoed vertolkt.

gr, Grace
Dank je wel. Ik weet dat men via Charles Nolan publishers bezig zijn om alle weken (wel in t'engels) uit te brengen, als de "works of..."

http://www.charlesnolanpublishers.com/
mayflower

Bericht door mayflower »

Wie trouwens de biografie gelezen over Ryle, dat geschreven is door L. van Valen ?
refo

Bericht door refo »

Onlangs las een ouderling een preek van hem tijdens een leesdienst.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

mayflower schreef:Wie trouwens de biografie gelezen over Ryle, dat geschreven is door L. van Valen ?
Die heb ik ook, mooi boek. Ik voel wel wat voor de positie die hij koos in zijn kerk destijds. Heel herkenbaar ook (wel/niet afscheiden, etc) t.o.v. de NL kerkgeschiedenis.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:Wie trouwens de biografie gelezen over Ryle, dat geschreven is door L. van Valen ?
Heb 'm gelezen, maar wil hem nog wel eens een keer lezen. Inderdaad heel bijzonder dat Ryle in de Anglicaanse kerk (de 'PKN' van Engeland) gebleven is.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik heb 'Christen-zijn in het dagelijks leven'gelezen een lees een dagboek van hem naast de Bijbel. Ik lees hem graag. Praktisch, bemoedigend, opwekkend. Van harte aanbevolen.
memento

Bericht door memento »

Ik heb zn commentaren op de evangelien. Zeer de moeite waard. Het engels is redelijk eenvoudig, dus voor degenen die thuis zijn in het engels, ze zijn redelijk goedkoop te verkrijgen (minder dan 10 EUR/stuk). BTW: Zn commentaren zijn geschreven om voorgelezen te kunnen worden; ze lenen zich dus uitstekend om bv. na de maaltijd (voor)gelezen te worden, als een soort dagboek. De stukjes zijn kort (3 pocketboek-blz per gedeelte), en krachtig.

Wat ik waardeer aan Ryle is zn nuchterheid, maar tegelijkertijd ook bewogenheid. Een tintje bevindelijk, met een grote tint Schriftuitleg.

Een ander boek van m wat ik kan aanraden is 'Practical Religion', een boek over een aantal praktische zaken uit het christelijke geloof. Met grote ernst dringt hij aan tot zelfonderzoek, waarschuwd hij voor valse godsdienst, en spoort hij aan tot de ware godsdienst, niet alleen in leer en beleving, maar ook in de praktijk. En dat is iets wat ik ook zeer aan Ryle waardeerd; hij dringt ook aan, en beschrijft ook, het leven der heiligmaking in praktische zin. Het 'doen' van het geloof hoort er bij hem ook nadrukkelijk bij, en dat is uniek voor behoudende reformatorische schrijvers.

Kortom, neem en lees!
mayflower

Bericht door mayflower »

Welke boeken van Ryle zijn nog meer aanteraden om te lezen ? Heeft iemand mischien "verwacht u Hem" gelezen ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:Welke boeken van Ryle zijn nog meer aanteraden om te lezen ? Heeft iemand mischien "verwacht u Hem" gelezen ?
Ik heb die niet gelezen. Volgens mij heeft Ryle ook wel een bepaalde Israëltheologie, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Een aanrader is ook het boekje 'Hebt u zekerheid?'.
mayflower

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef:
mayflower schreef:Welke boeken van Ryle zijn nog meer aanteraden om te lezen ? Heeft iemand mischien "verwacht u Hem" gelezen ?
Ik heb die niet gelezen. Volgens mij heeft Ryle ook wel een bepaalde Israëltheologie, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Een aanrader is ook het boekje 'Hebt u zekerheid?'.
Beste afgewezen,

Weet jij (of iemand anders) de titel(s) van het boek(en) waarin Ryle zijn Israel visie beschrijft ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nee, ik weet het niet.
Plaats reactie