Dwaalleer zie : http://www.hetbestenieuws.nl/
Dwaalleer zie : http://www.hetbestenieuws.nl/
Ik kwam bij de volgende website tegen van : http://www.hetbestenieuws.nl/
Geloven niet in de drieeenheid God, in alverzoening.....etc.
Wie kent of heeft weleens gehoord van deze groep dwaalleraren ?
Geloven niet in de drieeenheid God, in alverzoening.....etc.
Wie kent of heeft weleens gehoord van deze groep dwaalleraren ?
- Miscanthus
Wat dan?mayflower schreef:Als je je wat meer verdiep in de artikelen staat het vol dwaalleer!!!!Q! schreef:Bij de Audio-sectie kwam ik twee bekende namen tegen: André Piet en Eben Haëzer Rotterdam.
Dat zijn volgens mij "gewoon" mainstream evangelischen.Maar ik kan het mis hebben. Ik heb me er niet echt in verdiept.
Op refoweb ben ik wel eens aanhangers tegengekomen.
De eeuwige straf ontkennen ze door te goochelen met het Griekse woord aioon en afgeleiden daarvan (wat de SV gewoonlijk vertaalt met eeuw, eeuwig enzovoorts). Alverzoeners leggen het woord aioon zo uit, dat eeuwig niet altoosdurend is. Ze ontkennen daarmee de altoosdurende straf, maar verzinnen dat daarna God de verworpenen alsnog aanneemt.
Maar dat is onzin. In Openbaringen 20:10 staat de uitdrukking alle eeuwigheid (εις τους αιωνας των αιωνων), wat zoiets betekent als "tot in de eeuwen der eeuwen". Bedoeld wordt dus dat er geen eind aan komt.
Daarnaast noemen alverzoeners Kol. 1:20 en 1 Tim. 4:10, die ze verkeerd uitleggen.

De eeuwige straf ontkennen ze door te goochelen met het Griekse woord aioon en afgeleiden daarvan (wat de SV gewoonlijk vertaalt met eeuw, eeuwig enzovoorts). Alverzoeners leggen het woord aioon zo uit, dat eeuwig niet altoosdurend is. Ze ontkennen daarmee de altoosdurende straf, maar verzinnen dat daarna God de verworpenen alsnog aanneemt.
Maar dat is onzin. In Openbaringen 20:10 staat de uitdrukking alle eeuwigheid (εις τους αιωνας των αιωνων), wat zoiets betekent als "tot in de eeuwen der eeuwen". Bedoeld wordt dus dat er geen eind aan komt.
Daarnaast noemen alverzoeners Kol. 1:20 en 1 Tim. 4:10, die ze verkeerd uitleggen.
Grappig dat je een eeuwenlange discussie afdoet met 1 quote:
Bovendien gaat het niet over mensen hierBedoeld wordt dus dat er geen eind aan komt.
, maar over de duivel, het beest en de valse profeet.En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
Hmm, ik geef maar even de orthodoxe conclusie van die eeuwenlange discussie. Dat hoeft niet met omhaal van woorden.refo schreef:Grappig dat je een eeuwenlange discussie afdoet met 1 quote:Bedoeld wordt dus dat er geen eind aan komt.
Even verder lezen levert op dat ze gezelschap krijgen in die poel:refo schreef: Bovendien gaat het niet over mensen hier, maar over de duivel, het beest en de valse profeet.En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
Waar in de Schrift lezen we dat de personen die daarin belanden er alsnog uitgehaald worden?12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
De joden geloven dat mensen in de poel des vuurs totaal vernietigt worden. Dus geen eeuwige pijniging, maar een totale vernietiging. Eigenlijk alleen de gelijkenis van Jezus van de arme Lazarus en de rijke zet hier een streep door. De overige teksten kun je inpassen in de joodse gedachten over de hel.
Hm Kaw, hoe zit het dan met de woorden van Jezus tijdens zijn verblijf op aarde, en later ook door Zijn apostel Johannes, dat daar in die poel van vuur het geween en tandengeknars zal zijn? Wenen en tandenknarsen lijken mij dingen die niet te rijmen zijn met totale vernietiging, tenzij ze voorafgaand daaraan plaatsvinden...
Ik zat even op de site te kijken en zie inderdaad wel punten waar ik het niet mee eens ben... ik kon alleen uit het artikel over de drieeenheid niet opmaken dat deze ontkend werd....
De leer dat uiteindelijk iedereen behouden wordt heb ik inderdaad wel eens gehoord... Het wordt bijbels onderbouwd, maar ik denk zelf dat de wens de vader van de gedachte is, men wil niet dat hun ongelovige familie en vrienden verloren gaan en bedenkt daarom iets waardoor dat niet het geval is en mensen toch gered worden, en gaat creatief met de bijbel aan de slag om het onderbouwd te kunnen krijgen (zodat ze er zelf ook in gaan geloven).
Ik zat even op de site te kijken en zie inderdaad wel punten waar ik het niet mee eens ben... ik kon alleen uit het artikel over de drieeenheid niet opmaken dat deze ontkend werd....
De leer dat uiteindelijk iedereen behouden wordt heb ik inderdaad wel eens gehoord... Het wordt bijbels onderbouwd, maar ik denk zelf dat de wens de vader van de gedachte is, men wil niet dat hun ongelovige familie en vrienden verloren gaan en bedenkt daarom iets waardoor dat niet het geval is en mensen toch gered worden, en gaat creatief met de bijbel aan de slag om het onderbouwd te kunnen krijgen (zodat ze er zelf ook in gaan geloven).
- Miscanthus
helaas waar.Marnix schreef:De leer dat uiteindelijk iedereen behouden wordt heb ik inderdaad wel eens gehoord... Het wordt bijbels onderbouwd, maar ik denk zelf dat de wens de vader van de gedachte is, men wil niet dat hun ongelovige familie en vrienden verloren gaan en bedenkt daarom iets waardoor dat niet het geval is en mensen toch gered worden, en gaat creatief met de bijbel aan de slag om het onderbouwd te kunnen krijgen (zodat ze er zelf ook in gaan geloven).
Ik ken een oudere man, die zichzelf hier mee troost. Toch is hij bang voor de dood en weet hij niet of God hem gunstig gezind is.
Hij heeft vroeger veel onterecht straf gehad op school en kan niet geloven in een eeuwigdurende straf. "Dat is onmenselijk, dat doe je je grootste vijand niet aan. Waarom zou God dat wel doen?"
Toch mist hij de troost en de zekerheid. Het is een happy-end-leer, zonder de persoonlijke relatie met God en Zijn Liefde. Hoe mensen zich in het leven gedragen doet er niet toe, "want God zal zijn alles en in allen." Dat dit strijdig is met de leer van rechtvaardiging door het geloof en de daarmee verbonden heiligmaking, lijkt me duidelijk.
Ik kan me voorstellen dat mensen het moeilijk vinden God te zien als God die eeuwig straft. Ik vind dat zelf ook moeilijk.... komt er dan geen moment dat God zegt: En nou is het genoeg geweest, jullie hebben er vast van geleerd nu? Ik moet denken aan de passage van Psalm 103: Niet altoos zal Hij toornen, niet eeuwig zal Hij twisten. Hij doet ons niet naar onze zonden en vergeldt ons niet naar onze schulden.Miscanthus schreef:helaas waar.Marnix schreef:De leer dat uiteindelijk iedereen behouden wordt heb ik inderdaad wel eens gehoord... Het wordt bijbels onderbouwd, maar ik denk zelf dat de wens de vader van de gedachte is, men wil niet dat hun ongelovige familie en vrienden verloren gaan en bedenkt daarom iets waardoor dat niet het geval is en mensen toch gered worden, en gaat creatief met de bijbel aan de slag om het onderbouwd te kunnen krijgen (zodat ze er zelf ook in gaan geloven).
Ik ken een oudere man, die zichzelf hier mee troost. Toch is hij bang voor de dood en weet hij niet of God hem gunstig gezind is.
Hij heeft vroeger veel onterecht straf gehad op school en kan niet geloven in een eeuwigdurende straf. "Dat is onmenselijk, dat doe je je grootste vijand niet aan. Waarom zou God dat wel doen?"
Toch mist hij de troost en de zekerheid. Het is een happy-end-leer, zonder de persoonlijke relatie met God en Zijn Liefde. Hoe mensen zich in het leven gedragen doet er niet toe, "want God zal zijn alles en in allen." Dat dit strijdig is met de leer van rechtvaardiging door het geloof en de daarmee verbonden heiligmaking, lijkt me duidelijk.
Is er daar dan geen berouw meer? Geen spijt? En zo ja, worden die dan niet gehoord?
Aan de andere kant, die man heeft veel onterecht straf gehad, maar dat is bij ons niet het geval. Het is zwaar terecht. Daarnaast is Gods straf ook het gevolg van gedrag van mensen.... Ik weet niet of de "poel van vuur" letterlijk een poel van vuur is. Het is in ieder geval een plek waar God niet is... En de mensen die er voor gekozen hebben zonder God te leven, die bij Hem vandaan gingen en Hem niet nodig hadden zullen dus niet bij Hem komen.... maar zonder Hem leven, omdat ze daar zelf voor kozen.
En ik geloof dat ze dan een brandend gevoel van binnen zullen hebben omdat ze er niet bij zijn, en dat hun eigen schuld is. Zoals de vijf dwaze maagden die riepen: Heer, doe toch open. Maar de deur bleef weg, de bruidegom kende hen niet... ze stonden buiten in het donker, binnen was het feest, van binnen klonken de geluiden van plezier, vrolijkheid.... en buiten was het koud.
Nog een kanttekening. Ik denk dat de visie op de uitverkiezing ook heel belangrijk is. Veel mensen hebben toch het beeld dat God voor de grondlegging van de wereld al mensen heeft voorbestemd om voor eeuwig gestraft te worden en pijn te hebben.... en zien de uitverkiezing als iets onveranderlijks... dus wordt de manier van redeneren: Iemand wordt geboren, maar die persoon is niet uitverkoren, en zal dus in de hel belanden. Dat zien ze als een vastliggend feit. Als dat zo zou zijn kan ik me de moeite met de eeuwige straf heel goed voorstellen.... Als dit alles al vastlag en het dus een soort geluksfactor is of je gered wordt of niet (en zo zien veel mensen het wel) is er ook alle reden toe lijkt mij.
Zegt de leer van de alverzoening en de ontkenning van de persoon van de Heilige Geest (geloven niet in de 3-eenheid God) genoeg ?Miscanthus schreef:Wat dan?mayflower schreef:Als je je wat meer verdiep in de artikelen staat het vol dwaalleer!!!!Q! schreef:Bij de Audio-sectie kwam ik twee bekende namen tegen: André Piet en Eben Haëzer Rotterdam.
Dat zijn volgens mij "gewoon" mainstream evangelischen.Maar ik kan het mis hebben. Ik heb me er niet echt in verdiept.
Als je de hel ontkent neem je de kruisdood en Godstoorn tegen de zonde niet serieus! De hel ontkennen is God willen roven van zijn heiligheid en rechtvaardigheid!
vandaar uit geloof ik dat het een Godslastering om de hel te ontkennen!
Natuurlijk dat geld voor elke mens in Adam, van nature haten wij God met geheel ons hart en willen wijn niets met Hem te maken hebben. En een ding is zeker, namelijk dat wij niet willen buigen voor Zijn rechtvaardigheid en Heiligheid.Marnix schreef: Ik kan me voorstellen dat mensen het moeilijk vinden God te zien als God die eeuwig straft.
-
We moeten oppassen niet te theoretisch te worden. Hebben jullie een vriend of broer of zus, familielid waarvan je zielsveel hield die overleden is, die de Heere niet kende?
Spreken we dan nog zo gemakkelijk over een eindeloze straf?
Een stukje uit een intervieuw in het ND van verleden week met Ad de Boer, directeur van de EO.
,Het is niet mijn voornaamste drijfveer, het schemert op de achtergrond. Als ik de woorden van de Here Jezus lees, kan ik er niet omheen dat er eeuwig leven zonder God zal zijn voor wie Hem verwerpen. Ik kan dat niet wegredeneren.
Tegelijk is het zo ingrijpend en zo gruwelijk, dat ik me er geen gedetailleerde voorstelling van probeer te maken. Het is voor mij een realiteit op de achtergrond, waar ik verder weinig over nadenk. Het heeft te maken met het overlijden van mijn broer, Gert, zestien jaar geleden. (...) Gert had vanaf z'n tienerjaren steeds meer afstand van het geloof genomen. Hij werd ziek en is gestorven zonder - laten we zeggen - zichtbare tekenen van bekering.
Als ouders en als broers en zussen zaten we na z'n overlijden bij elkaar om een tekst voor het overlijdensbericht te maken. Dan huil je, dan stamel je, dan zoek je naar teksten waarin staat dat God groter is dan ons hart, dat Hij niet verlaat wat Zijn hand begonnen is.
Ik laat de gedachte niet toe, dat... Nee, ik wil niet nadenken over de vraag waar Gert nu is. Volgens mij kan een mens niet leven met de wetenschap dat iemand van wie je houdt, niet bij de Here is, maar in eeuwige verlorenheid verkeert. Daar valt haast niet mee te leven. Ik kan het nauwelijks in mijn gedachten toelaten. Ik zou er heel somber van worden.
Een stukje uit een intervieuw in het ND van verleden week met Ad de Boer, directeur van de EO.
,Het is niet mijn voornaamste drijfveer, het schemert op de achtergrond. Als ik de woorden van de Here Jezus lees, kan ik er niet omheen dat er eeuwig leven zonder God zal zijn voor wie Hem verwerpen. Ik kan dat niet wegredeneren.
Tegelijk is het zo ingrijpend en zo gruwelijk, dat ik me er geen gedetailleerde voorstelling van probeer te maken. Het is voor mij een realiteit op de achtergrond, waar ik verder weinig over nadenk. Het heeft te maken met het overlijden van mijn broer, Gert, zestien jaar geleden. (...) Gert had vanaf z'n tienerjaren steeds meer afstand van het geloof genomen. Hij werd ziek en is gestorven zonder - laten we zeggen - zichtbare tekenen van bekering.
Als ouders en als broers en zussen zaten we na z'n overlijden bij elkaar om een tekst voor het overlijdensbericht te maken. Dan huil je, dan stamel je, dan zoek je naar teksten waarin staat dat God groter is dan ons hart, dat Hij niet verlaat wat Zijn hand begonnen is.
Ik laat de gedachte niet toe, dat... Nee, ik wil niet nadenken over de vraag waar Gert nu is. Volgens mij kan een mens niet leven met de wetenschap dat iemand van wie je houdt, niet bij de Here is, maar in eeuwige verlorenheid verkeert. Daar valt haast niet mee te leven. Ik kan het nauwelijks in mijn gedachten toelaten. Ik zou er heel somber van worden.
Beste toeschouwer,Toeschouwer schreef:We moeten oppassen niet te theoretisch te worden. Hebben jullie een vriend of broer of zus, familielid waarvan je zielsveel hield die overleden is, die de Heere niet kende?
Ik begrijp je emotionele gedachten hierover en kan er zelf in mee gaan, en natuurlijk is het erg moeilijk als je denk je je vrienden, kennisen en familie waarvan je grote twijfels hebt of ze de Here God toebehoorden, maar daar gaat het toch in deze discussie helemaal niet om. Het gaat hier om een ketterse dwaalling waar de Godsrechtvaardigheid en zijn eeuwig oordeel ontkent wordt, omdat men liever een eigen ingebeelde god ofwel een afgod aanbidt die aan allen vergeving schenkt aan een ieder, ook voor de gene die zich zich niet willen bekeren tot Christus en God vervloeken.
De leer van hel (Hebr. 6:2) behoort, netzoals de drieeenheid, Godheid van Christus, rechtvaardiging door het geloof tot de fundamentele geloofszaken. Men kan nooit Godsgenade begrijpen als er geen oordeel en hel zou zijn, men kan het Kruis op Golgotta nooit serieus nemen als men de hel ontkent. Nogmaals alverzoening is ketters en moet radicaal verworpen worden