Bijbeltekst op grafsteen
Bijbeltekst op grafsteen
uit het ND:
Populair
'De Heer is mijn herder' blijft onverminderd populair als tekst op grafstenen. Dat blijkt uit onderzoek van 3500 graven op drie begraafplaatsen in het Gelderse Heerde. Het gebruik van teksten op stenen is in de loop van 65 jaar meer dan verdubbeld. Nabestaanden kiezen daarbij steeds meer voor teksten waarin ze de overledenen toevertrouwen aan God. ,,Moderne mensen willen ruimte voor hun geloof. En mystieke teksten geven hen die.'' Nabestaanden kiezen daarbij steeds meer voor teksten waarin ze de overledenen toevertrouwen aan God. ,,Moderne mensen willen ruimte voor hun geloof. En mystieke teksten geven hen die.'' Dominee H. Venema en oud-huisarts G. Grootendorst deden ruim twee jaar lang onderzoek naar grafteksten op graven van 1935 tot 1998. Hun fascinatie voor de dood stamt uit de tijd dat ze hun carrière begonnen in het Zuid-Hollandse Nieuwenhoorn. ,,In ons werk hadden we elk op een andere wijze met de dood te maken'', zegt Venema.
Uit onderzoek bij onder meer het Meertens Instituut, dat zich bezig houdt met de bestudering van de Nederlandse taal en cultuur, bleek dat begraafplaatsen in Nederland uitvoerig onderzocht zijn, maar grafteksten nooit. Om het trekken van conclusies mogelijk te maken, besloot het tweetal het onderzoek beperkt te houden tot één kleine gemeenschap. ,,We wilden onderzoek doen in een door traditie bepaalde omgeving.''
Heerde is nog altijd een zeer kerkelijke plaats waar invloeden van buitenaf weinig vat hebben gehad op de begraafplaatsen. ,,We wilden verder een onderzoeksperiode met daarin duidelijke gebeurtenissen die Heerde geraakt hebben, zoals de crisisjaren, de oorlog en de opkomst van de moderne maatschappij met onder meer de komst van de snelwegen waarmee het isolement van de gemeente doorbroken werd.''
Op 1200 van de 3500 onderzochte stenen staat een tekst. Teksten waarin de overledene wordt toevertrouwd aan God, zoals 'De Heer is mijn herder', blijken sterk toegenomen, zegt Grootendorst. ,,Tegelijkertijd nemen opstandingsteksten, waarin min of meer een concreet beeld wordt geschetst van het leven na de dood, fors af.'' Venema: ,,De vaststelling hoe het leven na de dood eruit ziet, verandert. Het gaat het voorstellingsvermogen van de mensen te boven.'' Een dergelijk onderzoek elders in het land kan leiden tot andere conclusies. ,,Op een begraafplaats in Limburg bijvoorbeeld zul je veel minder teksten aantreffen. Dat is minder gebruikelijk bij katholieken.''
Ook lijkt zich een trend af te tekenen dat mensen meer gevoel in teksten willen brengen. ,,Met een tekst als 'Waarom?' worden gevoelens van onbegrip bij een onverwachte dood kenbaar gemaakt. Je schreeuwt het uit, van verdriet en onbegrip. Als je zo'n tekst ziet, voel je mee. Op die manier communiceer je met de nabestaanden'', zegt Grootendorst.
Waarom mensen een tekst toevoegen, is moeilijk te zeggen. ,,We hebben op begraafplaatsen veel gesproken met nabestaanden. Onze indruk is dat het element getuigenis een grote rol speelt. Het is de behoefte van mensen om na hun dood nog één keer te vertellen vanuit welke overtuiging ze geleefd hebben. Ook kan het zijn om aan te duiden dat de dood niet het einde betekent.''
Op een begraafplaats in een bos buiten Heerde toont Venema waar het tweetal onder meer zijn veldonderzoek deed. ,,Je kunt vaak aan opeenvolgende graven zien wat in de mode was. Sommige teksten komen vlak achter elkaar voor, stenen zijn nagenoeg gelijk. De sociale controle van een dorp is zo op een begraafplaats zichtbaar.'' Veel nabestaanden houden het bij de naam van de overledene en de jaartallen van geboorte en sterfte. Toch willen veel mensen meer achterlaten. ,,Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.''
Populair
'De Heer is mijn herder' blijft onverminderd populair als tekst op grafstenen. Dat blijkt uit onderzoek van 3500 graven op drie begraafplaatsen in het Gelderse Heerde. Het gebruik van teksten op stenen is in de loop van 65 jaar meer dan verdubbeld. Nabestaanden kiezen daarbij steeds meer voor teksten waarin ze de overledenen toevertrouwen aan God. ,,Moderne mensen willen ruimte voor hun geloof. En mystieke teksten geven hen die.'' Nabestaanden kiezen daarbij steeds meer voor teksten waarin ze de overledenen toevertrouwen aan God. ,,Moderne mensen willen ruimte voor hun geloof. En mystieke teksten geven hen die.'' Dominee H. Venema en oud-huisarts G. Grootendorst deden ruim twee jaar lang onderzoek naar grafteksten op graven van 1935 tot 1998. Hun fascinatie voor de dood stamt uit de tijd dat ze hun carrière begonnen in het Zuid-Hollandse Nieuwenhoorn. ,,In ons werk hadden we elk op een andere wijze met de dood te maken'', zegt Venema.
Uit onderzoek bij onder meer het Meertens Instituut, dat zich bezig houdt met de bestudering van de Nederlandse taal en cultuur, bleek dat begraafplaatsen in Nederland uitvoerig onderzocht zijn, maar grafteksten nooit. Om het trekken van conclusies mogelijk te maken, besloot het tweetal het onderzoek beperkt te houden tot één kleine gemeenschap. ,,We wilden onderzoek doen in een door traditie bepaalde omgeving.''
Heerde is nog altijd een zeer kerkelijke plaats waar invloeden van buitenaf weinig vat hebben gehad op de begraafplaatsen. ,,We wilden verder een onderzoeksperiode met daarin duidelijke gebeurtenissen die Heerde geraakt hebben, zoals de crisisjaren, de oorlog en de opkomst van de moderne maatschappij met onder meer de komst van de snelwegen waarmee het isolement van de gemeente doorbroken werd.''
Op 1200 van de 3500 onderzochte stenen staat een tekst. Teksten waarin de overledene wordt toevertrouwd aan God, zoals 'De Heer is mijn herder', blijken sterk toegenomen, zegt Grootendorst. ,,Tegelijkertijd nemen opstandingsteksten, waarin min of meer een concreet beeld wordt geschetst van het leven na de dood, fors af.'' Venema: ,,De vaststelling hoe het leven na de dood eruit ziet, verandert. Het gaat het voorstellingsvermogen van de mensen te boven.'' Een dergelijk onderzoek elders in het land kan leiden tot andere conclusies. ,,Op een begraafplaats in Limburg bijvoorbeeld zul je veel minder teksten aantreffen. Dat is minder gebruikelijk bij katholieken.''
Ook lijkt zich een trend af te tekenen dat mensen meer gevoel in teksten willen brengen. ,,Met een tekst als 'Waarom?' worden gevoelens van onbegrip bij een onverwachte dood kenbaar gemaakt. Je schreeuwt het uit, van verdriet en onbegrip. Als je zo'n tekst ziet, voel je mee. Op die manier communiceer je met de nabestaanden'', zegt Grootendorst.
Waarom mensen een tekst toevoegen, is moeilijk te zeggen. ,,We hebben op begraafplaatsen veel gesproken met nabestaanden. Onze indruk is dat het element getuigenis een grote rol speelt. Het is de behoefte van mensen om na hun dood nog één keer te vertellen vanuit welke overtuiging ze geleefd hebben. Ook kan het zijn om aan te duiden dat de dood niet het einde betekent.''
Op een begraafplaats in een bos buiten Heerde toont Venema waar het tweetal onder meer zijn veldonderzoek deed. ,,Je kunt vaak aan opeenvolgende graven zien wat in de mode was. Sommige teksten komen vlak achter elkaar voor, stenen zijn nagenoeg gelijk. De sociale controle van een dorp is zo op een begraafplaats zichtbaar.'' Veel nabestaanden houden het bij de naam van de overledene en de jaartallen van geboorte en sterfte. Toch willen veel mensen meer achterlaten. ,,Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.''
- FlyingEagle
Re: Bijbeltekst op grafsteen
Wat een rare zin....Hendrikus schreef:uit het ND:
Populair
Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.''
Ja dat kan. Bijvoorbeeld als het op deze manier sterven wordt:Gert10 schreef:'Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.' Is dit zo? Kunnen wij de dood een beetje mooier maken? Kunnen we de straf van God die we kregen voor onze ongehoorzaamheid mooier maken?
21 ¶ Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin.
22 Maar of te leven in het vlees, hetzelve mij oorbaar zij, en wat ik verkiezen zal, weet ik niet.
23 Want ik word van deze twee gedrongen, hebbende begeerte, om ontbonden te worden en met Christus te zijn; want dat is zeer verre het beste.
of
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Het verlangen naar de dood is dus niet onbijbels. En eerlijk gezegd, is het niet aantrekkelijk om nooit meer te zondigen, en altijd bij je Zaligmaker te zijn?
De dood is geen straf meer.Gert10 schreef:'Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.' Is dit zo? Kunnen wij de dood een beetje mooier maken? Kunnen we de straf van God die we kregen voor onze ongehoorzaamheid mooier maken?
Jezus heeft de straf die wij verdiend hebben op zich genomen.
Voor ons is de dood een doorgang naar eeuwig leven met onze Heer en Heiland.
Daarmee bagatelliseer ik de dood niet. Het blijft een verschrikkelijk iets en is door onze zonde in de wereld gekomen.
Re: Bijbeltekst op grafsteen
Het artikel geeft ongetwijfeld een realistisch beeld van onze tijd. Toch houd ik er een dubbel gevoel aan over. Er staan mooie dingen in, maar ook dingen die me triest maken...
De vraag "Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven" lijkt steeds minder een rol te spelen.
Wat is er mystiek aan "De Heer is mijn herder"?ND schreef:Nabestaanden kiezen daarbij steeds meer voor teksten waarin ze de overledenen toevertrouwen aan God. ,,Moderne mensen willen ruimte voor hun geloof. En mystieke teksten geven hen die.''
Symptoom van het ietsisme...ND schreef:,,Tegelijkertijd nemen opstandingsteksten, waarin min of meer een concreet beeld wordt geschetst van het leven na de dood, fors af.''
De vraag "Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven" lijkt steeds minder een rol te spelen.
Getuigenis: mooi. Maar toch vraag ik me af: wie staat er centraal in dat getuigenis. Nog één keer vertellen wie ik was?ND schreef:Onze indruk is dat het element getuigenis een grote rol speelt. Het is de behoefte van mensen om na hun dood nog één keer te vertellen vanuit welke overtuiging ze geleefd hebben. Ook kan het zijn om aan te duiden dat de dood niet het einde betekent.''
Dat citaat zullen we maar voor rekening van de spreker laten.ND schreef: ,,Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.''
Mooier maken, mooier maken. Voor een christen is de dood ook een verlossing 'uit het lichaam dezes doods'. Eindelijk geen last meer van die vervelende oude mens, eindelijk bij de Heere, bij wie alles goed is.Gert10 schreef:Kunnen wij de dood een beetje mooier maken? Kunnen we de straf van God die we kregen voor onze ongehoorzaamheid mooier maken?
Mee eens.Breekijzertje schreef:De dood is geen straf meer.Gert10 schreef:'Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.' Is dit zo? Kunnen wij de dood een beetje mooier maken? Kunnen we de straf van God die we kregen voor onze ongehoorzaamheid mooier maken?
Daarmee bagatelliseer ik de dood niet. Het blijft een verschrikkelijk iets en is door onze zonde in de wereld gekomen.
De dood is teniet gedaan
want
Jezus is opgestaan
Jezus, de Leeuw van Juda
overwon de dood!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
- FlyingEagle
Vertel dat maar eens aan al die mensen die "om de dood op wat mooier te maken" een tekst op een steen zetten. Volgens mij doen veel mensen dat met een andere insteek dan je hierboven beschrijft.plebe schreef:Mee eens.Breekijzertje schreef:De dood is geen straf meer.Gert10 schreef:'Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.' Is dit zo? Kunnen wij de dood een beetje mooier maken? Kunnen we de straf van God die we kregen voor onze ongehoorzaamheid mooier maken?
De dood is teniet gedaan
want
Jezus is opgestaan
Jezus, de Leeuw van Juda
overwon de dood!
- Oude-Waarheid
Vind die zin toch heel moeilijk De dood is geen straf meer!plebe schreef:Mee eens.Breekijzertje schreef:De dood is geen straf meer.Gert10 schreef:'Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.' Is dit zo? Kunnen wij de dood een beetje mooier maken? Kunnen we de straf van God die we kregen voor onze ongehoorzaamheid mooier maken?
De dood is teniet gedaan
want
Jezus is opgestaan
Jezus, de Leeuw van Juda
overwon de dood!
Zeg de Bijbel het niet duidelijk de bezoldiging (het loon) der zonde
is de dood.
Ware er geen zonden dan geen wonden en dood.
Schokt me nog altijd als ik een rouwkaart in de bus krijg al weet ik
ook dat bij gegronde verwachting de angel er uit is genomen en dat
de Heere zich nooit vergist.
Het loon der zonde is idd de dood, zij het dat hiermee de eeuwige dood wordt bedoeld.Oude-Waarheid schreef:Vind die zin toch heel moeilijk De dood is geen straf meer!plebe schreef:Mee eens.Breekijzertje schreef:De dood is geen straf meer.Gert10 schreef:'Met het toevoegen van een tekst kun je de dood een beetje mooier maken.' Is dit zo? Kunnen wij de dood een beetje mooier maken? Kunnen we de straf van God die we kregen voor onze ongehoorzaamheid mooier maken?
De dood is teniet gedaan
want
Jezus is opgestaan
Jezus, de Leeuw van Juda
overwon de dood!
is de dood.
Oude-Waarheid,Breekijzertje schreef:Het loon der zonde is idd de dood, zij het dat hiermee de eeuwige dood wordt bedoeld.Oude-Waarheid schreef:Vind die zin toch heel moeilijk De dood is geen straf meer!plebe schreef:Mee eens.Breekijzertje schreef: De dood is geen straf meer.
De dood is teniet gedaan
want
Jezus is opgestaan
Jezus, de Leeuw van Juda
overwon de dood!
is de dood.
Ik ben het helemaal met je eens hoor.
De straf kan alleen ontlopen worden voor hen die in Christus zijn ingelijfd door het geloof!
Dan gaat gelden:
De dood is teniet gedaan
want
Jezus is opgestaan
Jezus, de Leeuw van Juda
overwon de dood!
Gelooft het evangelie en bekeert u !