In 1543 publiceert Luther een pamflet met als titel 'over de Joden en hun leugens'
Ik citeer een stuk uit de inhoud van het pamflet:
'Wat moeten wij christenen nu doen met dit bedorven, verdoemde volk der joden?... Ik wil een goede raad geven. In de eerste plaats dat hun synagogen of scholen in brand worden gestoken... Verder dat hun huizen eveneens afgebroken of vernield dienen te worden, want zij bedrijven daarin hetzelfde als in hun scholen... Ten derde, dat al hun gebedenboeken en Talmoeds hun worden ontnomen, omdat daarin slechts afgoderij, leugens, vloek en lastering worden geleerd. Ten vierde dat hun rabbijnen eens en voor altijd verboden wordt verder les te geven... dat men het vrije verkeer en het recht de straat te betreden voor hen opheffe... dat men hun verbiede woeker te bedrijven en hun alle contante geld en gouden en zilveren kostbaarheden ontneme; alles wat zij bezitten hebben zij van ons... door hun woeker gestolen en geroofd...'
De volledige (Duitse) tekst staat hier: http://www.etrend.ch/fundgrube/win_zita ... .htm#titel
Kunnen wij hieruit concluderen dat Luther een antisemiet was?
Luther - Had hij werkelijk zoveel schaduwzijden?
Luther - Had hij werkelijk zoveel schaduwzijden?
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=15013
Maar al het andere geweld is wel toegestaan. Niets mis mee...memento schreef:Hij roept niet op tot moord en doodslag...
Overigens was het vermeende woekeren niets anders dan dat ze harde werkers waren en grotendeels de middenstand hadden veroverd.
Laatst gewijzigd door Kaw op 06 feb 2006, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Neehoor, ik ben absoluut niet anti-semitisch.Ook lid van de Hitlerjügend geweest memento?...........................
1. Wéll hou ik er de stelling op na dat alle niet-christelijke godsdiensten verboden moeten worden.
2. Daarbij ben ik voor een gecontroleerde markt, waarin woeker (waaraan o.a. joden zich schuldig hebben gemaakt) niet mogelijk is.
Beide stellingen lijken me voluit christelijk...
Waar lees je dat Jezus uit was op het verbieden van bepaalde godsdiensten of dat de apostelen daar op uit waren?memento schreef: 1. Wéll hou ik er de stelling op na dat alle niet-christelijke godsdiensten verboden moeten worden.
Het koninkrijk van Jezus is niet van deze wereld. Om godsdiensten te verbieden heb je een werelds koninkrijk nodig. Iets waar het hele NT geen zin over wijdt. Het bestrijden van elke vorm van afgodendienst binnen de kerk is natuurlijk volstrekt christelijk, maar onderdrukking in welke vorm ook is absoluut niet christelijk te noemen.
De globalisatie van de huidige wereld vereist juist wel een open markt. Waar het westen woekerd, daar zou het oosten juist onder kunnen duiken, maar in de praktijk is er helemaal geen open markt. Subsidie en handelsgrenzen houden het monopolie van het westen in stand. Daarom functioneerd de marktwerking niet.memento schreef: 2. Daarbij ben ik voor een gecontroleerde markt, waarin woeker (waaraan o.a. joden zich schuldig hebben gemaakt) niet mogelijk is.
Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen.memento schreef:Luther zegt hierin eigelijk 2 dingen:
1. Beneem Joden alle mogelijkheden hun geloof over te dragen.
2. Beneem Joden de mogelijkheid om te woekeren.
Niets mis mee toch? Hij roept niet op tot moord en doodslag...
Nee, dat denk ik niet, maar het komt daarmee wel in een ander licht te staan.Kaw schreef:Zal daarmee zijn houding gerechtvaardigt zijn?Corydoras schreef:Aan het eind spreekt hij toch de wens uit dat ze Christus mogen leren kennen?
Waarom staat die laatste zin er niet op de site uit de openingspost? Kwam die zin niet zo goed uit?
:roll: