Ds. C. Sonnevelt 25 jaar predikant Geref. Gemeenten

mayflower

Ds. C. Sonnevelt 25 jaar predikant Geref. Gemeenten

Bericht door mayflower »

Zoals de meeste waarschijnlijk weten kom ik uit de baptisten (evangelische) gemeente, en had van thuis uit geen idee wat het calvinisme en e gereformeerde theologie inhield, tot ik Ds. C. Sonnevelt leerde kennen tijdens mijn tijd in Israel. Hij was de eerste gereformeerde dominee uit de bevindelijke kringen waar ik kennis mee maakte en waar ik de Here God dankbar voor ben. Ds. C. Sonnevelt heb ik leren kennen als een warm, liefdevol en godsvrezend iemand die erg toegangelijk is naar iemand zoals mij die niet is opgegroeid in de reformatorsche traditie en cultuur . Sinds die tijd geregeld contact gehouden en er is een vriendschap ontstaan.

http://www.refdag.nl/artikel/1247897/De ... e+arm.html
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4091&highlight=
Sorry, Mayflower maar het is dubbelpost.
mayflower

Bericht door mayflower »

Kaw schreef:http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4091&highlight=
Ik ben bewust niet ingegaan op de ander post omdat er een discussie ging over de hond en het lezen van boeken, vandat dat ik deze post open om inhoudelijk in te gaan op Ds. Sc Sonnevelt.
Leonius

Bericht door Leonius »

mayflower schreef:
Ik ben bewust niet ingegaan op de ander post omdat er een discussie ging over de hond en het lezen van boeken, vandat dat ik deze post open om inhoudelijk in te gaan op Ds. Sc Sonnevelt.
Wat wil je horen?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Leonius schreef:
mayflower schreef:
Wat wil je horen?
De naam van de hond.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

mayflower schreef:vandat dat ik deze post open om inhoudelijk in te gaan op Ds. Sc Sonnevelt.
Laten we hier ook maar niet inhoudelijk op dominees ingaan. Wel op hun Boodschap.

En eventueel -bijvoorbeeld- op de vraag in hoeverre je kunt merken dat een predikant ook op het zendingsveld heeft gewerkt. En in hoeverre die invloed merkbaar blijft wanneer hij al wat langer terug is in Nederland.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Hendrikus schreef:...........in hoeverre je kunt merken dat een predikant ook op het zendingsveld heeft gewerkt. En in hoeverre die invloed merkbaar blijft wanneer hij al wat langer terug is in Nederland.
Misschien aan het lopend lezen in een bos terwijl de wilde dieren om je heen lopen?
Bush-bush-eigen? Het "eigene" van de bush?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Nu word je wel een beetje flauw breekijzertje...
Unionist

Bericht door Unionist »

Waarschijnlijk mag er alleen maar positief op de hoofdpersoon worden gereageerd, maar er zijn forummers met ervaringen die exact tegengestld zijn aan die van Mayflower.

Maar om inhoudelijk op Hendrikus' punt in te gaan: Ik vond onderstaande citaat opvallend:
Het zou best kunnen zijn dat een predikant die zo veel van de wereld heeft gezien de kerkelijke verwarring in Nederland relativeert.
„Dat hoeft niet zo te zijn. Inderdaad gebeurt het dat mensen die veel over de grens hebben gekeken op de een of andere wijze uit hun kerkelijke nest vallen. Dat kan het gevolg zijn van een cultuurschok of van innerlijke onvolwassenheid. Het kan ook van hoogmoed getuigen.
Het ligt dus per definitie niet aan de kerk. Als je afwijkt van de gebruiken of de leer van de kerk, ben je onvolwaasen of hoogmoedig.

Toe maar!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Unionist schreef:Het ligt dus per definitie niet aan de kerk. Als je afwijkt van de gebruiken of de leer van de kerk, ben je onvolwaasen of hoogmoedig.

Toe maar!
Ik kan daar nog bevindingloos en onbekeerd aan toevoegen.

Het kan naar mijn mening ook zo zijn dat ze uitgevlogen zijn en er achter kwamen dat wat ze verteld is wel wat anders ligt...

Zo kon mijn ouderling uit de GKV mij vertellen dat mijn overstap naar de HHK wel heel dom was. Tis immers een sektarisch kleine gemeenschap met maar een enkele dominee... Dan denk ik: vlieg eens uit je nest.
memento

Bericht door memento »

Het zou best kunnen zijn dat een predikant die zo veel van de wereld heeft gezien de kerkelijke verwarring in Nederland relativeert.
„Dat hoeft niet zo te zijn. Inderdaad gebeurt het dat mensen die veel over de grens hebben gekeken op de een of andere wijze uit hun kerkelijke nest vallen. Dat kan het gevolg zijn van een cultuurschok of van innerlijke onvolwassenheid. Het kan ook van hoogmoed getuigen.
Het ligt dus per definitie niet aan de kerk. Als je afwijkt van de gebruiken of de leer van de kerk, ben je onvolwaasen of hoogmoedig.

Toe maar!
Je kan het ook anders lezen: Door veel van de wereld te zien, wordt je genuanceerder, en ontdek je dat er geen volmaakte kerk is. Je kan dus net zo goed blijven waar je bent, want overal waar je heen kan gaan is er wel wat....
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:

Toe maar!
Je kan het ook anders lezen: Door veel van de wereld te zien, wordt je genuanceerder, en ontdek je dat er geen volmaakte kerk is. Je kan dus net zo goed blijven waar je bent, want overal waar je heen kan gaan is er wel wat....
Of je ontdekt dat er zo iets fundamenteels mis is met je kerk dat je beter naar een ander kerkverband kunt gaan.
Je word in iedergeval genuanceerder over het begrip enige ware kerk die misschien in de leer niet officieel is, maar vaak wel praktijk is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Is het niet sowieso al ongenuanceerd om "relativeren van de kerkelijke verwarring in Nederland" min of meer synoniem te stellen met "uit je kerkelijke nest vallen"?

Waarbij ik me overigens terdege bewust ben van het feit dat mensen die nadenken over de kerkelijke verwarring in Nederland en zich daarover relativerend uitlaten, weleens uit hun kerkelijke nest worden geknikkerd omdat nadenken en relativeren niet op prijs wordt gesteld...

Maar goed: waar het mij om ging is dit: het gebeurt dat predikanten op het zendingsveld een ruim evangelie brengen, maar als ze terug zijn in Nederland geleidelijk aan worden "ingepakt" in de mainstream van hun kerkverband. Ze hebben het er soms knap moeilijk mee, maar buigen toch onder de mores van de meerderheid.

Het zal ook niet eenvoudig zijn, dat geloof ik direct!
Leonius

Bericht door Leonius »

Hendrikus schreef:
Is het niet sowieso al ongenuanceerd om "relativeren van de kerkelijke verwarring in Nederland" min of meer synoniem te stellen met "uit je kerkelijke nest vallen"?

Waarbij ik me overigens terdege bewust ben van het feit dat mensen die nadenken over de kerkelijke verwarring in Nederland en zich daarover relativerend uitlaten, weleens uit hun kerkelijke nest worden geknikkerd omdat nadenken en relativeren niet op prijs wordt gesteld...

Maar goed: waar het mij om ging is dit: het gebeurt dat predikanten op het zendingsveld een ruim evangelie brengen, maar als ze terug zijn in Nederland geleidelijk aan worden "ingepakt" in de mainstream van hun kerkverband. Ze hebben het er soms knap moeilijk mee, maar buigen toch onder de mores van de meerderheid.

Het zal ook niet eenvoudig zijn, dat geloof ik direct!
Deze reactie is me uit het hart gegrepen!!
Lelie

Bericht door Lelie »

Als het goed is blijven ze hetzelfde evangelie verkondigen, alleen wordt er van hen verwacht dat ze weer passen in de tradities van onze westerse wereld en dat is denk ik knap lastig.
Plaats reactie